Avlastningshältor... hönan eller ägget?

annalingon

Trådstartare
Alla vet ju att det gäller att hitta orsaken till hästens hälta och inte bara behandla symptomen, och det pratas vitt och brett om vilka veterinärer och på vilka kliniker man kan det resp inte kan det. Alla har vi olika erfarenheter och är säkra på att den veterinären som hittade "det riktiga felet" på just min häst är den enda bra.

Hur resonerar ni kring detta med avlastning? Jag vet att hästar kan göra på olika vis utifrån exteriör mm, men rent generell, tänker ni att den avlastar diagonalt eller samsidigt osv?

Om hästen (som min häst) har ont i vänster bakhovs tådel, vill den ju ställa det benet inunder sig och förskjuta vikten bak över trakten. I träningen kommer den inte vilja skjuta på med det benet.

Man hör ju ofta att hästen blir halt på det diagonala frambenet. Men hästar balanserar sig ju snarare på diagonalen, dvs har den ont i VB kommer den väl avlasta den diagonalen (VB -HF) och istället stå och hänga på VF- HB?

annalingon

Sv: Avlastningshältor... hönan eller ägget?

Håller med fast jag,hade lite andra problem. De satt högt upp i form av låsningar och snett bäcken.
Behandlades i alla fyra kotor runt om, åter besök efter 3 v frisk förklarad på kliniken.
Dom gick inte vidare för hon hade bara kotleds inflammation.
En månad senare kommer hälta tillbaka då tog jag kontakt med en osteopat och massör som hittade de ena och de andra, samt bytte foder nu sista tre månaderna har hon inte visat någon hälta och är jätte fin i kroppen.

Fast det är ju på grund av att de balanserar diagonalen som skadan uppkommer på diagonalen. För har den problem VB så får ju HF ta upp större vikt och belastning.

Men hur de avlastar beror ju helt på hur de är byggda, hur de jobbar och framförallt vart skadan sitter. Men man brukar ju se likheter.

Det kan vara hönan lika väl som att det kan vara ägget.

Vid ett akut trauma så brukar det avslöjas genom en rörelsestörning eller en osymetrisk kroppshållning.

Vid en kronisk skada så kan det vara mkt svårt att se någon rörelsestörning, av två orsaker det ena är att hästar lär sig att leva och främst dökja snmärta i ren överlevnadsinstinkt. Det andra är att vid en kronisk skada har ofta det skadade området återfått normal temperatur, eventuella svullnader har avtagit o.s.v.

En så enkel sak som att över 50% av alla hästar som unghäst pådragit sig en bäckenrotation minst en gång och som aldrig ens före inridning ens har kontrollerats men inom några år senare i takt med belastning och utbildning senare framträder i en secundär hälta är faktiskt ganska skrämmande.

En akut avlastningshälta är av kompetent veterinär förmodligen lätt att notera och behandla.

En kronisk avlastningshälta förmedlar väldigt ofta den skadade hästen
till den som utför hovvården så vida nu den som utför hovvården har goda grundkunskaper i hästens belastning och avvikande belastning.

Ett par ex.. en isättning av en hov med ett skruvande tyder på ett ledproblem i det benet högt upp. Den mest belastade framhoven är alltid mera utfluten och lägre i trakten. En bockhov har alltid ett tidigare trauma i antingen ytliga/djupa böjsenan eller i gaffelband. Onormalt runda tådelar på bakhovarna är ett tydligt tecken på problem i haserna. (en bakhov ska alltid vara mera trekantsformad med en smalare tådel/ tvärare tåsididelar.

Ett skruvande belastning där skon "smids" på yttersidans sidodel/traktdel tyder på trauma i knäled eller fram armbågsled.

Ja detta går att fortsätta med i all oändlighet,, detta va bara några ex för att förklara skillnaden mellan hönan och ägget.

Notera att alla min ex utgår ifrån att korrekt hovvård för den enskilda individen utgörs.

Det jag skulle vara nyfiken på är om ts skulle kunna tänka sig att med bra bilder delge sitt problem för att om möjligt man ska kunna ge lite feedback.

Jag tror även att det finna flera andra här som har så stor kunskap i ämnet att ägget kommer kläckas.

Fast det är ju på grund av att de balanserar diagonalen som skadan uppkommer på diagonalen. För har den problem VB så får ju HF ta upp större vikt och belastning.

Men hur de avlastar beror ju helt på hur de är byggda, hur de jobbar och framförallt vart skadan sitter. Men man brukar ju se likheter.

Men eftersom hästen balanserar på en diagonal i taget borde ju hästen avlasta även det diagonala benet och få ont i den andra diagonalen. Tex hästen har ont i VB, avlastar därför VB-HF-diagonalen och blir därför halt på HB- VF-diagonalen. (och kanske först vf eftersom hästen bär mer vikt på framdelen, ffa om den har ont i bakdelen)

Eller tänker jag knas?

Knas tycker jag inte du tänker. Bara en vidareutveckling på belastningsförfållande.. Jag brukar kalla det för en 3 stegs raket. Det börjar som ex i vb som avlastas och secundärt leder till en diagonal överbelastning på hf. Klarar nu inte denna individ av att förmedla sina signaler till den som borde känna av sin häst bäst av alla så kommer det förr eller senare att leda till att även hf börjar avlastas vilket antingen slår ut på samma benaxel (det vill säga överbelastning i 3:e fas på vf) eller först i samma benaxel som ursprungsskadan befann sig i (det vill säga 3:e fas i hb)

Man bör i alla samanhang ha kännedom om historik av ev enformig träning som kan påvisa att överbelsastningen är liksidig..

Travare och galoppisar är (av ngn oförklarlig anledning) överrepresenterade i avlastningsskador liksidigt

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 517
Senast: skuggi
·
Hästvård Igår när jag red så dök Novan rätt ner i backen. Hon fick inte med sig hf utan vi föll handlöst framåt. Hästen fick skrubbsår på bogen...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Shaggy
·
N
Hästvård Finns det någon här som har tagit beslut att ta bort sin älskade vän som är sjuk men som "kanske" kan bli frisk? Har hamnat i en...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: Saigon
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka