Sv: Avlivning

det stämmer inte att djur saknar förmåga att tänka på saker som ska hända.

vicsan, jag håller med dig, har man en nära relation till sitt djur så vet man när det är dags att låta dom vandra vidare.

ts; jag tycker gott du kan ta en 2nd opinion från en annan veterinär. det finns ju dom som är väldigt snabba att ville avliva. dock så är dom flesta villiga att försöka om djurägaren vill, så rent almänt är det ett tecken på att det är allvarligt om vet anser att hästen bör tas bort. när min 28 år gammla häst inte kunde ta sig upp så erbjud vet att ge smärtställande och vätska och hissa upp honom på benen igen.... men jag visste att min älsklings tid här var slut...

Det är fascinerande hur mycket en fundering kan väcka till liv. Lukas avlivades i lördags, helt enligt planerna.

Frågan är om detta forum medger resonemang som inte främst är till för att fatta ett beslut.

Jag tror inte att hästen vill leva en sommar till, som många påpekat lever hästar i nuet. Det tror jag också. Å andra sidan har jag ändå en fundering kring vad vi egentligen vet om vad de tänker. De flesta av er är så himla kategoriska.

Egentligen tror jag inte ens att hästar tänker att: nu lider jag. Däremot kan jag förstå att de lider. Men det lidandet kan man inte riktigt jämföra med det vi upplever, för i grunden ligger deras livsvilja. Han åt in i det sista, sökte de grönaste stråna, kom gärna till havrehinken, la sig när han var trött och reste sig när havren lockade. Han följde med när vi gick iväg, han sökte lä och stod fortfarande helst där han kunde se oss oftast. Han levde! Livet har ett egenvärde och jag kommer aldrig att anse att avslutandet av liv är så självklart som de flesta bland er.

Sista sommar handlade om att jag trodde att hans tillstånd av livsvilja sannolikt skulle minska radikalt när kylan, höet och regnrusken kom, inte en längtan efter sommaren, som vi människor kan hysa. Samtidigt så tror jag att hästar har en egen längtan, en organisk där våren flyter in i sommaren och det upplever hästen i sitt innersta, på samma sätt som brunsten kommer med årstiderna hos de flesta djur.

Jag har hela tiden aktat mig för att jämföra med gamla människor. Jag tycker sådana jämförelser är vådliga. Men, trots allt, vet jag att det finns gamla som låter livet rinna ut, magrar sig till allt större passivitet och ändå inte är beredda att välja döden. Det hör livets slutfaser till, om man är lycklig och slipper extra plågsamma sjukdomar. Hästar kan dock inte tala om hur de vill ha det. Jag tror inte att Lukas ville dö.

Nu är han död efter ett intensivt liv med frustrationer, glädjeskutt, nytta och egensinnighet. Han är en av de sista hästarna i vår trakt som kunde visa hur en tröskvandring kan dras, slagit hö, räfsat, kupat potatis, dragit ved, sått havre, galopperat med släde över fälten med många barn, och dragit höglastad hövagn, från den rivna hässjan, i den sena fuktiga solnedgången med fem sex trötta barn mjukt inbäddade i höet. Tack för ert engagemang!

László

Hej!

Min 31 år gamla Nordsvensk äter mycket lite. Han är extremt mager. Verkar dock uppskatta det nya gräset, som kommer långsamt här i Norrland.

Veterinären har sagt att han måste avlivas inom 14 dar. Vi tycker han borde få en sista sommar. :confused:

Lider han väldigt mycket? Det ser inte så ut, förutom magerheten.

Vet någon nånting om detta?:cry:

Jag har någongång hört att vet inte får säga att man ska avliva ett djur om det inte är riktigt riktigt illa. Att få "en sista sommar" är en romantisk tanke men hur kul är det med flugor mygg och bromsar?
Jag tror er vän var nöjd med smaken av nyuppkomna grässtrån på tungan och han längtade inte till sommaren så som vi människor gör. Att ta det beslutet att låta sin vän galoppera vidare är inte lätt så jag tycker det var bra att ni satte hans bästa främst. Tänker på er!

Knapp

TS - Starkt gjort! Bevara alla fina minnen och minns och känn er hedrade över att ni fick ha honom i era liv och att ni gav honom ett värdigt slut :)

*kram*

Nu är han död efter ett intensivt liv med frustrationer, glädjeskutt, nytta och egensinnighet. Han är en av de sista hästarna i vår trakt som kunde visa hur en tröskvandring kan dras, slagit hö, räfsat, kupat potatis, dragit ved, sått havre, galopperat med släde över fälten med många barn, och dragit höglastad hövagn, från den rivna hässjan, i den sena fuktiga solnedgången med fem sex trötta barn mjukt inbäddade i höet. Tack för ert engagemang!

László

Så fint du skrivit, jag blir helt rörd! Låter som ett underbart sätt att minnas sin kompis på...

För att kanske kunna ge någon tröst så kan jag berätta att det är på dagen idag ett år sen vi tog bort vår häst, vi tänkte också ge honom en "sista sommar" men vet. avrådde och man får helt enkelt förstå att man faktiskt inte vet bättre än dem, som många sagt tidigare, man blir hemmablind, man skjuter upp dagen.

Men som sagt, för att ge tröst kan jag nog säga att våren - försommaren är den finaste tiden att ta bort en häst. Gräset har precis börjat komma, det smakar otroligt gott, det är inte så mycket insekter och solen värmer lagom mycket. Det är den finaste tiden.
Man ska försöka tänka tillbaka på det fina man hade :)

Hej igen!

Jag har funderat på era råd och avlivning ska sken om ett par veckor.

Men jag skulle ändå vilja diskutera en sak med er.

Många har varit inne på att det är ett människoperspektiv att ge honom en sista sommar, inte hästens. Vad jag undrar över: HUR vet man det?

Egentligen skulle jag kunna tänka mig att hästens perspektiv är att överleva. Ända in i slutet. Ätas upp av rovdjur eller självdö. Säkert kan dessa alternativ vara plågsamma, men jag tror inte hästar ägnar sig åt självmordstankar, eller dödshjälp.

Det är vi människor som har svårt att se på andras lidande. Vi blir rörda och frustrerade. Därför ägnar vi oss åt ett "humant" betraktelsesätt när det gäller våra husdjur. Eller?

Jag förstår hur du tänker, problemet är ju att hästar inte visar smärta, och man tänker kanske inte på att detta med nedslitna tänder in bara handlar om att de inte funkar rent praktiskt, utan att det faktiskt gör ont att tugga, och att det därför är så att hästen magrar av.
Det gör mindre ont att tugga gräs än hö - därför så blir de glada av gräset

Frågan är om det är ett värdigt liv att leva med sådan tandvärk att man inte äter tillräckligt.

Jag är i samma sits som du - men på ett mycket tidigare stadium

Några av er är upprörda för att jag funderar. Andra är empatiska och förstår min situation, men ingen svarar på min fråga. Hur vet ni det ni vet?

Tror ni på djurpratare? Har de sagt hur det är? Jag ser inte att min häst lider, bara att han har gått ner i varv och att han är mager, men han gillar betet och går runt i hagen hela dagen.

Jag tror man bara kan veta genom att vara väldigt kunnig och läsa hästens små signaler, och empatisk kan man bara vara om man känner igen.

Jag har själv haft gräslig tandvärk - vill jag att min hästs sista år skall vara en upplevelse av tandvärk - nej

Om hästen inte äter som den ska - är ett väldigt bra tecken att man väntat förlänge

Ja man kan ge saker som den slipper tugga, men åldringar har svårt att äta för att de inte har tänderna kvar i munnen. det har hästen - en logisk slutsats borde då vara att det gör ont

Om en tandläkare kan raspa ned till pulpan - så borde ju en häst kunna göra det

Ja, det är rätt, skjut hästen så tidigt som möjligt, helst i treårsåldern för att den inte ska riskera att bli gammal och dålig :eek:
Eller så kan man ju se det så att man eftersom man lätt blir hemmablind när det gäller ens egna djur gärna frågar andra till råds, till exempel veterinärer och andra hästmänniskor.
Tycker att det är elakt att säga att en person som ber om hjälp i en svår situation gör en illamående, hade TS varit så egoistisk hade h*n väl inte frågat här på forumet :(

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 465
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej! En bekant till min mamma har en king charles spaniel som har en "beteendestörning" som bara blir värre och värre. Hunden har sedan...
Svar
2
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V