Avliva ponnyn?

Ellanamde

Trådstartare
Står nu inför valet att avliva min kära ponny :( Jag har funderat fram och tillbaka på vad som är bäst, men är fortfarande inte helt säker.
Ponnyn är en gammal (25 år) eksemhäst, som även är allergisk mot damm. Därför köps extra exklusivt hö till henne (= dyrt). Hon rids av en yngre tjej, men tyvärr har det inte blivit regelbundet den senaste tiden och därför är inte hennes kondition på topp längre.
Ponnyns tänder har blivit mer och mer nedslitna den senaste tiden också...

Det som tar emot är att hon är min bästa vän, det är tack vare henne som jag lärt mig rida och kommit så långt som jag gjort idag.
Och förutom sakerna som nämnts ovan, så är hon en relativt pigg och fräch häst.

Men vad säger ni, hur hade ni gjort? :(

Sv: Avliva ponnyn?

Har hon mycket eksem och är det mycket jobbigt för henne? Av det du räknar upp så tycker jag att det möjligen skulle vara enda skälet till att överväga avlivning. Fodret går att anpassa till de problem hon har - du har redan ett bra dammfritt hö och foder går att blötlägga om hästen får svårt att tugga pga slitna tänder - och att hästen inte har bästa konditionen är inte jätteviktigt och ffa går det att jobba på den biten. Är hästen annars pigg, glad och "med" skulle jag fortsätta att njuta av min vän och erbjuda den bra foder och stimulerande arbete/träning i lagom dos.

Glömde tillägga bakgrunden till det hela. Ägaren som äger henne ska flytta utomlands och ska inte ha hästar längre, då valde ägaren attvlivning vore lämpligt. Men jag fick avgöra själv eftersom jag tagit hand om ponnyn så länge.
Hon har mycket problem med eksem, går med täcke vår till höst men kliar ändå kraftigt.
Tänderna tycker jag är det värsta: inga tänder ingen häst...

Jag tycker nog (utifrån din beskrivning) att det låter som att ponnyn kan få vandra vidare.. I många fall tänker man lätt, "men vi väntar lite till".. så hinner ponnyn bli jättedålig innan man tar slutgiltiga beslutet..

Mvh Domino_s

KL Menar alltså i kombo med att hästen är gammal samt har dåliga tänder. Svår eksem kan ju gå att bota men i och med att den har andra problem och relativt hög ålder/har haft ett bra liv så känns det inte rätt att låta den behöva genomgå en massa extra behandlingar.

Tack alla för era åsikter!
Vill inte att hon ska börja må dåligt, därför vill jag göra det innan det blir värre för henne. Tänderna har slitits mycket och snabbt den senaste tiden, märker på henne att det tar lång tid att tugga maten/gräset, trots att hon får finfördelat hö

Hur är den uppstallad med tanke på sina eksem?

ang svårt att tugga, då kan man ge mkt lusern istället, det får vi göra till våran 24 åring.

Svåra eksem, tänder på upphällning, äldre häst (som kanske inte tar en flytt särskilt bra) - jag tycker att det mesta talar för det barmhärtiga i att avsluta livet innan det går på fel håll definitivt.

jag ger linfröolja till min fjording med exem, han får en deciliter varje dag året om , det hjälper verkligen, sedan smörjer jag med kräm Equimyl lotion

Om du ser till ponnyns bästa utan att blanda i dina känslor för henne- låt henne vandra vidare, innan hon blir riktigt dålig. Det ansvaret har vi, när vi skaffar oss djur, tycker jag.
Jag står inför samma beslut med min 27-åring. Hon får en sista skön sommar med extra kraftfoder för att hålla hullet och må bra. Till hösten får hon somna in, trots att jag gråter vid tanken på detta. Jag älskar henne så mycket!

Jag har haft hand om en ponny som blev runt 30 år gammal, den sista tiden kunde hon inte längre äta hör utan fick uppblötta lusernpellets, hon var mager och till sist slutade hon helt att äta och blev de allra sista dagarna vinglig. Jag kommer inte att vänta så länge med att avliva en häst igen. Jag vill att de ska kunna få sluta sina dagar innan de blir så pass dåliga. En sista skön sommar med massor av gräs vill jag ge min äldsta häst (nu 22) innan hon får sluta sina dagar om några (flera?) år.

Hade avlivat en häst med grav exem, oavsett ålder. Har gjort det, vet att det är svårt. Men enligt mig är det det enda rätta.

Jag har svårt att förstå resonemanget med en sista sommar för en häst/ponny, man tar bort sin vän innan den blir så dålig att den lider, den sista sommaren kan mycket väl ha varit förra årets och inte i år!

Med tanke på all den glädje du haft av hennes så är det både din skyldighet och den största tjänst du kan göra henne att låta hennes sluta nu medan hon fortfarande har ett någorlunda värdigt liv. Det är hårt, jag vet, men det är alltid så mycket värre att vänta på när det är dags än när det väl är gjort, både för din och hennes skull. :(

Tro mig, du vill inte hamna i den sitsen att du vet att du väntade för länge.

Självklart vet man inte när den sista sommaren kommer, och visst kan man missta sig på hästens kondition. Som jag resonerar när det gäller en sista sommar så handlar det inte om en häst som är så dålig att den lider, utan om en häst som fortfarande mår bra, men som antagligen inte kommer att kunna klara en vinter till p.g.a. ålder eller någon åkomma som inte är akut eller speciellt långt gången ännu. Den bedömningen är självfallet mycket subjektiv och vi har alla olika erfarenheter som vi stöder en sådan bedömning på. Om en gammal häst snabbt blir såpass dålig att den lider skulle jag inte låta den få en sista sommar utan ta bort den direkt.

... och då var den sista sommaren förra årets, min poäng är att det kommer alltid att finnas en sista sommar, men den kan redan ha passerat.

Hade avlivat en häst med grav exem, oavsett ålder. Har gjort det, vet att det är svårt. Men enligt mig är det det enda rätta.

Håller med till fullo :bow: Min ponny fick vandra vidare för ca 2 år sen, min Cita som jag hade från 3 års ålder till ca 14 års ålder med grov eksem. Varje sommar var en plåga för mig och henne. Men hon gav så mkt däremellan. Trots detta så tog jag tillslut beslutet att låta henne slippa plågan.
Hon var förövrigt från eksemet frisk så det var ett jobbigt beslut MEN jag kommer aldrig ångra mitt val. Snarare så mår jag bra i själen nu, hon lider inge mer <3 <3 <3

Ts: Ponnyn borde få vandra vidare från det du skriver.

Tack så mycket för ert stöd, nu känns det som att jag tar rätt beslut <3 Hon får redan blötlagt foder bara för att minska slitaget på tänderna, men när det verkar som att det nu går utför, så får detta bli hennes sista sommar. Väldigt hårt, älskar henne sååå mycket och hon är älskad av så många andra, men för hennes skull, innan hon blir sämre, så är det nog bäst så... :'(

såklart har den det, men poängen som jag ser det var att om hästen inte lider nämnvärt går det att vänta med avlivning och ge den "en sista sommar" istället, och låta den få en skön och trevlig tid med gott gräs innan den vandrar vidare.

vänta med avlivning och ge den "en sista sommar" istället, och låta den få en skön och trevlig tid med gott gräs innan den vandrar vidare.

En sista sommar för en eksemhäst är inte en skön och trevlig period, även fast det finns gott gräs. Snarare att plåga den en sista sommar i mina ögon.
Av egen erfarenhet så mår en eksemhäst som bäst en riktigt kall vinter :)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 667
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Ytterligare en tråd om avlivning eller inte, men känner att det hade varit skönt att höra utomståendes åsikt och tankar om detta...
Svar
7
· Visningar
1 252
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: pajaztar
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt