avliva häst

P

Pretty_Fly

är det bäst att bulta eller ge spruta?
hästen har ett föl vid sidan, hur hade ni gjort? låtit det vara med vid avlivningen eller inte?

Sv: avliva häst

Jag har avlivat hästar på båda sätten. Min vet föredrar bultpistol eftersom injektionerna kan ta
lite mer tid än vad som var meningen. Ibland så dör inte hästarna på direkten enl honom.
Naturligtvis så skall fölet inte vara med!!!

Jag skulle använda Bult, snabbt smidigt och inget onödigt lidande. Fölet kan vara med, lugnast för båda två om man gör det i hagen dom brukar gå i. Fölen brukar förstå efter ett tag att mamma inte kommer att resa sig, då lämnar dom henne och söker kontakt med övriga flocken om det är så att dom går ihop m andra hästar.

Givetvis ska fölet vara med även om man får se till att modern inte kan falla på fölet.
Fölet behöver veta och förstå att mamma är borta och de gör de enklast genom att vara med.
Jag valde bult när min häst dog, det går snabbt man vet att det blir rätt.
Vi tog bort den andra hästen från avlivnigsplatsen, han stod så att han såg vad som hände ändå, det kan ju vara ett alternativ om det känns jobbigt att ha koll på fölet, men fölet ska gärna få nosa på mamman efteråt.

Många tröstkramar till dej i din sorg.

Vad du själv känner mest för? Att spruta tycker jag är minst lika obehagligt; hon lägger ju inte sig ner lugnt och stilla som andra djur utan somnar i regel stående som de gör annars. När de faller omkull är det groteskt (tycker blödiga som jag). Skjuta känns ju dramatiskare annars, iof inte varit med på häst men väl så många nötkreatur och jag har svårt att tänka mig att nått annat sätt att avliva på skulle vara bättre. Dom sparkar en del men det känns väldigt defenitivt. Men det är ju mkt blod. I fortsättningen väljer ja att skjuta när det är dags för någon av mina hästar, jag vet hur det funkar och det känns bra. Använder mig helst av sanitetslakten, dom har så stor erfarenhet och det blir inte fel.
Tror inte att fölet behöver vara med, kan det inte vara bättre att den får komma och nosa efteråt i lugn och ro och förstå vad som hänt? i alla fall om ni tar bulltpistolen. Främmande folk osv, o som sagt det är väl svårt att hålla den. Svårt att veta hur den reagerar förstås, kanske blir lika rädd och stressad ändå. Veterinären el sanitetslaktsmannen har gjort detta förr, dom har säkert erfarenheter att dela med sig av hur ni borde gå till väga

Sorgligt är det. Måste fråga vad som är fel med stoet eftersom ni måste ta bort henne?

håller med Snowball, det är bättre att avvänja fölet först.

mvh
/Evale

Sitter i precis samma sitts som dig.
Jag har ett sto med ett föl på fyra månader vid sidan, stoet kommer att tas bort till veckan :cry: jag bokade tid igår :cry:

I vårat fall har vi valt att använda oss av bult då jag tycker att det är ett enkelt och smidigt avlivningssätt. Detta måsta vara ditt val, båda sätten är "bra" avlivningssätt och man har hört för och nackdelar om båda.

I frågan om fölet ska vara med eller inte har jag inget svar alls, vi funderar fortfarande...

Vi har haft tid på oss att förbereda oss då vårat sto varit dåligt länge. Vi har haft tur som lyckats att ha kvar henne tills nu. Därmed har vi även vänjt fölungen med att vara ensam och äta kraftfoder. Iof är hon fortfarade väldigt bunden till sin mamma men när hon väl inser att mamma inte kommer tillbaka tror jag att det komemr att fungera bra. Hon går även i en trygg flock.

Största frågan för oss just nu är, om fölet ska vara med vid avlivningen, samt var vi ska befinna oss.

Detta är baksidan av att ha djur, att ta dessa beslut är alltid lika jobbig och jag vänjer mig aldrig

Bultpistol, utan tvekan. Om möjligt, gör allt för att kunna avvänja fölet först och avliva sedan stoet utan fölets närvaro. Det är ganska traumatiskt och jag förstår inte varför det skulle vara ngt positivt i att låta fölet se detta förlopp, det är ju knappast ngn naturlig död.

Det verkar som om du förberett bra med att ha sto och föl delvis isär. Ts borde göra likadant så att det inte blir pang bom (ursäkta uttrycket) jätteplötslig (och traumatisk) avvänjning.
Jag hade en valack som hade varit med om att mamman sköts, han var inte riktigt som han skulle i knoppen (fruktansvärd separationsångest och boxvandrare), vet dock inte om det hade ngt sammanhang. Jag hade absolut inte haft fölet med vid avlivningen av många orsaker.
hoppas det går bra.
Mvh
/Evale

fölet är avvant på natten och snart 7 månader så han klarar sig ju själv, är ej heller speciellt fäst vid mamma utan går mest med brorsan. skulle så klart kunna vant av de men ville bespara mamman det då hon har artros och jag VET att hon kommer springa som en galning. tänker att fölet klarar sig alltid. jag vill att mamman ska få ett värdigt slut

har en fråga till.
någon som vet om lantbrukstjänst skriver de här avlivningsintyget man behöver för försäkringen?

Om fölet är nästan avvant tycker jag inte att det ska vara med vid själva avlivningen. Däremot kanske det blir lättare för det att få se att mamma är död. Så går det ju till i verkliga livet när ston dör, fölungen väntar på att mamma ska resa sig...:cry:

tur att din bebis är ganska stor, det kommer nog gå bra då...:crazy:

Många tröst-kramar!!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?