Avlivning, vilken anledning?

Sv: Avlivning, vilken anledning?

hej du. Vi har fått avliva två av våra hästar.
Den första var våran 21 åriga ponny, han hade cushings i många år, men tillslut mådde han inte bra längre så han fick lämna oss.

och den andra var vår 7 åriga newforest som hade hovbroskförbening i båda fram, vilket ledde till kot och hovledsinflammationer som inte släppte, han fick åka till de evigt gröna ängarna i mitten på augusti detta år, saknar han vareviga dag!

Båda dom här hästarna var det svårt att besluta, det var inget akut som krävde nödslakt utan vi fick lovatt tillslut bestämma ett datum när det skulle ske, och det är jättesvårt, man vill ju aldrig ge upp sin häst utan man har alltid hoppet kvar att han/hon kan bli frisk igen!
så jag förstår hur tungt det måste vara för dig, men tillslut måste ett beslut tas hur tungt det än är.. :(

jag har avlivat 3 hästar pga:av sjukdom.
jag anser att man har ett hästägar ansvar,det finns hästar som stått konvalesenter,och blivit bra.så länge inte hästen lider ,då ska man alldrig ge upp.
Innan man köper häst måste man räkna med att det kostar pengar ,och att man har ett stort ansvar,som kan vara betungande många gånger,och även ekonomiskt svårt.
Tycker synd om dessa hästar som vandrar runt,är det inte så man är less,så har man tappat intresset.då ska man se till att övertyga sig själv,om vad som är bäst,att tex:vara fodervärd,istället för att just köpa egen häst.tills man är säker på sin sak. det går att skylla på mycket,men ansvaret ligger hos dig,häst ägaren.

Har avlivat mina båda hästar:

*Haflingersto, 10 år. Kronisk kotled o hasledsinflammation som aldrig blev bra trots medicinering, avlivade hästen efter råd av vet

*Halvblodssto, 14 år Troligen en kombination av erlichios och någon form av reumatisk sjukdom som det ännu inte finns någon forskning om. När hon efter 2 månaders vila i hage och medicinering fortfarande var halt på alla för och det knakade i lederna när hon gick så tyckte jag inte att det ar rättvist att hon skulle ha ont längre.

Båda ligger begravda i hagen hemma hos mina föräldrar

jag har avlivat 3 hästar pga:av sjukdom.
jag anser att man har ett hästägar ansvar,det finns hästar som stått konvalesenter,och blivit bra.så länge inte hästen lider ,då ska man alldrig ge upp.
Innan man köper häst måste man räkna med att det kostar pengar ,och att man har ett stort ansvar,som kan vara betungande många gånger,och även ekonomiskt svårt.
Tycker synd om dessa hästar som vandrar runt,är det inte så man är less,så har man tappat intresset.då ska man se till att övertyga sig själv,om vad som är bäst,att tex:vara fodervärd,istället för att just köpa egen häst.tills man är säker på sin sak. det går att skylla på mycket,men ansvaret ligger hos dig,häst ägaren.

Men hur vet man egentligen om hästen lider?
Min häst är utdömd som rid och träningshäst och vi kollar nu om han ev. kan gå som promenadhäst (med mkt lätt ridning). Jag vet inte om han lider. Han känns alltid stapplig tycker jag men mentalt verkar han må ok...

Fick avliva min lilla söta islänning som jag bara fick ha i 1,5 år. Hon fick fång i somras och sedan i december förra året. Under det sista fånganfallet blev hon jättedålig, fången gick inte att häva och hon fick stå i Helsingborg. Hon började bättra sig efter 3-4 dagar där, men åkte då på en hemsk tarminfektion som gjorde att vi tvingades besluta att avliva henne. Det kändes extra tungt eftersom hon endast var 8 år gammal... Jag misstänker dock att hon alltid hade varit så fångbenägen att hon knappast kunnat leva ett dräglig liv, så egentligen var nog det som hände det bästa för henne.

Jag har avlivat några stycken hästar, en valack på 3 år bröt ryggen i hagen = kunde ej röra sina bakben mer, avlivad i samband med olyckan, en valack på 7 år fick en spark på en bakkota så den blev krossad, läktes dock igen men han avlastade efter det bakbenen och fick sedan upprepad belastningsfång på frambenen, avlivad efter 1,5 års konvalescens utan förbättring, ett 8-årigt sto fick troligtvis en nerv i kläm i ryggen = ena bakbenet släpade, avlivad efter 8 månaders konvalescens utan förbättring, ett 22-årigt sto kunde ej bli dräktig mer och fick sedan den sommaren stora hovsprickor = rekommenderad en lång boxvila, hon gick alltid ute annars så det kändes inte rätt att spärra in henne. Alla är avlivade på en klinik.

Jag avlivade min lilla minihingst akut i aug i år. Han blev 4 år. Han hade trampat ner i ett sorkhål i hagen och vridit av höger skankben bak. Kunde inte tänka mig att låta honom genomlida en lång konvalecens och ändå gå en osäker framtid till mötes. Enligt Vet har inte rörben några goda prognoser. Bättre för hästen att gå när festen är som bäst, även om hålet han lämnade i mitt hjärta varit rent för dj--kligt att leva med...

Har nu en gammal shettis dam på 32 år som har lätt hosta och riskerar fång vid minsta omslag. Hon är vansinnigt pigg när jag kör henne och hon älskar all den maten jag proppar i henne nu för tiden för att hon skall hålla sig fin i hull och muskler. När passerar jag gränsen? Att ta bort henne skulle nästan vara "bekvämt" för mig, för det är alltid oroligt det här med fången och man går å är beredd på att "Nu är det klippt". Men glädjen hon ger mig när hon inte kan bärga sig när selen är på och hon travar med lätta, energiska travsteg bort med vägen - den är stor! Det är svårt att vara hästägare, när man närmar sig slutet, eller ska jag säga Beslutet. Önskar att hon bara låg där en dag, hennes mamma dog knall och fall i hagen vid 27 års ålder.

Min hade pålagringar i alla kotor och båda bakknäna grad 3 och blev utdömd. Hästen var så dålig att hans humör slog över och blev ohanterbar för andra än jag så det fanns inga andra alternativ än avlivning.:cool:

Sitter i samma båt som dig just nu... Det känns inget vidare och man har precis de tankarna; Har jag rätt att ta beslutet om någon annan får leva eller ej, om det inte är helt solklart att djuret är akut skadat eller mycket tydligt har svåra smärtor?

Efter att ha fått ytterligare ett bakslag på en av mina hästar, som redan är triangelmärkt och som har fungerat bra som promenad/fritidshäst i några månader, så funderar man fram och tillbaka hela tiden.

Tror inte att maken eller någon annan förstår HUR mycket kraft detta tar, att verkligen veta om man gör rätt, om man ska avvakta lite till osv. Vi har kämpat i flera år med hältor på olika kliniker och med olika behandlingar och det kommer ständigt nya bakslag, mina pengar är slut och min ork tryter - vad gör man? Ingen utomstående lär vara villig att s a s ta över problemet och ta hand om en sjuk häst.

Har kommit så långt i tankarna att jag undersöker hur det går till med avlivning, om någon man känner kan rek någon särskild firma, vad det kostar, vad händer efteråt, hinner han känna något, är det vanligt att man "missar" eller gör fel, vem känner jag som skulle kunna vara med in i det sista - för jag klarar det bara inte även om man borde. TUSEN frågor som surrar i huvudet.
Vet inte om det hjälper dig precis men kanske känner du igen känslorna och tankarna?

Sitter i samma båt som dig just nu... Det känns inget vidare och man har precis de tankarna; Har jag rätt att ta beslutet om någon annan får leva eller ej, om det inte är helt solklart att djuret är akut skadat eller mycket tydligt har svåra smärtor?

Efter att ha fått ytterligare ett bakslag på en av mina hästar, som redan är triangelmärkt och som har fungerat bra som promenad/fritidshäst i några månader, så funderar man fram och tillbaka hela tiden.

Tror inte att maken eller någon annan förstår HUR mycket kraft detta tar, att verkligen veta om man gör rätt, om man ska avvakta lite till osv. Vi har kämpat i flera år med hältor på olika kliniker och med olika behandlingar och det kommer ständigt nya bakslag, mina pengar är slut och min ork tryter - vad gör man? Ingen utomstående lär vara villig att s a s ta över problemet och ta hand om en sjuk häst.

Har kommit så långt i tankarna att jag undersöker hur det går till med avlivning, om någon man känner kan rek någon särskild firma, vad det kostar, vad händer efteråt, hinner han känna något, är det vanligt att man "missar" eller gör fel, vem känner jag som skulle kunna vara med in i det sista - för jag klarar det bara inte även om man borde. TUSEN frågor som surrar i huvudet.
Vet inte om det hjälper dig precis men kanske känner du igen känslorna och tankarna?

Där är jag också nu. Därav min tråd "bultpistol eller spruta?".
Jag försöker ta reda på allt runt omkring. Ett sätt att bearbeta och förbereda sig tror jag.
Jag tycker att man har rätt att sätta en gräns när prognosen är dålig och ork och pengar är slut.
Fast vi provar ju PG nu som absolut sista chansen. Så visst har man svårt att ge upp. Jag tror inte jag fattar vad det är som håller på att hända...
Han behandlades inte ens sist vi var hos vet.
Jag tänker också på det där hur svårt det är att lämna bort honom som t ex promenad/sällskapshäst när han är så dålig titt som tätt. Vem vill ha en sån häst på halsen när man kan välja en frisk gamling?
Men han är så go...Jag kommer sakna honom...:(

Förstår precis hur du känner. I dag har jag NÄSTAN bestämt mig, vill bara ha några dagar till att fundera och smälta alltihop.
I dag har jag tagit kontakt med djurambulansen för att få veta hur det går till och vad det kostar. Min medryttare ställer upp och är med honom in i det sista.

Jag tror aldrig att den där "rätta" dagen kommer utan man behöver lite stöttning i beslutet.

Har aldrig behövt avliva nån av mina hästar men andra jag känner har.

1: 5 år. Fick kolik en kväll, blev bättre för att bli sämre under natten, åkte in akut till klinik där dom öppnade henne och det klarade hon inte.

2: 11 år. Tjejen som hade henne på foder hade inte råd att fortsätta ha hästen på foder, ägaren ville inte att hästen skulle säljas runt och kanske fara illa.

3: 1 år. Låg i hagen med brutet ben.

4: 18 år. Tjurig, ville aldrig komma in från hagen fast hon bara skulle in och äta, ägaren ville inte lägga pengar på att undersöka hästen.

5: 7 år. Hade kroniskt ont i ryggen. Vid klinikbesök konstaterades 3 graders hälta på både fram, och en mkt dålig prognos.

Har aldrig behövt avliva nån av mina hästar men andra jag känner har.

1: 5 år. Fick kolik en kväll, blev bättre för att bli sämre under natten, åkte in akut till klinik där dom öppnade henne och det klarade hon inte.

2: 11 år. Tjejen som hade henne på foder hade inte råd att fortsätta ha hästen på foder, ägaren ville inte att hästen skulle säljas runt och kanske fara illa.

3: 1 år. Låg i hagen med brutet ben.

4: 18 år. Tjurig, ville aldrig komma in från hagen fast hon bara skulle in och äta, ägaren ville inte lägga pengar på att undersöka hästen.

5: 7 år. Hade kroniskt ont i ryggen. Vid klinikbesök konstaterades 3 graders hälta på både fram, och en mkt dålig prognos.

Tack för ditt svar. Tycker du det var rätt eller fel av dem att avliva hästen när de inte hade gjort allt de kunde? Så känner jag mig just nu. Vi har inte ekonomi till att fortsätta ha en häst som inte kan ridas, och om han ändå är om och stel är det väl bättre att han kommer till de gröna ängarna än att han blir en sällskapshäst som bara går in och ut ur hagen..
Eller har jag helt fel här? Tycker alla att man ska kämpa tills det absoluit är nödvändigt att släppa taget?
Jag känner mig så elak och dum, för är det verkligen rättvist att man själv ska ha rätten att bestämma över en annan varelses liv?
Men samtidigt ser jag i hans blick att han inte bara vill gå i hagen och stå inne på natten, han har inte samma glöd i blicken längre och det gör ont att se.. :cry:

Ser man att de tappar glöden i blicken så känns väl tanken på avlivning inte helt främmande i a f, även om det är svårt.
Jag tycker att jag kan se en förändring i min hästs "ansiktsuttryck", ni vet så där som man ibland kan se på t ex en sjukdomsmärkt människa. Han är bara 7 år gammal men börjar få en gammal hästs ögonhålor och uttryck, svårt att förklara för han är i god form i resten av kroppen, inte mager eller skranglig.

Jag ser en beteendeförändring också, han som alltid har tagit så väl hand om "sina" unghästar har nu fått en kortare stubin, hugger gärna ut genom boxdörren när de kommer för nära och sparkar ilsket när de kommer för nära hans hö i hagen. Visst kan det finnas andra förklaringar än att hästen har ont men jag känner på något sätt att det här är inte rätt längre.

Man söker ju hela tiden efter någon slags bekräftelse i de här tankarna från den närmaste omgivningen men jag tror att folk är försiktiga med att säga vad de verkligen tycker av rädsla för att trampa en på tårna. Ska man gå på sin egen magkänsla efter att veterinären har sagt sitt och slutbehandlat hästen?

Jag vet inte.

Ser man att de tappar glöden i blicken så känns väl tanken på avlivning inte helt främmande i a f, även om det är svårt.
Jag tycker att jag kan se en förändring i min hästs "ansiktsuttryck", ni vet så där som man ibland kan se på t ex en sjukdomsmärkt människa. Han är bara 7 år gammal men börjar få en gammal hästs ögonhålor och uttryck, svårt att förklara för han är i god form i resten av kroppen, inte mager eller skranglig.

Jag ser en beteendeförändring också, han som alltid har tagit så väl hand om "sina" unghästar har nu fått en kortare stubin, hugger gärna ut genom boxdörren när de kommer för nära och sparkar ilsket när de kommer för nära hans hö i hagen. Visst kan det finnas andra förklaringar än att hästen har ont men jag känner på något sätt att det här är inte rätt längre.

Man söker ju hela tiden efter någon slags bekräftelse i de här tankarna från den närmaste omgivningen men jag tror att folk är försiktiga med att säga vad de verkligen tycker av rädsla för att trampa en på tårna. Ska man gå på sin egen magkänsla efter att veterinären har sagt sitt och slutbehandlat hästen?

Jag vet inte.

Så känner jag också. Vetrinären som vi var och röngade hos sa att jag inte skulle rida på hela vintern och våren, men att man aksnke skulle kunna rida på honom igen fram till sammaren. Men samtidigt sa han att förslitningarna alltid kommer vara kvar och att det inte finns nån behandling. Så jag tror jag har gjort mitt val, trots det veterinären sa.. Och trots att det känns svårt tror jag nog att det är det som kommer bli bäst för min pålle.

Jag tycker inte alls att du behöver ha dåligt samvete. Gör det som känns bäst för dej då blir det också bäst för din häst sen må det vara av ekonomiska skäl eller vad som helst vi ska inte förmänskliga djuren och tillskriva dom egenskaper som dom antagligen inte har.
Har du gett din häst ett bra liv så kan du trösta dej med det och han kommer inte att lida eller ha ett tråkigt liv längre. Och du får så småningom gå vidare i ditt hästliv.

Själv har jag ett litet dilemma just nu med våran gamla d-ponny som snart är helt blind men jag tror att han ser lite på ena ögat i allafall. Den senaste veckan har han slagit huvudet i flera gånger och han har blivit rädd ibland fast det inte finns något men pga den dåliga synen verkar det som. Men samtidigt har han världens livslust och är pigg och glad, han går dock bara i hagen och stallet och det verkar som han börjar gilla att vara i stallet mer och mer vilket han inte gjort förut då har han jämt velat vara ute. Men det är svårt att bedöma om han lider av det eller inte. Jag har tänkt att jag ska sätta mej i närheten av hagen och studera honom för att se om han bara står still hela dagarna eller om han rör på sej. Jag har fått för mej att han bara står ungefär på samma fläck hela dagarna.
Det är tungt men det är ett beslut som jag ändå måste ta.

Lycka till och hoppas att du orkar fatta ditt beslut.

Senast ändrad av en moderator:

Jag/min familj har fått avliva fem hästar.

1) Halvblodsvalack, 26 år. Han var helt fri från skador och sjukdomar, men vi märkte att livsgnistan inte var densamma som den alltid varit, så han fick sluta sina dagar innan det gick för långt.

2) Arabkorsning, 7 år. Hade troligtvis lynnesfel, hon var aggressiv mot både hästar och människor och vi fick aldrig nån ordning på det.

3) Fullblodsvalack, 27 år. Min första häst. Han hade gått på ridskola i princip hela livet tills det att vi köpte honom, och till slut sa benen nej.

4) Varmblodshingst, 7 år. Låg i hagen med brutet ben.

5) Varmblodssto, 6 år. Var i hemskt skick när vi fick henne från förra ägaren och hon hade diverse skador som senare visade att hon aldrig skulle hålla för varken ridning eller körning. Det var ingen häst som tyckte om att gå sysslolös i hagen, så hon fick somna in istället.

Min 25-åriga travarvalack avlivades i september i år.

Han hade åldrats väldigt mycket under våren och sommaren. Veterinräunersöktes runt midsommar då min kompis (där hästen stod) och mina föräldrar var osäkra på om han skulle tas bort eller inte och jag själv bor utomlands. Vet sa då att om hästen inte blev sämre så kunde han gärna få gå på bete under sommaren i alla fall (dvs han led inte akut, men var klart gammal). Symtomen var trötthet, viktnedgång, stelhet...

Han pysslades om extra under sommaren (fick komma in och vila, tillskottfodrades etc) och piggnade på sig lite grann.

I slutet av augusti blev han sämre igen och han avlivades i början av september.

hej!
Jag ska snart ta bort min häst som jag har haft sedan hon va 5 månader gammal. Allt började i maj detta året då hon va konstig när jag red för min tränare och min tränare sa till mig att sluta rida henne och ställa av henne för sommarvila. Då hon fortfarande bara är 4 år. Hade tänkt visa henne som 4 åring men så blev det inte. Jag började rida henne igen i juli och då va hon redigt halt, åkte med henne till min tränare och hon sa till oss att ta henne till en veterinär. Vi åkte första rundan till veterinären i början av augusti och då fick hon behandling. Sen dess har vi varit hos veterinären ett antal ggr och nu när vi va där sist visade det sig att hon ännu en gång inte visar ett enda litet svar på behandlingarna. Detta är en skada som min häst kan ha gått med ena sen hon va liten. Det har börjat i hennes bakben och sedan sakta gått framåt. Enligt veterinären kan en häst gå hur länge som helst med en skada i bakbenen.

Men vi har nu bestämt oss för att låta min häst komma till ett ställe där hon inte kommer att ha ont. Jag vill att mina djur ska ha ett värdigt liv och inte leva bara för att jag tycker att det är jobbigt att ta bort dom. Hade mer än gärna behållt henne som avelssto då hon har en mycket bra dressyrstam men då min veterinär och tränar avråder mig från detta då det kan vara genetiskt eller att hon har så pass ont att det skulle göra ännu mer skada låter jag bli.

För mig handlar det om ett värdigt hästliv när jag tänker på att avliva denna häst!

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
425
Senast: Krålus
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka