Avlivning av sin trotjänare

Långnos

Trådstartare
har insett att det är dags att säga farväl till min gamla trotjänare :cry:
men vem ska man kontakta, vill få det hela överstökat snabbt och relativt smärtfritt. Göra det hemma på gården och att de tar med hästen på en gång. Är det nödlskat man kontaktar då eller?

Tacksam för alla svar om vem jag ska kontakta?

Sv: Avlivning av sin trotjänare

Beror lite på var i landet du bor. Jag bor i Örebro och här har vi bland annat en kille som kommer ut och tar bort dem med bult på gården, han tar även med hästen och sköter allt det praktiska. Kostar ca 2000 kr.

Jag skulle nog föreslå att du kontaktar en veterinär, alternativt slår upp i telefonkatalogen och letar efter nummer till någon som gör sådant. Det borde finnas i varje kommun. Men veterinärerna har säkert koll på det.

Kontakta närmaste slakteri och kolla med dom. Har hästen pass och ska gå till livsmedel så blir de ju dom som tar hand om det, kan även ta kroppen om den ska destrueras även om veterinär skött avlivning. Personligen tycker jag slakteriet är bättre, men det är ju olika...

skrev också svar på hästhantering.

Min älskling avlivades av nödslakten i torsdags förra veckan. Det gick smärtfritt och enkelt! För att hästen ska kunna gå till livsmedelsproduktion måste en veterinär skriva "friskintyg", vilket låter som det sjukaste i världen om man ska avliva sin häst. MEN det står bara om saker som kan röra hästens kött, att det är friskt och kan användas. Då slipper man betala något till slaktaren på plats och man får hem inbetalningskort eller utbetalningskort i brevlådan beroende på hur mycket kött som gick att använda och om det "täcker" slakt kostnaden. Vår slaktare skulle utan "friskintyget" ha 4000:- kontant.

Jag är glad att jag till slut valde att ta ut nödslakten på gården och kunna vara med. Jag vet att alla inte klarar av att vara med, men för MIG var det skönt även om jag sekunderna innan tvekade. Min häst fick även domesedan (0 dagars slaktkarens) så hon var redan borta när hon avlivades, vilken kändes skönt för då kunda jag vara hur ledsen som helst utan att min kära häst blev stressad.

Man väljer självklart det som känns bäst för en själv, men tänk på att om man tar ut veterinär som avlivar med spruta kostar det mer (som om det spelar någon roll) och man KAN få vänta ett par dagar innan hästen hämtas till slakteriet.

Så här var det i alla fall för mig (bor några mil söder om sthlm). Hoppas det var till hjälp i den här dystra stunden.

Jag vet inte exakt vem man ringer för att få ut nödslakten då de som har stallet ringde och bokade tid åt mig. Det skulle jag aldrig klara själv...

//Sofie

Senast ändrad:

jag tycker alla hästar förtjänar en död på hemmaplan!
låt någon avliva hästen hemma...det som är minst smärsamt är om hästen blir avlivad med sk slaktpistol, kan se läskigt ut men hästen känner inte av ett smack och är borta på mindre än 2 sek....
att avliva med överdos av sömnmedel som många gör är vansinne och borde förbjudas tycker jag!
hästen får först en dos så att den somnar...sen en till så kraftig att hjärtat slår saktare och saktare tills det stannar. :/

jag har i alla fall bestämt hur min ska avlivas...han ska avlivas på gården med slaktpistol, sen ska han begravas :)

Ridtravare_bäst skrev:
att avliva med överdos av sömnmedel som många gör är vansinne och borde förbjudas tycker jag!
QUOTE]

Varför då??

Ja varför??? Det har jag gjort med 4 hästar och det var enbart vackert och fridfullt! Har sedan begravt dem på egen mark som jag fått lov till. Dessutom kostar det inte mycket som någon trodde, iallafall vår vet tar runt 700 och det är det väl värt?! Om man som jag dessutom inte tål att se blod så är det ett väldigt bra alternativ tycker jag. Men var och en vet väl vad som är bäst för dem...

Vill föresten skicka en S T O R tröst kram! Jag vet hur det känns, fy! :cry:

Även om jag personligen föredrar bultpistol framför spruta, kan jag inte se ngn som helsta anledning till att förbjuda det senare.
PL

Jag har kollat runt lite, har en häst som ev. om jag har otur vid nästa besök på klinik blir utdömd.

Jag har skickat in papper till länsstyrelsen för att ansöka om att få begrava han hemma under sitt favoritträd à 300:-

Avlivning med spruta/dropp går på ca 1500:- (har en bekant som fick akut avliva deras häst efter en skada i hagen, där ingår även en vet.undersökning i deras pris, vet ej exakt avlivningspris, men dom betalade 1500:-.)

Sen kostnad för en grävmaskin som gräver graven samt även kan fylla igen den igen när hästen är nedknuffad i hålet. Nu slipper jag den kostnaden eftersom min bror jobbar på maskinstation & ställer upp gratis.

Jag har planerat för spruta för jag vet att jag kommer bli helt förstörd om det blir en blodig avlivning med te.x bultpistol/slaktmask & sen att jag vet vad som händer med hästarna när dom kommer till krutmöllan. Därav jag begraver hemma honom hemma, han får inte gå till livsmedel pga livstid slaktkarens pga preparaten han har blivit behandlad med.

(kommer INTE att berätta hur dom hanteras varken via tråden eller via PM!!)

Lycka till

Senast ändrad:

Tog bort mitt hbl på gården, en bekants bekant kom ut och gjorde det med bultpistol. Han var underbar, lugt och förtroendeingivande.
Skulle aldrig dra iväg hästen i transport för avlivning.
För mig gick kostnaden/"köttersättningen" ungefär på jämt ut.
Kolla upp mindre slakterier i din kommun.
Lycka till...

Det var Sthlm Nödslakt de ringde åt dig, finns telefonnummer i katalogen.

De tog bort Patsy åt mig i maj, snabbt och lugnt.

Tack allihopa för att ni är så gulliga. Har nu ringt till djurambulansen och beställt tid. Han jag pratade med var jättegullig och lovade att han skulle få ett värdigt slut på livet. De använder sig av bultppistol, vilket känns som det bästa sättet.
Känns jobbigt, men ändå som en lättnad, vill inte se honom lida.

/I

Din stackare :( Har 4 hastar som jag en dag maste ga igenom samma sak med ..Skulle persinligen aldrig anvanda pistol.min sista fick spruta och bilen stod och vantade och sedan blev han kremerad och askan spridd.....En bra vet vet hur man gor,i England hos mig har dom nastan inte pistolen langre,min kompis totto somnade lugnt in i hennes kna med huvudet i hennes armar :( Ingen av mina hastar kommer aldrig att bli mat,betalar hellre ur egen ficka sa att dom far ett lugnt slut .......Jag lider med dig och mina tankar gar ut till dig !!!!

reykurboy skrev:
Ridtravare_bäst skrev:
QUOTE]

Varför då??

...vet du hur plågsamt det är ?!
hjärtat slår saktare och saktare...rent plågeri tycker jag..hästen är ju ändå vid medvetande när dom får sprutan :/
så jag tycker det är snällare att skjuta/bulta hästen..de märker inget..de är borta på 1 sek...

Gör det inte alls. Hästen dör på en gång med det medlet som används nu. Veterinärer kanske har bättre koll på sånt än du? :smirk:

Kom ihåg ni som bultar att då måste hästen även avblodas, vilket verkligen inte är trevligt.

Man behöver ju inte stå och titta på det.

Jag tog bort min häst i måndags och det gick bra. När hon hade fallit gick jag därifrån och sen när bilen kört iväg med henne krattade jag över lite löv så var blodet borta och nu har det kommit en dm snö.

Inte så farligt tycker jag. (Blodet alltså)

Centaur skrev:
Gör det inte alls. Hästen dör på en gång med det medlet som används nu. Veterinärer kanske har bättre koll på sånt än du? :smirk:

Kom ihåg ni som bultar att då måste hästen även avblodas, vilket verkligen inte är trevligt.

jag känner 3 st bekanta till mej som ÄR vetrinärer, så jag har frågat dom vad som händer med kroppen när man avlivar på båda sätten, så jag vet...och jag tycker inte att spruta verkar vettigt alls :S

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 379
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II