Avlivning pga inflammerad led

A

atombomb

Jag var hos veterinären med min d-ponny för några dagar sen. Skulle endast göra en besiktning för jag hade tänkt sälja honom. I vintras så var han halt, han hade 5 inflammationer sammanlagt i frambenen, 4 av dem blev bra efter den första behandlingen. Men den 5e i vänster framknä fick vi behandla 3 ggr innan han blev friskförklarad. Sedan har han inte ridits så mycket under våren pga att jag hade körtelfeber osv.

I alla fall nu när han var hos veterinären reagerade han väldigt starkt på böjprovet på vänster ben. Man kunde riktigt se hur obehagligt han tyckte det var när hon böjde, och han haltade även vid longering. Trots att ingen av mina tränare kunnat se någon hälta veckorna tidigare. Men i alla fall så konstaterades det att hans inflammtion i vänster framben var tillbaka. Veterinären trodde att han aldrig skulle kunna bli bra från det, han skulle antagligen få tillbaka det så fort han börjades träna igen. Därför skrev jag på blanketterna om utdömning. Han är 11 år gammal och det enda han hade kunnat göra i sitt liv är antagligen att gå i en hage. Men givetvis börjar andra hästmänniskor, som tror sig veta allt, protestera och påstå att just denna veterinären är dålig osv.

Jag undrar bara vad ni skulle gjort i denna situation? Jag har valt att avliva honom så fort utdömningen gått igenom, för att jag anser att det är bäst för honom. Det här med att han inte haltar vid ridning har att göra med att han inte vill visa det, man kan se att han belastar höger framben mer genom att vänster framhov är smalare. Men jag vill ändå höra vad ni har att säga!

Sv: Avlivning pga inflammerad led

Har vet. dömt ut honom bara genom att göra böjprov:eek:
Har de inte röntgat leden och tittat på hur den ser ut?
Jag hade verkligen ifrågasatt den vet:mad:
Godtar försäkringsbolaget verkligen en utdömning bara genom ett böjprov:confused:

han röntgades i vintras, och den skadan är med i utdömningsgrejen..

gjorde veterinären mer än att böja och longera?
det lät helskumt att det skulle GÅ att döma ut en häst på enbart de grunderna!

hästen kan ju för tusan vrickat sig i transporten till kliniken! om den inte visat hälta innan pga den "inte vill visa smärta", varför ska den då plötsligt börja visa smärta på kliniken?

som sagt, låter helskumt.
du borde åka till annan klinik för en second opinion.

håller med. hästen är ju bara 11 år, tänk om du tar livet av honom för något som skulle bli bra om han fick vila ett tag?? :crazy:

Visade de plåtarna någonting då?
Håller för övrigt med de andra om att få en second opinion. Och ett blodprov för borrelia/erlichia, de sjukdomarna brukar ha en förmåga att sätta sig i lederna.

att avliva pga av de är ju galet, skulle hästen vara helt fräsch flera veckor innan och sen vara så halt på ett böjprov och sen döma ut pga de?
byt vet. isåfall för de låter galet..ingen seriös bra vet. dömer ut en häst på ett böjprov..hade iallafall aldrig jag accepterat som ägare.

de kan hända mycket med hästen i transporten, kanske vrickat till sej där eller så? tänkte inte vet. på de eftersom hästen va bra innan den kom till kliniken?
hästen har ju vad ja fattat de som vart bra hela våren väl?
varför skulle hästen visa sån smärta på kliniken och inte hemma? om de nu är för att han inte vill visa smärta.

varför inte testa vila hästen hela sommaren på betet och sen till hösten försiktigt rida igång och sen se vad som händer...hästen är ju så ung.

Senast ändrad av en moderator:

man kan se att han belastar höger framben mer genom att vänster framhov är smalare. Men jag vill ändå höra vad ni har att säga!

Men givetvis börjar andra hästmänniskor, som tror sig veta allt, protestera och påstå att just denna veterinären är dålig osv.

kanske kan kolla upp så hästen är okej med en kirop. eller så ifall nu hästen belastar fel..den kan ju vara skev eller så, de kan också bidra till ledinflammationer om hästen är skev.

har inte hovis sagt nånting om hovarna? h*n borde väl kommenterat att hästen belastar så snett och gjort någonting åt de? om nu hovarna är så olika i storlek.

sen borde du väl också tycka vet. är dålig som dömer ut pga ett böjprov? ja hoppas de krävs mer än de för att döma ut hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan hålla med de andra om att du kanske borde se till att få en andra bedömning om du känner dig tveksam.
MEN jag tycker inte att du gör fel om du tar bort hästen. Döda hästar lider inte.
Om ditt försäkringsbolag godkänner detta så ser jag inga problem med att avliva hästen.
Eftersom att du ska sälja hästen så är det förmodligen lättare för dig nu att avliva än att vänta på att han ska bli frisk och sedan sätta ut på annons igen.
Jag ser helt enkelt inga nackdelar utan bara fördelar. Du får dina pengar, du blir av med hästen, hästen behöver inte lida.

Har ju VÄLDIGT svårt att tro att försäkringsbolaget går med på att döma ut en häst på de grunderna, så LÄTT är det inte att få en häst utdömd(och ska inte vara heller!!)

Jag håller med line_n. Hade jag stått med en häst som jag inte ville ha och den hade blivit utdömd hade jag nog tagit bort den istället för att hoppa på konvalecent-karusellen. Faktiskt. Även om den kanske hade kunnat bli bra nån gång i framtiden. Det tar så mycket tid, pengar och energi att ha en sjuk häst.

Om du inte är villig att ge honom tiden han behöver för att eventuellt bli frisk, så ta hellre bort istället för att sälja.

inom travet säger vi att det inte går att vila ut en led inflammation, de måste få en behandling.

TS, detta låter helskumt, givetvis måste nya plåtar tas, kan ju hänt mycket sedan i vintras.

Låter skumt att hästen blir utdömd efter bara 2 vändor hos vet?! Ledinflammationer kommer ju väldigt ofta av något annat problem högre upp, lederna sprutas och sen är problemen tillbaka ett halvår senare, men det är ju klart, håller med föregående, vill man inte lägga tid och pengar tycker jag att avlivning är bättre än att sälja vidare en halt häst.

Om T.S vill avliva hästen är ju upp till henne!! Men att få ut försäkringspengar på en häst på bara de undersökningarna som T.S har berättat är ett hån mot oss andra försäkringstagare!! Är ju inte konstigt att föräkringarna är så dyra om man får hästar utdömda så lätt!!

Har vet. dömt ut honom bara genom att göra böjprov:eek:
Har de inte röntgat leden och tittat på hur den ser ut?
Jag hade verkligen ifrågasatt den vet:mad:
Godtar försäkringsbolaget verkligen en utdömning bara genom ett böjprov:confused:

Det beror ju på hur tidigare klinikbesök har varit,hur mkt, hur ofta ,vad so gjorts,vad som hittats/inte hittats osv osv..
Vi var in med en häst som inte varit inne på klinik på ca 10-12 mån. men han dömdes ut direkt efter böjprov.
Men för att även säkerhetsställa vilka leder han var halt (ja efter att han konstaterats halt vid bjprov) i så böjdes han även högt och lågt.
Han röntgades ej,och han var dessutom på ny klinik men vi hade fått hans tidigare historik ditskickad från tidigare klinik(er).

Och ja,försäkringsbolaget godkände hans utdömning utan att ens ifrågasätta det på något vis.

(å innan folk gapar å skriker så var denna häst opererad 3 gånger för div. olika saker som man trodde var grundorsaken,han hade långa lugna konvalecenttider,uppbyggnad på hästterapeut på Strömsholm osv osv så han har fått alla chanser i världen och detta pågick sen han var 3 år och han avlivades som 13-åring.Jag önskar ingen i hela världen samma resor som vi gjorde med denna häst,ett evigt pendlande mellan hopp å förtvivlan)

Tja, men i T.S fall (kan ju bara utgå ifrån vad h*n skriver) så är ju hästen behandlad 3 ggr i vintras (och ibland behövs det ju ett par ombehandlingar )och blivit friskförklarad och utifrån det tycker jag det låter helt tokigt att döma ut en häst!!

Dömma ut en häst för att man TROR att den nog blir halt igen vid igångsättning efter vila, detta låter helskumt. Och om det nu eventuellt skulle bli så illa varför inte låta hästen få leva han kan väl bli promenadhäst o en skogsmulle hästen har ju många år kvar att leva.:confused:

Tja, men i T.S fall (kan ju bara utgå ifrån vad h*n skriver) så är ju hästen behandlad 3 ggr i vintras (och ibland behövs det ju ett par ombehandlingar )och blivit friskförklarad och utifrån det tycker jag det låter helt tokigt att döma ut en häst!!

Det står också att hästen röntgades i vintras och den skadan är med i "hela konceptet",så m a o,man har inte en full story men man gör en fullständig bedömning av läget. :grin:

Kl

Om folk anser att denna veterinär är tveksam, ta hästen till en annan veterinär och hör vad denne har att säga. Är det samma svar där, då är det ju uppenbart vad som skall göras. Anser denna veterinär en annan sak, ja då får man ta ställning till det då. Känns kanske bättre att kolla upp en extra gång, så att det inte finns minsta tvekan om huruvida du gjorde rätt som tog bort hästen.. Även veterinärer är människor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 852
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka