Avlivning/slakt

parfymflaska

Trådstartare
Jag ska inte ta bort någon häst nu utan är mest nyfiken, och någon gång kommer ju tyvärr dagen då det är dags. Om man vill avliva hemma, vad finns det då för alternativ? Vilket anser ni bäst?

Som jag fattat det kan man välja mellan att hästen får en spruta genom kanyl och då domnar den bort gradvis, hinner lägga sig ner och sen somnar den och dör. About right?
Alternativt att hästen får stå och äta och skjuts med bultpistol i pannan, den faller omedelbart (hjärndöd??) och avblodas sedan. Var läggs skott respektive snitt? Och bultpistolen, avfyrar den ett fysiskt skott så det blir ett hål i huvudet?

Vad är riskerna/fördelarna med de olika metoderna?

Ge gärna detaljer, vill gärna veta precis hur det går till så man slipper vela och undra över det när den sorgliga dagen väl kommer. Jag hoppas förstås det dröjer några år än innan det är dags för min älskling att gå vidare, men föredrar i alla lägen att vara förberedd och insatt.

Sv: Avlivning/slakt

Jag för min del föredrar Bult. Nu har jag bara varit med vid just bultning och aldrig vid spruta - men efter vad jag hört om sprutning så känns det humanare med bult.

Vid bultning så väljer du vart hästen skall tas bort, det ska helst vara en plats som är lätt att komma till med lastbilen sedan och där det inte gör något att det är en rejäl blodfläck sedan.
Man har gärna med sig en stor krubba med gottis i och den som bultar är - oftast? - sanslöst duktiga på det de gör så hästen hinner inte märka någonting alls.
Skottet hörs, inte som en pistol - men som en knallpistol och hästen faller omedelbart. Just den biten är lite otäck, för de faller verkligen rakt ned - ingen knäning först eller liknande utan de dyker. Men här kan man som håller välja att titta åt ett annat håll. Då är det inte lika otäckt. Själva bulten slår hål så det kommer lite blod, ingen jättemängd men en del. Vid fallet så dyker de ofta med pannan först och tarmen släpper ut det som är kvar i den.
Sedan går man iväg, och de avblodar med ett snitt över strupen. En del väljer att sedan gå tillbaka och säga adjö till hästen. Jag har inte gjort det utan gått in och satt mig i ett hörn och gråtit en skvätt.
Det går fort, hästen hinner inte märka någinting alls och dör med spetsade öron och munnen full av morötter. Så ska mina älsklingar få gå när den dagen kommer också.

Den närmaste beskrivning av avlivning vid spruta jag fått var här i vintras när veterinären valde att avliva en häst med svår kolik som inte gav med sig.
Den upplevelsen hade varit otäck som attan då hästen först knäat och sedan andats rosslande en stund innan hjärtat gav upp och han somnade in.
Men här var jag som sagt inte med själv och kan inte ge någon förstahandsinformation.
Det kan säkert någon annan här göra!

Kan varmt rekomendera bultning, det har vi gjort på en häst här hemma, Den dör inom loppet av sekunder:

Spruta kan jag varken rekomendera eller avråda eftersom jag aldrig varit med på det.

Det är inte ett löst skott som far iväg med bulten utan det är ett kort metallrör som "skjuts" ut och in i pannan på hästen, det blir dock ett litet "skotthål" och kommer en liten blodsprut ur hålet, men som sagt hela huvet flyger inte av;)

En som vet vad den håller på med gör det hela väldigt skikligt, det blir såklart mkt blod men det väljer man ju själv om man vill se eller inte!

Då jag är bekant med slaktare har jag frågat ut precis hur det går till när dom avlivar hästar.
Bultpistol - Det hörs ingenting, det går blixtsnabbt. Man sätter pistolen mot hästens panna, typ precis i pannan. Hästen känner ingenting, den dör på engång och ramlar ihop. Personligen tycker jag det är kanonbra, inget lidande alls, hästen vet ingenting.

Och det där med avlivning via spruta.. hm vet inget om det, men eftersom hästen inte dör på en gång så vet man ju inte hur hästen känner det inom sig när man väl har gett sprutan. Hur känns det? Känner den någon smärta.. Sånt skulle jag oroa mig över. Bättre med bult, det går snabbt och garanterat ingen smärta.

En alternativ om man måste ta bort sin häst, och man inte vill att den ska gå till slakt så har jag läst flera gånger att man kan skicka hästen till kolmården så avlivar dom den och sedan matas den till lejonen. Det skulle jag tycka kännas väldigt bra, ingen människa ska äta av min häst och det går till ett bra syfte. Precis som cirkeln blir sluten på något sätt. Inte för att det hade något med din tråd att göra men det kunde väl vara lite information iaf :P

Nu har jag inte varit med när en häst avlivast med spruta, utan kalvar. Och utifrån det så ska min hästar i den mån det går avlivas med bult (måste dom akut avlivas på djursjukhuset blir det spruta:()

Jag upplaver det som om kalven "kämpar" emot när avlivningsvätskan gers. Den får det tungre/svårare att andas. Samt att det tar tid. Dock har jag lagt ner kalvarna innan så jag vet inte hur dom "ramlar" ihop.

Med bluten går det snabbt. Pang, djuret ramlar ihop och e död. Avblodningen e mera en formelatitet (?) för att vara 110% säker på att den e död. Enktel, snabbt och effektivt.

Jag har bara varit med när en häst avlivats, och det var på skara förra sommaren med spruta.

Hästen var min lilla prinsessa som då var 2,5år ungefär och varit sjuk i perioder hela sitt liv :cry:

Nu till avlivningen, jag tyckte det var jättebra och de var jättegulliga på skara och allt gick väldigt lugnt och fint till hon var helt avslappnat och jag och sambon stod och höll gosade med henne först fick hon lugnande och den sprutade de in det andra och då försvann hon väldigt fort, trillade omkull och låg sen och andades några andetag innan hon var helt borta.

Hon fick sen ligga kvar i det rummet ganska länge och jag fick sitta hos henne så länge jag ville innan vi åkte hem.

De lastade sen henne på en transport som vi ordnat som körde hem henne till oss.

När det blir dags att avliva nån igen kommer jag nog att välja spruta igen, jag tyckte det gick så lugnt och fint till och så är jag lite larvig så jag vill nog ha dem "hela" och slippa hål i pannan och avblodning.

Jag har bara avlivat med spruta, två egna och två som en kompis tog bort. Alla gånger gick det fort. De som stod upp (kompisens) ramlade snabbt ihop och dog jättefort. Ramlade lika snabbt som med bulten. Mina två var akut och dom låg ned, jag gick när vätskan skulle sprutas in. Men de som var med sa att det gick snabbt. Det finns ju skräck exempel med bult med, så inget sätt är ju helt hundra, saker kan alltid gå fel. Veterinärerna här avlivar bara med spruta nuförtiden. Jag slipper gärna kladd med blod på hemmaplan, jag tycker det är äckligt.

Min ponny togs bort med bult, och kommer välja bult även nästa gång det är dags att ta bort en häst. Det går snabbt, hästen hinner inte märka vad som händer och den försvinner på direkten.

Ja, en bult lämnar ett hål i pannan. Skottet läggs i pannan, strax ovanför ögonen. Snittet läggs vid pulsådern på halsens undersida.

Jag kommer alltid att välja bultavlivning framför spruta med avlivningsvätska.

/Migo

KL Kolmården har väl slutat ta emot djur utifrån, tycker mig minnas att det sagts i mer än en tråd.

När man avlivar med spruta måste man vara på klinik då?? Eller får privata/distrikts veterinär komma ut till sitt eget stall å ta bort med spruta?

Som jag fattat det kan man välja mellan att hästen får en spruta genom kanyl och då domnar den bort gradvis, hinner lägga sig ner och sen somnar den och dör. About right?
Förloppet vid spruta är inte så här utdraget, hästen lägger sig inte ner och somnar innan den dör.

Jag har varit med om ett flertal avlivningar på båda sätt. Hästarna hinner inte märka något oavsett variant. Om hästen är lite försiktigt med sitt huvud och inte litar på alla så skulle jag absolut välja spruta, annars spelar det ingen roll för hästens del.

Bultpistolen avger ett rejält skott som låter och det har även hänt mig att den klickar. Dvs inget händer mer än att det säger klick och man får prova igen. Avblodningen är mindre trevlig. Det blir en ganska stor pöl.

För min egen del kommer jag att välja spruta för det är lättare för mig. Hästarna dör snabbt oberoende av metod och har samma nervryckningar oavsett metod - brukar vara lagom när man ska ta av grimman :o och jag får ökad puls varje gång trots att jag vet att det oftast är så.

Tog bort min och min pappas häst i höstas med spruta.

Då inte bult kändes aktuellt för någon av oss. Just med avblodning och så.
Var tillräckligt jobbigt att lastbilen skulle komma och hämta honom efter. :(
Var vår första häst som vi hade i 19 år.

Enligt veterinären som kom ut, så hade det tidigare funnits vissa avlivningsvätskor som inte bet lika snabbt på alla hästar.
Men nu finns det tydligen nya som går supersnabbt.

I vilket fall så fick han sprutan och segnade ner i samma ögonblick.
Inget hemst över huvudtaget.

Kommer definitivt ta spruta på mina andra när den dagen kommer.

Med bluten går det snabbt. Pang, djuret ramlar ihop och e död. Avblodningen e mera en formelatitet (?) för att vara 110% säker på att den e död. Enktel, snabbt och effektivt.

Nej hästen dör inte förrens den har förblött därför avblodar man. Hästen blir hjärndöd av bulten men kroppen lever fortfarande.

Har förvisso bara avlivat en häst men vi använde bult och om jag någonsinn måste ta det beslutet igen så kommer jag använda bult utan att tveka.
De smällde lite lågt och sedan var han borta. Ett litet snitt i pulsådern, och så var allt klart. Vår fick lite kli i pannan och sen var han hjärndöd. Snabbt och smärtfritt.

Med bult så är det en pistol som sätts i pannan, sen säger det lite lågt "pang" och ett järnrör skjuts ut i huvudet, de dör direkt. Sedan är det ju avblodningen, det är den som gör att de dör "på riktigt", genom bulten blir de hjärndöda, sedan dör de av blodförlust.

Vid sprutning är det så enkelt att man ger dem ett medel som gör att hjärtat slutar slå, de somnar in helt enkelt. Väldigt lungt och stilla, helt smärtfritt och idag går det dessutom snabbare än vad det gjorde förr.

Jag personligen föredrar sprutning då de hästar jag har känt har tagits bort på det här sättet. :(
Hoppas att jag hjälpte till att reda ut det lite i alla fall.

Har själv varit med om 4 hästar som tagits bort med bultpistol och en med bössa (hon blev så stressad utav att vara själv så "avlivaren" ville inte använda bulten, säkrare att "träffa" rätt på en stissig häst med bössan (blir ju som en liten svärm så att säga).

Känner mig trygg med detta.
Men är ju självklart nyfiken på spruta, tycker verkligen inte om allt blod som ska få forsa ut och pölen som ligger kvar i flera dagar.

Hur går det med hästar som inte riktigt tycker om sprutor?
Hur hinner vet. få in allt om hästen faller ihop på en gång? Hur mkt är det man injecerar, 1ml?

kl

Jag har tagit bort hästar med bult framförallt, men i somras var vi tvungna att avliva en ett-åring med spruta och jag kände mig lite avigt inställd efter allt som jag hört om det.

Det gick till så att hon fick en kanyl i halsen (inget snitt) och sedan gick vi ut ur stallet och då fick hon en rejäl spruta i kanylen, tog ett halvt steg, föll ihop och dog direkt. Hon var död innan hon ens slog i backen.
Därefter sprutade veterinären in en spruta med samma vätska direkt i hjärtat, mellan revbenen för att försäkra sig om att hon verkligen var borta.
(Hon hade varken hjärt eller andnings ljud men man gör tydligen så ändå)

Jag har jämt förespråkat bult, men efter den här upplevelsen kommer jag i den mån det är möjligt att välja injektion.
Att hästen somnar in gradvis stämmer inte, och jag upplevde spruta minst lika snabbt som bult men utan den vetskap om att hästen inte är helt död fören man blodar av dem. Och som någon sa, det blir ingen liten pöl.

Antar att det är i venen man sätter den då det går så fort, men om man sätter kanylen så om man har träffat venen rätt så droppar det ju blod ur den tills man sätter dit en spruta (som stop) eller injecerar.

Vid all avlivning ska man "dubbeldöda" dvs döda två ggr. Alltså avlivningsvätska =död + avlivningsvätska i hjärtat = dubbeldöd
bultpistol i huvudet = död (hjärnan är inte stor, det som fortfarande "fungerar" är msukelminne + avblodning =dubbeldöd

Alla djurvåradare får lära sig detta :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 371
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar