Avliva islandshästar som slår!!??

Cowgirls

Trådstartare
Har varit med om en incident då en islandshäst och en annan häst bråkat i hagen så pass att islänningen fick benet avsparkat och fick avlivas....:(

Vi fick senare höra av en människa som håller på med islandshästar att på Island så avlivades hästar som slog mot andra i hagen!:confused: :confused:

Kan detta vara möjligt eller är det helt taget ur luften, jag måste säga att jag blev helt ställd när jag hörde påståendet.

Någon som hört något liknande och vet varför (om det är sant)?

Tacksam för svar.

Sv: Avliva islandshästar som slår!!??

På island har du mycket hårdare utval av hästar än i övriga länder. Föl och äldre hästar som visar dåliga egenskaper avlivas ofta, vilket gynnar avlen då man sorterar ut hästarna med "dåliga" egenskaper.

Tack för ditt svar! Jag kan förstå tanken att ta bor djur med dåliga egenskaper.

Jag blev mest bara förvånad över kommentaren då jag aldrig hört talas om det tidigare.

//Cowgirls

tror det är i en av stina helmerssons böcker det står. Kan tyckas grymt att slakta föl men ja man kan ju bara se till vilket land som har kommit längst med sin avel . Vet ju samtidigt inte om detta gäller än idag då boken är lite till åren men kan ju tänka mig att de fortfarande gör detta urval

Förr i tiden så hade man Hingsthetsningar på Island.
Då man lät hingstar slåss med livet som insats och på det viset avgjorde tvister eller spelad bort pengar.
För att få bukt med den galenskap som dessa hingstar hade och som det avlades på, så har man under lång tid konsekvent avlivat alla hästar som visar aggressivitet mot andra hästar eller människor.

Hej

Min erfarenhet av vad de gör på Island så är dom nog ganska hårda med att gallra bort oönskade egenskaper bland sina hästar. Ibland så tror jag att det skulle vara bra att göra så "här hemma också" dvs sluta att intala sig att alla dåliga egenskaper beror på än det ena och än det andra... och att vi är heeeelt övertygade om att med rätt metod så förvandlas hästen till vår "önske ponny"... :crazy:

Men egentligen. Varför ska hästar med dåliga vanor avlivas ? Dt finns ju faktiskt människor med dåliga vanor också, och inte avlivas dom ! Kanske är konstigt med denna jämförelse men den stämmer iaf enligt mej. Så tycker jag att dt är iaf. Känns onödigt att avliva en häst med dåliga vanor. Man vet ju inte alltid vad som har hänt ! Dt kan ha varit den andra hästen som började bråka osv.

Nu är det väl först och främst de unga hästar som har dåliga vanor, alltså dessa har ännu inte skaffat sig dem genom oss människor utan allt är medfött. Dessa hästar är man mycket snabba på att avliva på Island, tyvärr är ju mycket av hästens sämre sidor senare i livet ett resultat av våran hantering/uppfostran.:angel:

Många svenska hästar får inte en flockuppfostran, dessa hästar får ofta allvarliga problem när de sen skall in i en vanlig flock. Det är då vi ser dessa bråk, ofta orskade av ren missförstånd pga den nya hästen kanske inte riktigt begriper hästars språk. Och hur skall den det? Om den är uppfostrad av en människa, andra hästar ser den då som en avart och bråken är i full gång.

Gör man sin häst en tjänst genom att ha den hemma i trädgården, nej sannerligen inte. Vi är inte skapta för att uppfostra en häst, inte sjutton skulle väl någon släppa ut sin åring i en hästflock och låta den bli uppfostrad där eller?

Men nu kan man inte jämföra människor och hästar. Precis som boj skrev är det de ungahästarna man först och främst försöker "sålla" bort om det har dåliga egenskaper då dessa är medfödda och inte relaterade till hur människor har hanterat hästen.

Visst kan de tyckas vara grymt att de "dåliga" hästarna avlivas men samtidigt gör det islandshästen till en bättre ras om dessa egenskaper begränsas, islandshästar med dåliga gångarter och dåligt lynne är ju inget vi vill ha eller har jag fel?

HanSomFlyger skrev:
Men egentligen. Varför ska hästar med dåliga vanor avlivas ?
Dels för att man vill ha goda egenskaper på hästarna så att de går lätt att sälja dyrt.
Det gäller för Island att hålla det goda ryktet om Islandshästen uppe.
Och dels därför att en häst med dåliga vanor kan bli farlig för människor och för andra hästar.

Människor med dåliga vanor låser vi in på våra fängelser av samma orsak.

Har det inte mycket att göra med att man har en annan tradition av att äta hästkött på island också?

en liten parantes bara, har egenltigen inte mycket med tråden att göra, men...

På valborg var jag iväg och tävlade. En kompis gick med sin häst förbi ett annat ekipage varpå den hästen helt oprovocerat pep till och lyfte hoven och drämde till ordentligt. Nu träffade inte sparken som tur var men det var nära. Ägaren såg helt oförstående ut. Varför sätter inte folk en röd rosett i svansen när deras hästar sparkar?

Blir man diskad på en fipotävling om man har röd rosett?

senast på ofeigurs vårtävling fick ett ekipage gulakort pga den röda rosetten i svansen pga förskönande av hästen. MEN så bra då jag red fram tillsammans med detta ekipage och på så sätt höll mig på avstånd.

Inte sätter man väl en rödrosett i hästenssvans för att man vill att den ska vara fin?

Nej precis, det är ju inte för att göra hästen fin men det var därför jag funderade på om man skulle bli diskad. Man kanske kan få dispans?
Om inget annat kan man ju ha den tills det precis är dags att gå in på banan (om man har bra minne :cool: )

Gult kort, är det varning men inte diskning? :o

Nu var det inte en fipotävling jag var på som jag nämnde så då fanns det inget hinder att inte ha rosett.

Vili skrev:
senast på ofeigurs vårtävling fick ett ekipage gulakort pga den röda rosetten i svansen pga förskönande av hästen. MEN så bra då jag red fram tillsammans med detta ekipage och på så sätt höll mig på avstånd.

Inte sätter man väl en rödrosett i hästenssvans för att man vill att den ska vara fin?

Men nu är det tillåtet att sätta en röd rosett i svansen på hästar som sparkar, även på FIPO tävlingar. Detta har Lena Lennartsson själv både sagt och skrivit, så kanske var då inte dessa domare rätt informerade.

Det var jag som hade rosetten i svansen på Saga!! Jag blev ehlt paff när jag fick de gula korten :( Jag menar...en röd rosett har alltid varit en varning!!!!

/Jenny

Vilken tur för mina islandshästar att de inte bott på Island! :)
De har slagits klart mer i hagen än hästar av andra raser som jag haft. Fast bara en av dem har sparkat åt andra hästar vid hantering/ridning. (Finette)

Kom på att Logi sparkade åt en häst när vi blev påridna under en Hubertusjakt.
Och Svala sparkar om hon blir tillräckligt stressad.

Islänningarna har varit särskilt hårda med att ta bort hästar med dåligt lynne som både kan skada människor och andra hästar. Så ja, de avlivar oftast de som sparkar och bits. Det tycker jag är en mycket sund inställning. Därför kan man packa in ett gäng islänningar tillsamans i en box eller transport tillfälligt, utan att riskera att någon blir svårt skadad. Men man får inte ta för givet att alla islandshästar är sådana! Inte ens på Island men särskilt inte utanför Island, där man inte alls varit lika restriktiv, vilket dessvärre märks ibland...

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur