Avlivade fel häst: "Jag blir helt chockad och skriker rakt ut"

@MissFideli Jag fattade det som att när inte lyckats fånga hästen beslutade de sig för att skjuta den i stället. Hur som helst skjuter man väl inte en häst när resten av hästflocken går kvar i hagen :confused:

@MissFideli Jag fattade det som att när inte lyckats fånga hästen beslutade de sig för att skjuta den i stället. Hur som helst skjuter man väl inte en häst när resten av hästflocken går kvar i hagen :confused:

Det står ju att det var en distansavlivning eftersom den inte gick att fånga. Men slaktaren tog ju uppenbarligen ett jäkla dåligt eget initiativ som sköt utan klartecken.

Alltså, vad kan det tänkas innebära för slaktaren? Vad har han gjort sig skyldig till?
Helt overkligt, tyvärr tror jag att jag hade försökt döda mannen med mina bara händer om jag varit där och/eller om det varit min häst :cry:
tjuvjakt? kan det bli det på tamdjur?
Skulle dock vilja höra bägge sidor av storyn.

Fy satan vilken soppa! Jag hade blivit vansinnig, spräckt en åder i hjärnan om det varit någon av mina hästar. Aldrig, adrig, aldrig att jag kommer låta någon annan sköta om avlivningen av mina hästar utan att jag är närvarande och ser till så allt går rätt till. Visst kan man ha otur och det går fel trots att man gjort allt som står i ens makt, men det här är oförlåtligt. Det finns inga ursäkter. :rage:

Fy satan vilken soppa! Jag hade blivit vansinnig, spräckt en åder i hjärnan om det varit någon av mina hästar. Aldrig, adrig, aldrig att jag kommer låta någon annan sköta om avlivningen av mina hästar utan att jag är närvarande och ser till så allt går rätt till. Visst kan man ha otur och det går fel trots att man gjort allt som står i ens makt, men det här är oförlåtligt. Det finns inga ursäkter. :rage:

Just i detta fall hade det ju inte hjälpt om du var där, om detta är sant menar jag.
Det hade ju räckt om du vänt ryggen till med annat och förväntar dig att avlivaren väntar på ett ok.

Vad jag inte fattar är att man inte tagit bort alla hästar INNAN slaktaren kom?? Jag hade låtit den svåra hästen gå själv från tidig morgon. Är den så svårfångad så lär den knappast bry sig om att bli själv några timmar. Annars är ju det ett gammalt tricks, att ta bort alla andra hästar så brukar den svåra komma som ett skott och vilja komma med in.
Väldigt märklig, och extremt tragisk, historia... Vem blir förresten skadeståndsskyldig till hästens ägare? Den som sköt, stallägaren eller ska försäkringsbolaget träda in? Känns som att det kan bli upplagt för tvist här.

Bisarrt. Fy fan vilken känsla. Skulle också vilja veta företagets version. Vet inte hur jag själv skulle hanterat detta, känns så otroligt att det ens skedde. Stackars ägaren till 4 åringen..
Tänk ni vet om det hade varit ens egna uppfödning dessutom..:cry:

Det står lite utförligare på tidningenridsports sida idag, där stallägaren bekräftade att det hade hänt bla (många spekulationer om det varit sant).
Slakteriet vill inte uttala sej alls utan hänvisar till hästägaren. (?)
I kommentarer under hippsons artikel (på Facebook) har 4åringens ägare gjort ett litet inlägg, starkt gjort tycker jag!
Oerhört tragiskt! Vilken jäkla chock!! Lider verkligen med alla inblandade

Det står lite utförligare på tidningenridsports sida idag, där stallägaren bekräftade att det hade hänt bla (många spekulationer om det varit sant).
I kommentarer under hippsons artikel (på Facebook) har 4åringens ägare gjort ett litet inlägg, starkt gjort tycker jag!

Stämmer det så är slaktaren helt och hållet ansvarig. Stallägaren kunde absolut ha skött det bättre med att tömma hagen på andra hästar men att skjuta utan klartecken och utan att ha förvissat sig om exakt vilken häst det är frågan om gör man bara inte.

Jag hoppas slakteriföretaget får betala så det svider rejält (och att de sparkar puckot).

När slaktaren hänvisar till "hästägaren" syftar den förmodligen på den person som artikeln refererar till som "stallägaren" gissar jag. Det vore märkligt att hänvisa till fyraåringens ägare. Det kan ju ha varit en av stallägarens hästar som skulle avlivas. Oavsett så fy fasen vilken tragedi!

Vad jag inte fattar är att man inte tagit bort alla hästar INNAN slaktaren kom??
Behöver ju inte vara så konstigt. När jag väntade på dom en gång kom dom fem timmar senare än avtalat, kunde knappast låta inackorderingarna stå inne hela dagen. Vi vet väl inte om han dök upp tidigare än avtalat heller, eller kanske långt senare. Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att jag behöver få undan alla andra hästar för att han inte ska få för sig att skjuta nån innan jag hinner det.

När slaktaren hänvisar till "hästägaren" syftar den förmodligen på den person som artikeln refererar till som "stallägaren" gissar jag. Det vore märkligt att hänvisa till fyraåringens ägare. Det kan ju ha varit en av stallägarens hästar som skulle avlivas. Oavsett så fy fasen vilken tragedi!
Ja så måste det ju vara även om de skrivit(sagt) hästägaren.

Senast ändrad:
Stämmer det så är slaktaren helt och hållet ansvarig. Stallägaren kunde absolut ha skött det bättre med att tömma hagen på andra hästar men att skjuta utan klartecken och utan att ha förvissat sig om exakt vilken häst det är frågan om gör man bara inte.

Jag hoppas slakteriföretaget får betala så det svider rejält (och att de sparkar puckot).
Håller med, det kan väl inte vara någon annans ansvar? Han höll ju i vapnet liksom.

För att göra lite saker klara.... Hästägaren (till hästen som skulle avlivas) är samma som stallägaren. De driver verksamheten. Den som blev avlivad är en inackordering och det var även dennes ägare som försökte fånga in hästen kvällen innan (den som skulle blivit avlivad).

Behöver ju inte vara så konstigt. När jag väntade på dom en gång kom dom fem timmar senare än avtalat, kunde knappast låta inackorderingarna stå inne hela dagen. Vi vet väl inte om han dök upp tidigare än avtalat heller, eller kanske långt senare. Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att jag behöver få undan alla andra hästar för att han inte ska få för sig att skjuta nån innan jag hinner det.

Jag vet inte hur alla stall har det, men alla jag någonsin haft häst i har haft fler hagar än 1. Man kan ju tömma just den hagen där hästen som ska avlivas går i om inte annat. Och finns bara en enda hage så man måste ta in så hade jag som inackorderad inte haft några problem att låta min häst stå inne några extra timmar heller, eller ens en hel dag. Detta är ju en väldigt udda situation.
Det ska vara så lugnt som möjligt när slaktaren väl kommer. Att då börja härja med att ta in hästar etc känns egendomligt. Nu är jag en sådan person som förbereder så mycket jag kan inför allt i och för sig.

Jag vet inte hur alla stall har det, men alla jag någonsin haft häst i har haft fler hagar än 1. Man kan ju tömma just den hagen där hästen som ska avlivas går i om inte annat. Och finns bara en enda hage så man måste ta in så hade jag som inackorderad inte haft några problem att låta min häst stå inne några extra timmar heller, eller ens en hel dag. Detta är ju en väldigt udda situation.
Det ska vara så lugnt som möjligt när slaktaren väl kommer. Att då börja härja med att ta in hästar etc känns egendomligt. Nu är jag en sådan person som förbereder så mycket jag kan inför allt i och för sig.

Denna gård kanske inte har fler hagar, utan har satsat på stora men få snarare än många små. Och hästen som skulle tas bort kanske blir superstressad av att gå själv.
Oavsett så förstår jag inte hur du kan försöka lägga nån skuld på stallägaren/hästägaren? Vad spelar det för roll att du hade gjort på ett sätt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hemmaryttaren Michal Knaps häst Bob The Builder blev liggandes inne på arenan vid ett hinder. Nu står det klart att Bob drabbades av en...
Svar
0
· Visningar
963
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trailern hade underhållsfritt golv och var nybesiktigad. Ändå trampade 4-åringen rakt igenom och fick avlivas på grund av skadorna. ”Jag...
Svar
0
· Visningar
498
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Livet var så när att få en ödesdiger vändning när hästen Maria Plenell red stegrade sig och föll över henne. Hennes vänner och bekanta...
Svar
0
· Visningar
542
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama