Avlasta ben - överbelasta andra

Lejonelle

Trådstartare
En fråga till alla anatomikunniga. Vad är det som händer rent anatomiskt med ett ben som överbelastas pga av att en häst vill avlasta ett annat ben? Vilka strukturer skadas och på vilket sätt?

mvh
Lejonelle

Sv: Avlasta ben - överbelasta andra

Man kan inte generellt säga säkert vad som sker, inflammationer dock i överbelastat ben räknas som sekundära problem. Dessa kan finnas i kotor, men även ligament och muskulatur kan bli drabbat. Även om man har två hästar med lika grundproblem, är det inte säkert att kompensationen alltid blir lika detta kan ibland vara lite individuellt. Därför är det inte ovanligt att dessa två hästar i utgångsläget kan få 2 olika diagnoser, i slutändan brukar man som oftast träffa rätt.

Hej och tack för svaret men min fråga är - vad är det som händer rent anatomiskt i det ben som överbelastas? Ev belastningsskador borde framför allt drabba kotleden och den stödjande ligamentapparaten eftersom ökad belastning på benet innebär en större påfrestning på dessa strukturer. Den ökade tyngden på det överbelastade benet borde i och för sig också kunna leda till sammanpressningar i ledbrosket men jag förstår inte varför detta skulle leda till inflammation om det inte också finns trasig vävnad. Kanske belastningen i sig är tillräcklig för att skada ledbrosket? Har du förklaringar till vad som händer anatomiskt/patologiskt?

mvh
Lejonelle

Kan tyvärr inte ge dig svar ang anatomin tc. Men min valack fick ju dubbelsidig knäledinflammation fram, pga kompensationsöverbelastning från vänster bak. Så det behöver inte alls 'sätat sig' på kotleden.

Ett överbelastat ben bär ju mer vikt och utsätta för en ansträngning högre än det är designat för, och där ser JAG svaret till varför det blir ledinflammationer utan att finnas en skada innan sas. Men som sagt ingen hjälp ang vad som mer detaljerat händer. Men om man tänker sig leden som en stötdämpare, så är ju den anpassad för hästen i fråga, och när stötdämparen då utsätts för mer vikt än den är designad för så blir ju dämpningen sämre, och JAG tror (egen teori) att det är det som ger ledinflammation, du får en för stor stress och belastning på leden som den inte är anpassad till, och så kommer ledinflammationen. Ofta finns det ju ett felaktigt/avvikande rörelsemönster inblandat med.

It depends....

som så många andra gånger.

Dels på hur hälsotillståndet är det belastade benet/hoven, hur mycket hästen rör sig...hur länge tillståndet varar..använding.. underlag..

Har du en felaktig hovform och skadade lameller på det belastade benet kan du få en hovbensseparation ev även en sänkning, vid inflamation.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
718
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 561
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 799
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 150
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka