avlastar bak efter verkning ?

urkella

Trådstartare
Hade ute hovslagaren igår till nya ponnyn och idag såg jag att han inte kotar igenom utan står mer på tårna. Hovarna var väldigt dåliga på honom innan, verkades ner ca 1½ cm + hålväggar. Tror ni han blivit stel eller vad man kan säga pga verkningen ? Hovslagaren sa att han hade tunna sulor oxå. Han är inte halt när han går utan avlastar bara när han står stilla. Hovis hade ju även problem när han skulle ta hovarna på honom, han höll på sätta sig och kickar bara man försöker nå benen på honom. Men såg även att han fått ett sår över kotan så kanske har med det att göra, vilket jag inte tror dock då det inte är mer än ett skrapsår. Men frågan då, kan dom bli så här av en verkning ? I så fall tror ni det e benen för nya vinklar eller sulorna som spökar ? Benen är kalla och utan svullnad samt kalla hovar vad jag lyckats känna. Tänkt avvakta över helgen iaf för att se om det blir bättre då han även fick sig en spark fram efter försökt ha ihjäl sin förra hagkompis >__< Denna tog över framknät; skrapsår, ej svullet eller varmt men han går stelt men ej halt.

På denna bild ser man hur han avlastar ena bak, det med såret.
32407680.jpg

Senast ändrad:
Sv: avlastar bak efter verkning ?

Idag såg man tydligt att det är att han är sulöm. Kan man underlätta det för honom på något sett (ej skor) ?

boots (typ easyboots eller liknande) kanske kan vara något att prova?

+ alex: Tyvärr så är han för lite hanterad för ännu för att jag skulle kunna få på honom några boots. funderar på silikon eller liknande under som dämpning, fast det kanske bara ger mer tryck istället :confused:

Om han är för lite hanterad för att sätta på boots så tror jag du får problem sätta på något annat med. Silikon fastnar inte mot 'bara hov', men det finns ju andra komponenter. Dock så kräver de nyverkad hov, att hoven är helt ren, och att hästen står med hoven uppe såpass länge att man kan applicera det och det hinner härda osv. Dvs om han inte står fint nog för att få på en boots (där de ju kan sätta ner ganska fort), så lär man nog inte hinna få dit något annat heller?

Men hör med din hovslagare. Annars finns ju alt att ha honom på sand/mjukt tills sulan hämtat sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 157
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Vårt ena kallblodsto kördes häromdagen och jag upplevde då att hon var lite långsammare än vanligt. Tänkte att hon hade en trött dag...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka