Avliva fiskar?

M

maalin_

Ni som har fiskar, hur gör ni när ni ser att de blir sjuka? Vad är det mest humana sättet att avliva dem på, tycker ni?

När jag hade fiskar för jättelängesen, så brukade min pappa (klarade inte av göra det själv) spola kokhett vatten på dem i ett glas när de blev sjuka ... Han sa att de dog på väldigt kort tid då iallafall.

Kan tillägga att jag nästan aldrig ville spola ner dem i toaletten heller utan begravde varenda en! :D Och dog de på vintern så fick de ligga i frysen till marken hade tinats upp... :angel:

Sv: Avliva fiskar?

Ja, att spola varmvatten på dem låter inte särskilt humant. Halshuggning (med vass kniv eller sax) eller ett par hårda slag mot huvudet (typ stoppa fisken i dubbla plastpåsar och slå hårt mot något) är nog bland de snabbaste och enklaste sätten man kan avliva åtminstone små akvariefiskar på.

Jag skär huvudet av dem om jag måste avliva dem, är inte särskilt kul, men det går väldigt fort så för fiskens skull känns det som det humanaste sättet om de ändå är så sjuka att de kommer att dö.

Jag har bara avlivat mindre fiskar och jag har skärt huvudet av dem. Äckligt men... Vad gör man?

Jag "har läst" :D att man ska lägga dem i frysen för då går kroppen i dvala (?) och sen dör de utan att känna något. Tycker det låter logiskt. Jag skulle aldrig kunna halshugga en fisk. :crazy:

Vi har lagt våra i fullt kokande vatten. Då dör de så snart de kommer ner i vattnet!

Aldrig kul men bättre än att halshugga och låta dom kippa efter andan "på land" tycker jag! :crazy:

Nej, man ska absolut inte lägga dem i frysen. Inte är det kul att halshugga en fisk, men för fisken går det i alla fall snabbt.

Vi har lagt våra i fullt kokande vatten. Då dör de så snart de kommer ner i vattnet!

Aldrig kul men bättre än att halshugga och låta dom kippa efter andan "på land" tycker jag! :crazy:

Inte på något sätt bättre eftersom dekapitering är en lagligt godkänd metod, medan kokning inte är det.

Har fisken bukvattensot skulle jag INTE rekommendera kokning.
Sambon gjorde det en gång när han var yngre, släppte ner en fisk med bukvattensot i kokande vatten.
Det var inte en trevlig syn när fisken sprack, har han berättat.

Är det små fiskar under 5 cm, så tycker jag det är mest humant att koka upp en stor kastrull med vatten. Ta fisken i håven och kör ner allt snabbt. Fisken dör direkt och den slipper ligga och sprattla på skärbänken.

Större fiskar är det bäst att skära av huvudet på.

Små fiskar - krossa med ett snabbt slag med en sten.
Stora fiskar -skär av huvudet
Mat-fisk typ aborrar -knäcker nacken och skär sen av huvudet

Jag tar dem i håven och sänker ner dem i fullt kokande vatten. Min akvariebok rekommenderar nejlikolja i första hand (blandas i vatten, fisken dör omedelbart tydligen). Har dock inte haft möjlighet att införskaffa sån ännu.

Det var några olika sätt... Lät läskigt det där med att fisken som var sjuk i bukvattensot sprack i kokande vatten! :crazy:

Men nejlikoljan tyckte jag lät bäst iallafall :D

*Kl*

Även jag blir full i skratt. Varför göra en sådan stor affär av något så enkelt och primärt? Urban utveckling? ;)

Akvariefiskar av normal storlek= lägg den på köksbänken och dunka till lite på dess huvud med botten på en tomflaska.
Poolfiskar= samma sak men använd hammare, alternativt stoppa ett finger i munnen på den och bryt av nacken.

LIA

Akvariefiskar av normal storlek= lägg den på köksbänken och dunka till lite på dess huvud med botten på en tomflaska.
Poolfiskar= samma sak men använd hammare, alternativt stoppa ett finger i munnen på den och bryt av nacken.

LIA

Blir det inte lite... euhmm... blodigt och mosigt? :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Djur Hur gör ni???? :confused: :confused: :confused: :confused: Citat ur svenska ciklidbladet: Acceptabla metoder Den...
Svar
17
· Visningar
9 240
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25