Avlivning av sin trotjänare

Sv: Avlivning av sin trotjänare

Jag är i den situationen att det kanske blir aktuellt att ta bort en av mina hästar. :cry: :cry: och jag ser att ni som bor söderut ger varandra en massa bra tips men:

Vart vänder man sig för att få en nödslakt hemma utförd och sen tar de med sig kroppen när man bor i Västernorrland?

Jag är inte itresserad att få ut några pengar jag vill bara att det ska gå bra tillväga för hästen.

Snälla finns det någon som vet var man vänder sig?:(
elisabeth

avlivning

Jag fattar inte hur vissa kan prata om hur o vad man ska göra med hästen när de ska dö och har dött.
Själv har jag 4 hästar och jag önskar att alla får somna in i sin box full halmad och i lugn och ro bland sina vänner.
Skulle de inte bli så pga av att hästen lider eller kan inte äta osv skulle jag ta ut min vet till stallet och låta han ge den en spruta o de går otroligt fort, när hästen fått den första sprutan sover den sen så sätter man en i hjärtat. Men jag skulle aldrig aldrig tänka mig ens att låta någon ta köttet av dom. Mina hästar är mina bästa vänner jag ser dem som lojala o har arbetat för mig hela livet o dom förtjänar att bli begravda o komma till himmelen. Att tänka på vad de kostar att avliva o sen tar ut de genom köttet är hemskt! när man skaffar häst får man räkna med att denna dag kanske kommer.
Har man inga känslor ush jag kan inte ens tänka på att folk skickar sina trotjänare till slakt för pengarnas skull för man gör ju inte dte av att man vill att de ska ta köttet!

Sv: avlivning

Jag fattar inte varför det skulle vara så hemskt att använda köttet eller varför man inte kan diskutera vad man skall göra av kroppen??
Det är inte självklart att en spruta är bättre än bult!
PL

Sv: avlivning

om spruta eller bult är "värst" kan väl vara svårt att säga. Som någon nämnde att hjärtat börjar slå saktare då medlet ges är knappast något hästen känner av eftersom dom är sövda vid det laget. Bult går fort och är helt smärtfritt, åtminstone om personen som utför det är kunnig och lugn. Vet inte vad jag helst skulle föredra.
Min förra häst fick avlivas akut då han hade fång och sedan fick kolik efter ca en veckas behandling. Min älskling klarade inte ens av att resa sig upp... kan tyvärr inte säga vilket sätt han avlivades på eftersom jag bara stannade hos honom tills nödslaktbilen körde fram till stalldörren, sen fick min pappa och farbror ta över. Det jag reflekterade över dagen efter då jag var i stallet var att det inte fanns minsta spår av blod (vilket var en oerhörd lättnad) jag antar att avblodning gjordes i bilen på något sätt så det blev inga synliga märken vid/ i stallet.

tycker inte alls det är hemskt att fundera över på vilka sätt man vill hanskas med den hemska dagen som tillslut ska komma. Det är väl bara bra att ha den planerad, speciellt om man har en äldre häst. Nu var min ponny "bara" 21år och jag hade hoppats att han skulle ha fått finnas kvar i flera år till, men när han nu blev så dålig kändes det ändå bra med nödslakt.

Ridtravare_bäst skrev:
reykurboy skrev:
...vet du hur plågsamt det är ?!
hjärtat slår saktare och saktare...rent plågeri tycker jag..hästen är ju ändå vid medvetande när dom får sprutan :/
så jag tycker det är snällare att skjuta/bulta hästen..de märker inget..de är borta på 1 sek...

Somnar inte hästen innan hjärtat slår långsammare. Tog bort min lilla valp med hjärtfel för ca en månad sen på det sättet. Måste väl va istort sett samma sak?

När min häst ska vandra vidare, förhoppningsvis om många år. han är bara fem år och islandshäst så om ca 30 år hoppas jag. Då ska han få dö hemma av en överdos sömnmedel! känns som det rätta sättet. och jag skulle inte klara av att se han få ett hål i hunudet å massa blod. fy. nä spruta verkar mera rofyllt.

IvanaIvanFrances skrev:
Jag är i den situationen att det kanske blir aktuellt att ta bort en av mina hästar. :cry: :cry: och jag ser att ni som bor söderut ger varandra en massa bra tips men:

Vart vänder man sig för att få en nödslakt hemma utförd och sen tar de med sig kroppen när man bor i Västernorrland?

Jag är inte itresserad att få ut några pengar jag vill bara att det ska gå bra tillväga för hästen.

Snälla finns det någon som vet var man vänder sig?:(
elisabeth
Här där jag bor finns varken Svensk Lantbrukstjänst eller nödslakt. Vi tillhör inte någons "upptagningsområde"... Men istället har vi en pensionerad slaktare som tar sig an avlivning av hästar, och han gör det så bra. Man får välja plats själv och han kommer dit och gör jobbet, det går snabbt och smärtfritt. Tyvärr är han dålig på att ta betalt, han tog 100 kr för att avliva min 31-åriga shettis. Det var värt mångdubbelt mer.

Så lyssna runt bland andra hästägare och bönder hur de gör vid behov av nödslakt!

annars är det väl rätt vanligt (på landet iaf) att jägare gör det? iallafall om det är akut.. min ponny blev skjuten iallafall. fast han vägrade göra det om ägarna var med (dvs jag eller mamma), bara stallägaren fick vara där. usch. inte kul att tänka på, fast det är många år sedan nu.

andra hästar jag haft hand om har nödslaktats (och det är inte heller så kul, blod på stallplanen, längs hela vägen från stallet osv..), och en gång gjorde min mamma misstaget att ringa "vanlig" slakt. det värsta hon gjort, säger hon.

rekommenderar vet, sömnmedel och begravning/kremering. ett värdigt slut är väl det minsta man kan ge. man brukar kunna ta hästen till atg-klinik om man hellre vill det.

Jo visst hästen somnar innan hjärtat börjar gå långsammare. Vid bultning tickar hjärtat på väldigt lände även vid ett 100% korrekt skott där hästen kan betraktas som hjärndöd.
PL

Två hästar i vårat stall har avlivats med spruta, somnulouse heter det väl.
Bägge gångerna har det gått otroligt fort, de har fått spruta och sedan direkt fallit ihop.

Jag hade nog valt spruta när det blir dags för mina, undantaget är ju om man har spruträdd häst.
Anledningen till att jag hade valt spruta är att jag inte vill se blodet efteråt, för hästen tror jag inte det spelar någon som helst roll så länge det hela utförs lugnt och snabbt.

bibban

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 379
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?