Avliva m spruta

Sv: Avliva m spruta

Men efter det här med att hästar kan överleva av denna vätska, borde man inte avbloda för säkerhets skull?
Sökte om preparatet på nätet o det var ju ett par som hade överlevt.

Men efter det här med att hästar kan överleva av denna vätska, borde man inte avbloda för säkerhets skull?
Sökte om preparatet på nätet o det var ju ett par som hade överlevt.

Men avblodningen "funkar" väl bara om hästen är hjärndöd, dvs hjärtat fortsätter pumpa ut blodet? När man ger spruta stannar hjärtat och inget blod pumpas runt, så avblodningen "funkar" inte.

Men avblodningen "funkar" väl bara om hästen är hjärndöd, dvs hjärtat fortsätter pumpa ut blodet? När man ger spruta stannar hjärtat och inget blod pumpas runt, så avblodningen "funkar" inte.

Å andra sidan de som överlevt sprutan lär ju ha ett pumpande hjärta :idea:

förhoppningsvis är väl hästen medvetslös, annars skulle antagligen inte hästen tagits för död i inledningsskedet utan fått mer avlivningsvätska, så då borde den inte heller lida av att bli "stucken"

Personligen hade jag nog inte haft problem med det.
Jag hade nog haft hemskare minnen av att vara med vid en bultning. Alla fall med mina ögonstenar....
Jag läser många trådar här om just avlivning. För att vänja sig vid kommande tider antar jag..

Jag avlivade min häst 5/9-08 med bult.
Jag läste mig fram vad andra tyckte var bäst av spruta eller bult och jag valde bult för jag läste att vissa hästar kan kämpa emot osv.

När vi tog bort vårat älskade klass 1 sto så använde vi avlivningsvätska "somnulose" eller vad det nu hette. Men för att jag hört talas om islandhäst som överlevt bad jag veterinären avbloda ändå. Nu gjorde Veterinären det trots tveksamhet och som någon tidigare skrev så pumpar det ju inte ut så mycket blod som när man bultar, men jag är jättenöjd. Jag kunde begrava våran kära i sommarhagen, så hon har sällskap om sommaren:).

Såg henne falla ihop, det skulle jag aldrig kunnat se om det varit med bult, då jag vet att kroppen kan ligga och rycka en bra stund efteråt, hade jag inte klarat av att se... Nu gick det lugnt till.

Men sommarhagen fick ju inte användas på ett bra tag då giftet fanns i jorden efter vi avblodat. Vi fick inte ha en häst i den hagen förrän efter minst 3 veckor.

Ska de begravas hemma tar jag nog avlivningsvätska men ska de med kontainer så blir det bult.

Tänk så okänsligt man talar om det nu, annat är det när man står mitt i det...:(

jo de e verkligen annat när man står mitt i.

Varför jag just nu i tankarna överväger avlivingsvätska (somluse eller va de nu heter) framför bult är att jag är extremt rädd för plötsliga saker, även om jag vet att det kommer att hända. Jag är tex extremt rädd för smällar. Jag får hemsk hjärtklappning och det är fruktansvärt otäckt.
Då jag inte vet hur det låter med en bultpistol och jag vill gärna vara med hela tiden så vågar jag inte med den metoden.

Visst, annat är det kanske om man kommer ut i hagen o märker att hästen brutit benet eller nåt. Då kanske det är enklare att få dit nån med bult än med vätskan....

Usch, borde inte tänka ens på de sista för då lär de väl hända mig med all otur som jag haft detta år med mina djur.

vart görs en sådan?
Vad kostar det?
Vad händer m hästens kropp efter avlivningen.
Tacksam för svar.

Vi gjorde det hemma i hagen av privat hästvet. 2000:- kostade det hela (varav 300:- rabatt).
Fick först en dos Domusedan intravenöst, sedan Somnulose efter c:a 10 min. Efter det att Somnulosen givits tog det c:a 20 sek. Hästen ifråga föll ihop "snyggt" och slapp ryckningarna av bultpistolen. Inget otäckt, bara leddsamt förståss, av förklarliga skäl.
Kroppen grävdes ner i hagen (med tillstånd, givetvis!).
Grävaren tog 500:-

Måste bara berätta vad min vet sa idag när han var ute o plocka vargtänder på min ettåring!!!
Jag frågade om han avlivade hästar o de gjorde han. Men han anväde inte samoluse eller va de nu hette igen.
Men ialla fall så sa jag då att jag var så rädd för uppvaknande igen. Han menade på att det inte skulle hända, men visst, det hade ju hänt.. Här i trakten dessutom!!!!!! Nyligen, detta året!!!!!!!!
Gällande denna vetrinär som utförde den avlivningen så har jag precis skickat in klagomål till jordbruksverket på då han gjorde en USEL undrrsökning på min häst, felbehandling mm.
Denna avliving var inte otur utan berodde på ren okunnighet!
Se upp för ditriktarna i Ä-hult!!!!!

som jag redan skrivit många ggr så använder väldigt många veterinärer den gamla avlivningsvätskan fortfarande - inget nytt eller särskilt ovanligt, och därför bör man fråga det innan man tar ut veterinären för avlivning.

den gamla vätskan kräver stoora mängder och har man otur så kämpar hästen i mot lääänge. jag vet en avlivning för något år sedan där vätskan tog slut (trots mängder av vätska) men hästen hade fortfarande inte gett upp utan "levde". veterinären fick åka hem och hämta mer och fortsätta, den avlivningen tog från början till slut över en timme...humant?? inte så. jag har själv fått den oönskade erfarenheten vid akut olycka då inget annat fanns tillgängligt :(

den nya vätskan (somulose) dör hästen lika fort av som på bult, men den kan resa sig eller sparka pricis som dom kan med bult (har upplevt det, bla. en gång reste sig hästen då inj. gavs och slog runt)

Vad heter den gamla vätskan. Minns inte vad han sa men jag känner nog igen det.
Han tyckte att denna fungerade bra.
Han berättade precis hur han gjorde.
Han gav först lugnande o sedan en överdos X 20 eller vad de nu var. Han pratade med något med 20 ggr mer.

jag kommer inte ihåg vad "gammla" vätskan heter, men det är en överdos av något slag och det krävs hyffsat stora mängder och tar tid framförallt

jag har iaf. aldrig varit med om en avlivning med gamla vätska "som gått bra" dött har dom gjort, men inte fort och lugnt nog enligt mig. snabbast så har det gått på ca. 20 min. inget jag vill uppleva igen om jag har möjligheten att bestämma. vid akutgrejor så är det ju tyvärr så att man får anlita den veterinär eller annan som är snabbast tillgänglig :crazy:

*kl

Var men en kompis när hon tog bort sin häst för ett par månader sen. Det gjordes på klinik och han fick det nya medlet i kanyl i halsen (fick lite lugnande inte, eftersom han var fullblod och lite nervig).
På den kliniken får man inte vara med över huvudtaget, men eftersom vi känner vet.ass så fick vi va med när hon satte kanylen eftersom hästen var som han var och väldigt "mammig".
Sen fick vi gå ut och vänta tills det var färdigt och sen gick kompisen och såg honom när han var död.

Jag kommer att välja den metoden utan tvekan. Skulle aldrig våga ta bultpistol när man hör såna skräckhistorier att hästen har ryckt till och det har träffat fel och så vidare.

ja är det jätteakut så kanske det inte finns så många alternativ. Då kanske bult/gevär kanske är det ända som är de bästa för hästen.
Men vid planering lär jag nog välja avlivningsvätska just på den hästen jag har. Hälst då den som går snabbt!
Synd min vet inte använder den för jag tycker mycket bra om honom!

fast som jag ser det så vid akuta händelser så är det oftast veterinären som kan komma ut först, inte den avlivning jag väljer om val finns oavsett vätska.

den nya vätskan "somulose" funkar ju som bult, dvs. hästen kan falla och ligga still, eller sprattla en stund, eller resa sig innan den faller eller slår runt (slå runt har jag fö. bara varit med om på "nya" avlivningsvätskan) hur som så dör hästen fort.

har jag möjlighet att själv få välja så väljer jag tveklöst bult, helst på slakteri om hästen inte har livstidskarens. den "gamla" avlivningsvätskan har vi fått "nöja oss med" då inga andra alternativ varit tillgängliga, trots att jag känner det som ett lidande då hästen får kämpa för länge till ingen nytta, dock så förkortar det ändå ett lidande vid tex. benbrott så finns inga alternativ så får det tragiskt nog duga :(. av dom veterinärer vi har runt oss så använder hälften somulose och hälften "gamla" vätskan. bultar gör bara lantbrukstjänst och vissa bönder.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka