Avlivning - var, när, hur?

R

Ruh

Så nu har det blivit dags att avliva mitt sto.
Hon har inte blivit utdömd eftersom hon ev kan funka som ridhäst om 2 år men hon är ändå 20 år och jag vill inte utsätta henne för det.

Så hur gör jag nu?
Vart ska jag ringa?

:bow:

Sv: Avlivning - var, när, hur?

Först bestämmer du dig för om du vill ta bort henne hemma eller köra iväg henne till ett slakteri eller Kolmården (som blivande rovdjurs mat).
De flesta vill ju ta bort hästen hemma och om det blir ditt alternativ så får du bestämma om du vill att hon ska avlivas med bult eller spruta och om du har möjlighet att gräva ner henne hemma eller som hon ska iväg som kadaver.
Sedan ut efter valen så får du göra följande:
Nedgrävning hemma = söka tillstånd från Länsstyrelsen
Kadaver hämtning = kontaktlista här http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=7
Avlivning med spruta = kontakta veterinär
Avlivning med bult = veterinär eller kadaverhämtningen som gör det då i samband med hämtningen.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
22
· Visningar
1 172
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama