Avlivning..

Emmmmma

Trådstartare
Nu är beslutet taget och min älskade lilla hund ska få somna in nu till veckan. :( Hon är snart 16 år gammal, och har fått haft ett gott liv hos oss sedan hon var 8 veckor.

Jag ska självklart prata med kliniken när vi bokar tiden på måndag, men är det någon som kan dela med sig ungefär hur det kommer gå till? Måste man sitta i väntrummet innan? (Kommer definitivt bryta ihop.. :crazy:)

Jag har aldrig vart med om en avlivning, eller ens haft ett djur som avlivats så detta är jobbigt på flera plan, eftersom jag inte vet hur jag kommer reagera eller exakt hur det går till, så om någon sitter inne med en erfarenhet skulle jag bli glad om ni ville dela med er.

IMG_1705.jpg

:love:

Sv: Avlivning..

Lite olika beroende på vart man vänder sig. Älskar hunden att åka bil, så kan du säkert få be om att dom ger hunden den lugnande sprutan i bilen om ni så vill - och även den sista sprutan sen. Är hunden obrydd av veterinären, så kan ni gå in och då får man ett eget rum att vara i där hunden först få en lugnande spruta och sen får somna in. Man får helt enkelt prata lite med veterinären när man ringer och fråga och berätta vad man vill.

Mina senaste två hundar har jag låtit få somna in på gräsmattan bakom djursjukhuset. Dom har legat på en filt och ätit torkad kyckling tills dom somnat. Det var inga problem att få djursjukhuset att ställa upp på det, då båda dom hundarna varit mycket sjuka och tyckte sjukhuset var läskigt. Det blev en fin stund trots sorgen.

Inger roligt beslut, men ändå det finaste man kan göra för en älskad vän - att få sluta sina dagar utan plågor.

Beklagar!

Jag tog det jobbiga beslutet för någon vecka den och i onsdags var det dags. Vår veterinär kom hem till oss, han fick en lugnade spruta och vi satte oss på golvet, han åt lite godis och jag masserade honom tills det lugnade hade verkat. Veterinären rakade sen på benet, satte kanyl och efter det fick han vätskan insprutad. Allt gick jättelungt till och han somnade i mitt knä. Fruktansvärt jobbigt att genomgå men jag hade inte räknat med att det skulle gå så lugnt och stillsamt till!

Hur det går till på klinik vet jag inte. Vi valde att göra det hemma i lugn och ro.

Beklagar verkligen :(

Din hund måste haft ett bra liv som uppnått den åldern!

Du måste inte in på själva kliniken om du inte vill. Prata med din veterinär om andra alternativ ( om du eller din hund upplever väntrum/klinik som jobbigt) Många väljer att ta bort hunden i tex bilen, utanför kliniken. Veterinär kan också komma hem...kostar förvisso extra. Din veterinär har säkert flera olika förslag.

Styrkekram till dig!

Beklagar!

Med hela 16 år i bagaget måste hon haft ett toppen liv!

Alltid jobbigt när en vän måste lämna jordlivet trots att det kanske är dags.

Massor med styrkekramar till dig!!

När min gammelman skulle somna in bad jag veterinären komma hem. Min hund ville inte åka bil sitt sista år och han var rädd för veterinärer och veterinärstationer så jag ville inte utsätta honom för den stressen det sista jag gjorde.

När veterinären kom hem så förklarade hon exakt vad hon skulle göra. Sedan gav hon lugnande i nackskinnet och sedan sömnmedel i ena baklåret när han hade somnat. Hon gick ut emellan så att han skulle få somna i lugn och ro med bara oss i familjen närvarande så att han inte skulle bli stressad mer än nödvändigt. Sedan när han var djupt sövd så gav hon överdosen sömnmedel direkt i hjärtat. Sedan väntade vi en stund, det tog inte många sekunder innan han drog sitt sista andetag. Sedan lyssnade hon jättenoga på honom innan hon dödförklarade honom.

Det var fruktansvärt men jag hade inte velat göra på något annat sätt. Det var skönt att vi var hemma och att hela familjen kunde vara samlade runt honom.

Många tröstkramar

Min hund somnade in i bilen, på baksidan av veterinärstationen. Han hade lämnat blodprov tidigare så han hade en kanyl redan. Han fick lugnande, och ungefär 10 minuter senare kom veterinären tillbaka och gav honom sista sprutan. När allt var över bar veterinären och en sköterska in honom i filten han somnade på genom bakdörren och gav honom sprutan i hjärtat som dom alltid får det sista, så slapp jag vara med om det.

Det kändes bra. Han älskade att åka bil och fick somna lugn på ett ställe där han var trygg.

Tala med veterinären och fundera över vart din hund trivs bäst. Kanske gillar hon nya ställen och gärna går in på stationen, annars kan dom garanterat lösa det på annat vis för er.

Jag avlivade min lilla tjej för inte så längesen.

Åkte in till veterinärstationen med henne. Satt utanför på gräsmattan och matade henne med massa godis medans vi väntade på våran tur. Sen fick vi gå in bakvägen så vi skulle slippa gå igenom väntrummet. Satt på golvet och matade henne med korv medans veterinären berättade precis hur allt skulle gå till. Min tjej ville inte upp på bordet så veterinären satte sig på golvet med oss. Veterinären satte kanylen i ena frambenet, sen la sig Molly ner bredvid mig, när veterinären sen gav sprutan tog det bara ett par sekunder innan Molly la ner huvudet i mitt knä och hade somnat. Efter det lämnade veterinären mig ensam i några minuter och kom sedan tillbaks för att lyssna på hjärtat som var tyst. Sen la vi upp Molly på bordet och jag valde att stanna kvar med Molly när veterinären stack sista sprutan rakt in i hjärtat. Sen tog vi med henne därifrån och begravde henne hemma hos min syster.

Veterinären förklarar jätte bra alla steg om du frågar och allting går väldigt snabbt. Är det en matglad hund så ha det godaste den vet att mata den med, så kommer den somna mitt i en tugga.

Beklagar sorgen, det är ett fruktansvärt jobbigt beslut :( <3

Rutinerna kan säkert se lite olika ut på olika kliniker men på vår klinik finns ett särskilt rum som är utrustat med hundbädd, en bänk att sitta på för ägaren, lite mysigt och mera hemlikt än ett undersökningsrum. Man får komma in och bekanta sig lite med rummet. Hunden får en spruta med lugnande medel. När den verkat sätts en kanyl i benet. I den får hunden först insomningsmedel. Sen väntar man tills den somnat och vilar lugnt. När den sover sprutas avlivningsvätskan in genom kanylen. Hundens hjärta stannar ganska direkt. Veterinären lyssnar med stetoskopet för att försäkra sig om att hjärtat har slutat slå. Vi fick sitta kvar hur länge vi ville och när vi gick tog personalen direkt hand om vår vän så han inte låg kvar där. Vi ville ha separat kremation så en vecka efteråt fick vi meddelande att askan fanns att hämta. Den var i en urna av trä märkt med hundens namn. Så kan man gräva ned hela urnan om man vill, eller öppna urnan och strö ut askan. Det är bara aska i urnan, inga benrester eller liknande. Så har det gått till vid alla avlivningar vi varit med om under åren.

Styrkekramar till dig!

När våran hund skulle avlivas så gjorde vi det på kliniken.

Det gick snabbt. Han hann inte ens märka något. Samma med en katt jag avlivade för några år sedan på samma klinik. Det gick lugnt och stillsamt till. Såg ut som att dom sov när dom låg där på britsen. Fick vara med dom så länge jag ville. Dom bad mig stanna en extra stund då det var hunden som avlivades. Hade inte kunnat köra bil i det tillståndet och det såg dom.
Kropparna har jag låtit dom ta hand om. Blev erbjuden askan men det var inget jag ville ha.

Verkligen inget lätt beslut men det är såna man får ta ibland när det gäller djur.

Kl
Tack för alla svar! Hon är väldigt rädd för att åka till veterinären, det bästa hade nog vart att göra det hemma, men jag tror inte det skulle funka av olika anledningar.
Ska prata med veterinären, kanske det går att lösa på något bra och smidigt sätt. Jag vill ju inte att hon ska vara rädd, samtidigt var det ett par år sedan hon var där nu, och minnet är inte vad det en gång var…

Tack alla ni!

Beklagar ! Det är inga roliga beslut att ta.
Ni måste ej åka in till veterinären. Veterinären kan komma hem till er eller även göra det i bilen. Förklara för dom att hunden blir väldigt stressad/rädd. Då kommer ni säkerligen överens om något som passar hunden bättre.

En sak du ska be veterinären förklara är skillnaden på att ge lugnande innan och inte. För jag fick förklarat för mig att om man ger lugnande innan kan det ge mer ryckningar och sånt. Det sa dom både med hästen och hunden.
Djuret dör lika fort och smärtfritt, men det kan kännas obehagligare för ägaren så det kan vara bra att veta och få det förklarat innan så man är lite beredd.

Jag har avlivat många hundar under mina snart 35 år som uppfödare och även jobbat på ultuna på avlivningen, Och har aldrig sett eller hört någon vet säga att det ger ryckningar för att man ger lugnande ? Jag ger alltid en lugnande spruta innan avlivning , Så hunden redan sover när man ger avlivnings vätskan , Jag har var med när man ger vätskan direkt att dom rycker , Till TS jag beklagar , och sänder en styrke kram <3

Jag har avlivat många hundar under mina snart 35 år som uppfödare och även jobbat på ultuna på avlivningen, Och har aldrig sett eller hört någon vet säga att det ger ryckningar för att man ger lugnande ? Jag ger alltid en lugnande spruta innan avlivning , Så hunden redan sover när man ger avlivnings vätskan , Jag har var med när man ger vätskan direkt att dom rycker , Till TS jag beklagar , och sänder en styrke kram <3

Som sagt både veterinären med hästen och hunden har förklarat det så för mig och jag har hört det från flera håll. Men jag vet inte..

Tog bort min hund för några år sen, han hade epilepsi som eskalerade så vi tog ett akutbeslut och åkte 10 mil till den enda veterinären vi fick tag på en söndag.

Han vägrade avliva honom i bilen trots att han nyss haft ett anfall så jag fick vingla in honom för att avliva honom sen fick jag be om hjälp att bära ut honom för vi skulle begrava honom hemma.
Så jag blir brydd då flera skriver att ni fått dom avlivade i bilen.... önskar att jag stått på mej.

Skulle tro att det varit annorlunda om det inte varit akut.
Men själva avlivningen var lugn och utan ångest.

Som med alla djur vi tagit bort genom åren så känner i alla fall jag att det värsta är att ta beslutet och väntan på själva avlivning.

Prata med veterinären om dina önskningar OCH dina värsta farhågor så kommer du nog få den information du behöver.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lyan
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka