Avlivning av häst

Sv: Avlivning av häst

Självklart, men jag tycker man hör fler "olyckor" vid avlivning med spruta.

Håller med.

har varit med om att bultpistolen klickat, men det har inte inneburit skada för hästen annat än att den blivit lite rädd, och man fått lugna och göra om. aldrig avlivningsvätska säger jag.

Oavsett avlivningssätt ska man ha i åtanke att det är en fruktansvärt jobbig process för hästens ägare/skötare. I en sådan situation är det lätt att haka upp sig på något eller att reagera på även så gott som obefintliga saker. De allra flesta anmälningarna till veterinära ansvarsnämnden handlar t ex om avlivningar (kanske inte häst just) och det beror ju inte på att veterinär inte kan avliva.

Båda metoderna är bra. Det är ytterst sällan det går fel oavsett vad ma väljer. Vid avlivning med Somnulose har som sagt biverkningsrapporter om att hästar helt enkelt bara har blivit liggandes registrerats (inte riktigt detsamma som att överleva dock). Därför är rekommendationen att alltid ha en annan metod tillgänglig, t ex bult eller pentothal. Man kan förstås tycka att Somnulose inte borde användas alls, men samtidigt ger det en lite lugnare insomning än pentothal.

Med bult kan det inträffa att man missar och får skjuta om. Ett djur som bultas men inte bedövas kan skena iväg, vilket iallafall jag tycker vore det absolut värsta scenariot. Hellre en häst som ligger sövd men inte dör än en som har ett hål i pannan och sticker iväg. Nu är det förstås ytterst sällan det går fel med bult också.

Jag läste en artikel om en som fick avliva sin häst med spruta och när sedan någon timme sedan kadavertransporten kom för att hämta hästen så hade den släpar sig ca 20 meter bort och var vid liv, han som skulle hämta hästen fick bulta den i stället.
Jag har använt spruta, bult och gevär på mina hästar och måste säga att jag föredrar gevär, det är snabbt och hästen faller i hop och sprattlar inte ( har inte varit med om det i alla fall). Nu har alla ju inte tillgång till att använda gevär, men jag tänker aldrig andvända annat igen.

Du menar väl den artikeln som flera andra redan nämnt?
Det var ju veterinären som inte gjorde sitt jobb, hjärtat måste kollas så att det stannat, vilket om jag minns rätt även måste göras vid bult.
Tycker det är tråkigt när folk sprider propaganda som vissa gör, spruta är en relativt ny metod vilket sprider skräck hos folk. Människor är ju rädda för det som är nytt...:grin:

Gevär ser jag verkligen inte som en säker metod...

GEvär är en effektiv metod, du kan göra det i pannan eller bakifrån så hästen ej ser. Samt du kan stå med geväret bara en centimeter ifrån, och til skillnad från bulten så får du inte efterreaktionen, vad är då felet.

Jag har bara tagit bort med spruta.

Hästen sederades först, sedan fick han något annat lugnande så han la sig ner (narkos liknande?). Han var då helt okontaktbar. Sist fick han Somnulose. Jag märkte ingen skillnad från narkosen och Somnulose.

Inga sparkningar, inga rykningar, ingenting. Han somnade in lugnt och stilla.

Om jag hade fått välja hade jag nog valt bult ändå, det var fruktansvärt jobbigt att sitta med sin älsklings huvud i knät i en kvart medans han dog. Men det är ju mest för min egen skull.

Jag avlivade min häst förra måndagen med Sumolose. Han fick inget lugnande innan. På sätt och vis gick det snett... Det tog bara nån sekund tills han tog ett steg bakåt och la sig på sidan. Han var borta när han slog i marken. Men tyvärr la han sig på den sidan kanylen satt så veterinären fick rusa och hämta en kanyl till och sätta på andra sidan. (hade lite medel kvar i sprutan) Men som sagt... han var borta när han slog i marken och det tog 5 - 10 minuter innan hjärtat slutade att slå. Lite suckar och gurglande ljud... men så är det ju. Jag satt hos honom hela tiden och han fick det lugna fina slutet jag önskade. Han var begravd där hemma 10 min efter att döden infann sig. Hade en helt underbar vet. som satt och smekte honom hela tiden medan han lyssnade efter hjärtljuden.

Jag visste sedan innan att våra veterinärer vid ett tillfälle varit tvugna att bulta trots att Sumolose getts och att det tar en stund innan de är helt borta. Men jag ville inte bulta dels pga av att han var så rädd om huvudet + att vi själva slulle hantera begravningen. Ville ha så lite blod som möjligt.

Det gick mycket lättare än jag förväntat mig. Hade haft hästen i 19 år så saknaden är enorm...

Om det är din arab som du menar är 'immun' mot lugnande - du vet väl att araber tål mycket större dos lugnande än andra hästar?
På klinik med min arabkille fick vi ge honom massor av lugnande vid röntgen. Vet. berättade att om han hade gett så mycket till en nordsvensk hade den i princip hamnat i koma, men att araber i allmänhet tål och behöver större doser.

Men visst kan det vara obehagligt med sprutor. Jag var med när min kompis häst fick en allergisk reaktion av en lugnande spruta och nästan dog. Den fick motgift och dropp och det hela löste sig, men vet. trodde att hästen skulle dö.

Själv har jag avlivat med spruta. Först massa lugnande, så hon fick lägga sig lugnt och stilla. Sedan själva avlivningssprutan. Det gick fint till, inget ryckande och sparkande, hon andades på tills sista dosen tog och det kom en sista suck bara. Tycker det är mer obehagligt med blodfläckar osv som ska städas undan efteråt...

när man tex tar en bult på en gris så sprattlar den jätte mkt i några min efter ,man får akta sig så man inte är i vägen då(vet flera som där grisen vid dessa ryck har sparkat av ben på människor ,så det har blivit många brutna ställen på benen).

När man har sprutat in x antal ml stelnar hästen till och faller. Den kan i vissa fall gå ner på knä, men ibland reser den sig t ex och faller baklänges, ibland faller den rakt på sidan.

Min älskade häst reste sig och kastade sig helt bakåt med en gång och landade på ryggen. Det var lite traumatiskt att se att hon reagerade så starkt, men egentligen är jag inte så förvånad, hon har varit sådan hela livet. Bland annat därför valde jag att avliva henne. Men fy fasen vad tungt och ledsamt det är trots att det har hunnit gå några månader.
Veterinären rekommenderade bult, men jag vågade inte eftersom hästen var en sån som kunde kasta sig helt plötsligt. Hon fick även tredubbel dos lugnande.

. Tycker det är mer obehagligt med blodfläckar osv som ska städas undan efteråt...

Men då är det ju för ens egen skull, inte för hästens.

i övrigt blir det knappt ngt blod alls av själva bulten. ngra droppar som stänker från pannan bara. Inget som samlas i pölar.

När jag avlivat med bult har ambulansen dessutom varit schyssta nog att ta in hästen i trailern innan de avblodar dessutom, för att det inte skulle bli så mycket blod på marken utanför.

som sagt en normal häst (du har väl sett min ordlista? häst = arab)
får 0,5 Han fick 5,0 det är 10 ggr så mkt och det hjälpte ingenting.

en annan häst får offtast 0,3 så jag vet mkt väl att araber är tåligare.

Blodfläckar har jag inget problem med eftersom de inte hamnar hemma hos mig ;) Mina hästar avlivas på kolmården.

*kl*

Patsy avlivades med bult men då var jag inte med, dock gick det fort så jag antar att det var problemfritt. Har varit med på andras och visst har det ryckt lite men inte så mkt.

Neffi avlivades med spruta pga hon var dräktig och då kändes den metoden bäst för alla inblandade. Hon fick lugnande (minns inte om det var innan permanentkanylen sattes eller inte) och sen Somnulose, det tog ganska lång tid innan hon lade sig men det var ändå lugnt och "värdigt". Valde även att göra ett hjärtstick (pentothal tror jag de använde då) för att vara helt säker. Det fanns även gevär tillgängligt så vi var väl förberedda.

Men generellt så föredrar jag bult.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 375
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 924
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka