Avliva m spruta

C

Catthhh

vart görs en sådan?
Vad kostar det?
Vad händer m hästens kropp efter avlivningen.
Tacksam för svar.

Sv: Avliva m spruta

får man fråga varför du vill avliva med spruta?
Bultpistol går betydligt fortare och är enligt min erfarenhet det som går fortast.

beklagar även att du måste ta ett sådant beslut...aldrig kul att ens älskade häst skall vandra vidare....

får man fråga varför du vill avliva med spruta?
Bultpistol går betydligt fortare och är enligt min erfarenhet det som går fortast.

Och jag har erfarenhet av båda och enda skillnaden var att efter bultning ryckte hästen och det gjorde den inte efter sprutan. De föll omkull döda lika snabbt.

Då har jag alltså varit med vid sprutning av Somnulose.

vart görs en sådan?
Vad kostar det?
Tacksam för svar.

Man kan göra hemma i stallet, eller ja, på en lämplig plats.

Jag betalade veterinärens avgift, kommer inte ihåg på rak arm, 1000-1500 kr kanske? Och sen hämtningen av kroppen kostade kanske 2500-3000 kr nånting. Kroppen går till destruktion.

Hörde om en tjej som fick hem askan av sin häst. Hon hade en del av det i ett smycke kring halsen, som enliten hylsa. väldigt vackert, lite morbidt, men vackert. hur fixar man detta?

Om avliviningsgrejen. Bult är en otroligt obehanglig historia men enligt verinären så är det säkrare att säga att det inte känns. Enligt honom vet man inte hur mycket ett djur känner av spruta, om det gör ont, å andra sidan förstår jag inte hur det kan säga att bult inte gör det, under den halva sekundern det tar kankse det är en otrolig smärta, men det tar ju lite längre med spruta. Min tanke när jag blev tvungen att välja (ägaren bad mig, en 10-årig skötare att välja) var bult, möjligheten att det gör ont i en halv sekund kändes bättre. Men det tröstar ju bara mig, inte häste om det istället är tvärtom, sprutan känns inte, bulten känns. pest eller kolera.

Har hört både det ena och det andra om vad avlivningsvätskan gör med hästens inre. Det är ju t.ex. inte helt ovanligt att det rinner blod ur näsa och mun direkt efter avlivning med spruta. Har avlivat två med vätska och båda dog inom några få sekunder.

Det tar inte en halv sekund för bulten att nå hjärnan, det går mycket fortare.

Avlivade ju en ponny på klinik i förra veckan och enligt receptionen skulle det kosta 3500:-, alltså bara själva avlivningsvätskan och proceduren.

vad jag har hört så ges spruta endast till sjuka hästar, kan bli otäcka saker innan de väl dör annars.
Min häst tog de med bultpistol och hans kropp blev kremerad.
det känndes som det enda rätta för mig.

De som gjorde det skötte allt från avlivning till kremering.
kosta ca 3000 kr....

Det där handlar mest om hästägarens känslor, tycker jag. Många tycker att det är obehagligt med bultpistol eftersom det har omedelbar effekt så att säga: Hästen rasar ihop och är död innan den når backen och kan upplevas som obehagligt. Många tycker att tanken på att hästen somnar in och lägger sig ner känns bättre.
Jag har varit med och avlivat MÅNGA hästar, nästan samtliga med bultpistol men tycker absolut att det är ett värdigt slut för HÄSTEN som desdsutom kan komma till nytta vidare i näringskedjan vilket den inte kan vid sprutning utan bränns då bara upp.
Efter den obehagliga händelsen för ett tag sedan då en häst med brutet ben avlivades med spruta och 8 timmar senare när kadaverbilen kom fanns den inte kvar under presenningen utan hade överlevt sprutan och krälat en bra bit iväg under svåra smärtor gör att jag aldrig ens skulle fundera över att spruta min häst till döds...
Med bultpistol och avblodning behöver man aldrig tvivla på att hästen garanterat på ett smärtfritt sätt vandrat vidare till Trapalanda!

vart görs en sådan?
Vad kostar det?
Tacksam för svar.

veterinären kan spruta på klinik, hemma eller på olycksplatsen. va bara noga med att kolla viket medel anlitad veterinär använder om möjligheten finns.

hur mkt. det kostar beror på vem och var det görs och med vilket medel. men några tusen lappar får man räkna med.

antingen har man ansökt om tillstånd och begraver hemma eller så tar kliniken hand om kadavret (skickar till destruktion) eller så hämtar kadaverbilen (lantbrukstjänst) hemma eller på olycksplatsen.

jag har varit med om avlivning med gamla anlivningsvätskanvätskan vid några tillfällen,
och det hoppas jag att jag aldrig mer behöver uppleva för det har tagit tid och hästarna kämpat i mot bra.

har även varit avlivat med nya avlivningsvätskan (samulose) det har gått lika fort som med bult, med samma reaktioner efter. en har rest sig och slagit runt men varit död då den landat, några har ryckt och sparkat, men varit "borta", andra har bara fallit döda ner.

personligen föredrar jag att bulta mina om jag har möjlighet att välja själv.

vart görs en sådan?
Vad kostar det?
Tacksam för svar.

Har ingen egen erfarenhet av varken det ena eller det andra men jag vill själv avliva mina hästar med spruta när den dagen väl kommer. Har nu i två sommrar på raken varit otroligt nära att behöva ta det beslutet men grabben har lurat döden...

Varför jag vill avliva med spruta är för att det känns bäst för mig och jag vill att hästen ska vara så "hel" som möjligt när den är borta...

En nära vän till mig avlivade sin häst med spruta förra hösten och det gick mycket lugnt och fint tillväga. Han fick först en lugnande spruta innan dom gick ut till avlivningsplatsen, där fick han tre sprutor till men han la sig ner redan efter den första. Vet berättade hela händelseförloppet innan avlivning. Han var död direkt. Därav så känner jag att det är det sätt jag vill avsluta mina pållars liv på.

Kanske inte svar på dina frågor men jag tycker att de som svarat tidigare har gett dig de svar som finns.

Avblodar man inte när hästen somnat då?
Vore inte det vara en liten säkerthet så den inte ev. skulle vakna upp igen??

O e de någon som vet hur lång tid det tar att söka tillstånd att begrava hemme o vad kostar de?

O e de någon som vet hur lång tid det tar att söka tillstånd att begrava hemme o vad kostar de?

Om du menar vid spruta så lyssnar veterinären på hjärtat så det stannat. Först när hästen fallit och sen väntar man en stund (nån minut eller om det var mer, kommer inte ihåg) och lyssnar igen.

Svarar flera.

De första preparaten som kom för avlivning med spruta gå inte att jämföra med dagens.
Det tog längre tid, hästarna kunde kämpa för att hålla sig på benen, blödningar mm. mm.

Dagens somnulose går på ett par sekunder. De trillar i stort sett lika snabbt som vid bultning och dör så fort vätskan når hjärtat.
Är döda när de når marken. Jag som inte är överförtjust i smällar och alltid är med ändå tycker det är mindre dramatiskt.

Jag rangordnar inte vilket som är bäst eller sämst men personligen kommer jag att spruta även i fortsättningen de gånger jag får välja. Hoppas det dröjer länge till nästa gång...

fast väljer man spruta bör man fråga så veterinären använder somnulose först.
många veterinärer använder fortfarande den gamla vätskan, och frågar man inte så kan det bli en chock.

jag är lite av åsikten att vad som helst kan hända när man avlivar en häst, man själv är upprörd, hästen känner det osv osv

tar man då spruta med det nya medlet och hästen rycker till så har jag hört att det räcker med nån droppe på fel ställe så har jag en död veterinär på mina händer... och det känns ju sådär...

det gamla medlet skulle jag aldrig ta, det var många hästar som kastade sig och kämpade länge!

bult, är för mig det enda rätta, varför?
jo för att det slår ut hjärnan först! när hjärtat stannar så kan hjärnan vara medveten ganska "länge" efter själva dödsögonblicket, visst handlar det kanske om några sek bara, men jag tycker iaf det känns fel, det är ju hästen som medvetet djur man vill ha bort först = hjärnan och därav väljer jag bult!

men inget sätt är felfritt, allt kan gå fel, men jag vet av erfarenhet att de flesta yrkesmänniskor inom detta område tycker att bult är det bästa, och det finns ju mer än en anledning till det.
jag har faktiskt inte träffat nån som inte tyckt att bult var bäst...

Det kostar 300:- att ansöka om att få begrava hemma. Ansökan görs först till kommunen, som ska komma ut och markera platsen på en fastighetskarta. Av kommunen får man sen en lapp som ska fyllas i och skickas, tillsammans med en kopia av kartan, till Länsstyrelsen. Tillståndet får man cirka en vecka senare och gäller i 30 dagar. Eftersom mina två som dött nyligen inte har kunnat vänta på tillståndet, så har jag fått begrava dem direkt efter kontakt med kommunen och har sen fått tillståndet i efterhand.

Det är så det ska gå till, men jag tror säkert att det finns kommuner som är mer eller mindre intresserade och som kanske inte ens åker ut och kollar platsen. Har man begravt häst på samma gård förut så kan det räcka att kommunen skickar en ny karta som man får kryssa i och skicka tillbaka.

När jag skulle begrava min hingst för drygt en månad sen så var han redan akut avlivad och låg i en varm transport mitt i soligaste sommaren. Ringde kommunen och berättade hur det låg till och att jag ville ansöka om att begrava död häst hemma. Fick till svar att man inte får göra det och först ville de inte hjälpa mig att ta reda på vad lagen säger. Jag blev grinig och sa rakt ut att jag har en död kropp som ligger och jäser i solen och att han ska begravas nu! Då blev det fart på dem... :grin: Lagen säger att man inte går begrava kadaver hemma, men Länsstyrelsen kan ge tillstånd till undantag. (Har aldrig hört att de inte gett tillstånd efter att en formell ansökan är inskickad, men de kan säkert vägra om platsen är illa vald. Men det borde å andra sidan kommunen säga från början och därför välja en bättre plats.)

jag har faktiskt inte träffat nån som inte tyckt att bult var bäst...
Jag vet 2 veteinärer varav en i mina trakter som bultat precis när hästen ryckt till, den ena slutade i en snudd den andra tog i ögat. De bultar inte längre utan sprutar alltid.

Den är ens persoliga erfarenheter som avgör ibland, inte alltid det tekniska. Det finns säkert de som missat avlivning med spruta också, var det inte en ponny det stod om i ridsport som kvicknat till efter en spruta?!

Själv har jag suttit kvar tills kroppen kallnat och förvissat mig om att hästen är död. Men vill man inte vara med har man ju mindre koll.

Avlivningsvätskan som används idag tas upp genom huden och kan ge problem, så veterinären ska alltid ha skyddskläder och helst visir för ansiktet, och djurägaren ska inte pilla runt injektionsstället. Så visst är det riskabelt att hantera, men det är bult också, se föregående inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka