Avliva häst utan att vara utdömd?

movi

Trådstartare
Ja som rubriken lyder

Får man avliva en häst som inte är utdömd?

En diskussion här, och jag säger att det är klart man får avliva medan den jag diskuterar det med säger att man måste ha hästen utdömd annars får man inte avliva?

Nya regler?
Jag har ingen häst längre, så jag är inte insatt i om det kommit nya regler.

Sv: Avliva häst utan att vara utdömd?

Jag undrar om ni inte blandar ihop det lite?

Jag utgår från att man får avliva en häst när man vill. Däremot så antar jag att man inte får ut några pengar från försäkringen om den inte är utdömd.

Vi avlivade en häst för några dagar sedan, anlitade Lantbrukstjänst. Det var ingen som frågade ngt alls. (Nu blev denna häst utdömd av veterinären).

Självklart får man göra vad man vill med sin egendom. Vill man avliva hästen är det bara att hitta någon lämplig att göra det.

Vill man däremot blanda in försäkringsbolaget kräver de en utdömning av veterinär. Ibland hjälper inte ens det.

Men ta bort hästen kan man alltid göra, helt utan anledning. En helt frisk häst kan man ta bort om man bara vill.

Jag ringde bara försäkringsbolaget och sa att vi kommer ta bort våran gamla Lipizzanare på måndag och sen förklarade jag att hon var gammal och hade tappat gnistan i ögat som hon alltid hade haft tidigare.
Dom sa att det inte var något problem och att dom skulle avsluta hennes försäkring fr.o.m. måndagen.

Är det en yngre häst är det kanske bäst att höra med en vet innan man pratar med försäkringsbolaget om man nu skulle vilja ha ett eventuellt livbelopp.

Svarar alla

Den häst vi diskuterade, har varit haalt till och från i ca 4 mån (6?), en spricka i ett litet ben.
Detta ska läka utan op, men det verkar inte gå bra.

Och det var då personen sa, att man inte får avliva utan utdömning.
Personen var inte intresserad av försäkringspengarna.

Det var då jag sa, att det är klart man får avliva, det har ju inte försäkringsbolag/veterinär med att göra, så länge man inte ska ha ut från sin försäkring.

För så långt var vi båda överens, att ska man ha ut försäkringspengar, då måste hästen dömas ut.

Det är klart att man får avliva en häst utan att den är utdömd. Men man får inte ut livvärdet på försäkringen.

Man får avliva utan utdömning, men du får inga försäkringspengar om hästen inte är utdömd.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur