Avlivning, vilken anledning?

Sv: Avlivning, vilken anledning?

Har inte fått avlivat nån egen häst än men känner några som gjort:
Shettis 36 år, avlivades för åldern plus att hon var i väldigt dåligt skick mager och tuggade väldigt dåligt och i mitt tycke skulle de avlivat för länge sen då den ständigt var mager och väldigt stel, men konstigt nog pigg och glad.
Travare 17 år: Halt till och från, i slutet började han få annorlunda beteende och var sur och jävlig mot flocken och sjönk i rang. Ägaren avlivade utan nån vet. undersökning, men den hade tydligen förslitningar i frambenen.
Sto 3 år: Livsglad och otroligt snäll, men så fort hon fick ryttare på ryggen trots långsam tillvänjning så fick hon panik och bockade. Ägaren ana att nåt var fel och röntga. Spatt i bägge bak, och vet. dömde ut då hästen hade väldigt ont. Avlivades kort efter.
Sto 11 år: Hade varit frisk och glad ena dagen, nästa dag koliksymptom och skicket sjönk drastiskt. Blev vinglig, hängig och jättedåsig. Åkte akut till klinik, där de konstaterades akut grässjuka och hon avlivades direkt.

Kanske är en hemsk människa, men jag tänker genast på den kostnadsmässiga aspekten. Även om det är en älskad vän till dig så går den i hagen och i boxen och tar plats. Hästar kostar mycket pengar och tid, och om du inte har råd/tid med att utveckla dig med den nya hästen du talar om, om du inte tar bort denna så är det ju hämmande för dig själv.

Hoppas nu inte det misstolkas totalt, detta är ju självklart efter de förutsättningarna du sa, hade ju inte varit samma för en 6 åring.

Tack för ditt svar. Tycker du det var rätt eller fel av dem att avliva hästen när de inte hade gjort allt de kunde? Så känner jag mig just nu. Vi har inte ekonomi till att fortsätta ha en häst som inte kan ridas, och om han ändå är om och stel är det väl bättre att han kommer till de gröna ängarna än att han blir en sällskapshäst som bara går in och ut ur hagen..
Eller har jag helt fel här? Tycker alla att man ska kämpa tills det absoluit är nödvändigt att släppa taget?
Jag känner mig så elak och dum, för är det verkligen rättvist att man själv ska ha rätten att bestämma över en annan varelses liv?
Men samtidigt ser jag i hans blick att han inte bara vill gå i hagen och stå inne på natten, han har inte samma glöd i blicken längre och det gör ont att se.. :cry:

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete. Jag säger det lika mycket till dig som till mig själv...:crazy:
Man får väl tänka att man har gjort det man kan så länge orken och pengarna räckte.
Jag tycker att det är svårt att avgöra om hästen lider... Min häst verkar må ganska bra mentalt. Fint hull etc. Men han är ju alltid stel och stapplig! Nu med PG-beslagen känns han lite bättre i steget men jag har så svårt att tro att han kan hålla i längden...Frågan är hur mycket hästarna lider?
Går han varje dag och tänker "aj, aj, aj..." eller tänker han bara "aj" ibland och resten av tiden är det ok? Om dom är halta måste dom väl ha ont?
Det är så svårt när man inte kan veta HUR ont dom har. Han håller ju tydligen inte för träning/tävling men kommer han ha ont om han går som promenadhäst?
Hur kan man lita på att den som tar honom som foderhäst i så fall (jag orkar inte ha kvar honom) inte rider skiten ur honom?

Så många frågor och så få svar...

Om du gjort en utredning och fått en diagnos som inte går att behandla är det väl egentligen bäst för hästen att få somna in..
Det är en sak att låta hästen gå och ha ont om man vet att den snart kommer bli bättre, men att gå och vänta på att hästen ska få så ont att man inte står ut är väl egentligen inte trevligt, varesig för dig eller hästen. Du kommer bara gå med en klump i magen och fundera över hur ont hästen har..
Jag har iofs inte avlivat någon häst (den dog i en olycka) men flera hundar. Då jag hållit på en del med veterinärvård har jag hört folk som i efterhand ångrat sig för att de väntat för länge men aldrig tvärtom..

Jag och mina föräldrar köpte en unghäst som hette Pocahontas, vi köpte henne när hon var nio månader. När hon blev äldre skickade vi henne på inridning i en månad och när vi fick tillbaka henne var det vinter. Sen på sommaren när vi var på semester så ringde hon som ägde stallet där vi hade PH och sa att hon skadat sig i hagen och att hon skulle köra in henne till Ulltuna för vi var på båtsemester. PH nhade skadat sig ungefär vid karleden så det var vila i typ 4 månader. Sen kom vi igång och började rida men då fick hon pålagringar så då fick vi avliva henne för det var snällast mot henne

Jag blev tyvärr tvungen att ta bort min älskade vän i somras (juli-06) pga strålbensförändringar på båda fram. Jag hade djurambulansen ute för att göra detta och superlativen om dem är många! Killen som kom var en fantastisk människa som tog hand om både min häst och oss som var där på absolut bästa sätt. Jag kommer definitivt att anlita dem igen, men jag hoppas att det dröjer länge innan dess.

Jag blev tvungen att ta bort min älskade vän i somras (juli-06) och det var ett mycket svårt beslut.

Min häst var 21 år gammal, kärnfrisk och såg ut som en 10 årig välmusklad tävlingshäst och han var alltid pigg och glad.
Hans enda bekymmer var strålbenen på båda fram som vid sista röntgen (ett par dagar innan han fick lämna mig) knappast syntes, så stora var förändringarna. Det enda som gjorde att hästen fortfarande kunde gå var äggskorna som höll allting på plats och ändå visade han inte särskilt stor smärta, han visade 1 grads hälta på vänster fram. Ändå var strålbenen på båda fram hårt angripna och det var bara en tidsfråga innan det kunde resultera i en fraktur.

Alltås skulle han inte kunnat leva ett gott liv i hagen särskilt länge till och för mig kändes det bättre att han fick avsluta sitt liv innan det blev fyllt av en alltför stor smärta. Det var ett svårt beslut, MEN idag är jag stolt över mig själv att jag lät honom gå innan det blev riktigt illa och inte behöll honom ett tag till för min egen skull.

Jag saknar honom och tänker på honom varje dag :cry: , men nu vet jag att han är på en plats där allting är bra och det inte finns någon smärta. Det hjälper mig att hantera saknaden efter honom :smirk:

Jag blev tyvärr tvungen att ta bort min älskade vän i somras (juli-06) pga strålbensförändringar på båda fram. Jag hade djurambulansen ute för att göra detta och superlativen om dem är många! Killen som kom var en fantastisk människa som tog hand om både min häst och oss som var där på absolut bästa sätt. Jag kommer definitivt att anlita dem igen, men jag hoppas att det dröjer länge innan dess.

Hade din häst inga möjligheter att överleva?
Min häst har samma problem som din hade och jag funderar just på vad prognosen är och vad sannolikheten är att han skulle kunna få det bra om han får fortsätta leva? Som promenadhäst då...
Var det inget alternativ för dig?

Svara gärna!

vet att det är jätte svårt...
hade en gammal fjording hon va 26 men rätt pigg hon hade ont i kroppen och benen men det kändes jätte svårt att bestämma sig för hon va piggare och gladare sista tiden..
men jag tänkte på hennes bästa bättre att få sluta sitt liv mendans hon fortfarande står upp än att hitta henne liggande i hagen och behöva släpa henne därifrån... kändes mer rättvist mot henne och så tänker jag när jag fått ta bort nån häst... dom lider inte mer då bara vi som gör det men man får tänka på hästens bästa

fick ta bort en arab oxå pga av skada i hasen som inte gick att göra något åt trots massa försök...:cry:

Tyvärr fanns det inte mera att göra för min häst :cry: . Förändringarna upptäcktes bara ett år tidigare och prognosen var redan då dålig. Han fungerade som promenadhäst i ungefär ett halvår sedan fick han bara gå i hagen. Jag ville kolla honom nu i somras eftersom jag var rädd att jag inte skulle märka om han var halt eftersom det var båda frambenen som var drabbade, därför bokade jag en tid på kliniken. Han visade bara 1 grads hälta på vänster fram men när jag såg röntgenbilderna förstod jag att det var slutet.

Från början provade vi med ringskor och sedan äggskor och han fungerade ett tag men sedan blev det sämre igen. Det sista året fick han också smärtstillande i perioder för att må bra. Enligt min veterinär så kan olika typer av beslag hjälpa och jag tror att om man upptäcker förändringarna i tid, dvs innan det blir spårbildning på strålbenet, så kan man spruta med någon medicin. Jag kommer inte ihåg vad den heter, sök på strålbenshälta här på buke så hittar du trådar om det. För oss var det försent att göra något mera ...

Vad har din veterinär sagt om prognos? Hur gammal är din häst och när upptäckte man förändringarna?

Min häst är snart 15 och förändringarna hittades första gången för ett år sedan. Han blev halt nu igen och när vi åkte in hade förändringarna blivit värre. Han var halt på 3 ben. Vet. ville ändå prova PG-beslag för att se om han kanske kan hålla som promenadhäst. Så nu rider jag med dem på och så ska vi tillbaka i mitten av december. Om han inte är bättre tar jag bort honom.
Om han är bättre vet jag inte vad jag ska göra. Jag orkar inte ha kvar honom så antingen får jag ta bort honom eller låna ut honom som sällskapshäst/promenadhäst men det känns ju vanskligt (som du beskriver) att man inte vet när de blir halta igen i och med att han är halt på båda fram...

Första hästen tog jag bort pga spatt. Hästen hade varit konvalescent i ett år utan förbättringar. Var ridbar, men enbart i lugnare tempon och ej på böjda spår. Skulle säkerligen bli halt som f-n vid mer "normal" ridning. Till saken hör att det inte var en lämplig "promenadhäst" alls.

Andra hästen som jag/vi tog bort var en häst som blivit förgiftad, troligen pga att han ätit något som han inte borde ätit i hagen. När vet sa att det var 10-20 % chans att han ens skulle överleva och att han definitivt skulle få men för livet så tog vi beslutet att ta bort honom.

Jag hade nog hellre tagit bort honom, men det är bara min åsikt. Jag hade inte våga lämna bort min som sällskap/promenadhäst om det inte var någon som jag litade på till 110%.
Men om du vet någon som du skulle lita på som skulle vilja ha honom så kan han kanske leva i flera år till.
Det jobbigaste med den här sjukdomen är att prognosen är så oviss, hästarna kan fungera i flera år eller kanske bara i några månader, veterinärerna kan oftast inte säga mer än så.

Jag tänker på dig och är övertygad om att du kommer att fatta det beslut som är bäst för din häst!

Kram från mig

Jag hade nog hellre tagit bort honom, men det är bara min åsikt. Jag hade inte våga lämna bort min som sällskap/promenadhäst om det inte var någon som jag litade på till 110%.
Men om du vet någon som du skulle lita på som skulle vilja ha honom så kan han kanske leva i flera år till.
Det jobbigaste med den här sjukdomen är att prognosen är så oviss, hästarna kan fungera i flera år eller kanske bara i några månader, veterinärerna kan oftast inte säga mer än så.

Jag tänker på dig och är övertygad om att du kommer att fatta det beslut som är bäst för din häst!

Kram från mig

Tack för ditt stöd!

Har tack och lov inte varit tvungen att avliva nått av mina djur än...Men det beror nog mest på att jag är (relativt) ung...har man hållit på med djur länge och är någorlunda seriös så ställs man väl inför det så småning om eftersom de flesta av våra husdjur inte lever lika länge som vi.
Den enda anlednigen för att avliva ett djur, för mig, är om djuret inte har nån livkvalité kvar...och hur vet man det då?
Jag tycker inte att det är så svårt att se...hmm svårt att förklara däremot... om djuret inte visar något intresse för sin omgivning och verkar deppigt och är hindrad av smärta i vardagen...man känner nog själv när det är dags för en kär vän att vandra vidare...
Har väldigt svårt för folk som har djur enbart för sin egen skull, så att säga...typ går den inte att använda och bara kostar pengar så gör dem sig av med dem...:mad: Fy för sånt alla mina djur ska få leva så länge de vill och mår bra...
Bävar själv för den dagen då jag måste ta det hemska beslutet...:( Det är bara att hoppas att man är stark nog att ta beslutet så att ens älskling slipper lida i onödigt mycket...

Senast ändrad:

Har väldigt svårt för folk som har djur enbart för sin egen skull, så att säga...typ går den inte att använda och bara kostar pengar så gör dem sig av med dem...:mad: Fy för sånt alla mina djur ska få leva så länge de vill och mår bra...

Jag tror tyvärr att det inte alltid är så enkelt...

Jag fick avliva min ponny på inrådan från veterinär, då han var så pass skadad att varje dag var ett steg närmare döden för honom.

Han hade en sned rygg med 2 frakturer i manken, 2 skador i ligamenten + hälta på ett bakben till och från. Balansproblem p.g.a kraftig smärta.
Han gick inte att hantera periodvis, och det slutade med att han attackerade mig då det helt enkelt slog slint när smärtan blev för stor.

Vi nödslaktade våran gamle nordsvensk p.g.a hovbroskförbening + akut tarmvred, timmarna innan han fick somna in så kunde han inte gå och hade tappat hela balanssinnet. Veterinärerna kunde inte rädda honom.

/ Loriey

Hej. en kort fråga. Ni som har avlivat en häst någon gång, av vilken anledning var detta?
Undara p.g.a att jag själv funderar på att avliva min pålle. men han är inte AKUT sjuk, så jag vet inte om det är orättvist att ta ifrån honom hans liv när han bara mår lite dåligt..

Det är ju så olika så man kan inte bara ge ett "rätt" svar. Själv vill jag nog ta bort mina hästar innan de mer eller mindre börjar bli djurskyddsfall. Tyvärr verkar en del hästägare nästan tävla om vem som kan hålla liv i äldst häst hemma i stallet och tro att detta visar på någon sorts hästkunskap. Där vet jag att många blir hemmablinda.

Mvh QP

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
425
Senast: Krålus
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka