Avlivning vid hälta

M

Moonligth

Det borde läggas ner mer tid på att få hästar friska istället för att bara se svart att det inte går att rädda hästen. Många väljer oftast att avliva sina hästar för att veterinären säger att det är det ända sättet att hästen ska bli fri smärtan
Tycker faktiskt att det finns bra veterinärer som tänker på djurets bästa.

Det måste finnas en anledning eller flera att hästen har blivit så halt att man måste ta bort den oxo...

En häst blir sällan halt om den inte blir riden för hårt. men, blir den riden för hårt så blir den naturligtvis halt. och har man inte tålamod att vänta på att den ska bli riktigt bra från hältan genom att ha den i box eller en liten hage där den inte kan springa så mycket. ja då tycker jag faktiskt att det är den som ansvarar för hästen som inte riktigt har gjort vad den kunnat för att hästen ska ha möjlighet för återhämtning. Ledsen blir jag när folk bara tror att dom kan börja hårdköra med hästen så fort den har blivit bra från hälta. för alla hästar som har drabbats av hälta borde få möjligheten att bli tränade av häst sjukgymnaster. eller en häst pedagog som begriper sig på hästar också...

är jag en djurplågare som tänker så här? eller vad är jag?

Sv: Avlivning vid hälta

och har man inte tålamod att vänta på att den ska bli riktigt bra från hältan genom att ha den i box eller en liten hage där den inte kan springa så mycket. ja då tycker jag faktiskt att det är den som ansvarar för hästen som inte riktigt har gjort vad den kunnat för att hästen ska ha möjlighet för återhämtning.

Och om denna konvalecens börjar handla om år, är det fortfarande humant då? Att hålla en häst, som är gjord för att vara ute och röra på sig, instängd i en box på premissen att den "kanske möjligtvis eventuellt" blir bra?

Självklart ska vi göra allt vad vi kan för att få våra hästar friska. Inget snack om saken. Men det får inte vara så att vi - i vår rädsla att släppa taget om dem vi håller kära - övergår i något som är värre för hästen än döden. Så långt som det är reellt att försöka, inte längre.

jo på ett sätt tycker jag faktiskt att du är det.

Du menar alltså att om din häst bryter benet men kan bli bra genom att stå gipsad i box ett år av sitt liv, säkerligen med stora smärtor, och lååång konvalecens/uppbyggnad efter det, så skulle det vara ett alternativ för att du vill rida?
Hästen vill nog hellre slippa lidandet istället. Jag anser att man inte ser till hästens bästa i såna fall.

jag tycker inte heller att folk är för snabba med at avliva, ofta är det tvärtom. Man griper efter tunna strån som ofta är obefintliga för att hålla sin bästa vän vid liv. Och vem ska man lyssna på annat än veterinären, dig? nja, tror inte det...

"En häst blir sällan halt om den inte blir riden för hårt. men, blir den riden för hårt så blir den naturligtvis halt" skriver du.
hur kommer det sig då att hästar som inte ens är inridna, eller grundridna blir halta? en tvååring som är halt pga olika anledningar ska man kanske hålla vid liv och behandla, operera, boxa och orsaka mer smärta för att man KANSKE kan börja lunka i skogen när den är tio?

Sen att det finns många hästar som skulle varit avlivade för länge sen men pga ägarens skygglappar fortfarande lever är en annan femma.

"ha den i box eller en liten hage där den inte kan springa så mycket"
prova att bo i ett rum som är så stort att du kan lägga dig, men inte röra dig särskilt. Inte hälsa på någon annan människa under lång tid och se hur du mår. Nej , be någon låsa in dig så du inte har nåt att säga till om.

"för alla hästar som har drabbats av hälta borde få möjligheten att bli tränade av häst sjukgymnaster. eller en häst pedagog som begriper sig på hästar också..."
Så efter en ledhälta behöver hästen gå till sjukgymnast för att den vilar ett par veckor?
Travhästar behandlas ca 2 ggr/ år, endel mycket oftare. beroende på vad för medel som har använts är det olika snabbt som hästen är i full gång igen. Har förstabehandlingen tagit är de igång igen fullt efter max två veckor, tre kanske. Och tävlar.

och jag vet från vilken tråd detta kommer ifrån, och jag tror nog tjejen där har gjort allt hon kunnat,pålagringar är pålagringar. Du verkar inte veta vad det är och hur allvarligt, så läs på innan du dömer.

Några orsaker till att en häst blir halt:

stukat sig i hagen
gått omkull i boxen
trampat på något som någon kastat in i hagen
brutit benet vid lek i hagen
genetiska skador
vek kroppsbyggnad
felaktig utfodring
för lite naturlig rörelse som unghäst
rusat igenom staketet av rädsla för något

Jag kan nog fortsätta en stund till:grin:

Visst finns det folk som bara ser sina hästar som tävlingsredskap och byter ut dem som en gammal boll, men de flesta gör allt för sina hästar och gärna lite till, de flesta griper efter halmstrån som inte finns och lägger ner oerhörda summor på behandlingar som ofta inte hjälper i hopp om att deras vän ska bli bra.

Sedan är det ju inte bara hälta som gör att en häst dömms ut, det finns många hemska sjukdommar som gör att det verkligen inte är humant att tvinga hästen att fortsätta leva, min häst gick på tre dubbel dos butta sin sista vecka i livet, hon var hög men hade ont, det fanns ingen bot eller hopp om bättring, jag hade försökt allt och varit hos flera olika veterinärer och hade provat massor av alternativ medicin i hopp om att hon skulle bli bra, tillslut var jag tvungen att ställa mej frågan för vems skull jag ville fortsätta, för vems skull skulle jag utsätta henne för ännu fler behandlingar?

När svaret på frågan var för min skull så bestämda jag mej för att ge henne min sista gåva, hennes frihet.

Om det är så att du själv lever med fruktansvärda smärtor, har du aldrig kommit i det stadiet att du inte vill leva längre?
De flesta jag känner, mej själv inkluderad har vid olika tillfällen i livet inte velat fortsätta ett liv i ständig smärta där faktiskt inga mediciner eller operationer hjälper utan har funderat flera gånger på att avsluta allt.
Om då en människa kan tänka så som vet att det kanske någon gång i framtiden kan komma något som gör tillvaron drägligare, hur ska man då kunna göra samma sak mot hästen som lever i nuet?

När en häst går undan, när den vet att den inte kan följa flocken längre, varför ska vi då plåga den ytterligare?
Jag tror att utan smärtstillande skulle många hästar göra så, min gjorde det med kroppen full av smärtstillande, skulle jag fortsatt plåga henne då?

Min högsta önskan var att jag skulle kunna ha henne kvar, om hon så bara kunde gå i hagen och få leva ett någorlunda hästliv så hade jag haft henne kvar, men att bara se till mitt bästa kunde jag inte, det ansvaret tog jag när jag köpte henne, att inte låta henne lida i onödan.

Ditt resonemang tyder på att du antingen sett för många som har tagit bort sina hästar i onödan (det finns ett fåtal) eller att din egen ångest inför döden är så stark att du inte kan se ett värre öde än döden.

Döden är inget hemskt öde, finns det inget att göra mer och hästen lider av sitt öde på jorden så är det en lättnad att få bli fri.

Hej!

Kan bara hålla med. Att hålla djur vid liv till varje pris är inte heller rätt.

Visst att det finns dom som tar bort hästen för minsta lilla hälta, men det finns minst lika många som väntar alldeles för länge.. Och en död häst lider inte, en levande kan mycket väl göra det. Jag tror faktiskt att veterinärerna vet när det räcker och i de flesta fall inte dömer ut en häst på för lätta grunder.

till ts: Det är väldigt lätt att döma när man inte har varken kunskap eller hela bilden av problemet. Många hästar kan säkert funka som haghästar och bara gå och skrota, men är de verkligen lyckliga då? Tex min häst, vars livs viktigaste ingrediens är att äta, ska jag pga hennes obotliga sjukdomar och skador låta henne leva och endast få äta minimalt med foder eftersom hon inte kan motioneras alls? Och se henne stå i hagen och ha ont och bli mobbad när hon inte orkar/kan försvara sej/springa undan, för att jag inte klarar att släppa taget?

/ Lavinia, som inte kan förstå varför döden skulle vara fel.

jo på ett sätt tycker jag faktiskt att du är det.

Du menar alltså att om din häst bryter benet men kan bli bra genom att stå gipsad i box ett år av sitt liv, säkerligen med stora smärtor, och lååång konvalecens/uppbyggnad efter det, så skulle det vara ett alternativ för att du vill rida?
Hästen vill nog hellre slippa lidandet istället. Jag anser att man inte ser till hästens bästa i såna fall.

jag tycker inte heller att folk är för snabba med at avliva, ofta är det tvärtom. Man griper efter tunna strån som ofta är obefintliga för att hålla sin bästa vän vid liv. Och vem ska man lyssna på annat än veterinären, dig? nja, tror inte det...

"En häst blir sällan halt om den inte blir riden för hårt. men, blir den riden för hårt så blir den naturligtvis halt" skriver du.
hur kommer det sig då att hästar som inte ens är inridna, eller grundridna blir halta? en tvååring som är halt pga olika anledningar ska man kanske hålla vid liv och behandla, operera, boxa och orsaka mer smärta för att man KANSKE kan börja lunka i skogen när den är tio?

Sen att det finns många hästar som skulle varit avlivade för länge sen men pga ägarens skygglappar fortfarande lever är en annan femma.

"ha den i box eller en liten hage där den inte kan springa så mycket"
prova att bo i ett rum som är så stort att du kan lägga dig, men inte röra dig särskilt. Inte hälsa på någon annan människa under lång tid och se hur du mår. Nej , be någon låsa in dig så du inte har nåt att säga till om.

"för alla hästar som har drabbats av hälta borde få möjligheten att bli tränade av häst sjukgymnaster. eller en häst pedagog som begriper sig på hästar också..."
Så efter en ledhälta behöver hästen gå till sjukgymnast för att den vilar ett par veckor?
Travhästar behandlas ca 2 ggr/ år, endel mycket oftare. beroende på vad för medel som har använts är det olika snabbt som hästen är i full gång igen. Har förstabehandlingen tagit är de igång igen fullt efter max två veckor, tre kanske. Och tävlar.

och jag vet från vilken tråd detta kommer ifrån, och jag tror nog tjejen där har gjort allt hon kunnat,pålagringar är pålagringar. Du verkar inte veta vad det är och hur allvarligt, så läs på innan du dömer.

Det där var jävligt onödigt sagt... jag har nog sett hästar som brytit ben måntro. tillockmed utanför mit egna fönster så kom inte snacka skit. Den hästen gick inte och rädda. Och jag tycker det är bra att han inte fick lida så länge av sina smärtor... så kalla mig inte oförstående

Du fattar fortfarande inte vad jag menar.
Är hästen så illa därann att det absolut inte går att göra något annat än att bara avliva hästen. Då har man som rättighet och plikt att skona hästen från evig smärta genom att låta den somna in

Ibland kanske det inte räcker med 2 veckors vila för hästen. men man ska ha tålamod. och det där med boxvila och liten hage... På travet får hästarna inte gå i något annat en små hagar med sand i... Det måste jag säga är ganska tråkigt för alla dessa friska hästar att gå i...

Och jag ser anonser ganska ofta om hästar som inte duger till travet längre och för att dom har fått skador på travet oxo ibland. vet du vad som händer med dessa hästar.
Dessa hästar kommer till folk som vill säga att dom har häst eller till folk som inte hästkunniga som rider dom hårt även om hästen är halt. men det tänker dom inte på för travhästar har en kantigare gångart än vad andra hästar. hade ryttaren fattat att hästen varit halt så hade ryttaren inte ridit hästen utan låtit veterinär kollat till hästen i tid
Pga av det låga priset på dessa hästar så verkar vissa människor tro att dom kan behandla dessa djur hursomhelst.

Tycker att det är jävligt mycket mer djurplågeri att börja hård rida en häst som har haft hälta. Det kan ta 1 år till 2 år innan hästen kan bli utsatt att bli tränad hårt igen. men vill man inte ge hästen den tiden att få vila. tror inte att man behöver ha hästen i en liten hage längre än att hästen blir av med hältan. men då ska man se till att hästen är frisk oxo så att den inte springer runt i en hage och gör sig mer halt än vad den redan är.
men olyckshändelser kan hända när hästen är frisk oxo. men det beror alldeles på vad hästen går med för andra hästar. blir det mycket spring så blir det det. Hästar springer inte runt i hagen jämt.
jag vet vad jag pratar om. har erfarenheter...

Du säger att du vet vad denna tråd kommer ifrån... har sett en annan tråd i det här forumet om en annan häst oxo. En häst som bara har blivit utdömd sådär... det är tråkigt att folk inte tror mer på sina hästar och vill att dom ska bli bra från hältan...

En annan sak som irriterar mig är att avlivar man hästar så får man ut det man försäkrat dom för... Ibland känns det nästan som om ägaren tänker mer på pengarna än på hästen

Du säger att du vet vad denna tråd kommer ifrån... har sett en annan tråd i det här forumet om en annan häst oxo. En häst som bara har blivit utdömd sådär... det är tråkigt att folk inte tror mer på sina hästar och vill att dom ska bli bra från hältan...

En annan sak som irriterar mig är att avlivar man hästar så får man ut det man försäkrat dom för... Ibland känns det nästan som om ägaren tänker mer på pengarna än på hästen

Hur kan du uttala dej så????
Vad vet du om hur mycket den hästen är behandlad??

Det borde läggas ner mer tid på att få hästar friska istället för att bara se svart att det inte går att rädda hästen. Många väljer oftast att avliva sina hästar för att veterinären säger att det är det ända sättet att hästen ska bli fri smärtan

är jag en djurplågare som tänker så här? eller vad är jag?

Jag kan bara konstatera att du och jag inte har samma erfarenheter av veterinärer. Jag kan ta två exempel.

Min förra häst som hade problem med hovsprickor och hålvägg. En sommar i juli månad fick hon en infektion (?) i en spricka och blev blockhalt. På djursjukhuset behöll de henne, opererade henne och skar då upp hoven rejält. Efter det så gipsade de henne och så fick hon boxvila. Hon fick inte gå ut. De enda gångerna som hon fick gå utanför dörren var när hon var på återbesök. Under påsken året därpå fick hon gå ut i hagen igen. Tala om lång boxvila!!!!
Detta är länge sedan. Men jag minns att veterinärerna talade inte om för mig att det var så lång tid det var frågan om. De sa att hon skulle få stå inne länge. Det är möjligt att jag var dum som inte begrep bättre. Men det var inte ngn som ifrågasatte om hon skulle behandlas eller om det hade varit bättre att avsluta det.
Detta är inte ngt jag mår bra av att minnas. Hästen klarade av att stå inne hela tiden. Det blev nästan jobbigare efteråt. Hon var trött i huvudet av all innevistelse.

Nästa exempel är vår gamla schäfertik som fick cancer. På djursjukhuset konstaterad de att hon hade flera cancertumörer. Hon var 12 år. Veterinären föreslog operation. Men hon insåg snabbt att det inte var ngt vi ville. Hon höll med oss om att det inte var någon ide men menade att många djurägare hellre hade opererat.

Jag menar att i båda dessa fallen var det enligt veterinärerna helt självklart att fortsätta behandlingen. Det var inte tal om avlivning. Den gamla hunden var inte för mig ett svårt beslut.

Idag vet jag mkt mer om hästar, ovanstående berättelse är en av anledningarna till att jag har lärt mig massor de senaste åren. Jag vet att jag idag i alla fall skulle ha diskuterat det med veterinären och övervägt alternativet att inte utsätta hästen för detta.

De senaste åren har jag lärt mig mycket mer om hästar och hästhållning bla just för att slippa hamna i en sådan situation igen.

Den som vill kalla mig för djurplågare får göra det. Men jag tror att om man fattar beslutet att inte behandla sin häst så har man anledning att göra det. Bara tanken på att jag måste göra det för min lilla häst får mig att känna paniken komma. Jag tycker inte att man behöver utgå från att alla hästägare är lata, känslokalla eller utan pengar eller annan anledning bara för att de avlivar en halt häst. Dessutom är det för mig ganska självklart att lyssna på veterinären. Det är ändå han eller hon som har kunskaper att göra den bästa bedömningen.

Ursäkta att det blev lite rörigt.

Senast ändrad:

Hej!

Kan bara hålla med. Att hålla djur vid liv till varje pris är inte heller rätt.

Visst att det finns dom som tar bort hästen för minsta lilla hälta, men det finns minst lika många som väntar alldeles för länge.. Och en död häst lider inte, en levande kan mycket väl göra det. Jag tror faktiskt att veterinärerna vet när det räcker och i de flesta fall inte dömer ut en häst på för lätta grunder.

till ts: Det är väldigt lätt att döma när man inte har varken kunskap eller hela bilden av problemet. Många hästar kan säkert funka som haghästar och bara gå och skrota, men är de verkligen lyckliga då? Tex min häst, vars livs viktigaste ingrediens är att äta, ska jag pga hennes obotliga sjukdomar och skador låta henne leva och endast få äta minimalt med foder eftersom hon inte kan motioneras alls? Och se henne stå i hagen och ha ont och bli mobbad när hon inte orkar/kan försvara sej/springa undan, för att jag inte klarar att släppa taget?

/ Lavinia, som inte kan förstå varför döden skulle vara fel.

Tänk om hästen inte mår bättre när den har lämnat sin fysiska kropp.
Ingen kan exakt veta vad som händer med alla dessa hästar som man har tagit bort. Dom kanske känner sig jättevilsna på andra sidan. vi vet inte hur det ser ut på andra sidan. Folk bildar som en sorts fantasivärld om att hästen kommer till bra ställe. men tänk om hästen känner smärta efter döden oxo. men det lär vi ju aldrig få veta.

Min förra häst dog i fång. men jag fick inte veta att han var sjuk i tid efterssom hon som hade hästen inte sagt något. han hade varit fullt frisk hemma hos oss men när han kom till henne så blev han sjuk. på min 18 års blev han avlivad. tror det var då jag fick veta att han hade varit sjuk. Dom sa att det inte gick att göra något... Jag sörjer honom fortfarande och jag grämer mig varför jag sålde honom och jag ångrade mig att jag sålt honom när han levde, men jag fick aldrig någon chans att säga adjö på riktigt...
Han lever fortfarande för mig. och jag drömmer om honom fortfarande
Han var som en sagohäst när han levde. har många bra minnen med den där hästen.

En häst skrotar inte bara för att den är sällskapshäst... Folk tycker inte att minihästar skrotar bara för att dom bara går i en hage i en flock. eller som sällskap till en ridhäst.
Hästar med hälta som dyker upp när man rider dom. lider oftast inte av besvären när dom bara går i hagen
Det finns hästar som har stelhet också. dessa hästar har oftast svårt att resa sig upp. och är blockhalt i några minuter. sen blir den bra när den har gått en liten stund. tycker det är hemskt att se hästar som har svårt att resa sig upp. men den häst jag pratar om blev veterinär bedömd och hon visade ingen hälta vid kontroll.
Blir orolig vad gäller denna häst... för han som har henne änvänder hästen i avel. och det tycker jag inte är speciellt snällt mot hästen och inte för hennes föl heller då jag tror att det är ärftlighet på sånt här.
Har sagt åt honom att han ska ringa veterinär när hon får svårt att resa sig upp.. men han verkar inte bry sig... tycker det är djurplågeri... han säger att hästen inte är halt för veternären har bedömt hästen när hästen inte har visat tendeser på hälta
oansvarigt tycker jag

Men..

Vad du eller jag tror på angående livet efter detta är inte särskilt relevant. Det enda vi kan se till är hur livet ser ut i DETTA liv. Och utifrån vad forskningen vet idag kan jag lugnt säja att en död häst lider inte. Jag har svårt att tro att de irrar omkring som osaliga andar när de avlivats för att slippa smärta. När nervimpulserna slutat fara i kroppen känner man inte smärta, så att de ska ha ont efter döden verkar osannolikt. Kan inte förstå varför man i en sån här diskussion måste trilla in på "religion" och vidskepelse..

Jag har förlorat många hästar jag inte fått säja hej då till, jag är ändå inte emot döden. Dessa hästar lever hos mej, även om jag inte kan hälsa på dom och vara med dom.

Jag anser att många hästar skrotar när de bara går i en hage. För många hästar är så pass vana vid arbete och träning att när de inte längre "räknas" och får vara med om all spänning tynar de bort och blir oyckliga, eller för den delen feta.. Vilket inte heller är bra.

Och till sist kan jag berätta att jag ser många hästar som haltar både med och utan ryttare och som absolut skulle må mycket bättre av att slippa sin smärta, bla min en dålig dag. Bara för att man inte ser att hästen har ont och den inte kan tala om det, innebär det inte att hästen inte har ont. Många tyckte inte att min häst var halt, men på kliniken syntes det tydligt.. En häst som är halt är halt för att den har ont, hur den inte kan lida då.. det får du gärna förklara för mej.

Och angående hästen som inte kan resa sej.. Vad tycker du dom ska göra med den eftersom den kan ju lida i döden med? Då kan den ju lika gärna avlas på i detta liv, eller? Eller ska den bara få lite mer tid på sej att bli frisk??

/ Lavinia, som tycker du motsäger dej själv lite varstans

jag orkar inte kommentera så mycket nu, men jag kan säga dig att jag vet att på travet går en del i små hagar, men desto fler går i stora, kuperade hagar med sällskap. det är ofta man ålker förbi ridskolor och privata stall som också har hästar som går i små hagar så det är inte bara inom travet och galoppen det är så.

Sen är det så att en travare som är olycklig springer inte bra och inte blir kvar på travet så länge.

ang det med att travare blir vandringsobjekt: och? klart att jag vet det och givetvis är det verkligen inte bra, det tycker väl alla. Menar u att vi ska hålla kurser i att rida travare så andra kan känna när ens häst är halt?
har man en häst som endast får gå som sällskap har man ett moraliskt ansvar att se till att hästen får det så bra som möjligt. Antingen genom att avlivas eller att se till att hästen kommer till ett hem där den blir just sällskap.

sen förstår jag verkligen inte hur du kan komma in på detta ämnet efter att först ha klagat på at folk avlivar sina hästar för lätt, för det låter som att du vill at så fort det är en travare är det bättre att avliva dem? är det det du menar kommer du få många påhopp här.

you don't get it huh

Har folk svårt att fatta hur jag än beskriver vad jag menar ir?

Du fattar ju fortfarande vad jag menar... Jag sitter och berättar saker om en häst jag älskar mest av allt som har dött. och så får jag bara hugg tillbaka... fy fan

Har det aldrig slagit dig vad som händer med hästen efter döden.

Jag tycker det var väldigt fult att skriva det du skrev. att jag skulle motsäga mig själv bara för att jag blir orolig för en häst och för att jag blev ledsen för att jag inte ens fick säga adjö till min häst

Som jag har försökt fått dig att fatta är att jag vill att folk ska vara medvetna om att vissa veterinärer inte är att lita på

jag har oxo sett hästar varit halta och mått piss av det... men jag tycker inte att det finns tillräckligt med resurser för att få hästar friska idag

Är jag en djurplågare för det så. Bara för att vill att forskningen för hästar inte bara ska stå still så är man alltså en djurplågare... ska lägga det på minnet

fy fan för denna värld vi lever i

Har det aldrig slagit dig vad som händer med hästen efter döden.

Är jag en djurplågare för det så. Bara för att vill att forskningen för hästar inte bara ska stå still så är man alltså en djurplågare... ska lägga det på minnet

fy fan för denna värld vi lever i

Varför så aggressiv? Vi som läser och skriver här har väl inte gjort dig något?

Jag förstår inte ditt resonemang med att hästen skulle fortsätta att må dåligt efter döden bara för att den blir avlivad?
Alla djur som dödas av någon annan djur eller människa blir ju skadade av det. En halt häst hade inte överlevt i naturen. den hade blivit dödad och uppäten av ngn annan. Vi människor har satt oss över naturen genom att ha hästar i fångenskap. Det vinner ju hästen på eftersom den inte har några fiender och får mat av oss. Men då är det naturligtvis oerhört viktigt att vi tar vårt ansvar och avlivar hästen (eller vad det nu är för djur) när det är dags.

Det är inte alla människor som gör det utan låter djuret lida tills det dör av sig själv. Det tycker jag är hemskt. Men jag förstår att det inte är så du menar. Jag förstår också att du är ledsen över hästen du mist och orolöig för en annan. Jag tror inte att det finns ngn som skriver här som inte kan sätta sig in i en sådan situation.

"you don't get it huh

Har folk svårt att fatta hur jag än beskriver vad jag menar ir?

Du fattar ju fortfarande vad jag menar... Jag sitter och berättar saker om en häst jag älskar mest av allt som har dött. och så får jag bara hugg tillbaka... fy fan "

inte för att vara elak, men det är ju EXAKT vad du gjorde mot tjejen i den andra tråden, eller hur?
Hur tror du det kändes för henne?

jag orkar inte kommentera så mycket nu, men jag kan säga dig att jag vet att på travet går en del i små hagar, men desto fler går i stora, kuperade hagar med sällskap. det är ofta man ålker förbi ridskolor och privata stall som också har hästar som går i små hagar så det är inte bara inom travet och galoppen det är så.

Sen är det så att en travare som är olycklig springer inte bra och inte blir kvar på travet så länge.

ang det med att travare blir vandringsobjekt: och? klart att jag vet det och givetvis är det verkligen inte bra, det tycker väl alla. Menar u att vi ska hålla kurser i att rida travare så andra kan känna när ens häst är halt?
har man en häst som endast får gå som sällskap har man ett moraliskt ansvar att se till att hästen får det så bra som möjligt. Antingen genom att avlivas eller att se till att hästen kommer till ett hem där den blir just sällskap.

sen förstår jag verkligen inte hur du kan komma in på detta ämnet efter att först ha klagat på at folk avlivar sina hästar för lätt, för det låter som att du vill at så fort det är en travare är det bättre att avliva dem? är det det du menar kommer du få många påhopp här.

Det är väl klart att det inte bara är travhästar som får gå i små hagar. Tog det bara som ett exempel för att du var inne ppå travhästar. Tycker det är förjävligt att det ska behöva vara så. nu är det friska hästar jag pratar om som jag tycker är fel att dom ska behöva gå små hagar. Det är inte så himla konstigt att dessa hästar får hälta. För när dom går i sådana små hagar. så blir dom oftast heta när man rider/kör dom. och då i vissa fall får dom så pass mycket överskottsenergi att dom kan stuka benen. ibland verkar inte ryttare eller kuskar märka att något är fel. men det är i sådana här tidiga skeden som man kan göra något åt hästen problem. Tycker att alla ryttare/kuskar borde känna på sina hästars ben och hovar om hästen är varm efter varje ridpass eller om hästen varit ute. för det är lättast att göra något om man kommer på problemen i tid. Vissa brukar inte bry sig om att känna på sina hästars ben eller hovar efter att dom har ridit/kört.

Absolut ska hästar som endast kan gå i sällskap ha det så bra som möjligt.
Så du tycker att man bara kan sälja sin häst när den inte duger till ridning någe mer utan bara duger som sällskap... Det är precis som att bara kasta bort en vän bara för att den inte hinner med i samma tempo längre som förr. patetiskt
och sen att man har och välja på det och på döden det låter det

Angående det där med att jag skulle tycka att det var mer rätt att ta bort en travare än en annan häst är fet jävla lögn som du tagit ur luften... sparka mig mer du bara...

trodde det fanns hästmänniskor här... men jag hade nog fel

Du... jag försökte att ge den där tjejen hopp om att den kan finnas något att göra...
Hon beskrev inte sin hästs situation så värst ingående. Så det är svårt att bedöma om det hade gått något att göra.
Det enda hon ville ha var tröst. jag försökte ge henne tröst att det kanske inte var omöjligt att rädda hästen från smärta

min häst är redan död. han led av fång. hästen kan självdö av det . genom att tarmarna vrids. Han kunde knappt stå tillslut... så snacka inte skit...

Lider en häst av fång så kan det gå jävligt fort om den får ett anfall om man inte gör något i tid.
det kan ta en timme eller två så hästen pinats till döds
ringer man vet så är det inte säkert dom hinner komma

Senast ändrad av en moderator:

Du... jag försökte att ge den där tjejen hopp om att den kan finnas något att göra...
Hon beskrev inte sin hästs situation så värst ingående. Så det är svårt att bedöma om det hade gått något att göra.
Det enda hon ville ha var tröst. jag försökte ge henne tröst att det kanske inte var omöjligt att rädda hästen från smärta

min häst är redan död. han led av fång. hästen kan självdö av det . genom att tarmarna vrids. Han kunde inte ens stå... så snacka inte skit...

Jag har precis läst den andra tråden. Jag förstod inte denna riktigt innan. Om du tycker att du försökte trösta henne så skulle jag definitivt inte vilja träffa dig när du pratar med ngn du inte vill hjälpa. Det hör väl inte hit vad det var för fel på hennes häst. Den ska avlivas.

Du skriver i den andra tråden att du inte vill se djur lida och ha ont. Jag antar att du är medveten om att det "går åt" några hästar till den forskning du pratar om. Jag tycker alltid att det är otäckt att läsa om de olika försök man gör på djur. Jag är inte alls insatt i detta med djurförsök men tanken slog mig när jag läste dina inlägg. Det är inte så att jag är negativ till det utan jag anser det nog som ngt som tyvärr behövs. Men det blir lite konstigt om man argumenterar som du gör.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder