Avliva fiskar?

Sv: Avliva fiskar?

man kan lägga dom i ett glas med en treo eller annan stark brustablett så somnar dom in.
eller kokar man upp vatten (måste verkligen koka) och lägger ner fisken i, då dör dom inom loppen av några hundradelar.

Mvh Freddie:bump:

Inte om man dunkar (lite) med måtta. Tom flaska just för att minska kraften.
Fiskarnas skallar står inte emot just något.

LIA

man kan lägga dom i ett glas med en treo eller annan stark brustablett så somnar dom in.
eller kokar man upp vatten (måste verkligen koka) och lägger ner fisken i, då dör dom inom loppen av några hundradelar.

Mvh Freddie:bump:

Vill minnas att Miljö&Hälsa inte radade upp treo som en godkänd avlivningsmetod när de senast informerade oss om godkända avlivningsmetoder. Stark parfym kanske kan vara något, eller att man hastigt hoppar fram och skriker så att an avlivar fisken medelst chock?

Undra just om vad som händer om jag startar en tråd om hur man ska avliva en liten hamster.

-släng den i kokande vatten

-släng den i ett glas med treo

-lägg den i frysen

Ja mycket ska man läsa :-/

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av fiskar, men jag vet att det är ganska många som spolar ner sina sjuka fiskar i toaletten..
Alltså när de är livs levande..
Jag tycker detta låter väldigt taskigt.. eller?

Jag glömmer aldrig den historien någon skrev som tyckte att det var en bra variant att avliva sina fiskar på. Det hade varit fullvuxna diskusar om jag inte minns helt fel.

Det tog åtskilliga minuter, medan fiskarna simmade i det kokande vattnet och buffade i locket. :crazy:

När jag varit tvungen att avliva har jag tagit upp dem i håven, tagit tag i den med lite hushållspapper (viktigt för att öht kunna hålla i dem då de är hala annars) och sedan skurit huvudet av dem med ett enkelt snitt. Snabbt och något mitt samvete klarar av. Jag vet att de dött så gott som ögonblickligen.

*kl*

Man kan ju alltid kolla vad jordbruksverket tycker: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/fiskarochandravattenbruksdjur/akutavlivningavfisk.4.1bd41dbf120d2f595da80003519.html

"Om du måste avliva odlad fisk akut så måste du välja en avlivningsmetod som antingen
omedelbart dödar djuret, eller
snabbt leder till bedövning som varar tills djuret dör och som alltid följs av en metod som leder till döden, eller
som leder till död hos fisk som är bedövad eller sövd.
Fisken måste bedövas innan strupskärning."

En annan bra skrift (dock inte så mycket om fisk) är Föreskrifter om slakt och annan avlivning av djur

Senast ändrad:

Det där var väl lite onödigt, en hamster är för stor för att kokas levande. Men de andra håller jag med om, hur fan kommer man på något sådant? :eek:

Ja :( kul för fisken att hamna i kallt avloppsvatten helt plötsligt. Inte Okej!

Ylvali2: Hmm, bedöva fisken innan? Det låter ju svårt... Hur gör man då? Krossar skallen på den först?

Anledningen till att jag inte vill skära huvudet av mina fiskar och istället skulle koka mina småttingar om det behövdes är just för alla filmer jag sett på youtube där fiskhuvudet fortfarande gapar och kippar efter luft. e kan ligga så jättelänge tydligen.

En guppy borde väl dö omedelbart om man kör ner den i en stor kastrull fullt kokande vatten? Eller har jag fel?

Ylvali2: Hmm, bedöva fisken innan? Det låter ju svårt... Hur gör man då? Krossar skallen på den först?

Anledningen till att jag inte vill skära huvudet av mina fiskar och istället skulle koka mina småttingar om det behövdes är just för alla filmer jag sett på youtube där fiskhuvudet fortfarande gapar och kippar efter luft. e kan ligga så jättelänge tydligen.

Det är just därför man ska bedöva = slå den i huvudet först!

Aj. Hoppas jag aldrig behöver avliva någon stor fisk, allt låter så himla illa :crazy:
Man borde ha sådana där avlivningssprutor hemma eller något...

För mig är det allt annat än enkelt att behöva ha ihjäl mina fiskar. Jag tycker inte att det är så "enkelt och primärt" att döda en annan varelse iallafall.

Jag glömmer aldrig den historien någon skrev som tyckte att det var en bra variant att avliva sina fiskar på. Det hade varit fullvuxna diskusar om jag inte minns helt fel.

Det tog åtskilliga minuter, medan fiskarna simmade i det kokande vattnet och buffade i locket. :crazy:

Åååh, fyy! :crazy:

Vet inte riktigt vilken metod jag tycker är bäst längre... Svårt!

en hamster är för stor för att kokas levande :eek:
Är den väl inte? Finns ju tämligen stora kokkärl...så det är nog minsta problemet, hemsk metod är det vilket fall :(

Jag är glad att jag inte har fiskar så jag slipper ta död på dem själv, katten kan man ju åka till vet. med om den blir sjuk eller så...undrar vad de skulle säga om man kom in med en Neontetra? :D

Är den väl inte? Finns ju tämligen stora kokkärl...så det är nog minsta problemet, hemsk metod är det vilket fall :(

Fast det är väl snarare så att med små fiskar så dör de omgående när de sänks ner i kokande vatten, ett så stort djur som en hamster (eller diskusarna jag skrev om ovan) dör inte direkt utan först efter en längre tids plåga.

Dock tycker jag att den känns så plågsam att jag inte vill använda den till små fiskar även om de dör ganska direkt.

*kl*
jag gor det enkelt for mig och tanker inte skaffa nagra fler fiskar haha :P Hade fiskar nar jag var liten, det far racka!

Skillnad på "levande varelser". Både fästingen och människan är levande varelser.

Att döda en akvariefisk är faktiskt både enkelt och primärt. Enkelt för att man inte behöver tillgripa överdrifterna som beskrivs i tråden, primärt för att döda djur är något man gjort i tiotusentas år. På landsbygden alltså, därför "urban utveckling". Man tål inte ett av det mest naturliga med livet, nämligen döden.

LIA

Det där var väl lite onödigt, en hamster är för stor för att kokas levande. Men de andra håller jag med om, hur fan kommer man på något sådant? :eek:

Onödigt ?

Nej jag blir bestört av att läsa hur folk väljer att avliva sina fiskar på och dessutom tipsar andra att göra lika så jag drog en parallell till ett annat djur.

För stor för att koka:confused:, hur tänker du då?

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Djur Hur gör ni???? :confused: :confused: :confused: :confused: Citat ur svenska ciklidbladet: Acceptabla metoder Den...
Svar
17
· Visningar
9 240
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25