Avliva eller inte? *långt*

Tweety1985A

Trådstartare
Ja, nu ber jag er kloka bukare om råd och stöttning... Jag har en valack som fyller 21 i januari, och senaste halvåret har han börjat att tackla av... Han har alltid vatt pigg å busig, men nu har han tillochfrån varit "lessen". Han visar så tydligt när något är fel, man ser på hela hästen att han inte e glad. Han e "seg" å rida, gör vad han är tvungen till, men absolut inte med glädje..

För några månader sedan funderade jag på att ta bort honom, men så piggade han på sig lite igen. Men sedan några veckor tillbaka har han varit lessen igen. Han har diagnostiserad strup-pipning sedan tidigare, och denna börjar göra sig påmind, och han hostar och har allmänt svårt med andningen ibland. Efter en veckas vila har jag nu ridit två dagar, och han är inte piggare eller gladare, utan verkar nästan lite likgiltig till allt. Idag när jag red så stannade han på vägen å ville inte gå, knappt när jag satt av å ledde honom, han är verkligen inte okej... Förutom strup-pipningen har han dåliga bakben som strular lite då å då, senorna håller inte för så mycket längre.

Jag har haft honom i 5 år nu, å självklart vill jag inte ta bort honom, men det känns som om det är det enda rätta just nu. Jag vill inte att han ska behöva bli jättedålig innan han får gå, utan att han ska ha kvar lite livskvalitet. Ena stunden känns d som om jag redan har fattat beslutet, andra stunden känns d som om jag gör fel, han kanske kan leva några år till?

Han e ju trots allt snart 21 år, och det känns som om det vore justast att avliva honom nu, innan han blir sämre. Till saken hör även att jag kanske får mindre inkomst i januari, och vet inte säkert om jag har råd att behålla honom. Att sälja honom eller lämna på foder är definitivt inga alternativ, så i så fall får han avlivas i alla fall... Men tills dess kanske han har hunnit bli sämre... Eller bättre...

Alltså, jag vet varken ut eller in... Vet egentligen inte varför jag skrev här, behöver råd och stöd, men vill inte bli dömd för att jag funderar på att ta bort en häst som inte e jättedålig...

Sedan är det så mycket runtomkring... vart vänder man sig i skåne om man vill ta bort sin häst med bult? Det hade varit helt okej att lämna honom till livsmedelsproduktion, bara han får bli avlivad hemma. Men vart vänder jag mej??? PM:a gärna om ställen och hur jag kontaktar dem.

Förlåt för ett rörigt inlägg!:cry:

Sv: Avliva eller inte? *långt*

Vad har du gjort för att göra honom bättre med hostan?
Vad har han för stallmiljö?
Foder?
Underlag i boxen?

Att avliva medans dom är "pigga" är inte fel bara man vet att det är rätt anledning.

Det är verkligen aldrig lätt att ta ett sånt beslut. :( Men det verkar som om din häst verkligen har tappat gnistan. Okej är han ju tydligen inte, så om du inte vill få han ordentligt kollad, så verkar det som om han gjort sitt.
Det är aldrig lätt att bestämma sig, men med facit i hand så brukar det kännas bättre efteråt...... Har själv fått ta bort tre hästar å det är inte roligt.
Vet iaf att man ska se till djuret, inte sig själv, för usch va många det finns som behåller hästen bara för att dom tycker synd om sig själva.
Hästens bön är bra att läsa, tycker jag.
Om å när du väl fattat ett beslut så är det ingen ide att skjuta upp det hela
utan få det gjort fortast möjligt.
Min första häst kom nödslakten å tog på stallbacken å sen körde iväg med till förbränning. De två andra fixade jag tillstånd att begrava, när de väl blivit avlivade med bult.

Jag är av den åsikten att man ska ta bort innan de blir riktigt sjuka, man vill ju att hästen ska må bra in i det sista och i det här fallet verkar det ju som om du redan vet att han inte är riktigt sig själv, håller det i sig vet du nog vad som borde göras.
Att han är 21 år är inte sååå gammalt. Beroende på vad han gjort i sitt liv osv osv

Jag får rysningar av att behöva tvångslakta.. Det har hänt hos oss eftersom man har varit så säker på att det "ordnar sig"

Jag tror nog att du vet vad som är bäst för honom och lita på din egen magkänsla och låt inte hästen lida för din egen skull.
Styrkekramar till dig!

Tack för svaren! D e så jävla svårt bara! Ena dagen e han ju pigg å nästa inte... Han kanske e pigg i en månad å sen tacklar av... MIn magkänsla säger ju att han borde få gå nu, medan han har lite livskvalitet... MEn sen kommer problem nummer två... Å förklara o försvara mitt beslut för stallägaren, stallkompisar osv...Känns ju jobbigt redan nu, innan jag ens börjat prata me folk om d... Sambon ringde innan o jag bara stortjöt i luren... Känns ju som om jag har tagit mitt beslut redan... Måste fråga stallägaren redan imorrn om det är okej att avliva hemma.. Vill helst inte köra iväg med honom... Tar tacksamt emot fler råd/mer stöd.

Du ska inte behöva förklara eller ta ditt beslut i försvar inför någon.
Det är ditt beslut och det är inte ett lätt beslut.
Men om du inte känner att det är det bästa för hästen att leva längre så är det rätt!!!
Ta inga diskutioner, säg bara att det är ditt beslut och att du har bestämmt dig!
Du har tagit på dig ett ansvar för ett djurs liv och har då oxå ansvar för att ge djuret ett humat slut på livet.

Var stark i denna jobbiga situation!

Hoppas att allt löser sig på bästa sätt.

Du ska inte behöva förklara eller ta ditt beslut i försvar inför någon.
Det är ditt beslut och det är inte ett lätt beslut.
Men om du inte känner att det är det bästa för hästen att leva längre så är det rätt!!!
Ta inga diskutioner, säg bara att det är ditt beslut och att du har bestämmt dig!
Du har tagit på dig ett ansvar för ett djurs liv och har då oxå ansvar för att ge djuret ett humat slut på livet.

Var stark i denna jobbiga situation!

Hoppas att allt löser sig på bästa sätt.

Tack, d där kändes otroligt bra!!!! D känns bara som om jag måste försvara det eftersom det inte är sådär klockrent... OM han tex hade brutit ett ben eller så hade folk inte frågat en massa, det känns som om alla inte accepterar att man kan SE på hästen att den mår dåligt å märker att den börjat tappa gnistan...

Jag rekommenderar att man tar bort sin häst innan det har gått för långt.
Att hästen lider, jag personligen tycker det är bättre att dom får sluta i tid.
Men det är min tanke.

Jag tycker det är svårast att ringa och boka tid men när det är gjort så går det galant. Man gråter och är förtvivlad och det får man vara, länge också om man behöver det.

Jag kan fortfarande gråta en skvätt över mina gamla hästar!

ALL LYCKA O STYRKA TILL DIG!!

Jag förstår ditt dilemma, och jag har sett hur det kan se ut när man väntar för länge med en sjuk häst. Det vill man inte :(

Det är hästen du ska vara lojal mot, inte dina stallkompisar. De har inte rätt att påverka dig i det här. Beror osäkerheten på att du inte vet vad som är rätt för hästen (avlivning/icke avlivning) eller beror den på folks åsikter vid en eventuell avlivning?

Jag tycker att du ska lyssna på magkänslan. Försöka skala av all oro för vad andra ska säga och tycka, bara gå till dig själv och fråga "vad är bäst för min häst?".

Du har svaret inne i dig själv, du måste bara plocka fram det och handla därefter.

Styrkekramar!

just nu är det många hästar som kan växla i temperamentet pga vintern är på väg. Pälssättning m.m
om han visar extra mkt just nu tänkte jag...

Jag förstår ditt dilemma, och jag har sett hur det kan se ut när man väntar för länge med en sjuk häst. Det vill man inte :(

Det är hästen du ska vara lojal mot, inte dina stallkompisar. De har inte rätt att påverka dig i det här. Beror osäkerheten på att du inte vet vad som är rätt för hästen (avlivning/icke avlivning) eller beror den på folks åsikter vid en eventuell avlivning?

Jag tycker att du ska lyssna på magkänslan. Försöka skala av all oro för vad andra ska säga och tycka, bara gå till dig själv och fråga "vad är bäst för min häst?".

Du har svaret inne i dig själv, du måste bara plocka fram det och handla därefter.

Styrkekramar!

Min osäkerhet beror nog mest på att jag är rädd för att göra fel val...Å för att andra ska säga åt mej att jag valt fel och därigenom få mej att grubbla mera... Men som du sa borde jag lyssna på min magkänsla, och den säger att det är dags nu...

Jo, självklart kan humöret bero på såna saker, men det är så mkt mer... Det är skillnad när han bara e hängig, å när han inte alls verkar glad. Å dessutom e d som sagt luftvägarna å benen som inte e helt okej... D e verkligen med sorg i hjärtat jag inser att d e dags...

Jag kommer eventuellt stå inför samma beslut som dig om en månad, och jag grips av panik vid tanken!!!!!!!!!

STORA TRÖSTKRAMAR!!!!

Jeg får mest sannsynelig svar på lørdag om jeg må ta bort ene hesten min....
Har klump i magen og panik nå, men om veterinæren mener at å ta bort honom er det beste for hesten, så må jeg bare være sterk og gjøre det som er best for hesten, selv om det blir utrolig tungt.
Han er tross alt bare 5 år:(

Jag känner igen mig i din beskrivning i detta dilemma... Vår gammeldam togs bort för 1 år sedan och då var hon 24 år gammal... Vi velade ganska länge i vårt beslut och under hennes sista sommar gav hon JÄRNET... Busade, sprang som om hon var ung igen och verkligen hade det skönt men när hösten kom var det som om livet runnit från henne, hon stod bara och hängde med huvudet, gick inte att sko eftersom hon blivit så svag i bakänden och hade inte riktigt balans när dottern skulle rida.... så det var min då 13-åriga tös som kom in till mig och sa att NU var det dags....

Vi ordnade tid, jäntan tog ledigt från skolan, hon pysslade från tidig morgon med gumsan, lastade henne själv å sen for vi... Allt gick mkt värdigt till och det var ett fint avslut för både häst och unga ägarinnan...

Idag så minns vi henne med så mkt glädje och kärlek och vi pratar ofta och gärna om henne... Eftersom hon var vår 1-a häst har hon alltid en mkt speciell plats i vårt hjärta och vi kommer aldrig glömma henne... men det känns så skönt att det fick sluta så bra för allas del och hellre så tar jag ett beslut i tid än låter det gå för långt så det blir plågsammt... Många kramar till dig, du kommer fatta ett beslut som känns rätt, det är jag övertygad om....

Tack för alla svar! Har ringt å bokat me svensk lantbrukstjänst, så på fredag nästa vecka lämnar han mig... :cry: Han ska få stå med huvudet i havrehinken när bulten går av, och jag tänker vara med honom hela vägen fram tills dess! Fyfan va d här känns jobbigt... Vet inte hur jag ska orka, men jag MÅSTE det. Jag valde att ta det en vecka fram för att hinna smälta det o orka vara med utan att bryta ihop totalt... Har pratat med stallägaren oxå, å hon verkade tycka att jag gör rätt. Men usch va d här känns svårt...

Jag skulle låta honom somna in, Jag vet att det är ett tufft beslut men att låta dem somna in när de mår dåligt är vår skyldighet och jag menar inget illa när jag skriver så.

Jag har tagit bort otaligt med djur under åren och visst är det ledsamt men efteråt känns det ändå bra att man hjälpt dem och att vänta tills det blir akut är ju ännu värre.

Skickar lite kramar även om det inte hjälper dig i ditt beslut.

Såg ditt inlägg ang ditt beslut, så jag skriver ett inlägg till..

Tänker på dig för jag vet precis hur du känner och det finns eg inget tröstande att skriva mer än att du gör rätt.

Kramar

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar! Har ringt å bokat me svensk lantbrukstjänst, så på fredag nästa vecka lämnar han mig... :cry: Han ska få stå med huvudet i havrehinken när bulten går av, och jag tänker vara med honom hela vägen fram tills dess! Fyfan va d här känns jobbigt... Vet inte hur jag ska orka, men jag MÅSTE det. Jag valde att ta det en vecka fram för att hinna smälta det o orka vara med utan att bryta ihop totalt... Har pratat med stallägaren oxå, å hon verkade tycka att jag gör rätt. Men usch va d här känns svårt...

Bra gjort!!! Det värsta är nu fixat (dvs beställa tid) Ge pållen det han gillar bäst nu under denna sista tid så dämpar du din sorg. Din häst kommer inte att må dåligt, det är bara du som har sådana känslor.

Det är inte speciellt länge sedan jag var i din situation, men jag tror att min häst var i bättre skick än din dessutom. Det svåra med honom var ju att han var så GLAD, men han höll inte längre vid 22 års ålder. Det gick bra om jag red korta, korta turer ett par dagar i veckan och någon längre nu som då. Och om han inte busade allt för mycket i hagen. Men han var ändå så GLAD och full av livsglädje- så länge jag förstod hur långa turer som gällde, för korta var ju inte heller bra, då blev han stel. Och för långa fick han ont.

Men till sist tog jag mod till mej - det kändes fel både mot honom och mig själv - man har inte oändligt antal år på sig, och han skulle inte tvingas bli riktigt dålig bara på grund av mej! Han hade ju ändå varit min bästa kompis i elva år! Och jag visste precis när tiden var inne - och då ringde jag, de kom några dagar efteråt och jag stod själv och höll i grimskaftet. Jag trodde att jag skulle gå sönder - men vet du, när jag for hem från stallet den dagen, så kände jag mig som världens bästa hästägare! Jag hade inte låtit mig själv och mina känslor gå framom hans bästa. Jag stod till och med bredvid honom ända fram till sista andetaget! Och visst saknar jag honom oändligt, men jag är också oändligt tacksam över alla underbara år vi fick tillsammans, och att han fick vara lycklig ända fram till slutet.

Kanske min historia kan hjälpa dej efter vägen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel