Sv: Avlivning

Jag vet inte ens vad jag ska skriva som svar på ditt sista inlägg!
Sitter här väldigt upprörd över hur du tänker, ökad puls och adrenalinpådrag!

Det är för hästens skull man avlivar! När hästen är avlivad så lider den inte! Det är en mkt plågsam död att svälta ihjäl, och kan inte på något sätt jämföras med det vilda då de skulle tas av rovdjur när de började gå ner sig, och det är ändå en rätt snabb död om man jämför.

Mitt resonemang är alltid "ett dött djur lider inte". Och jag anser att det aldrig är fel (ur djurets perspektiv) att avliva.

KL

Vi har en snart 30-årig farbror i stallet. Pigg och glad, lite sliten i tänderna men håller hullet.
För honom är sommaren den allra jobbigaste tiden på året. Han lider fruktansvärt av insekterna och klarar inte av att vara ute på nätterna längre. Han får inte sova alls, utan vandrar bara. Han får därför sova inne, det finns andra som ur bantningssynpunkt behöver sova inne så sällskap finns. (Vi har eget sommarbete).
Ur hans synvinkel skulle "en sista sommar" vara helt fel. När det är dags så skulle han nog föredra "en sista vår" för då mår han som bäst.

Vi som djurägare har vårat ansvar att ge sitt djur ett värdigt liv och ffa ett värdigt slut. Allt annat är djurplågeri. Här funkar det så att när en häst inte kan göra det en häst ska kunna för att må bra ex, springa och vara ute i en hage, äta, rulla sig osv DÅ är det inte ett värdigt hästliv. Då tas dom bort.

Humanvården är inte alltid så snäll och ser till människans bästa heller..

Hej igen!

Jag har funderat på era råd och avlivning ska sken om ett par veckor.

Men jag skulle ändå vilja diskutera en sak med er.

Många har varit inne på att det är ett människoperspektiv att ge honom en sista sommar, inte hästens. Vad jag undrar över: HUR vet man det?

Egentligen skulle jag kunna tänka mig att hästens perspektiv är att överleva. Ända in i slutet. Ätas upp av rovdjur eller självdö. Säkert kan dessa alternativ vara plågsamma, men jag tror inte hästar ägnar sig åt självmordstankar, eller dödshjälp.

Det är vi människor som har svårt att se på andras lidande. Vi blir rörda och frustrerade. Därför ägnar vi oss åt ett "humant" betraktelsesätt när det gäller våra husdjur. Eller?

Saken är väl den att vi har VALET att endera låta den grymma naturen ha sin gång. Då hade du inte haft din häst sålänge som du haft den utan han hade dukat under och blivit rovdjurs-/kråk-/gam-mat för länge sedan. ELLER att ta det för MÄNNISKAN svåra beslutet att låta dem slippa duka under.

På samma vis som vi applicerar ett humant synsätt vad gäller att inte låta sår vara osydda och bli infekterade av insekter, och se om hästen dör av svält/rovdjur/blodförgiftning eller om kroppen klarar det. Vi släpper heller inte ut hästar att klara sig på den mat naturen ger osv.

HELA synsättet på häst och stor del av djurskyddslagstiftningen är baserad på ett HUMANT synsätt. HUMANT i meningen medkännande och omtänksamt. Inte mänskligt nödvändigtvis.

Att då plötsligt på slutet för man SJÄLV har svårt att släppa taget börja försöka applicera att 'naturen är grym' blir för mig mkt snett, och enbart egoistiskt. Ska man göra det, så när hästen självdött en grym död, ska den ligga kvar och ätas upp av kråkorna då med? För det är bara människor som 'störs' av det - inte djur.

Så visst har en häst en instinktiv livsvilja som övergår det mesta. Men det är i mina ögon fullkomligt irrelevant att ens diskutera i sammanhanget. Hästar med benbrott har en vilja att fortsätta följa flocken med, ändå går vi in och - för deras långsiktiga bästa - tar över och ser till att bestämma annorlunda. Och något annat är otänkbart i de flesta exempel som kan komma upp i diskussionen.

Sen ur ett mänskligt perspektiv - FÅ saker känns värre än att efteråt veta/inse att man 'väntade förlänge'. Jag har gjort det en gång, det påverkade bara hästen mentalt illa men var illa nog. Jag har trots att den hästen hade ett långt och lyckligt liv inte förlåtit mig än för att hon av MIN egoism (jag ville hon skulle gå här som lycklig hagpensionär) mådde dåligt mentalt sin sista tid. (Naturligt finns fö inga hagpensionärer heller om man ska hålla kvar det).

Och DET känns värre, än den tvååring jag akut fick nödslakta. Just för att i det första fallet var det min egoism som fick mig att inte ta beslutet i tid för HÄSTENS bästa.

Det är inte alltid man ser 'att det var försent' förrän ett bra tag efteråt när man har perspektiv. Men om/när man gör det, så det är iaf för mig en av de svårare sakerna att förlika sig med.

Min spontana tanke är att om veterinären tycker att du ska avliva din häst (och framförallt inom en viss tidsgräns!!!!) så hade jag nog övervägt det. Men att ringa ut en andra veterinär skadar ju självklart inte.

Såg ditt senare inlägg nu. Att låta hästen självdö är.. Nej, jag ska nog inte skriva vad jag tycker om det.. Men tycker du verkligen hästen ska lida när den dör, istället för att dö innan lidandet har blivit allvarligt?

Senast ändrad av en moderator:

kimmis87;13517509 Mitt resonemang är alltid "ett dött djur lider inte". Och jag anser att det aldrig är fel (ur djurets perspektiv) att avliva.[/QUOTE skrev:

Mitt resonemang är alltid "ett dött djur lider inte". Och jag anser att det aldrig är fel (ur djurets perspektiv) att avliva.

:bow:

TS: O så är det ju faktiskt så att ett djur har inte den blekaste aning om att "i morgon ska jag dö", eller "nej nu kommer de med pistolen nu ska jag dö".

Det vet inte helt enkelt, har ingen aning. På sin höjd lite nervös för att matte inte är särskilt glad, men dödsångest har den då inte i en sån situation med en rätt utförd avlivning. Det gör det hela lite lättare att tänka på också för de tänker inte som vi :)

det du väl får fundera över är varför din häst är mager?? har han kanske cancer eller annan sjukdom som påverkar eller bara dåliga tänder så att han inte klarar av att äta så mkt?

om det är tänderna som är problemet så är det enkelt att fixa, bara att ge gröt av lucernpellets, betfor och olja. det kan dom leva bra på, men du får ge rätt mkt.

dom allra flesta djur vill leva så länge dom mår hyfsat bra.

Alltid tråkigt att vara den som bestämmer över någon annans liv. Jag anser att man ska låta hästen avsluta sina dagar då den fortfarande är i ok skick och inte vänta tills den är bedrövligt dålig. Fråga en till veterinär vad denna tycker. Jag tycker man brukar kunna avgöra på hästen om den har glimten kvar i ögat, har den inte det så låt den springa upp till sankte per.

Jag avlivade och begravde min första häst då han var 24 år. Han var i bra skick, hade gott hull och var frisk men var trött och lite halt då han hade varit ute i hagen på dagarna med de andra hästarna. Det var ett mycket svårt val eftersom han fortfarande var i hull och frisk men samtidigt tyckte jag att jag gav honom lite värdighet att låta honom avsluta "på topp för sin ålder" Jag vet inte heller om han uppskattade livet som en pensionär i hagen och aldrig bli stimulerad med rid och körturer som de andra unghästarna fick.

Dagen med stort D var hemsk och jag minns den som igår. Att för sista gången ta in honom från hagen, rykta honom, ge honom ett sista mål mat osv. Allt var för sista gången och jag visste om det. Jag hade bestämt ett datum för avlivning och lät honom få en sista sommar kanske mest för min egen skull:confused:
Min pappa hade gjort ett träkors och målat det vitt och graverat in hans namn på korset med guldtext. Han sa att han inte såg nånting då han skrev namnet för att han grät så mycket:cry: Han var en kär familjemedlem våran lilla Totte...

Jag flätade hans man och pannlugg för sista gången och sen lastade jag honom på bilen och åkte mot djurkyrkogården. Där vandrade vi längs en skogsväg och jag strök honom under hans långa man och tog farväl. Sen avlivades han med en bultpistol i en skogsdunge och skottet som small och bilden hur min vän föll ihop död på en tiondels sekund har för evigt etsat sig fast på näthinnan:cry: Gråter nu för att jag tänker på det:cry: Hans vita fläta färgades röd av blodet från hålet i pannan.

När han tömdes på blod så fick han dödsryckningar och satte av i världens trav där han låg i blodet. Jag tror det var sankte pers kall på honom att trava som en travhäst vilket han faktiskt en gång var, i ungdomens glansår...

Sen begravdes han och vi satt hans kors på graven, ett foto, sådde havre och strödde vita och röda rosor över hela gravplatsen. Ett ljus tändes i hans lykta och vid hans kors fäste jag ett inplastat brev som jag skrivit till honom. Det var en tung dag men vi gav honom ett väldigt värdigt slut. Än idag besöker jag och barnens hans grav och tänder ljus ibland och det känns fint att ha nånstans att gå för att hälsa på sin vän.

Det beslut du står inför kommer att vara ett av de jobbigaste du fattar under hela ditt liv men jag är helt övertygad att du känner din vän så bra att du vet då det är dags för honom att vandra vidare!
Tänker på dig. Kram

Många har varit inne på att det är ett människoperspektiv att ge honom en sista sommar, inte hästens. Vad jag undrar över: HUR vet man det?
Några av er är upprörda för att jag funderar. Andra är empatiska och förstår min situation, men ingen svarar på min fråga. Hur vet ni det ni vet?

Tror ni på djurpratare? Har de sagt hur det är? Jag ser inte att min häst lider, bara att han har gått ner i varv och att han är mager, men han gillar betet och går runt i hagen hela dagen.

Du kan aldrig veta. Men om du avvaktar så riskerar du att hästen faktiskt mår väldigt dåligt. Vill du ta den risken?

Sen kan man dra många slutsatser av hästens skick, och om en veterinär bedömer att avlivning är nödvändigt så vill jag inte ens föreställa mig hur hästen ser ut.

Gör din vän en tjänst, låt honom somna in innan livet blir allt för jobbigt.

Du kan aldrig veta. Men om du avvaktar så riskerar du att hästen faktiskt mår väldigt dåligt. Vill du ta den risken?

Sen kan man dra många slutsatser av hästens skick, och om en veterinär bedömer att avlivning är nödvändigt så vill jag inte ens föreställa mig hur hästen ser ut.

Gör din vän en tjänst, låt honom somna in innan livet blir allt för jobbigt.

Det är ett svårt och stort beslut att avgöra om man ska avliva sin häst! Alla djurägare besitter det ansvaret att avgöra då det är dags. Ingen annan, och absolut inte på ett forum, bör sitta och skriva att man ska "göra sin vän en tjänst och låta honom somna in" Det är upp till djurägaren att ta sitt ansvar och se då det är dags. Det är inget man gör förhastat utan det bör vara väl genomtänkt för det är ju inte direkt något man kan ångra sen:grin:

Har hästen levt i 31 år är jag helt övertygad om att den kan leva sommaren ut och ha en ägare som hunnit fundera igenom sitt beslut ordentligt. Det handlar inte om att ägaren är egoistisk och tänker på sig själv för den skull. Som sagt, det är ett stort beslut att fatta och inget man kan göra ogjort och ångra sen.

Några av er är upprörda för att jag funderar. Andra är empatiska och förstår min situation, men ingen svarar på min fråga. Hur vet ni det ni vet?

Tror ni på djurpratare? Har de sagt hur det är? Jag ser inte att min häst lider, bara att han har gått ner i varv och att han är mager, men han gillar betet och går runt i hagen hela dagen.

Jag är både upprörd men jag vet även hur det käns att behöva ta beslutet, det är jobbigt oavsett djur.

Själv fasar jag över den dagen det är dags för mitt sto att gå vidare och jag har sakt till pappa att han måste säja till när hon börjar gå utför för jag kommer med största sanorlikhet inte se det, dock är hon bara 15år och jag hoppas på minst 10-15år till.

Har själv sätt en gamal häst själv dö, den trillade i hopp vid intag från hagen och denna häst var inte ens smal eller andra synliga symtom på att slutet var nära.

Har även sätt hästar gamla hästar som ligger ner och inte kan resa sig mer och som andas tungt och med hög puls av smärta och jag kan inte förstå hur man kan utsätta sina underbara djur för detta bara för att man skulle få några extra månader till med hästen.

Nej tror inte på djurpratare behöver inte tro på det då hästar är flykt djur som inte har det betendet att gå undan för att lägga sig att dö då det inte är narturlig för dem då dem inte behöver bli så försvagade innan dem blir mat för rovdjur, men då vi har tagit bort rovdjuren ur tamhästens liv är det upp till ägaren att agera "rovdjur" när tiden är inne.
Efter som hästar är flykt djur visar dem sig vid ett mycket sent skede sig svaga villket gör det svårare för ägaren än med ett rovdjur.

Medans man kan se på gamla katter att dem slutar att äta för att sedan gå undan för att själv dö men här handlar det om ett rovdjur och då ligger mer i deras natur och den har inte så många predatorer över sig.

Kram

Är hästen så gammal, har magrat av och veterinär tycker den ska avlivas så tycker jag du skulle ha avlivat igår:(

Som djurägare måste man klara av de tråkiga besluten också.Jag har svårt att förstå hur man kan låta det gå så långt, för mig är det inte värdigt....

Hej laszlo!

Ditt mer filosofiska inlägg har kanske misstolkats lite av några, som därför är upprörda? Jag ser inte att du tycker det är OK att låta hästar självdö, utan du vill för ett resonemang: Hur vet man att det är ett människoperspektiv att vilja ge hästen en sista sommar?

Det är nog inget man kan veta - helt säkert. Men jag tror inte hästen tänker i de banorna. Jag tror också att det är ett människoperspektiv. Det är det är vi som vill "ge" hästen en sista sommar. Hästen kan inte tänka "jag skulle vilja ha en sista sommar".

Klart att hästen som individ är inställd på överlevnad i det längsta, men i slutänden funkar det ju inte att låta en tamhäst självdö. Och att några rovdjur skulle komma och avsluta hästens liv på ett naturlig sätt är ju heller inte så troligt. Därför måste människan, hästägaren göra något. Där är du nu. Och jag menar att du kan vara helt lugn i ditt beslut även om det är jobbigt, för hästen önskar ingen sista sommar. Den befinner sig här och nu.

Se på hästens kondition och hälsa. Fundera på om du verligen tror den blir bättre över sommaren. Lyssna på veterinärer och andra här på Buke och fatta ett klokt beslut. Den enda som garanterat inte kommer att klandra dig om du beslutar dig för avlivning före sommaren är - hästen!

nu har vi ju en djurskyddslag som ställer krav på oss som är djurägare och säger att djur ska skyddas mot lidande.
Hade det inte varit för den hade du ju kunnat släppa ut hästen i naturen och se vad som hände. Med stor sannolikhet hade den knatat iväg och lagt sig någonstans för att dö inom en relativt snar framtid.

Jag tror absolut att det är ett rent människoperspektiv att låta hästen leva en sommar till (men det vet nog du oxå i ditt hjärta). Har sett alltför många tanter med hundar osv som låtit sina stackars djur gå balansgång på dödsbranten och överlevt men utan att kunna leva. De hade för länge sedan varit döda utan de mediciner mm som man gett dem.

Att hjälpa sitt djur vidare medan det fortfarande har en värdighet i det här livet är det största man kan göra som djurägare.

Och som min pappa sa innan han gick bort i cancer "det är ju inte jag som lider när jag är borta, det är ni som är kvar som har sorgen att bära"... Hade jag fått så hade jag gärna hjälpt honom till en värdig död istället för det borttynande som nu blev hans lott :cry:
När en viss gräns är passerad finns det ingen återvändo och då är döden faktiskt en befrielse, oavsett om man är människa eller djur!

Har du varit undernärd någon gång? Jag antar att din häst är rätt rejält mager om veterinären sa som du har skrivit, för veterinärer brukar försöka in i det längsta!

Om du har varit riktigt undernärd så vet du att det är ett lidanade.

Djur lever i nuet, de styrs till största delen av instinker och betingingar. Hästen tänker med andra ord "jag mår dåligt nu".

Och om du inte kan acceptera de svar vi ger, så kan du iaf följa lagen, det är det minsta man kan begära. Ska du hålla hästen vid liv, så åk till en annan veterinär, kolla tänderna, kolla vad som är fel så du kan få upp hästen i vikt igen! Går det inte så är det enda du kan göra att avliva, om du vill bespara hästen lidandet, och följa lagen.

Jag förstår öht inte hur man kan låta något sånt här hända sin gamle vän(?), som djurägare har du ett ansvar att se till djurets bästa och inte vara så förb*nnat egoistisk som du verkar vara.

Hästen har redan haft sin sista sommar, han fick den förra året! OM du älskar honom så låter du honom sluta sina dagar snarast, något som du skulle gjort redan långt innan han gått ner sig som han nu gjort. Jag förstår inte hur man är funtad som låter sin egen bekvämlighet gå ut över sina djur, sånna som du gör mig illamående. :crazy:

Till Ts, du frågade hur man vet om en häst lider. Den frågan ställde jag mig också när min ponny fick cushing. Hon fick medicin för sin sjukdom men hade ändå sina "downperioder". Att ha en sjuk häst är alltid jobbigt psykiskt för ägaren. Men jag ska säga dig att du ser på ögonen och hela hästen hållning den dag den lider. Det går inte att missa. Ögonen tappar helt livsgnistan. Min häst blev sån under en helg och på tisdagen tog vi bort henne. Så ett gott råd, lyssna på din häst. Du ser på den när den gett upp. Lycka till!

En häst tänker ju inte som en människa. En häst kan inte tänka på framtiden. Därför kan en häst inte känna någon som helst tacksamhet över att den fick leva en sommar till. En häst lever helt i nuet. Därför tycker jag att man kan "veta" att du ser det hela ur ett människoperspektiv.

Ang. hästpratare (om man nu tror på det eller inte) så har jag aldrig hört talas/läst om någon som ur hästens synpunkt pratat om framtiden. Det har endast varit om hästen bakgrund och hästen nuvarande situation.

Om jag vore dig så skulle jag ta bort hästen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 465
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej! En bekant till min mamma har en king charles spaniel som har en "beteendestörning" som bara blir värre och värre. Hunden har sedan...
Svar
2
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V