Avlivade fel häst: "Jag blir helt chockad och skriker rakt ut"

Denna gård kanske inte har fler hagar, utan har satsat på stora men få snarare än många små. Och hästen som skulle tas bort kanske blir superstressad av att gå själv.
Oavsett så förstår jag inte hur du kan försöka lägga nån skuld på stallägaren/hästägaren? Vad spelar det för roll att du hade gjort på ett sätt?
Har än inte varit med om en häst som inte går att ta in och blir stressad av att bli lämnad själv.

Denna gård kanske inte har fler hagar, utan har satsat på stora men få snarare än många små. Och hästen som skulle tas bort kanske blir superstressad av att gå själv.
Oavsett så förstår jag inte hur du kan försöka lägga nån skuld på stallägaren/hästägaren? Vad spelar det för roll att du hade gjort på ett sätt?

Det är en ridskola samt inackorderingar. På Eniro ser det ut att vara flera hagar. Man får väl åka förbi, bor ju typ där :P

Just i detta fall hade det ju inte hjälpt om du var där, om detta är sant menar jag.
Det hade ju räckt om du vänt ryggen till med annat och förväntar dig att avlivaren väntar på ett ok.
Jag pratar inte om att jag skulle ha varit där det här hände, jag pratar om mina hästar som jag har och hanterar dagligen själv utan inblandning av andra. Jag har anlitat samma företag själv tidigare och allt har gått rätt till, men så har jag hästar som går att fånga i hagen så några missförstånd om vilken häst det rör sig om inte behöver ske.

Det finns gott om hagar på Löttinge, men det är helt omöjligt att veta omständigheterna. Det känns dock konstigt om fel häst blivit utpekad som den som skulle avlivas. Något måste gott riktigt snett.

Det finns gott om hagar på Löttinge, men det är helt omöjligt att veta omständigheterna. Det känns dock konstigt om fel häst blivit utpekad som den som skulle avlivas. Något måste gott riktigt snett.

Ja, men är dom tomma? Vi har 8 hagar i "mitt" stall på 18 hästar. Men alla utom 2 är det ju hästar i och de 2 tomma är sjukhagar i box-storlek.

Ja, men är dom tomma? Vi har 8 hagar i "mitt" stall på 18 hästar. Men alla utom 2 är det ju hästar i och de 2 tomma är sjukhagar i box-storlek.
Det spelar ingen större roll, vi vet inte exakta omständigheterna men i och med att där är ett gäng hagar så är det en prioriteringsfråga.

Det spelar ingen större roll, vi vet inte exakta omständigheterna men i och med att där är ett gäng hagar så är det en prioriteringsfråga.

Vad skulle prioriteringen ligga i? Att en hages invånare ska tillbringa dagen inne för att en annan hages invånare ska ha den hagen för att kunna vara ute?

Uppenbarligen fanns ingen prioriteringsmöjlighet eftersom man tog in hästarna när slaktaren skulle komma. Så du verkar ju se det annorlunda än dom gjorde.

Men alltså, skitsamma ang hagar! De ville säkert att gammelhästen skulle få gå med sina kompisar och ha samma liv som vanligt in i det sista, inget konstigt med det. Det konstiga är
  • att "slaktaren" skjuter medan det är andra hästar i hagen
  • att "slaktaren" skjuter innan någon gett klartecken
  • att "slaktaren" skjuter en häst som inte stämmer överens med beskrivningen
  • att "slaktaren" skjuter fel häst
Lite så.

Vad skulle prioriteringen ligga i? Att en hages invånare ska tillbringa dagen inne för att en annan hages invånare ska ha den hagen för att kunna vara ute?

Uppenbarligen fanns ingen prioriteringsmöjlighet eftersom man tog in hästarna när slaktaren skulle komma. Så du verkar ju se det annorlunda än dom gjorde.
Jag tänker inte gräva ner mig i det men konstaterar att har man flera hagar kan man göra olika prioriteringar. Som jag skrivit spelar det mindre roll.

Men alltså, skitsamma ang hagar! De ville säkert att gammelhästen skulle få gå med sina kompisar och ha samma liv som vanligt in i det sista, inget konstigt med det. Det konstiga är
  • att "slaktaren" skjuter medan det är andra hästar i hagen
  • att "slaktaren" skjuter innan någon gett klartecken
  • att "slaktaren" skjuter en häst som inte stämmer överens med beskrivningen
  • att "slaktaren" skjuter fel häst
Lite så.
Precis :bow:

Är ju helt sanslöst att folk sitter och spanar på eniro hur mycket hagar det ser ut att finnas. Det spelar liksom ingen roll. Även om stallägaren så tyckte att det vore helt lugnt om det gick 10 hästar bredvid den som skulle avlivas så är det väl för fan slaktarens ansvar att upplysa om att det inte är ok, och vänta med skjutandet tills situationen är okej. Jag kan typ ingenting om avlivning, jag samarbetade med den som ska skjuta. Jag bidrog med info om hästen (huvudskygg etc), den som ska skjuta talar om för mig var hästen ska stå, var den vill att jag ska stå osv.

Men att ni orkar hålla på och spekulera...? Hela händelsen är helt fruktansvärt tragisk oavsett hur det gått till och det känns bara respektlöst och dumt att hålla på och rota i något sådant och gissa en massa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hemmaryttaren Michal Knaps häst Bob The Builder blev liggandes inne på arenan vid ett hinder. Nu står det klart att Bob drabbades av en...
Svar
0
· Visningar
963
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trailern hade underhållsfritt golv och var nybesiktigad. Ändå trampade 4-åringen rakt igenom och fick avlivas på grund av skadorna. ”Jag...
Svar
0
· Visningar
498
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Livet var så när att få en ödesdiger vändning när hästen Maria Plenell red stegrade sig och föll över henne. Hennes vänner och bekanta...
Svar
0
· Visningar
542
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama