avlivning av häst?

Sv: avlivning av häst?

Jag gör ett inlägg här...

Hur lång tid tar det egentligen innan man känner att man kan gå vidare?
Jag saknar min snutt så vansinnigt mycket varje dag, tog bort honom i Augusti.
Och varje gång jag ser bilen (lantbrukstjänst) så mår jag riktigt riktigt illa, och får ont i magen och blir jätte nervös...

Hur lång tid har det tagit för er?

Jag beklagar till alla er som sitter och har gjort det och ni med det jobbiga besluten att ta!

Känslan av saknad kommer jag alltid ha kvar tror jag, men efter ett halvår började minnena från den tragiska sista tiden bytas ut mot minnena från de ca15 roliga åren vi fick tillsammans!

Nu när jag ser på bilden på min avatar kommer jag ihåg att det var sista gången vi red på en skojjig utetur då kommer känslorna tillbaka men sedan försöker jag tänka på allt roligt vi haft och då känns det bättre igen :-)

Nu har jag fått en dotter att glädjas åt som jag döpte efter hästen som minne, jag har oxå världens mysigaste avkomma efter mitt sto som jag tycker mycket om! Livet kommer tillbaka, smärtan lindras och kärleken till allt levande tar överhanden!

*KL*

Skulle någon vilja berätta lite mer detaljerat om dagen då era hästar avlivades? Precis hur det skedde, i vilken ordning... Ni kan PMa om ni vill. Jag ska snart ta bort min häst och det känns lättare för mig om jag vet hur allt går till.

Undrar också vad ni anser är det bästa sättet att ta bort en häst på - bult eller spruta?

Jag beklagar verkligen!

För mig var det såhär:
Jag var helt bestämd över att jag skulle spruta honom på klinik.
För veterinärerna var helt underbara där jag var!
Men tyvärr är jag inte ekonomisk oberoende, det skulle kosta ca 9000:- att göra det på kliniken och för att bulta honom hemma kostade 5000:-
Man måste ju faktiskt tänka på familjen och så också kände jag, även om jag skulle ha betalat hur mycket som helst för att få honom bra igen!

Sagt och gjort, ringde och beställde tid på lantbrukstjänst, och dom sa att jag får vara med, men bara så länge jag har någon med mig! Jag fick själv inte hålla i honom.
Jag och min sambo skulle vara med, fick frågan av min bästa vän om hon skulle vara med, men jag var väldigt bestämd.

På morgonen samma dag kl 05.15 ringde jag till min vän och frågade om hon kunde komma.....
Jag fixade det inte överhuvudtaget.. Hela jag skakade och lipade som en gris och barnen tittade väldigt konstigt på mig.

Detta var samma dag som min dotter började förskole klass och alla föräldrar var där,(utom jag) så min vän fick först vara med min dotter i skolan, och sedan kom hon hit.

Jag hade bestämt en plats, vid sommar hagen, för att barnens ponny inte skulle få hjärtsnörp hon oxå.
Så hon leder i väg med honom, och det sista jag såg av honom var hans söta lilla rumpa som han vickar på!

Hon har berättat hur det gick till...
Han kom ju med lastbilen, och min lilla Deus hoppade till lite, för det skramlar ju en del, men det fanns ju så mycket gräs att äta så han fortsatte med det.
Han kliver ur, kommer fram till dom, och står och klappar honom, pratar om dittan och dattan, frågar henne om hon varit med förut? Och det har hon ju många gånger, sen är det över...

Hon sa att varken hon eller han märkte något alls, det gick så fort!
Han klappade honom i huvudet och han njöt och sen var det klart.

Sen ska jag tillägga att min vän är någon som jag litar till 10000% på hade inte låtit vem som helst göra det här!

All heder till lantbrukstjänst i Östergötland och till min bästa vän.

Jag hoppas att du känner dig lite hjälpt av min historia , och jag hoppas verkligen att det går bra för er!

Det går väldigt fort, och det är värt att tänka på. Många blir chockade första gången, just för att det är över så snabbt.

Jag är alltid med mina hästar hela vägen, och det är bara första gången jag tyckt det har varit lite konstigt - just för att jag inte visste hur det gick till (och jag var rätt ung).

Först brukar vi klara av pappersarbetet, makulera pass, skriva faktura/betala, prata lite om ditt och datt (känner den som bultar). Han gör i ordning bulten, jag tar ut hästen till stället jag valt (bra att tänka på att det för en normalstor häst blir en del blod). Jag håller hästen, han tar tag i grimman och sätter bultröret till pannan - pang och det är över. Det rycker en del i kroppen direkt efter, men det är inte som hästen fortfarande lever. Där brukar jag normalt lämna för honom att avbloda i lugn och ro själv (bultningen är bara bedövning, avlivningen är själva avblodningen). Sedan vinschas hästen upp i bilen/kroppen lyfts på container med kran (beroende på bil).

Efter det går jag ut och skottar över blodpölen (som kanske inte är så trevlig att klafsa runt i om man t ex har grannar eller barn) och sedan stänger jag boken för den hästen.

Själv skulle jag aldrig använda spruta, även om jag vet att andra är nöjda. Det finns en artikel här på Buke om en tjej som fick hästen sprutad på kvällen och på morgonen när de skulle hämta kroppen (med Lantbrukstjänst får man förmoda) hade hästen krälat iväg flera hundra meter och dött en bit bort. Hon har väl inte hämtat sig ännu, den stackars ägaren. Jag har också hört om hästar som kämpat mot flera minuter och haft en riktig dödskamp.

Jag har tagit bort tre av mina hästar.

Den första:
Togs bort akut efter tarmvred. Ringde distriktsveterinärerna. Veterinären kom ut, vi fick ut hästen till sidan av stallet. Jag hade med en hink godis, han tog en tugga, tittade upp, bultades och föll ihop. Han rörde lite på benen i fallet. Sanitetslakt hämtade kroppen

Den andra:
Min älskling! Hon hade blivit blind pågrund av sjukdom som snabbt förvärrats, jag ville att det skulle gå lugnt till, vara hemma och av en veterinär som jag hade förtroende för. Vi gick ut på fältet och betade, hon fick lugnande, sen avlivningsvätskan. Tog låååång tid kändes det som.. sen raglade hon runt som hon var full och till slut föll. Tillstånd för nedgrävning hade sökts.

Den tredje:
Lantbrukstjänst. Kom på avsatt tid, ställde lastbilen diskret, ej synlig från stallet. Tog hästen och gick ivär så de andra inte såg, fram med bulten, pang borta. När hästen var död hämtade han bilen och lastade på. Mycket proffsigt bemötande!

Jag känner så i efterhand att jag föredrar bult. Jag har valt att inte titta på när de avblodar och lastar för det känns så ovärdigt, och då behövs ju inte jag längre.

Billigast var Lantbrukstjänst, sen planerat med vetirinären och nedgrävning, och dyrast var akut. Minns inte de exakta summorna från 4000 -6000.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Borås djurparks beslut att använda avlivade hästar som rovdjursfoder har skapat debatt. Hippson listar vad för andra alternativ som...
Svar
12
· Visningar
1 078
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka