Avlivning, vilken anledning?

N

Napoli

Hej. en kort fråga. Ni som har avlivat en häst någon gång, av vilken anledning var detta?
Undara p.g.a att jag själv funderar på att avliva min pålle. men han är inte AKUT sjuk, så jag vet inte om det är orättvist att ta ifrån honom hans liv när han bara mår lite dåligt..

Sv: Avlivning, vilken anledning?

Jag har avlivat min gamla häst för att hon var gammal och jag ville ha en yngre häst. Hon hade nog kunnat leva några år till men jag ville inte hitta henne halvdöd i boxen eller hagen samt att jag inte hade möjlighet att skaffa en ny förrän hon var borta.
Det kan ju tyckas grymt men jag resonerade som så att hon hade haft ett bra liv i 26 år och hon fick avsluta det på ett lugnt och fint och värdigt sätt utan att behöva drabbas av diverse sjukdomar.
Det har varit otaliga gånger som jag har ångrat mej, jag har haft jättedåligt samvete. Men det var ett beslut som kändes rätt då och det får jag stå för.

Den nya hästen fick jag tyvärr lov att avliva när hon var sju (hann ha henne i 6 år) pga inkar som inte gick att få bort och som hon led av.

Det är alltid jobbigt att avliva ett djur oavsett om man bestämt att nu är det dags eller om det sker genom olycksfall. Men man får ta sitt ansvar gentemot djuren och göra det som känns rätt.

Lycka till!

Nr 1. Pga diverse orsaker, främst fång med dålig prognos. :cry:
Nr 2. Pga propp i hjärnan (med största sannolikhet). Ponnyn var 39 år gammal. :cry:
Nr. 3 Pga akut fång, hovbenssänkning och hovbensrotation på 3 ben. Fanns inget att göra. :cry:
Nr 4. (Inte min häst men jag var med). Min kompis hittade sin gamla hbl-valack i boxen med brutet ben. :cry:

Jag hoppas verkligen att det dröjer evigheter innan jag måste genomlida detta igen. (Den enda avlivning som jag har sett var dock kompisens häst).

Angående din situation: Hur ser han ut, finns det fortfarande liv i blicken? Tycker han att saker är kul? Om du rannsakar dig själv; är det för din egen skull eller hans som du inte vill att han ska gå till Trapalanda? Det är en jättejobbig situation du är i, med en massa samvetskval. Försök sätta dig in i hans liv, TROR du att han vill vara kvar ett tag till? Lycka till!

Senast ändrad:

Min häst är en fd. travare. Han blev för hårt tränad när han var ung och därför blivit sne i bakhovarna.. Nu har han även varit svullen och smyghalt ett tag, så vi åkte och röntgade honom. Då fick vi reda på att han har förslitningar på gaffelbandet, och att man inte kan göra nåt åt detta. Så han kommer alltså alltid ha kvar förslitningarna, det kanske till och med blir ännu värre efter ett tag.
Jag kan inte rida honom, så det enda han gör nu är att stå i hagen på dagarna och stå inne i boxen på nätterna. Han är väldigt uppsvullen i bakbenen när han stått inne hela nätterna, och efter han stått stilla länge har han svårt att gå de första stegen.
Men är det ändå orättvist att inte kämpa vidare? att inte försöka tills han absolut inte kan leva längre?
Jag har fått för mig att det aknske är bättre att avsluta nu, när han ändå mår ganska bra, än att göra det först när han verkligen lider..

Hej!
Jag förstår verkligen ditt dilemma, verkligen.
Jag tog bort min älskade vän för 1½ vecka sen. Han blev 6 år gammal.
Fick honom förra sommaren och han var mager som en skrika, halt i 6 leder och sned i ryggen. Han var hårt tränad, och tävlad, utan en uppkollning. Det var som att de verkligen tänkt köra tills han rasade.

Han blev bättre och lade på sig hull, fick förtroendet för människor tillbaka. Dock växte gallorna i hans bakknän och han vilade i stort sett BARA sitt vänstra bakben. I Feb. gjordes röntgen och ultraljud, som visade förändringar i menisken. Redan då tänkte jag att Nej, jag kan inte låta honom lida. Men han var ju så glad....men man märkte stundtals att han led, han fick ont effter att ha lekt i hagen, han fick puls i hovarna och massa sekundära fel.

Jag bestämde mig ändå för att försöka sätta igång honom, och stärka upp honom, men problemen hopade sig på vägen och vi sprutade honom många gånger.
För några veckor sen kunde han inte flytta sig i sidled, bakåt och var halt. Stod och lyfte sitt ben bara. Något var fel.
På röntgen konstaterade att det knappt fanns något kvar av hans menisk i vänster bak. Där menisken eg. skulle sitta var det bara några mm kvar, isället för centimetrar. Gallan var stor som en tennisboll och vetrinärerna hade inte sett nåt liknande. Höger ben hade oxå fått galla och förändringar , pga att han helt enkelt bara belastade det.
Jag tog det svåra beslutet om att inte låta honom lida mer.
Det var det värsta jag gjort i hela mitt liv. jag mådde så illa så jag nästan kräktes....jag har ont i magen än idag. Men jag VET att han hade ont, och jag ville inte se honom få sådana där "attacker" då knät inte hängde med. Och alla gallor - så onda.

Det spelar ingen roll om hästen ser glad ut som någon sa, om den ser ut att ha livslust. OM min häst hade livslust, OM! han VILLE leva...men han KUNDE ju inte...han tackade mig varenda dag för allt jag gjorde för honom, men vi klarade det inte. han kunde ju inte ens leva som en häst....

Jag gråter när jag skriver och tänker på detta....och trots att jag VET att jag gjorde rätt så kommer jag ju alltid att undra. Jag kommera aldrig glömma synen av min Watte liggandes där på marken - död. Men på nåt sätt såg han befriad ut....

En häst släpper inte sin gard föräns den är riktigt illa ute, den måste vara stark för att överleva i flocken. Som någon också sa till mig, att när en häst verkligen SER så dålig ut att man måste ta bort den, ja då har det gått för långt. Och vill vi verkligen det? Det är vår plikt och vårt ansvar att se och kunna ta belsutet att låta våra vänner slippa lida, när de har ont.

Vad lever din häst för liv? KAN han vara häst? Man vill hålla ut, men man måste också inse när det inte finns något mer att göra. Att låta honom leva tills han VERKLIGEN inte kan leva mer, oj, en häst kan leva och lida länge tror jag...men vill vi det? Vill DU det?
Kan han någongång bli riden igen? Kan han springa i hagen utan att ha ont? Hur gammal är han?

Det är så jäkla tragiskt när hästarna blir förstörda under så unga år, och man får plocka upp bitarna och försöka sätta ihop dom som finns kvar. Ibland kan man helt enkelt inte....så är det bara.

Ge din häst ett värdigt liv, eller ett värdigt slut. Huvudsaken är att han inte lider, det är det viktigaste....

Tänker på dig....många kramar...:love:

En fjording som var gammal (runt 25) lät vi avliva då hon blev stel, hade gallor och blev halt.

En shettis hingst knappt 4 år, har var så felbehandlad (vilket jag inte fick veta av förra ägaren utan att han skulle lugna ner sig om ett tag) så det var farligt att sköta/uppfostra honom. Han tvekade inte att skada sig själv för att få sin vilja igenom :(

Ett kallblodssto, hade iof inte gått på banan men var trots sin ålder (20 år) väldigt outbildad. Kollade upp frysmärkningen när jag köpt henne. Ja då hade jag blivit lurad, hästen var bla 6 år äldre :(
Hon skulle bli bra med skor men hon var öm även med skor och hovarna var dåliga. Ägaren/förmedlaren försvann spårlöst.
Så hon fick oxå sluta sina dagar och slippa ha ont.

Det är väldigt svårt att beluta sig om att ta bort en vän men ibland måste man. Hästen ska ju inte behöva ha ont, även om det är lindrigt :crazy:

Jag har låtit avliva 2 hästar den ena var en isis på 25 år som fick spatt o hade jätteont på mornarna när hon stått inne. Den andra fick nått lurt o hade jätteont i bakdelen (på den tiden tog man inga prover för festingburna sjukdomar), det slutade med att hon inte ville äta o dricka, hon fick avsluta sina dagar vid 19års ålder.

Är en häst som dagtid står i en hage och nattid i en box lycklig?? Min häst skulle inte vara det! Vi föder inte upp hästar till att stå i hage/box, dom föds upp till att göra något, att bli sysselsatta på ett eller annat sätt! Din häst är också van att arbeta som unghäst, nu är det ju tyvärr det som gjort att han har sina skador... jag tycker du tänker rätt!! Han har ont minst varje morgon! Du har gett honom chansen men hans kropp var redan för sliten, det är inte ditt fel, det är inte hans fel, låt honom helldre vandra vidare innan han har så ont att han inte kan gå längre... det är den makten vi har som djurägare att kunna befria våra vänner från ett tråkigt liv med mest smärta!! Jag förstår att det är ett otroligt svårt beslut att ta, men om han kunde så tror han skulle tacka dig....

Vi avlivade våran första häst för två år sedan. Hon var 21 år gammal och hade mått super hela vägen fram till sommaren, då blev hon ngt halt samtidigt som man såg på hästen att det var inte kul längre. Sett mkt, gjort mkt, helt enkelt. I samma veva började hon frysa så fort det regnade och inte klarade hon av värmen heller.
Valet var faktiskt enkelt. Det kändes inte snällt att åka till vet för att behandla hälta o boxvila när hästen inte ville längre. Tänderna var dock bra så det HADE gått att hålla henne vid liv i flera år till, men det hade inte kännts rätt.

tog bort min gammel pojke för nästan exakt ett år sen (11december).... hade funderat att göra det ett tag för att jag egentligen ville göra det innan han blev jätte dålig (han var 23år) men så en morron (en söndag) när jag kom till stallet verkade han ha ont i magen och jag trodde det var kolik så jag promenerade med honom...

Men när han kom in i hagen igen så ställde han sig o pissade o det var blodblandat... så då tog jag beslutet där o då... han skulle inte behöva genom gå nån veterinärundersökning o medicineringar utan han fick lungt o fint avsluta sina dagar på stallplanen o sen nergrävd i en skogsbacke vid stallet...

Slakteriet har slaktjour som kom hem o gjorde det... grävmaskin fanns i grannbyn o han kom med en gång...

*kl*

Tyvärr alldeles för många... (Har haft egna hästar i 35 år)

Nr 1: (4 år): Lunginflammation som inte gav sig
Nr 2: (12 år) Kvickdrag efter trolig hjärtmuskelinflammation, inte värre än att han kunde leva med det men han mådde psykiskt dåligt (ett av de värsta beslut jag någonsin tagit).
Nr 3: (6 år) Ingen diagnostiserad anledning men något var MYCKet fel med hans kropp.
Nr 4. (minns ej åldern) Grava andningsproblem (bodde med fåglar som unghäst)
Nr 5: (14 år) Allergi/kvickdrag som inte fick att hålla ordning på med costison.
Nr 6. (7 år) Rättuppstående struplock och kronisk hjärtmuskelinflammation
Nr 7. (6 år) Pålagringar i alla 4 benen.

Plus att jag allvarligt överlade att ta bort min nuvarande 7-åring eftersom jag på 2,5 år inte fick ordning på hennes odefinierade ryggproblem. En gång hade hon till och med tiden beställd men den avbeställdes av olika anledningar. Otroligt nog fick vi ordning på hennes dåvarande problem.

Jag anser inte att det är något fel att ta bort ett djur som har ont, det är "bara" jibbugt för människan, hästen lider inte när den är borta vilket den i många fall gör när den lever.

*KL*

Har avlivat två hästar. Den första var våran ponny som blev 25 år men sen började bli sämre. Det var väl inget akut fel på henne men hennes ben höll inte för ridning längre och när hon inte längre trivdes med att bara gå i hagen så tog vi beslutet att hon fick sluta sina dagar.

Den andra var min älskade Lotus. Han avlivades den 28/4 i år, efter att ha blivit utdömd av spatt i bakbenen. Han blev bara 9 år och jag saknar honom varje dag...

Ullis

Jag avlivade Pinky pga en dumt placerad fraktur i hasen med mycket osäker prognos på en såpass gammal häst. Hon var 18 år...

Hon hade stått i boxen i 2 månader när vi röntgade henne andra gången och vet konstaterade att frakturen inte ens börjat läka ihop. Valet var att ge henne ytterligare en månad och röntga en tredje gång, eller avsluta nu.

Jag åkte hem från kliniken och funderade inte speciellt länge innan jag kom fram till att det inte var värt att försöka längre. Hon skulle vara uppe i 3 månaders boxvila fram till tredje röntgentillfället, och sedan kanske ytterligare 6 månader för frakturen att läka färdigt...

Ett halvår-år instängd i box är inget hästliv, och när man dessutom inte vet hor hon kommer att må då i resten av kroppen, magen osv, eller om frakturen ens skulle bli helt läkt.

Att sätta igång en 19-årig häst efter såpass lång boxvila känns också osäkert, även om hon var oförskämt fräsch för sin ålder vid skadetillfället.

Så jag tog beslutet att låta henne somna in i mars i år, och även om det var en fruktansvärd situation så kändes det samtidigt helt rätt. :cry:

Hoppas att Elvira och jag får mycket längre tid ihop än bara 4 år!:(

Fick ta bort min gamla travare för något år sedan.

Han blev 18 år.

Båda bakknäna var slut och det gjorde ont när han reste sig.

Vetrinären hjälpte mig, gav honom en spruta, sen somnade han in lugnt och fint.

Det värsta var när dom kom och hämtade honom, en stor containerbil med kran lyfte upp min älskade häst och forslade bort honom, det vill jag aldrig uppleva igen.

Jag pratade med en nödslaktkille som arbetade med att bara åka ut och ta bort hästar. Han sa att det värsta han visste var när han kom till stall där hästen som skulle tas bort led svårt för att ägarna inte hade ringt tidigare. En häst förtjänar att få gå bort medans livslust finns och inga smärtor har börjat tära på honom. Dvs, vet du att hästen bara kommer att bli sämre så låt honom gå bort innan han upplever obehag och lider.

Den ena avlivades för att hon vra gammal(28år) och hade ont i benen och den andra bara för att han hade (trodde dom) cancer imgen och så hade väldigt mycket kolik..endast 13år..

Hej. en kort fråga. Ni som har avlivat en häst någon gång, av vilken anledning var detta?
Undara p.g.a att jag själv funderar på att avliva min pålle. men han är inte AKUT sjuk, så jag vet inte om det är orättvist att ta ifrån honom hans liv när han bara mår lite dåligt..

Bara två faktiskt fast vi haft många hästar.

Den ena vid 23 pga cushing med akut fång som då den återkom gjorde att vi inte hade något val. Hade haft honom i 18 år av hans liv och det var fruktansvärt. Han var ändå glad och stark och pigg ända fram till det sista akuta fånganfallet.

Den andra en unghäst med lösa benbitar i bakknä som var så pass mkt att det inte gick att operera. Det var fullt av brosk och lösa bitar runt hela knäet. Det här var många år sen idag kanske man klarar fler med operation än man gjorde då, jag vet inte.

mitt sto visade sig ha kissing spines hela sadelstadiet och en bit bakom, som sedan gjort att hon gått på bara framdelen i stort sett och som slitit på frambenen/hovleden etc.. bakknät fick ju sig, allt blev ju som en ond cirkel, fick hon ont på ett ställe, ja då gick hon ju anolunda så det förflytta sig. osv..
det va först när vi verkligen började jobba henne ( efter ett halv års jobb för att få förtroende osv,) som vi märkte att hon markerade/inte gick rent, kunde inte gå lång o låg. vi beställde tid på klinik efter prat med annan vet..
röntga hela hästen, böjprover, ridprover/longering, bedövning, behandling etc. inget hjälpte, så för hennes skull så tog jag beslutet att ta bort henne.. märkte nu på slutet att hon hade himla ont, trots att vi va ute o gick för att hon skulle få röra på sig, så vart hon himla stel o öm..

trots att det gör otroligt ont i en själv, så kändes det ändå som en räddning för henne, när jag såg hur hennes kotor låg på röntgenbilderna, när man verkligen fick svaret på allt, så va det inte mer begärt. hon va himla snäll innan som inte ens gjorde ngt, verkligen försökte trots att hon hade ont... verkligen inget man tänker på när man skaffar häst , iaf inte jag. men en dag är det slut.. tyvärr, ont gör de. men vad ska man göra,?
hellre att hästen har det bra, än att man ska gå o ha dåligt samvete att hästen går där o har ont, och man själv mår "bra"

Senast ändrad:

Den ena vid 23 pga cushing med akut fång som då den återkom gjorde att vi inte hade något val. Hade haft honom i 18 år av hans liv och det var fruktansvärt. Han var ändå glad och stark och pigg ända fram till det sista akuta fånganfallet.

Läste att du fick ta bort din häst p.g.a. Cushing och fång. Jag är i precis samma situation, min häst har haft fång från och till sista halvåret och nu blir hon rejält halt så fort jag slutar med fenylbutazon. Ska in på kliniken och röntga för tredje gången, nu akut eftersom hon har blivit märkbart sämre.
Hon har både hovbensrotation och ganska mycket hovbenssänkning, så det är väl tyvärr det som har blivit sämre...
Har väntat ca en månad på medicin för Cushing, först skulle kliniken söka licens för det och nu väntar vi på medicinen. Men det känns som det är kört. Vill gärna veta hela sjukdomsbilden för din häst, medicinerade du för Cushing och i så fall hur svarade hästen på den behandlingen?
Det är såfruktansvärt att se henne gå i en liten paddock hela tiden medan dom andra får gå i stora hagar och beta, sällskap har hon i alla fall men hon ser olycklig ut. Usch vad det är jobbigt.

Blåsippan

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
425
Senast: Krålus
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka