Avlivning på djurpark?

Mia_R

Trådstartare
Någon som vet om det finns några djurparker som fortfarande tar emot hästar för avlivning? Kolmården hade tidigare men har slutat har jag för mig.

Sv: Avlivning på djurpark?

jag vet att Nordens Ark gjorde detta förra året, så jag antar att de fortfarande gör det.

Kolmården tar emot ngn i månaden nu . Dvs mycket färre än innan stoppet , men de tar emot om du inte har bråttom . Ring och hör dig för om bokningsläget .

Kl
Kolmården tar emot och Skånes djurpark med. Har lämnat på Skånes djurpark. Dom va jätte trevliga och förstående.

Kolmården blir för lång transport för att jag ska gilla läget, kan det finnas fler djurparker som tar emot? Känns så fel att destruera istället för att kroppen ska komma till användning och då menar jag inte för rötning. :crazy:

Självklart går det men jag har inte lust att ringa runt halva Sverige om någon redan vet svaret.

Halva Sverige är det väl inte iof ;) ett fåtal djurparker och du måste ju ringa oavsett för att verkligen få svar ;)

det finns ett slakteri i Bollnäs som jobbar med foderslakt, alltså där kropparna blir till mat för djurparksdjur.

Tack, ytterligare ett alternativ även om även Bollnäs känns väl långt för mig. :)

Jag hade önskat att det fanns ett sydligare alternativ för foderslakt också.

Detta är en djurskyddsfråga i allra högsta grad.
Med hästpassens inträde försvann möjligheten till slakt för ganska många hästar. Det innebär att kvarvarande alternativ är avlivning hemma och sen antingen gräva ner (många som inte har den möjligheten, av olika orsaker) eller skicka med Lantbrukstjänst som kostar flera tusen och MÅSTE betalas kontant (tack alla oärliga hästägare för det!!). Har man inte femtusen på fickan och ingen möjlighet att gräva ner den häst som är undantagen från livsmedelskedjan, då är risken nog ganska stor att man väntar med att avliva hästen även om den lider. För man har helt enkelt inte de praktiska förutsättningarna.

Så, om det fanns foderslakterier på väl valda platser i landet så att de flesta kan nå dem inom rimliga avstånd (och att de inte tar betalt för att ta emot hästar - som foderlakten i Växjö gjorde, det företaget försvann...) skulle det garanterat göra gott för djurskyddet.

(ursäkta knapprån, men detta är något som upprör mig oerhört)

Nejdå, jag håller med dig till 100%, det är som du säger en djurskyddsfråga och som jag ser det ett stort problem. Som djurägare har man ju tyvärr även den tråkiga biten att se till att de får ett bra avslut när den dagen kommer och jag personligen har svårare att förlika mig med tanken av destruktion trots att två av mina blivit det genom åren. Det handlar nog mycket om ekonomi alla dessa hästar och ponnyer som skänks bort till "ett kärleksfullt sista hem" och som "har många år kvar att ge". :(

Bollnäs djurtjänst åker runt o avlivar samt tar med sig djuret till Kolmården. De är HELT UNDERBARA att ha o göra med. Använde dom på min älskade kille förra året och de var super! :)

Det handlar nog mycket om ekonomi alla dessa hästar och ponnyer som skänks bort till "ett kärleksfullt sista hem" och som "har många år kvar att ge". :(
Absolut!
För bara några veckor sedan såg jag en 28-åring utannonserad... :rage: :arghh:

Hos mig finns just nu 4 hästar som är över 20 år och dessa kommer inte säljas vidare utan avlivas i vår ägo. Men det är ju inte så att man direkt ser fram emot att lägga 20.000 på döda djur inom överskådlig framtid. :crazy: (ingen av dem får slaktas tyvärr)

Hur i h-vete är man funtad som annonserar ut en 28-åring?! :eek: :banghead:
Snacka om känslolös, egoistisk och felvaggad människa! :rage:
Stackars, stackars häst ... :cry:

Jag gav min häst till anatomiinstutionen på SLU i Ultuna (Uppsala). Där kommer hon till nytta inom forskning eller utbildning av veterinärer, kan ju vara ett alternativ beroende på var man bor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Borås djurparks beslut att använda avlivade hästar som rovdjursfoder har skapat debatt. Hippson listar vad för andra alternativ som...
Svar
12
· Visningar
1 050
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den enes död är den andres festmåltid. På Borås djurpark tas hästar emot för att bli mat åt parkens lejon och hyenor. En satsning som...
Svar
0
· Visningar
37
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Numera finns möjligheten för hästägare att avliva sin häst hos Borås djurpark. På plats blir hästarna mat åt rovdjuren – ett beslut som...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 434
Senast: ufot
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
724
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10