Avlivning - 'snabba' svar tack!!

M

moondance

Jag skulle behöva lite 'snabba' svar på några frågor angående avlivning. Veterinären vart ute & dömde ut en häst i tisdags, sa att det enda rätta var att avliva hästen. Pappren skickades in direkt till försäkringsbolaget & idag ganska så nyss kom svaret: hästen bör avlivas snarast! :cry: :cry: :( Känns givetvis skit jobbigt, men det är det bästa för hästen, finns inte en chans att den kan bli bra. Men usch, inte trodde jag att det skulle kännas så hårt. :cry: Jag hade ju väntat mej detta, men på ett sätt vill man ju inte. :( *är lite ego* Men det är för hästen bästa!

Men det va inte detta jag ville ha sagt, utan mina frågor.
Hur går jag vidare nu?? Vem kontaktar jag för avliving??
När kan jag få hästen avlivad snarast möjligt??
Hur avlivar man hästen?? Vad finns det för möjligheter & metoder?? Vem utför det??
Ska jag själv vara med när hästen avlivas?? (jag vill det, för hästen skull, då den litar på mej till 110% (är enmanshäst, litar inte på någon annan), men jag vet inte om jag klarar av det. :( )
Vad händer efter att hästen är avlivad, vem tar hand om kroppen då??

Jag vill veta ALLT om detta, jag har säkert glömt några frågor...

Fasen, jag känner mej som en förrädare, som planera en annans död. :( :cry: :cry:

Sv: Avlivning - 'snabba' svar tack!!

Prata gärna med din veterinär som kan ge tips på hur du går tillväga hos dig. Antingen kan veterinären avliva hästen med spruta och någon får hämta den till destruktion (bränning). På de flesta håll finns även "trotjänaravlivning" då man kommer ut och skjuter hästen hemma på gården. De brukar även ha möjlighet att ta med hästen.
Man väljer ju själv om man vill vara med men personligen hade jag inte velat var med på min egen häst (har varit med på många avlivningar av andras hästar). Om man själv är orolig och ledsen så överför man lätt detta till hästen. Det kan vara bra om man har någon som man litar på och som känner hästen kan vara med så att man själv kan känna sig lugn om att allt gått rätt till.
De som avlivar hästar är ofta väldigt duktiga på att hantera hästar, även de med lite orolig läggning.
Hoppas att du blev lite klokare. Det är ett tufft beslut att ta men för hästens skull måste man klara av att göra detta.

Stackars dig, det är en hemsk situation du hamnat i som man tyvärr då och då kan hamna i som djurägare med ansvar för sina skyddslingar. Tröstkramar till dig.

Jag tycker att du ska ringa till närmaste djursjukhus och höra om de har möjlighet att hjälpa dig eller vad de har för förslag. De vet ju också telefonnummer och sånt till nödslakt om det är ett bättre alternativ. De kan också svara på vad som händer med kroppen, hur själva avlivningen går till osv.

Tänker på dig.

Jag har fått ta bort 2 hästar under kort tid :( , men ändå försöker jag se det som ett privilegium att få avsluta någons lidande.
Jag har haft mina hästar hemma på gården och jag har bägge gångerna valt att avliva med spruta. Det har gått jättebra och det går verkligen jättefort. Bultpistol har jag valt bort av personliga skäl, skulle nog inte klara av att se fläcken efter avblodningen här hemma bl. a.
Jag har bokat tid med vet. för avlivningen, och innan jag bestämt 100% med vet, ang.tid, så har jag även ringt till sanitetsslakt som har skött bortforslingen och bränningen av mina hästar, för att veta att de kan komma och hämta strax efter avlivningen.
Jag har själv hållit i hästarna å det har kännts bra...hur man nu kan säga så egentligen...*snyft*.. Sen när de väl har avlivats har jag låtit hästkompisen nosa på dom för att få "förstå" vad som hänt.
(dock har jag gått undan när slaktbilen tar hand om djuret, de kan ju lixom inte bära hästen i famnen, och de kan kännas olustigt att se hur dom drar upp djuret i bilen) Men jag kan säga att de jag har haft kontakt med har varit jättebra! Dom förstår vad hästarna betyder för oss.

Jag lider med dig, det gör jag verkligen, men när det inte finns något man kan göra får man bara se till att så fort som möjligt hjälpa våra vänner till de evigt gröna ängarna.

mvh
Therese

Tack för svar!! Jag tänkte att jag skulle ringa veterinären, men jag va osäker, då jag pratade med en kompis innan som sa att jag borde ta trotjänaravlivning direkt. Då hon anser att veterinären här är för 'stirrig' när han ska avliva & att det har påverkat andra hästar som han har avlivat.

Men trotjänaravlivning, skjuter dom hästen?? :( Det låter hemskt. Blir det inte jätte blodigt då??

Det är det jag har tänkt på att om jag är orolig & ledsen när hon ska avlivas. Men vem ska jag då låta vara med 'i mitt ställe'?? Hästen litar ju inte på någon annan mer än mej. :( Men jag får isåfall ta min bästa kompis som jag litar på, hästen känner denna person bäst efter mej då, även att hästen inte lita på henne så mycket. Men det är nog det bästa?? Denna person är iallafall lugn & sansad.

Ja, det är för hästens skull som detta görs. :cry:

Tack för din vänlighet!! :smirk: Usch ja, det är detta som är det värsta med att vara djurägare. :(

Ja, jag ska ringa & höra med djursjukhuset. Dom har nog telefonnummer som du skrev. Jag ska NOG ta trotjänaravlivning. Veterinären här ska inte avliva henne iallafall & jag ska inte lämna henne på djursjukhuset & hon kan inte gå till slakt pga medicin i kroppen. Så då är det väl bara trotjänaravlivningen kvar??

Tack för ditt svar!! Usch, vad tråkigt. :cry: Jo, på ett sätt är det ju 'bra' att man kan få avsluta någons onödiga lidande.

Hästen SKA få vara kvar hemma på gården när den avlivas, det är säkert. Den blir lätt orolig & ha svårt att lita på människor så....

Men trotjänaravlivningen tar alltid bult eller?? Hur går det till??? Dom kan inte ta spruta eller?? Ta dom hand om kroppen också??

Usch, det är det jag inte vet om jag klarar av, att hålla i min älskade häst. Men egentligen borde jag det, det känns som om det är min 'uppgift' att göra det. Fast jag måste veta att jag klarar av det för hästen skull.

Jag lider med dig, det gör jag verkligen, men när det inte finns något man kan göra får man bara se till att så fort som möjligt hjälpa våra vänner till de evigt gröna ängarna.

Fint sagt & det har du rätt i. :smirk:

moondance skrev:
Men trotjänaravlivning, skjuter dom hästen?? :( Det låter hemskt. Blir det inte jätte blodigt då??

De "skjuter" med bultpistol i panna så hästen blir hjärndöd och faller till marken direkt.
Om du tar ut trotjänaravlivningen så avblodar de hästen. (Det är då hästen blir dödförklarad)
Då blir det en pöl men om man gör det på en gräsmatta och lägger lite gödsel på efter så syns det ju inte..
Istället för att avbloda så kan veterinären också vara på plats och ge sprutan då istället.
Tänk bara på att du förmodligen får betala dubbelt då..
Alltså både "trotjänarmannen" och veterinären.

Jag berättade hur det gick till med min pålle i denna tråden; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=553788&page=1&pp=25
Läs gärna där och har du några fler grågor efter det så fråga på!

Angående att hålla i sin häst den sista gången. Jag är sån som person att när jag Måste så klarar jag av saker och ting. Så tror jag de flesta av oss fungerar. Men jag vill inte ha fullt med folk omkring mig som ska trösta, då brister det. Det räcker med att veterinären vart fuktig i ögonvrån :crazy:
Jag hoppas jag inte gör det ännu jobbigare när jag säger det här, men för både din och din hästs skull, ställ upp en sista gång, framför allt för dig själv!

Håller med dig att om man kan så ska man nog försöka vara med!
Det tyckte min veterinär också..
Hon sa att många som inte är med har ofta tusen frågor och funderingar om vad och hur det hände efteråt.
De har svårt att släppa det bara för att de undrar så mycket.
Jag kan säga att jag är glad att jag var med för jag behöver inte fundera på det mer.
Jag vet vad som hände punkt slut.
Nu när jag tänker på min älskling så minns jag allt det roliga vi haft ihop istället :love:

Å andra sidan är människor olika..
Känner man att man inte orkar vara med så försök få en nära vän att hålla hästen.
Då kan vännen kanske svara på alla frågor och funderingar efteråt..

Tack för svar!!

Jag ringde innan till dom som har hand om trotjänaravlivningen häromkring. Dom sa att dom tar 7000:- för att!!! Liiite väl mycket tycker jag, då inte f-bolaget betalar något av det.

Tydligen så betalar f-bolaget veterinärerna när dom avlivar, men inte själva hämtningen??? Så med andra ord. Veterinären kommer att sköta avlivningen. Tyvärr fick jag inte prata med veterinären idag, men han ska ringa upp imon bitti, då ska jag bestämma dag & tid snarast möjligt. Men hur gör jag med kroppen efter att veterinären har avlivat??? Vilka ska jag kontakta som hämtar kroppen??? Vad ska jag räkna med att det kostar???? Sen tror jag att jag vill att spruta ska användas istället för bult, det låter bättre faktiskt. Jag vill inte ha en blodpöl att minnas. Jag är VÄLDIGT känslig för det. Jag skulle inte kunna vara med när bulten sätts i pannan heller. Jag 'tål' verkligen INTE blod. Men det blir spruta & jag tror nog allt att jag klarar vara med på avlivningen då. Det är nämligen allt blod jag mest ha fasat för.

Jag hoppas jag inte gör det ännu jobbigare när jag säger det här, men för både din och din hästs skull, ställ upp en sista gång, framför allt för dig själv!
Det har du rätt i. Men det blir nog veterinär & spruta så jag har bestämt att då ska jag vara med, det klarar jag, tror jag. Men är det bult & blod inblandat så vet jag att jag INTE klarar av det iallafall.

När man har varit med några gånger så vill jag starkt avråda från att vara med vid avlivningen... det räcker att få grimman...

Jag är glad att jag varit med!, kommer vara med vid avvlivningen av mina andra hästar oxå när det blir dax! Mitt hjärta har mått bra av det.

Angående vem du ska kontakta för hämtning, fråga veterinären!
Jag har valt bränning av mina hästar och då har jag betalat ett kilopris för dom, + de fasta avgifterna. Jag har för mig att jag betalade mellan 4-5000 för bränningen av min häst som vägde ca 550Kg. Sen tror jag att jag betalade ca 1500-2000 för avlivningen. Så jo inte är det billigt inte.

Sen angående blod. Det blir faktiskt lite blod även vid avlivning med spruta, då vet. sätter in kanylen så har jag för mig att dom syr fast den för att veta att den sitter som den ska. Men det är inga mängder med blod, och förmodligen så kommer du få stå på andra sidan om halsen förhållande till vet, så det är inget du behöver titta på! Jag är oxå kinkig för blod, men jag lovar att du klarar det!
Ville bara tala om det så att du är medveten om det, vill inte skrämmas!

Jag tycker man skall försöka att hålla hästen själv. Inte vill man väl svika sin bästis i dess sista stund. Har inte själv varit med men hört att det går jättfort och det lättaste sättet för hästen är bultpistol. Hästen får ju lugnande och sover i stort sett när det är dags för bultpistolen. De som gör det är underbara människor som gör stunden så fin som möjligt och väntar tills du är redo. Sedan tycker jag att man kan gå bort när man lyfter in kroppen. Då är ju själen borta och bara ett skal. Någon annan kanske kan ta reda på blodet åt dig för det kan nog kännas jobbigt.
Jag har som sagt inte varit utsatt för den situation som du är i men hoppas att jag kan vara lika storsint som jag skriver nu när den inträffar.
1000 tröstkramar och hopaps det går bra hur du än gör.

när vi skulle avliva connie så gjorde vi det med bultpistol, pappa fick tillstånd att göra det själv eftersom vi ville det och brorsan höll i hästen, jag höll i fåret (trots att connie var tregradigt halt på två ben så vägrade hon stå stilla innan vi tog ut hennes får) jag är jätteglad att jag var med. iofs är jag inte alls känslig för blod, tvärtom. vi uteslöt spruta eftersom vi har sett en del fall där de inte går som dfet slka, hästen får panik och skadar sig själv eller att det tar jättelång tid uppemot7 minuter och det tycker jag inte är att avsluta sitt liv på ett värdigt sätt. dock är kanske inte heller ett skott i pannan spec värdigt men det kändes iallafall mer humant

Hej!

Då min häst blev som din uttömd är man ju inte beredd fast man borde. :confused: Jag ringde nödslakten här och han kom på en timme.
Han som gjorde det var så lugn å klappa på henne å prata med henne å så så det känndes ok att lämna över henne till honom!!!
Då jag inte klara å va med pga allt blod som skulle bli ledde han ut henne på en äng och där sköt han henne med ett skott i pannan och sen tar dom med sig kroppen. :cry: Blodpölen blev ju kvar men när snön försvann försvann ju den oxå.
Hon fick somna in lugnt i hemmets trygga hörn. Känns skönt även om jag önskade att jag vore stark nog å vara med.

Kostnaden för allt var 2500:-

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 568
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka