Sv: avliva häst
Vad du själv känner mest för? Att spruta tycker jag är minst lika obehagligt; hon lägger ju inte sig ner lugnt och stilla som andra djur utan somnar i regel stående som de gör annars. När de faller omkull är det groteskt (tycker blödiga som jag). Skjuta känns ju dramatiskare annars, iof inte varit med på häst men väl så många nötkreatur och jag har svårt att tänka mig att nått annat sätt att avliva på skulle vara bättre. Dom sparkar en del men det känns väldigt defenitivt. Men det är ju mkt blod. I fortsättningen väljer ja att skjuta när det är dags för någon av mina hästar, jag vet hur det funkar och det känns bra. Använder mig helst av sanitetslakten, dom har så stor erfarenhet och det blir inte fel.
Tror inte att fölet behöver vara med, kan det inte vara bättre att den får komma och nosa efteråt i lugn och ro och förstå vad som hänt? i alla fall om ni tar bulltpistolen. Främmande folk osv, o som sagt det är väl svårt att hålla den. Svårt att veta hur den reagerar förstås, kanske blir lika rädd och stressad ändå. Veterinären el sanitetslaktsmannen har gjort detta förr, dom har säkert erfarenheter att dela med sig av hur ni borde gå till väga
Sorgligt är det. Måste fråga vad som är fel med stoet eftersom ni måste ta bort henne?