Avlivning på klinik?

Sv: Avlivning på klinik?

Om prognosen inte ser bra ut så tycker jag dú gör rätt i att ta bort honom. Men om han däremot skulle kunna bli frisk hade det varit all idé att lämna bort honom. Du och han har ju kommit på kollisionskurs med varandra, men det kanske skulle fungera perfekt med en annan människa.
Lita på din egen känsla här så fattar du rätt beslut.

Immer

det är tydligt att du har problem med ledarskapet och när hästar springer över en är det inte roligt! :crazy: Har själv varit med om detta med en hetsig travre som var som ett nervvrak!
Och jag blev otroligt rädd för hästen vilket resulterade i att jag sedan sålde han!
Och när man har blivit rädd för just den hästen så känner dom ju så väl att de har övertaget..
oj då halkade visst ut lite. Men jag vet hur det känns att vara rädd för en häst!
Idag har jag fått tillbaka självförtroendet i gen och är inte längre rädd.

Hoppas det löser sig för dej!!

I skara får de lugnande + avlivas med bultpistol (iaf när jag frågade dem vid min första inlämning (1999).

Det stämmer fortfarande. I Skara används endast bultpistol, inga hästar avlivas med Somulose där.

Hästen får en rejäl dos lugnande, så den står och hänger med huvudet. Sedan placeras bultpistolen mot pannan och skottet avlossas. Hästen går i golvet och är hjärndöd. Alltså inte kliniskt död. I Skara avlivas hästen sedan med en överdos av avlivningsvätska direkt i en ven. Man kan även avbloda hästen genom att skära av halspulsådern. Bultpistol är inget avlivningsvapen, det är ett bedövningsvapen!!

Jag tänkte ett tag på att begrava honom hemma men klarar nog inte av allt som blir runt omkring. Så det blir väl bränna(vad det nu kallas?).

Senast ändrad av en moderator:

Men om han däremot skulle kunna bli frisk hade det varit all idé att lämna bort honom. Du och han har ju kommit på kollisionskurs med varandra, men det kanske skulle fungera perfekt med en annan människa.

Immer

Det håller jag med om. Men vem vill ha honom? Har ju som sagt försökt i över 1½ år att få honom såld(även foder). Vill inte skänka bort honom till vem som helst heller, det måste ju vara ett bra hem.

*kl*

Jag förstår din känsla att du inte orkar vara med vid avlivningen, men bara för det måste du inte välja kliniken, du kan ta bort din häst hemma, vilket de flesta brukar föredra. Man måste inte vara med då, och alltså inte din familj heller. Djurambulansen (åtminstone här i södern) sköter trotjänaravlivningen snyggt. Avlivar, tar med kroppen, städar efter sig osv, du behöver inte tänka på det.

Jag säger givetvis inte att det är fel att avliva på klinik, men personligen skulle jag välja att göra det hemma och jag fick uppfattningen om att du också skulle vilja det egentligen? Och jag ville bara förklara att det inte bör vara som du är rädd för, det kommer inte att finnas något blod, kroppen ska inte ligga kvar..
Har du funderingar så ring och prata med lantbrukstjänst, djurambulansen eller de som sköter trotjänaravlivningen i närheten av dig, och fråga hur de gör, så vet du. Du behöver inte välja bort alternativet om du är rädd för något som inte kommer att hända.

Oavsett vilket alternativ du väljer så hoppas jag att det blir bra. Det är inget kul beslut att ta, men ibland tyvärr nödvändigt.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 761
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur