Avlivning av häst

E

Equiform

Är det någon som vet säkert att hästarna verkligen dör direkt då de faller efter att vet har sprutat in medlet som avlivar sas? Hästarna kan ju tydligen både röra sig och låta/stöna efter det. ÄR de VERKLIGEN döda eller ligger de och plågas i minuter efteråt. Om så är fallet finns det inte något annat sätt eller medel att använda? Förutom bultpistol.

Sv: Avlivning av häst

Jag är ganska säker på att det i så fall handlar om "automatiska" reaktioner i kroppen dvs djuret har dött men muskler osv fortsätter att reagera eller hur man nu ska förklara det. Jag tycker att detta blir särskilt tydligt när man slaktar fåglar, ruskigt otäckt.

alla individer reagerar olika på olika medel, tex min fd häst kunde få 5,0 lugnande normalt är 0,5 och han kunde fortfarande sparka in 3 personer i väggen när vi skulle behandla hasen på honom... de flesta hästar hade sussat rätt gott (legat ner)

med honom vågade jag inte ta spruta, så han blev bultad (förövrigt tycker jag att bultning är det bästa alternativet) och anledningen till det är ju att man inte vet om ens häst är en av de få som inte reagerar som de ska, och när de inte gör det så är det mkt otäckt.

Andra sätt är att bulta eller skjuta.

med spruta så kan det gå jätte bra, men det kan oxå gå åt skogen, det är ju det som gör att jag väljer bult.

Jag har sett sprutavlivningar som går fel... det är något jag aldrig skulle våga utsätta min häst för, men tar man det nya medlet så är risken betydligt mindre att det går fel.

Sedering och avlivning är vitt skilda procedurer och det är inte samma preparat som används.
På vilket sätt kan det gå snett vid en "sprutavlivning" menar du?

Senast ändrad:

De känner ingenting när de ramlat. Hjärnan slås ut först, medan cirkulationen fortsätter en liten stund. Eventuella sparkar är refletoriska, stön är eller djupa andetag beror på att syrebristen i blodet påverkar olika receptorer som, på icke medveten nivå, stimulerar andningen.

Sedering och avlivning är vitt skilda procedurer och det är inte samma preparat som används.

Men hur går det till om man avlivar en häst mhja spruta?
Jag har svårt att tro att den genast blir helst stilla?
Märker man inte en del rörelser efteråt? eller gör man bara det när man skjuter dem? eller inte det heller?

Jag har aldrig varit med om ngn häst som har avlivats men det gäller att veta vad som händer.

De känner ingenting när de ramlat. Hjärnan slås ut först, medan cirkulationen fortsätter en liten stund. Eventuella sparkar är refletoriska, stön är eller djupa andetag beror på att syrebristen i blodet påverkar olika receptorer som, på icke medveten nivå, stimulerar andningen.

OK jag fick svar på min fråga innan jag hann ställa den.

jag vet mkt väl att det är helt olika preparat, men är man nästan imun mot ett medel är ju risken stor att det finns andra medel som inte heller funkar.

Jag har sett hästar som har kastat sig och legat och dragig djupa läskiga andetag i flera min efteråt, så det kan gå fel, att hästen är medveten och vid liv synns på ögonen, det kollar man ju även när man sederar djur att man inte söver för djupt.

och alla reagerar olika på olika medel, min mor tex är 100% imun mot morfin, och det är ju därför man oxå kan ha olika biverkningar, alla reagerar helt enkelt olika.

Vi avlivade nyligen mitt sto med spruta och jag kan rekommendera det till andra istället för bult vilket jag personligen tycker är otäckt. Så här gick det till i mitt fall med sprutavlivning.

Min häst låg redan ner när veterinären kom. ( Va förlamad p g a herpes virus). Hon gav först mitt sto lugnande medel. Sedan en dos somulose( avlivnings medel). Stoet drog nogra djupa suckar och ryckte till väldigt lite. Sedan ingenting mer. Veterinären stack en kanyl i hjärtat för att vara 100% att hon va död. Allt gick lugnt och stilla och jag kunde sitta hos min häst under hela proceduren. Veterinären talade hela tiden om va hon gjorde och hur hästen reagerade och va som hände. Jag rekommendera absolut sprutavlivning.

Vid "sprutavlivning" brukar hästen ligga still när den ramlat. Den kan som sagt dra några djupa suckar, kanske sträcka ben eller svans, men inte sparka. Det som kan verka otäckt är att effekten kommer pang bom - hästen somnar alltså inte in stilla och lägger sig som för att sova. När man har sprutat in x antal ml stelnar hästen till och faller. Den kan i vissa fall gå ner på knä, men ibland reser den sig t ex och faller baklänges, ibland faller den rakt på sidan. Detta är den inte heller medveten om, men för djurägaren ser det förstås dramatiskt ut. De djupa andetagen som kan ses efteråt är inte så lustiga att bevittna, men - fortfarande - inget som hästen har ont av. Blinkningar och omedvetna ögonrörelser kan förekomma.

Om hästen känner något - inte sedan den fallit. Jag upplever som sagt att de stelnar till, höjer huvudet och ser ut att tänka "vad 17?" precis innan de faller. Det är dock bråkdelen av en sekund.

kimmis:
Ingen häst är "immun" mot sedering. Beroende på vilket tillstånd hästen befinner sig i när medlet ges kan det däremot verka olika. Klassiskt exempel är Plegicil där en uppjagad häst faktiskt kan bli ännu värre och dessutom mista "omdömet". Alfa2agonister, som t ex Domosedan, givna i blodet är mycket säkert. Ges det i muskel kan det ibland hamna bindväv eller fettvävnad med förlångsammat upptag till följd. Då blir hästen inte trött som tänkt, det dröjer längre tid och effekte kan bli sämre.

Avlivningsvätska, vare sig man använder Somnulose eller Pentothal, är man inte "immun" mot. Morfin är något helt annat, en förträfflig medicin där tyvärr tillvänjning föreligger med ett behov av att öka dosen för att få önskad effekt. Går inte att jämföra.

Oavsett tillvägagångssätt är en avlivning just alltid en avlivning. Hästens liv ska tas. Det är naturligtvis alltid förenat med ett stort obehag och många frågor. Jag skulle personligen föredra bult eftersom det trots allt går snabbare - inte från det att skottet brinner av/sprutan börjar ges, men vid "sprutavlivning" ska kanyl läggas och förankras - jag personligen tror att hästen upplever det som obehagligare än att ledas ut och klias i pannan - pang.

Sen är ju det här med sparkandet efter bult och avblodningen lite obehagligt, dock inte för hästen.

Tack för svaret.
Det är alltid bra att veta vad som ska hända. Jag har bara varit med när hundar och katter har sprutats. Jag brukar se åt ett annat håll.
Men jag tror nog att bult känns som ett bättre alternativ när det blir dags för ngn av hästarna. Men man kan aldrig veta vad som händer.
Vi har en gammal travare som väl börjar närma sig ...

då vill jag ställa en fråga nu med..

ang skor på hästarna? har hört så mkt olika. hur gör dom som kommer och avlivar om hästen har skor på sig?? bra att veta då min kille som börjar bli gammal går med skor så de känns bra att veta den dagen något händer.

inte imun, men han var mkt svårpåverkad, och det var inte plegicil hon använde eftersom hon har träffat den hästen förut och vet att det inte funkar.

Hur förklarar du alla fall där hästar har avlivats med spruta där hästen har överlevt?

helt imuna är de inte, men vi kan ju vara överens om att medlet inte har verkat som det ska då, och tyvärr finns några sånna fall, och med en sån sak tycker iaf jag att några fall är för många.

Sen är ju medlet MKT giftigt och så jag tycker det är lite läskigt, hästen kan ju rycka till, saker kan hända och vips kanske man står där med en död veterinär :eek: det är säkerligen aldrig hänt, men... ja jag gillar det iaf inte.

Hur förklarar du alla fall där hästar har avlivats med spruta där hästen har överlevt?

Ja, du. Vilka då? Vid avlivning med Somnulose ska veterinären ha annan avlivningsmetod i beredskap eftersom hästen ibland blir liggande i mkt djup narkos. Detta är inget som vare sig hästen eller hästägaren behöver bekymra sig om. Hästen blir inte stående, den ligger medvetslös. Man ger pentothal och påskyndar förloppet. Mig veterligen är det en enda häst som faktiskt överlevt, vad det berodde på vet jag inte, men hästen har ju uppenbarligen inte kontrollerats tillräckligt noga/fått tillräcklig dos.

Sen är ju medlet MKT giftigt och så jag tycker det är lite läskigt, hästen kan ju rycka till, saker kan hända och vips kanske man står där med en död veterinär :eek: det är säkerligen aldrig hänt, men... ja jag gillar det iaf inte.

Nä, var dumpar man en distriktare... :angel:
Håller med, Somnulose är ett obehagligt preparat. Nu sprutar man iofs alltid i permanentkanyl - inget att sticka sig på, men tydligen kan man bli påverkad av att få det på huden/i munnen. Har aldrig använt det, är lite nervig...

Har tagit bort två hästar med somulose. Den ena utan lugnande den andra fick lite lugnande innan.

Båda avlivningarna har varit mycket lugna och fridfulla och ingen av mina pojkar visade några ryckningar, stönande eller annat. De ramlade lugnt och båda var borta innan de han slå i marken.

Kan verkligen rekomendera denna metod, visst finns det de gånger då det går fel och tar tid men det finns alltid en orsak till varför det går galet.

Kommer aldrig avliva med spruta. Har hört flera fall (2 unghästar) i närheten då hästen fallit men sedan legat och tittat utan att dö. Dom har varit tvungna att bulta ändå men hästen fick lida i onödan. Det var inte för att dom fick för liten dos.

Har bultat två av mina hästar och det kommer jag fortsätta med när/om det blir aktuellt.

Senast ändrad:

när mina tas bort får de lugnande och sen bultar man, då är risken för att skjuta fel minimal! det tycker jag känns skönast.

Det är ju nästan alltid den mänskliga faktorn som gör att det blir fel... men ta tex en häst som har mkt låg vilopuls, den kanske blir lite lägre när hästen ligger där, halvdöd... min häst har vilopuls på 26 slag/minut, och det är mkt svårt att höra den, ibland har pulsmätaren svårt att hitta pulsen... har man brottom så kanske man kan missa...

eller kanylen kanske inte ligger i till 100% eller nåt.

Finns skräckhistorier om bult också, hästar som bultats på fel ställe och sprungit runt som galningar...ingen metod är perfekt tyvärr.
Man får helt enkelt utvärdera från häst till häst vad som känns bäst.

De två ästar vi avlivat har avlivats med spruta. Och båda gångerna gick det bra.
Hästen blev "sömnig" och föll sakta ihop. Därefter kollade veterinären hjärtat och dödsförklarade. Processen var snabb. Tycker det gick fint till, så fint en avlivning nu kan gå. Blev ett värdigt avsked iallafall.

Självklart, men jag tycker man hör fler "olyckor" vid avlivning med spruta.

Vet vilka hästar det var och hitills har jag inte hört någon misslyckas med bult (än). Den som vi anlitade var väldigt lugn och säker, pang och hästen var borta.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 375
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka