Avlivning..

Sv: Avlivning..

Som sagt både veterinären med hästen och hunden har förklarat det så för mig och jag har hört det från flera håll. Men jag vet inte..

Jo det stämmer. Jag är snart färdig veterinär, och har sett det flera gånger. Ger man lugnande innan är det risk för att djuret får ryckningar/spänningar och gör som en tung inandning när man ger avlivningsvätskan. Som du säger lider inte djuret av det, men det kan se läskigt ut för ägaren.

Jo det stämmer. Jag är snart färdig veterinär, och har sett det flera gånger. Ger man lugnande innan är det risk för att djuret får ryckningar/spänningar och gör som en tung inandning när man ger avlivningsvätskan. Som du säger lider inte djuret av det, men det kan se läskigt ut för ägaren.

Ja då har jag fått rätt information då :)
Hästen märktes det lite på och det kändes skönt för mig att veterinären förklarat innan och när min häst gjorde ett par frustningar så sa veterinären lugnt att det var det han menade. En lugn veterinär som förklarar alla steg och tar sig tid är a och o för ägaren, för en trygg ägare innebär ett tryggare djur. :)

När jag fick ta bort min förra som fö också blev 16 år :love: så gjorde vi det på en liten privat klinik, hos en veterinär som hade en liten mottagning hemma i huset.
Det kändes skönt för min som var jätterädd för att åka till veterinären.
När vi kom dit så gick hon bara in som att vi skulle hälsa på någon, åt några köttbullar och fick somna i min famn.
Det hela var väldigt lugnt och fridfullt om än fruktansvärt sorgligt.

Det kanske kan vara något om din också har lite veterinär skräck.

Jag tycker det är bäst att göra det hemma. Tycker att det har blivit bäst de gånger jag har gjort så. Det är dock inte alltid en förunnat att kunna göra det.

Vid den senaste avlivningen fick min hund två sprutor. En muskeln på baken så hon somnade och sedan en överdos rakt i hjärtat.

Jag frågade om det inte gjorde ont på hunden att få den i hjärtat men veterinären sa att det första sprutan får dom vid stora operationer som tex buköppning. Däremot kan den första sprutan svida lite men min hund reagerade inte alls när hon fick den.

Däremot gick allt väldigt fint och lugnt till. Hon fick somna in liggandes i sin bädd med huvudet i mitt knä. Mitt minne av det hela är mycket fridfullt och vackert minne (om nu avlivning av ens älskade vän kan kallas vacker).

Tack för den infon, det är alltid bra att veta!
Kl
Vi har pratat med veterinären nu och det blir på torsdag. Vi frågade om de kunde komma hem, men det gick tydligen inte. Däremot ska hon få lugnande redan i bilen och så får vi gå in bakvägen sen, så vi slipper sitta i väntrummet.

Känns jobbigt att vänta, men jag tror det kommer bli bättre när det är klart. Hon har blivit så oerhört gammal på kort tid nu, det är helt enkelt inte samma hund längre. :(

Alla veterinärer har tyvärr inte den servicen att de kan komma hem.
Vad skönt att hon ska få lugnande i bilen så hon slipper bli stressad.
Beklagar sorgen!

Liten uppdatering.
Nu är det iallafall avklarat och trots att det var fruktansvärt så känns det så här efteråt bra - det gick väldigt lugnt till.

Djurskötaren kom ut till bilen och gav henne lite lugnande, då hade jag suttit med henne en stund och hon hade lagt sig med huvudet i mitt knä och käkade ost. :love:

Sen vinglade vi in i rummet, som hade en dörr i direkt anslutning till parkeringen vilket var väldigt skönt. Vi hade med en fäll och satte oss med henne på golvet. Hon la sig direkt, återigen med huvudet i mitt knä och efter en stund hade hon somnat.
Kanylen sattes och veterinären kom in och gav henne sömnmedlet. Redan efter första sprutan såg man att hon inte andades mer och efter sista så tog det bara en liten stund innan hjärtat hade slutat slå. :cry:

Men inga ryckningar och hon var aldrig speciellt rädd, vilket känns otroligt skönt...

Låter som om det blivit så lugnt och bra som det kan i en tråkig och sorgsen situation.
Kram

Så fint att hon fick somna lugnt och skönt utan rädsla. Du har hanterat allt bra tycker jag. Tagit det värsta beslutet vi måste ta som djurägare och sett till att det har blivit genomfört på ett bra sätt. Varit med din vän hela vägen. Det blir tomt nu men din vän tackar dig från andra sidan bron.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lyan
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar