Avlånga knölar

K

kaktusen

Igår upptäckte jag något jättekonstigt när jag hade ridit.
Avlånga knölar längs med sadelgjordsstadiet, ca 1-2 cm "höga" och ca 1 dm långa, 2 stycken en på varje sida under buken.

Han hade inte ont alls (tryckte så hårt det gick...utan reaktion) och jag har aldrig sett något liknande på någon annan häst heller :crazy:
Kan inte påminna mig om att de var där innan jag sadlade... :confused:

Kan det bero på att sadelgjorden har ojämt tryck? Har en svängd dressyrgjord.

Sv: Avlånga knölar

Igår upptäckte jag något jättekonstigt när jag hade ridit.
Avlånga knölar längs med sadelgjordsstadiet, ca 1-2 cm "höga" och ca 1 dm långa, 2 stycken en på varje sida under buken.

Han hade inte ont alls (tryckte så hårt det gick...utan reaktion) och jag har aldrig sett något liknande på någon annan häst heller :crazy:
Kan inte påminna mig om att de var där innan jag sadlade... :confused:

Kan det bero på att sadelgjorden har ojämt tryck? Har en svängd dressyrgjord.

Det låter som om det skulle kunna vara bröstmuskulatur. Det är vanligt att man ser dem. Titta på andra hästar om du hittar motsvarande knölar.

Kan lägga till att den på högersida var inte lika uppstickande...
Jag har aldrig lagt märke till det någonsin förut men ska kolla nogrannare :p

Vår ena valack har något liknande, upptäckte det idag.
Fast hans avlånga upphöjningar sitter på bakbenen, bakom ljumsken vid ytliga sätesmuskeln/lårspännarmuskeln.
Ca en decimeter långa, fem centimeter höga och ganska hårda.

Vi har haft träning hemma hos oss idag, så det var en hel samling hästexpertis på plats - ingen hade sett något liknande.

Immer

Drar jag sadelgjorden för hårt så får min häst såna knölar, det är typ ödem, ömmar inte och försvinner på ett par dagar. Kan du dra gjorden lite lösare nästa gång eller använda fårskinnsöverdrag så undviker du förmodligen att de kommer tillbaka.

Vår ena valack har något liknande, upptäckte det idag.
Fast hans avlånga upphöjningar sitter på bakbenen, bakom ljumsken vid ytliga sätesmuskeln/lårspännarmuskeln.
Ca en decimeter långa, fem centimeter höga och ganska hårda.

Vi har haft träning hemma hos oss idag, så det var en hel samling hästexpertis på plats - ingen hade sett något liknande.

Immer

Min häst har något liknande på sitt lår, veterinär har kollat de, de har inte växt eller liknande och så, så vi skall bara vara uppmärksamma om det växer eller liknande, men han har haft det i ca. 1 år nu och vi behöver inte vara oroliga så länge det inte ser konstigt ut eller liknande.. Men jag vet ju inte hur det ser ut på din häst iofs.. :)

Min sköthäst har en liknande utbuktning, men han är så fet nu efter stora hagen + massa regn= massa gräs, så jag trodde att det var en fettvalk eller nåt. Men då kanske man ska kolla över hur man spänner gjorden. Tycker alltid jag är så försiktig, men just nu ligger han liksom mellan två hål och om sadeln inte ska kana runt så måste jag dra till lite extra.
Får nog spänna ett hål lösare och ta en pall så jag kan lägga över benet på min lilla b-ponny:p. Annars kommer jag hänga under magen,:angel:

Drar jag sadelgjorden för hårt så får min häst såna knölar, det är typ ödem, ömmar inte och försvinner på ett par dagar. Kan du dra gjorden lite lösare nästa gång eller använda fårskinnsöverdrag så undviker du förmodligen att de kommer tillbaka.

Det märkliga var att de kom så snabbt, samt att min ridlärare kommenterade att jag måste spänna sadelgjorden (den var vääldigt lös :o) spännde då två hål till, så hårt borde den inte suttit... :confused:

Hur lång tid tar det innan dom försvinner? Jag antar att det blir total sadelvila fram till dess :grin:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 569
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 999
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Kära Buke, som ni vet så kostar det ju en slant att gå till tandläkaren, och jag besöker dom åtminstone 2 gånger per år så jag hade...
Svar
1
· Visningar
2 647
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka