Sv: Avlivning av häst
Vid "sprutavlivning" brukar hästen ligga still när den ramlat. Den kan som sagt dra några djupa suckar, kanske sträcka ben eller svans, men inte sparka. Det som kan verka otäckt är att effekten kommer pang bom - hästen somnar alltså inte in stilla och lägger sig som för att sova. När man har sprutat in x antal ml stelnar hästen till och faller. Den kan i vissa fall gå ner på knä, men ibland reser den sig t ex och faller baklänges, ibland faller den rakt på sidan. Detta är den inte heller medveten om, men för djurägaren ser det förstås dramatiskt ut. De djupa andetagen som kan ses efteråt är inte så lustiga att bevittna, men - fortfarande - inget som hästen har ont av. Blinkningar och omedvetna ögonrörelser kan förekomma.
Om hästen känner något - inte sedan den fallit. Jag upplever som sagt att de stelnar till, höjer huvudet och ser ut att tänka "vad 17?" precis innan de faller. Det är dock bråkdelen av en sekund.
kimmis:
Ingen häst är "immun" mot sedering. Beroende på vilket tillstånd hästen befinner sig i när medlet ges kan det däremot verka olika. Klassiskt exempel är Plegicil där en uppjagad häst faktiskt kan bli ännu värre och dessutom mista "omdömet". Alfa2agonister, som t ex Domosedan, givna i blodet är mycket säkert. Ges det i muskel kan det ibland hamna bindväv eller fettvävnad med förlångsammat upptag till följd. Då blir hästen inte trött som tänkt, det dröjer längre tid och effekte kan bli sämre.
Avlivningsvätska, vare sig man använder Somnulose eller Pentothal, är man inte "immun" mot. Morfin är något helt annat, en förträfflig medicin där tyvärr tillvänjning föreligger med ett behov av att öka dosen för att få önskad effekt. Går inte att jämföra.
Oavsett tillvägagångssätt är en avlivning just alltid en avlivning. Hästens liv ska tas. Det är naturligtvis alltid förenat med ett stort obehag och många frågor. Jag skulle personligen föredra bult eftersom det trots allt går snabbare - inte från det att skottet brinner av/sprutan börjar ges, men vid "sprutavlivning" ska kanyl läggas och förankras - jag personligen tror att hästen upplever det som obehagligare än att ledas ut och klias i pannan - pang.
Sen är ju det här med sparkandet efter bult och avblodningen lite obehagligt, dock inte för hästen.