Avlivning av sin trotjänare

Långnos

Trådstartare
Har tyvärr fått inse att det är dags för min gamla ponny att få galoppera på de gröna ängarna. :cry: Men vem kontaktar man för avlivning. Vill göra det hemma på gården och att de tar med honom på en gång, är det nödslakt man kontaktar då eller?

Någon som vet vem man ska kontakta, nr?

Hoppas på snabbt svar

Sv: Avlivning av sin trotjänare

usch, det är ett sådant svårt beslut det där, men det är sådant man som hästägare TYVÄRR måste ta ibland. :(

när jag vart tvungen att ta bort min förra häst så kontaktade jag trotjänaravlivning genom min veterinär. dom kom då hem till oss & gjorde det fint & lugnt i min hästs hemmiljö & sedan tog dom med sej kadavret för kremering. så kontakta din veterinär eller distriktsveterinär, så borde dom veta vart du ska vända dej där du bor.

stor kram.

När det blev dags för min gamla bella, ringde jag vetrinären som kom och gav henne en spruta så att hon fik somna in i boxen med huvudet i mitt knä... Det var otroligt hemskt att ta bort en så underbar häst, som hade varit min ögonsten i 14år.. :cry: :cry: Men samtidigt kändes det så skönt att det blev på det sättet! Sen kom nödslakten och hämtade henne dagen efter.

Detta var på en söndagskväll så jag vet inte om det brukar gå till så annars...
Jag lider verkligen med dig, en stor kram till dig!!
Det är så fruktansvärt hemskt i början, men efter ett tag tänker man på de fina minnena man har haft med dom! Nu tänker jag på Bella med glädje, vackrare häst har jag aldrig sett :love:

Det är alltid lika trist när det är dags, vi har genom åren avlivat våra gamla/sjuka hästar med s k trotjänaravlivning eller nödslaktat, dvs bultpistol.

Båda sätten gick väldigt snabbt och hästarna hann inte reagera förrän det hela var över. Vilket sätt som är bäst är svårt att avgöra, det har varit väldigt kunniga och trevliga människor som utfört det på bästa sätt. Avlivningsvätska är kanske lite vänligare mot oss hästägare om man är känslig för blod eller att föredra om man har en huvudskygg häst.

Vem du ska kontakta beror på vart i landet du bor.

Jag tog bort en häst alldeles nyss med hjälp av nödslakt. Han stod med nosen i en hink med massor av godis och vips så gick skottet och han var borta med munnen full av havre och äpple. Det som följer efter med avblodning är ju bara otäckt för hästägaren, hästen är redan i sin hästhimmel.

Jag ringde och bokade Djurambulansen, som kom och avlivade mitt halvblodssto med bultpistol hemma på gården. Killen som gjorde det var mycket proffsig och jag har inga som helst otrevliga minnen från avlivningen.

Immer

Alltid ledsamt att behöva ta det beslutet.. :( Men det är det sista vi kan göra för dem när de har gett oss så mycket!
Veterinären kom hem och gav en spruta när det var dags att ta bort mitt sto. Allt gick så lugnt till. Först fick hon lugnande och sen fick hon de två sista sprutorna. :cry: Hon visste inte av nånting.

Immer skrev:
Jag ringde och bokade Djurambulansen, som kom och avlivade mitt halvblodssto med bultpistol hemma på gården. Killen som gjorde det var mycket proffsig och jag har inga som helst otrevliga minnen från avlivningen.

Immer

Nu har jag ringt och bokat djurambulansen, känns tungt men ändå som en lättnad, så på tisdag nästa vecka är det över...De verkar vara jättetrevliga och lovade att han skulle få ett fint slut på livet..

Tack för allt sröd av alla gulliga människor!

/I

Det verkar smidigt med djurambulansen, men de får inte ge spruta, va? Jag ville absolut att min Charlie skulle få spruta, så jag fick samordna tid med både veterinär och slaktbilen som skulle hämta honom. Det är nog så jobbigt med bara ett samtal...

Jag tyckte iaf att spruta var jättebra. Från det att man såg att han var påverkad tills han ramlade gick det bara någon sekund. Man slapp allt blod och jag kunde gosa mule så länge jag ville, medan killen med slaktbilen snällt väntade. :bow: :bow: När jag var klar kunde jag bara åka därifrån och han fixade resten.

Vill inte låter dumt men vad betyder "Trotjänare". Visa ord har jag aldrig sett och det fanns inte i min lexikon... :o

En trotjänare är en häst eller ponny som funnits i ditt liv en lång tid. kanske är det din första ponny som lärt dig rida på, som du tävlat din första tävling på, som hjälpt dig att vinna din första rosett.

I mitt fall gäller det min gamla tävlingsponny som lärt mig det mesta jag kan idag. Han har tagit mig uppåt i klasserna och varit en riktig läromästare men även en bästa vän som man kunde prata om allt med. vi tävlade fälttävlan, dressyr och hoppning, och oavsett gren gjorde han alltid sitt bästa och ställde upp för mig i alla lägen.
Så efter över 10 år är det ett tungt men nödvändigt beslut att han ska få galoppera på de gröna ängarna. Vill minnas honom som han en gång var, pigg och gald med glimten i ögat!

/I

Kan också vara en gammal hund man haft länge. Någon som tjänat en troget hela sitt liv...

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 394
Senast: Jahopp
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 225
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 287
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar