Avlivning -spruta eller bultpistol?

_Runaway_

Trådstartare
Vad tycker ni är för- och nackdelar med respektive avlivningssätt? Jag har ingen aning om hur jag vill att pållen min ska få somna. Vi har bestämt att det ska vara hemma på gården, och här ska han även begravas, men själva ögonblicket. Vill ju inte att han ska plågas länge innan han är borta helt, och inte att han ska bli rädd. Har ju hört skräckhistorier på sprut-avlivning där hästen inte dött på en gång osv. Hästen min är rätt huvudskygg, ges lugnande innan man tar på masken?

Sv: Avlivning -spruta eller bultpistol?

Jag tvingades avliva min häst för ett par veckor sedan. Detta gjordes på klinik med spruta. Jag skulle välja detta sätt igen. Det hela gick mycket fort och jag tror inte hon förstod alls vad som hände :cry:

Vilken metod man väljer beror väl också lite på hur hästen är. Om den är spruträdd eller rädd om huvudet etc.

Jobbigt beslut...

Jag valde bultpistol på min ponny... var själv inte där, men allt hade tydligen gått bra... men jag har fått för mig att de är minst plågsamt. Hästen är från klar vaken till hjärtdöd på så kort tid att den inte hinner tänka... jag har hört av personer som sett båda delarna. De föredrar de med bultpistol...

Bultpistol. Har varit med om båda. Spruthästen sövdes dock ihjäl på gammalt vis, men det var hemskt att se hur den kämpade sig in i döden. Det finns numera ett mycket avlivningsmedel, men jag känner inte till hur det fungerar. Vet bara att det även tas upp genom huden, så är man vet så vill man helst inte få det på sig :smirk:
Bultpistol och gevär har jag vart med om att man avlivar hästar med och vid samtliga tillfällen så har hästarna varit knall fall borta vid smällen. Även skygga och nervösa hästar.
Bultpistolen är ingen mask, utan ser ut som ett rör man sätter mot pannan på hästen. Jag tycker absolut att pultpistol är det skonsammaste sättet att avliva en häst på. De märker inget. Ska du däremot spruta så är det mycket omständigheter som gör att hästen blir orolig. Är det dessutom ett långsamt medel, så lider hästen i det sista... :(

Ja jag vill ju att det ska gå fort. Tänkte bara eftersom han är rätt huvudskygg. Eller nej, man får klappa på huvudet, det gillar han, men om någon höjer en hand framför honom så blir han rädd och skyggar. Men med en schysst slaktare borde det gå. Tilläggas bör väl att det inte alls är aktuellt nu, men man vill ju inte börja tänka när det väl är dags.

Jag har varit med om båda. Och båda har varit bra...eller båda två lika hemska.
Det går väldigt fort på båda.
När hästen får en spruta tar det bara nån sekund innan hästen faller ihop och blir medvetslös och dör, lika fort går det med bultpistol. När den skjuts dör den på en gång.

Många hästägare tycker att det känns finare om man ger den en spruta. Man slipper höra "skottet" från bultpistolen. Och en spruta känns inte lika dramatiskt.
Ibland när man ger en spruta så krampar musklerna på hästen alltså dom sträcks plötsligt ut. Det kan se lite obehagligt ut och hästen faller ned till backen med spikraka ben..som om du skulle vält en trähäst.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att hästen ska vara huvudskygg.
Man ger oftast något lugnande till hästen innan så att den står still.

jag har varit med om båda och jag skulle välja bultpistol om jag blev tvungen att avliva en häst i framtiden. mitt sto som avlivades med bultpistol var både huvudskygg och rädd för karlar men vi lät henne äta ur havrehinken och hon märkte inte ens att han närmade sig huvudet. hon hade inte fått något lugnande innan. hon försvann ögonblickligen och fick inga nervryckningar el dyl. hon avblodades efter ca 30 sek. ang. "skottet" låter det som en liten knallpulverpistol ungefär. fölet avlivade vi med hjälp av spruta och det gick inte så fort , utan han lade sig sakta ned och somnade. avblodades ej (=rätt eller fel?) jag hoppas det blir "bra" för er vilket du än väljer.

För mig är bultpistol det självklara valet. Som andra skrivit så går det mycket fort och hästen hinner inte reagera... Dock har jag varit med om muskelkramper= raka spända ben och lite darrningar. Varit med om sprutning vilket inte gick bra. Min tanke är oxå att en skadad häst har ju kanske väldigt ont mycket adrenalin i kroppen osv. inte så lätt att spruta rätt dos alltid.
I somras avlivade vi barnens ponny akut då hon sparkat bakut då hon brallade men råkade få in bakbenen mellan över och undre elband vilket skar upp i hasvecket och skalade av vad som fanns ända ner till kotan. (jag stod bara några meter ifrån när det hände ) När vet kommit och höll med om att det inte var så mycket att göra då senor och allt var trasigt så skulle vi ta bort henne. Vet ville med spruta och jag bultpistol. Hennes argument var att men det smäller ju... hon var helt enkelt van vid att de flesta hästägare vill att de ska somna in på ett lugnare sätt än knall och fall. Nåväl det blev bultpistol. Dagen därpå kom kadaverbilen och hämtade henne.
Många vill gräva ner hemma, men dels behöver man tillstånd och sen har jag lite svårt att tänka mig att min vän ligger där i marken och sakta ruttnar samtidigt som likmaskarna har kalas. Nä då ser jag hellre att de kremeras/eldas upp.

Vi har valt bultpistol alla (tre)gånger. Tycker väl att det är ett bra sätt och det skulle jag välja om den dagen kommer. Dels vet jag att de är borta direkt efter smällen, eftersom jag varit med de gångerna sen har jag ju inte provat nåt annat sätt heller.

Och Slaktarna brukar ju vara ganska schyssta faktiskt, tar det lugnt och så, pratar lite med hästen och klappar den lite, frågar om man är redo osv och be att man inte ska titta när de vinshar upp på lastbilen eller avblodar och sånt.
Iaf de vi haft ute har varit bra..

Jag har varit med på många avlivningar där hästen bultats. Det går fort, men kan vara lite obehagligt när hästen har ryckningar efter den fallit.

Till min ponny som jag fött upp själv valde jag spruta (Somnulose) då han blivit huvudskygg när han varit borta hos fodervärd. Inget lugnande innan (han var inte rädd för veterinärer eller sprutor), och det gick lika fort som bultning, dock ryckte han ingenting efteråt utan var helt stilla.

Jag har avlivat hästar med både bultpistol och spruta. Efter att ha sett hur spruthästen kämpade för att hålla sig kvar uppe på benen så valde jag bultpistol när min andra häst skulle avlivas. Jag tycker det känns som om det går fortare och är mindre plågsamt för hästen.
Killarna som har kommit ut och avlivat hästar(3 st) i vårat stall med bultpistol har varit mycket lugna och förtroendeingivande. De har stått och pratat, klappat lite på hästen och man har fått ta farväl i lugn och ro. Ingen häst har varit nervös eller orolig utan det har gått mycket lugnt. Efter att de har skjutit hästen har vi fått ta ett sista förväl innan de avblodar och vinschar upp hästen. Vi har inte behövt vara med vid avblodning och lastning utan det har de fixat själva.
Hur man väljer att göra är upp till var och en. Det är inget lätt beslut att fatta och absolut inget roligt att vara med om.

Jag har inte sett någon häst avlivas med spruta, men var med när min systers häst togs bort med bultpistol. Jag tyckte det gick väldigt fort och hästen blev INTE stressad. Däremot så var hon en av de hästarna som "väljer att galoppera in i himlen" dvs hon rörde sig mycket efter att hon fallit omkull och sparkade bl.a. sönder hinken hon fått sista godiset i. Hon fes även högljutt och man kunde se att hon andades efteråt. Kanske inte så trevligt om man är hästägare, min syster valde att hålla i hinken tills det small och sen raskt gå därifrån. Jag stod kvar även under avblodningen, vilket nu har fått mig att tveka till att använda metoden.
Absolut INTE för hästens skull, utan helt och hållet för min egen eftersom jag har en VIT häst och avblodningen syns ju då på ett helt annat sätt på min häst. Jag vill gärna säga hejdå efter att hon är död och känner inte att jag hinner det på 30 sekunder. På min systers häst (fux) så torkade vi bara av det blod som stänkt när själva snittet skars och la gräs över snittet så hon behövde ju inte se nåt sånt, men på min häst skulle det ju bara resultera i blodiga ränder på hennes vita hals... Dem vill man ju INTE se... :crazy:

/JES

Min ska avlivas med bultpistol, har fått för mig att det är mest humant. Han kommer att få lugnande innan och det är veterinären som ska göra det. Det kommer att göras på kliniken som vi har åkt till.

Min togs bort med bultpistol och var också lite huvudskygg. Han som gjorde det var dock helt suverän, väldigt lugn, respektfull och omtänksam mot både mig och hästen. Det gick väldigt lugnt till, men otroligt snabbt. Hästen stod med en grästuss i munnen ena stunden och 0,3s senare var han borta.
Jag pm:ar dig vem det var, kan starkt rekommendera honom. Jag blev själv rekommenderad att anlita honom av en vän som också var väldigt tacksam för hans fina sätt.

Hej Angående avlivning med spruta eller bultpistol... Jag har varit med om både och men för mej är bultpistol numera det enda alternativet. Jag har varit med ett antal gånger och hlälpt till med sk trotjänareavlivningar. Oftast är det ju vetrinären eller avlivningstjänst (kadaverbilen) som utför detta och dom är ju så vana vid att hantera både hästen och oss hästfolk. Jag har aldrig upplevt nån stress situation i samband med en avlivning med bultpistol. Vi var i väg i höstas å avlivade en ponny som var väldigt rädd om huvudet men "slaktaren" pratade lugnt och sansat med ponnyn, så det gick både snabbt å bra (om man får säja så..) Det är ju trots allt vårt sista uppdrag gentimot vår vän att se till att det går fort och smärtfritt. Jag avlivade mitt hbl för 3 årsen med spruta då hon fick tarmvred å jag har aldrig varit med om något så hemskt, hon försökte på alla sätt att resa sej å så, det är nog lite olika från häst till häst hur dom beter sej men... aldrig mer spruta. // Maria

Jag har varit med om både pistol och spruta och båda gångerna var det en total mardröm! Jag har förmodligen sett dom här "skräckexemplaren" och det har i alla fall gjort så att jag aldrig någonsin är med när vi avlivar hästarna igen.
Den första skulle vi skjuta eftersom han var gammal och trasig. Det skulle ske hemma på gården och allt gick precis som det skulle men precis när han skjöt så kastade hästen med huvudet så att han missade. Hästen faller ihop men är inte död och försöker ta sig upp igen, alldeled panikslagen. Min ridlärare var med och hon fick ingripa och hålla hästen stilla så att han kunde skjuta den igen, fortfarande nästan sittande på marken. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv!
Nästa ponny vi skulle ta bort skulle vi ge en spruta eftersom jag inte ville upprepa det som hände med den första. Eftersom jag aldrig varit med på en avlivning med spruta varken före eller efter så vet jag inte hur det brukar se ut eller gå till. Men det lät som att min ponny kvävdes till döds. Man kunde höra att han inte kunde andas och ögonen var alldeles panikslagna fast han stod helt stilla. Jag hade hört att det skulle gå fort och att hästen skulle falla ihop men det gjorde inte min. Han segade ned och fösökte ta sig upp flera gånger innan han dog. Det var fruktansvärt att bevittna och jag var alldeles bestört över att veterinärerna inte ingrep när det tog så lång tid.
Så jag antar att om bara den som skjuter kan träffa rätt så är nog bultpistolen det mest humana sättet att avliva sin vän på.

Jag har nog inte tänkt som du, vad gäller begravning hemma. Jag ser det som att min första (och mycket speciella) egna häst ska få en hedersplats hemma i hagen där han älskat att gå med sina kompisar. Visst kan man tänka att det är hemskt att han ligger där och äts upp av maskarna, men kanske ännu hemskare att han fraktas iväg och kremeras tillsammans med flera andra hästar/djur.

En fråga till. Finns möjlighet att få sin häs kremerad separat och sen få tillbaka askan? Som med människor?

Ja du bra fråga... jag tro bulltpistol å spruta är lika bra.. Omöjligt att säga redan nu vad jag ska välja OM jag behöver välja..
Drömmen är att få hitta henne liggandes i boxen på morgonen när jag kommer.

Att man på kvällen säger hej då ger en klapp på halsen och säger vi syns i morrn, hon mår toppen sen bara dör fort och smärtfritt.

Men om de nu inte sker så TROR jag nog att jag kommer att välja sprutan när hon redan ligger på morgone så man slipper de läskiga dunset ner i marken :crazy:
Allt ser fridfullt ut och man kan sedan gå därifrån.. för när blodet ska tappas ur kommer jag inte vara där..
Sista bilden jag har av min häst ska inte vara i en blodpöl har jag sagt!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästmänniskan Hej på er. Imorgon ska min älskade, underbaraste lilla häst få somna in efter flera år med olika hältor och krämpor. Från början var jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 116
Senast: Tokmaja
·
Hästvård Jag har tagit beslutet att låta min älskade vän få somna nu. Som ni alla säkert vet så är det så fruktansvärt jobbigt. Men ansvar...
Svar
18
· Visningar
4 533
Senast: VatsBooster
·
Hästvård Jag ska inte ta bort någon häst nu utan är mest nyfiken, och någon gång kommer ju tyvärr dagen då det är dags. Om man vill avliva hemma...
2
Svar
36
· Visningar
5 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka