avlas hästarna sönder?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Netted
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 206

Netted

Trådstartare
visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle ha.. men den fick duga.

det är såhär att jag ska hålla ett tal om det här ämnet, och jag har läst en jätteintressant artikel ang just det här i hästfocus, där de nämner i samma sammanhang det här med vita hästar och "vita fält" osv.. hur hänger det ihop? någon som vet mer ingående?

i artikeln lät det lite som att vi ska undvika att avla på hästar med mkt vitt? att vi kanske är påväg att avla sönder dem, som med vissa hundraser?

edit: även det här med att sjukdomar och skador blir mer andledningen till att hästar får sluta sina liv?

Senast ändrad:
Sv: avlas hästarna sönder?

Det är svårt att svara när man som jag inte köper blaskan och inte har läst artikeln. Har du någon länk man kan läsa? Rent generellt så har jag svårt att ta något som står i den tidningen för faktabaserat.

Är det OLW de talar om? Men det beror inte på att hästen har mycket vitt, så man behöver absolut inte sluta avla på hästar med mycket vitt.

Är det OLW de talar om? Men det beror inte på att hästen har mycket vitt, så man behöver absolut inte sluta avla på hästar med mycket vitt.
Nja, det där mkt vitt är en gammal sak. Redan Kapten Göransson på Mjövik, den första i sverige som sysslade med färgavel (skäckar och prickigt och gulingar) på 40-50-60 talet hävdade att man kan inte avla på vitt i all oändlighet, för då dör fölen till slut när dom är en dag gamla...Han rekommenderade att använda enfärgade flyingehingstar (dom enda som fanns på den tiden) med jämna mellanrum för att få friska *färgade* hästar. Han hade lärt sig detta av egen erfarenhet, gammal kunskap är inte att förakta. :banana: :banana: :banana:

Det finns skrock/gammal kunskap om vita tecken på hästars ben. Jag har stött på ett engelskt talesätt om att behålla en häst med en vit strumpa, ge bort den till en vän om den har två och sälja den all världens väg om den har tre.

Jag har också stött på människor i modern tid, som hävdat att det vita horn, som hästar med vita tecken ofta har i sina hovar, borgar för en försämrad hållbarhet.

Några vetenskapliga rön på området, har jag aldrig stött på.

Nja, det där mkt vitt är en gammal sak. Redan Kapten Göransson på Mjövik, den första i sverige som sysslade med färgavel (skäckar och prickigt och gulingar) på 40-50-60 talet hävdade att man kan inte avla på vitt i all oändlighet, för då dör fölen till slut när dom är en dag gamla...Han rekommenderade att använda enfärgade flyingehingstar (dom enda som fanns på den tiden) med jämna mellanrum för att få friska *färgade* hästar. Han hade lärt sig detta av egen erfarenhet, gammal kunskap är inte att förakta. :banana: :banana: :banana:

Gammal kunskap som är rena påhitten (som det här fallet) kan man gott strunta fullkomligt i. Kapten Göransson må ha varit en duktig karl på andra sätt, men när det gäller detta pratade han uppenbarligen fullkomligt i nattmössan. :crazy:

Hur tror du raser som appaloosa, där man avlat prickigt i generationer och generationer har överlevt?

Gammal kunskap som är rena påhitten (som det här fallet) kan man gott strunta fullkomligt i. Kapten Göransson må ha varit en duktig karl på andra sätt, men när det gäller detta pratade han uppenbarligen fullkomligt i nattmössan. :crazy:

Hur tror du raser som appaloosa, där man avlat prickigt i generationer och generationer har överlevt?
Nej, det gjorde han faktiskt inte, min mormor köpte ett tigrerat sto e. Silverking(prickig) av honom, dräktig med Orlando (skäck) och fölet föddes helt vitt och dog efter 9 timmar.:banana: :banana: :banana:
Och för övrigt finns det numer flera letala anlag även inom Appaloosan.

Senast ändrad:

Det är inget som säger att färgen var orsaken till att fölet dog... :crazy: Det kan ju lika gärna ha haft någon annan medfödd defekt.

Eller så var det så enkelt att både stoet och hingsten
var olw-positiva, således lyckades avla fram ett lethal-
white föl... Man behöver inte förkasta mannens 2kunskap",
men kanske kalla den för "mindre uppdaterad"...

Eller rent av "felaktig"? För det är ju inte så att fölen dör om man avlar på gula och prickiga hästar. Däremot kanske han hade fått in olw i sin avel, men det är ju en annan sak. olw har ju inget med tigreringsanlaget eller med gulanlaget att göra.

Nej, det gjorde han faktiskt inte, min mormor köpte ett tigrerat sto e. Silverking(prickig) av honom, dräktig med Orlando (skäck) och fölet föddes helt vitt och dog efter 9 timmar.:banana: :banana: :banana:
Och för övrigt finns det numer flera letala anlag även inom Appaloosan.

Har alltid funnits precis som inom de flesta andra raser!!:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka