avlivning av häst?

devilsdaughter

Trådstartare
Om man har gett hästen läkemedel som det är livslång karens på, vad finns det då för alternativ när det gäller avlivning, alltså när man inte kan slakta. Och vad gör man av kroppen? Någon som har koll på kostnader för detta?

Sv: avlivning av häst?

Beklagar att du hamnat i den situationen som gör att du behöver fundera på dessa saker.

Slakta kan du alltid göra fastän hästen ätit medicin med livskarens, kroppen skickas dock på destruktion istället för att användas till livsmedel.
De gånger det varit aktuellt för mig så har dom kommit hem, bultat och tagit med sig kroppen direkt för destruktion.
Kompisens häst togs bort för snart ett år sen, då var det distriksvet som var hemma och sprutade hästen, detta samkördes med kadaverbilen som kom någon timme senare.

Be någon hjälpa dig att beställa avlivning och hämtning av kropp det är aldrig kul att behöva göra det själv.
När det gäller kostnader så var det som sagt ett tag sen jag gjorde det själv men räkna med mellan 6-7000 kr beroende på var du bor.

/B

Jag har använt Lantbrukstjänst för hämtning och destruktion, har det inte varit akut så har de även fått avliva samtidigt.

Är själva avlivningen mer akut så får ju veterinär komma ut och göra det, och så får man förvara kroppen tills hämtningen kan göras.

Har man mark kan man ju ansöka om att gräva ner kroppen. Länsstyrelsen isf?

Men även slakterier brukar väl kunna avliva och destruera kroppen?

Vi har vid ett tillfälle tagit hjälp av lantbrukartjänst med avlivning och bortförsel.
Vid två tillfällen har jag kört häst till slakteri som avlivar och tar hand om kroppen.

Ingen av hästarna användes till produktion och kostnaden var runt 4500 alla tre gångerna.

Om man har gett hästen läkemedel som det är livslång karens på, vad finns det då för alternativ när det gäller avlivning, alltså när man inte kan slakta. Och vad gör man av kroppen? Någon som har koll på kostnader för detta?

Vi "har tur" och får tillstånd att gräva ner hemma så vi betalar för tillstånd samt själva avlivningen. Bor i Skåne och använder Trotjänartjänst som jag rekommenderar. De tar hand om kroppen också.

Här tar man emot dem på slakteriet, där de sköter avlivning och också tar hand om kroppen. Kostnad ca 4000kr inkl allt.
Jag ställde frågan när jag var till slakteriet med en häst som gick till mat, av intresse pga jag äger en häst som inte har originalpass och därmed inte kan gå till livsmedel. Den hästen är ung och det är inte alls aktuellt, men det kan vara bra att veta hur det går till...

Jag tog bort min häst idag med hjälp av Trotjänaravlivning. Mycket proffsigt, empatiskt och värdigt. Kostade 6400 inkl. avlivning(bult), omhändertagande av kroppen och destruktion, vilket är dyrare än Lantbrukstjänst, men jag ville ha någon som inte hämtar djur på löpande band...

Min gamla ponny avlivades med bult och kroppen forslades bort, mins inte vem det var som stod för det men samma företag både bultade och tog med sig kroppen.

Vi tog bort en häst i september och anlitade trotjänaravlivning. Hästen bultades hemma på betet och kroppen transporterades till kremering. Vi valde separat kremering och betalade allt som allt 8375 kronor.
Askan finns nu i en låda på vinden, och den ska spridas över favoritplatsen i hagen när våren kommer.

Dock inte helt riskfritt. Det är väl iofs inte bult heller, men det ska man vara medveten om.

Vi tog bort en häst i september och anlitade trotjänaravlivning. Hästen bultades hemma på betet och kroppen transporterades till kremering. Vi valde separat kremering och betalade allt som allt 8375 kronor.
Askan finns nu i en låda på vinden, och den ska spridas över favoritplatsen i hagen när våren kommer.

Finns det ett företag som heter så? Googlade lite snabb och hittade bara en massa som utförde det..

Avlivade min häst i veckan. Djurambulansen kom ut, bultade o tog med sig kroppen. Kostade 5800:-

Ok, tack! Då vet jag ungefär vad de ligger på, går typ jämnt ut med vad man får på försäkringen då.. Ne känns inte alls kul att behöva tänka i de här banorna.

Vi har lite funderingar om en av våra hästar, beroende på hur hon tar sej nu till våren, men om det blir så illa att vi måste ta bort henne har vi redan bestämt att det blir Djurambulansens trotjänaravlivning. Har haft med dom att göra förr, dom är så himla duktiga och snälla och hjälpsamma. DOM tar han dom allt!
Min häst blev dålig för några år sedan (visade sej vara ett spiktramp som låg bakom) och vi hade maximal otur med precis allting - transport sönder, kris på mitt jobb så att jag var tvungen att åka dit, inga kontakter som kunde hälpa mej med något - precis allting gick käpprätt åt skogen samtidigt - satt i telefon med djurambulansen och grät för att jag inte kunde få hästen till djursjukhuset. Inga problem, dom tog adressen, körde själva till gården, lastade henne och körde henne till djursjukhuset och skötte kontakten med vet tills min pappa kunde komma dit. Sen körde dom hem henne också. Kostade en slant men värt varenda krona kan jag säga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Borås djurparks beslut att använda avlivade hästar som rovdjursfoder har skapat debatt. Hippson listar vad för andra alternativ som...
Svar
12
· Visningar
1 078
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka