Avliva fiskar?

Sv: Avliva fiskar?

Men en hamstr blir ju bara typ tio cm. Det finns diskar som blir betydligt större och grövre än så, de gillar att bli kokade eller?

Men vet du med säkerhet att dina fiskar dör direkt när första fensnutten träffar vattnet ?

Jag tycker det verkar som en hemsk död!

När har jag sagt att en diskus skulle kokas?! Det fattar väl vem som helst med vett i skallen att en stor jävla fisk inte dör direkt av kokning. Vad jag tror är en omedelbar död är om man tar en fisk, mindre än 5 cm lång och inte av en grövre typ utan en smal fisk (neontetra tex) direkt från en skål med vatten från akvariumet i en håv och snabbt som fan kör der den i en stor kastrull med ordentligt kokande vatten.

Kan ju tillägga att jag aldrig har gjort detta och endast tänkt på att göra det med mina guppyyngel på 5mm när de hotade att översvämma hela mitt akvarium. Gjorde det inte dock, för jag kunde inte med.

Calazirya: Jag är övertygad om att fisken inte hade hunnit fatta vad som hände innan den var stendöd. Annars skulle jag inte ens tänkt på den här metoden. Vad jag tycker skulle vara bra med den här metoden är att fisken ifråga inte skulle hinna bli stressad, eftersom mina fiskar är vana vid att bli upptagna ur akvariumet -de är inte rädda för varken håven eller mina händer om det är något att gå efter. Fördelen mot att ta den och stoppa den i en plastpåse och sedan krossa huvudet är att den aldrig behöver ligga och sprattla på en skärbänk. Så tänkte jag iallafall.

Du tror väl inte att fisken vill ha huvudet krossat heller hoppas jag?

Senast ändrad:

Tja tror du att jag tror det?

Jag tror inte fisken kan tänka så öht, det enda jag skriver att man ska avliva djur på ett snabbt och smärtfritt sätt och dit hör för mig inte

Koka
Frysa
Doppa i brustablett

Skillnad på "levande varelser". Både fästingen och människan är levande varelser.

Att döda en akvariefisk är faktiskt både enkelt och primärt. Enkelt för att man inte behöver tillgripa överdrifterna som beskrivs i tråden, primärt för att döda djur är något man gjort i tiotusentas år. På landsbygden alltså, därför "urban utveckling". Man tål inte ett av det mest naturliga med livet, nämligen döden.

LIA

Jag brukar iallafall inte gilla att man dödar varelser för sin egen vinnings skull. (Antar att du kommer att kasta tillbaka det där med fästingen på mig nu, men jag hoppas att du förstår vad jag menar)

Men bara för att man har dödat djur i tiotusentals år betyder väl inte det bara för den saken skull att det är BRA att göra det?

fråga sveriges fiskares riksförbund hur dom avlivar sina fiskar.
jag har iaf aldrig hört talas om någon fiskare som lägger sina fiskar i ett glas med treo...

den anses som en väldigt mild metod om man frågar mig i gömförelse med MÅNGA andra sätt att avliva djur på och jag förstår inte alls vad folk blir så upprörda över.

Mvh Freddie:bump:

Det vi talar om i tråden är knappast för vinnings skull. Det gäller ju hur man avlivar sjuka fiskar. Alternativet är att låta dom självdö.

Jag säger inte att det är bra (eller dåligt) att döda djur. Det beror på så mycket. Men faktum är att döden är naturlig på landet och i naturen, medan den urbana människan har kommit ifrån det.
Vi har haft diskussionen tidigare om hamburgare och fiskblock i butiken. Köps gladeligen av kunder som inte kan tänka sig att medverka till att döda djur eller ens se maten som delar av djur. :grin:

Man har kommit långt bort från naturliga verkligheten. Därför blir överdrifterna i tråden för mig komiska.

LIA

När har jag sagt att en diskus skulle kokas?! Det fattar väl vem som helst med vett i skallen att en stor jävla fisk inte dör direkt av kokning. Vad jag tror är en omedelbar död är om man tar en fisk, mindre än 5 cm lång och inte av en grövre typ utan en smal fisk (neontetra tex) direkt från en skål med vatten från akvariumet i en håv och snabbt som fan kör der den i en stor kastrull med ordentligt kokande vatten.

Det avgrundsstora hålet i din teori är just vad som står ovan. Du väljer hastigt och lustigt att fem centimeter är den magiska gränsen, men vem säger att det är så? Är det självklart för alla människor att fiskar över just fem cm riskerar att lida, medan fiskar på 49 mm dör direkt? Uppenbarligen inte, eftersom någon testade att koka diskus.

när man pratar om kokning menar man ju inte att man lägger fisken i kalt vatten för att sedan koka upp den tills fisken dör. det skulle däremot klassas som djurplågeri.

men om man kokar upp vatten och sedan lägger ner fisken i det kokande vattnet dör den innan den hinner reagera.
detta görs med alla skaldjur vi äter (kräftor, hummer, krabba osv.) då är det ingen som klagar :P

Mvh Freddie:bump:

Ok, till skillnad från en hamster då tydligen, eftersom alla är överrens om att den inte dör direkt och lider massa kval?

(Ber att få tillägga att oavsett vad alla tycker är inte kokning av akvariefisk tillåtet, dvs djurplågeri det också.)

Jag har haft det här i huvudet sen igår och insett att jag inte skulle våga koka en 5 centimeters fisk. Varför jag sa 5 cm är för att jag tyckte det var litet och trodde att även en 6 cm fisk skulle dö omedelbart.

Varför jag tror detta är för att när en människa bränner sig på skållhett vatten så känner man inte vad som har hänt den första sekunden, det är en konstig känsla och man känner att nått har hänt men smärtan kommer någon sekund senare (en sekund som jag tror fisken aldrig hinner uppleva).

Vad som är det största hålet i min teori anser jag vara att jag har jämfört en människas känsla, ett varmblodigt djur med kanske ett helt annat nervsystem än en kallblodig fisk. Fisken kanske känner smärtan det första den gör och kankse inte alls dör direkt, jag vet inte för jag har aldrig bevittnat detta. Jag antar att det även finns en bra anledning till varför kokning inte är tillåtet, att folk som har koll på fiskar har kommit fram till att detta.

Att dö på något av visen som beskrivits i tråden är antagligen inte smärtfritt. Finns det inget bättre sätt?

Kan man få tag i avlivningssprutor? (till större fiskar tänker jag mest på då) Fungerar de ens på fiskar?

I många fall tror jag det är bäst att låta fisken självdö, men i vissa fall är det väl bäst att avliva dem så de slipper lida sin sista stund på jorden.

Senast ändrad:

*KL*

Nu har jag ingen fisk, men när jag var i tonåren så födde vi upp lite undulater i mindre skara (3 par med några kullar var).
Undulatungar är VÄLDIGT små när de föds, som en tummnagel.
Efter någon vecka så blev ena ungens ben inflamerat.

Man kan inte ta en skinnklump till veterinären, DET är djurplågeri.
Man kan inte ta med hela holken inkl. mamman...

Vi valde att lägga ungen i tidningspapper och släppa en tegelsen på...
Den dog...

Var det också djurplågeri?

Att koka en hummer, kräfta eller krabba levande ÄR djurplågeri utan dess like, absolut lika illa som att koka en fullvuxen hamster.

Jag tror också att en liten fisk dör direkt och inte hinner känna något, men jag vet inte säkert. Men det finns inte en chans i världen att en hummer dör ens i närheten av omedelbart i kokande vatten. Vad jag vet så tar det minuter? Tänk dig själv att ligga i kokhett vatten så länge.

Hur folk behandlar matdjur i allmänhet från födsel till slakt är skrämmande och alla som stöder den industrin borde skämmas.

Messy: Utifrån det du beskriver, så nej, jag tycker inte det, inte om den dog direkt -den fick en snabb död och hade antagligen inte överlevt en inflammation i benet ändå.

Senast ändrad:

Att koka en hummer, kräfta eller krabba levande ÄR djurplågeri utan dess like, absolut lika illa som att koka en fullvuxen hamster.

Jag tror också att en liten fisk dör direkt och inte hinner känna något, men jag vet inte säkert. Men det finns inte en chans i världen att en hummer dör ens i närheten av omedelbart i kokande vatten. Vad jag vet så tar det minuter? Tänk dig själv att ligga i kokhett vatten så länge.

Hur folk behandlar matdjur i allmänhet från födsel till slakt är skrämmande och alla som stöder den industrin borde skämmas.

Messy: Utifrån det du beskriver, så nej, jag tycker inte det, inte om den dog direkt -den fick en snabb död och hade antagligen inte överlevt en inflammation i benet ändå.

:bow: :bow:

Kan man få tag i avlivningssprutor? (till större fiskar tänker jag mest på då) Fungerar de ens på fiskar?

.

Miljö&Hälsa anser att injecering med avlivningsvätska är att föredra, men jag ser många problem med det. Dels torde det kräva en del utbildning för att inte vara plågsamt, dels är det svårt soma kvarist att gå in på ett apotek och säga att man vill ha några kanyler, och dels är knappast avlivningsvätskan ofarlig att hantera själv?

Man får koka kräftor levande, varför inte fiskar :confused:

För att djurskyddslagen i första hand gäller ryggradsdjur och bläckfiskar. Tex är det också dessa man behöver tillstånd för försök, dissekeringar etc.

Tycker dock inte det känns humant att koka skaldjur heller, även om man måste göra det som jag förstått det (för att kunna äta dem).

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Djur Hur gör ni???? :confused: :confused: :confused: :confused: Citat ur svenska ciklidbladet: Acceptabla metoder Den...
Svar
17
· Visningar
9 240
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25