Avlad för hoppning?

Kittty

Trådstartare
Hej!

Detta kan bli en snabb fråga, men jag är inte så välbevandrad kring detta med avel/härstamning så jag tänkte kolla med alla kunniga här om jag fattat det hela rätt...?!

Jag har en KWPN, född, e: Pharaon ue: Concorde - betyder detta att han kommer från en linje av hopphingstar, eller har jag tolkat mina amatörmässiga efterforskningar fel?
 
Sv: Avlad för hoppning?

Concorde är hoppstammad om jag minns rätt, Pharaon har jag aldrig hört talas om, är det ett fullblod?
 
Sv: Avlad för hoppning?

Kan ärligt inte svara på det i dagsläget... Står bara "e: Pharaon" i passet av vad jag kan se (det mesta är på holländska)...? Hittat en hingst med det namnet som är en xx, så det måste ju vara han... om ingen här vet av någon annan Pharaon?
 
Sv: Avlad för hoppning?

Möjligt att det är en icke godkänd hingst antar jag, hittade också den med xx i namnet, på en kwpn-sida. Så fullt möjligt.
Skulle, isåfall, vilja påstå att det är en hoppstammad häst. Eller kanske en utomordentlig allround-häst. :D
 
Sv: Avlad för hoppning?

Absolut!
Men om nu killen har hoppblod i ådrorna måste jag väl ta mig i kragen och lära mig hoppa, mina dressyrtantsvanor till trots. :)

Tack för svaren förresten!
 
Sv: Avlad för hoppning?

Måste väl knappast. Rör han sig fint i dressyren är det bara köra på ;)
 
Sv: Avlad för hoppning?

Finns en Pharaon som är Trakhener född 1993. Den är e.Plutarch u.Palanga ue.Obelisk II.

Övriga Pharaon jag hittade är 2 fullblod, en född 1947 (så inte så trolig kanske? ;) ) och en född 1983 e.Columbanus u.Fabiola ue.Chio.

Dessutom finns en Pharaon som är travare född 1937, samt 2 araber födda 1974 och 1996. Jag hittade en Pharaon född 2003 där jag inte hittar rasen, men den ska vara e.Unab (född 1990) och u.Nazaree (född 1994) ue.Mondial (född 1987 och den här är Hannoveraner).

Du har ingen far på Pharaon?
 
Sv: Avlad för hoppning?

Pharon xx föddes 1983 han ska enligt uppgift tävlat 1.60 hoppning.Godkänd i KWPN 2001 och i Hannover 2003. I tysk avel 2003-2005.
 
Sv: Avlad för hoppning?

Svarar er tre senaste :)

Min heter Zaranka.

Har letat bland papprena jag fick med vid köpet och hittade en signerad (?) stamtavla som måste komma från uppfödaren (allt är på holländska). Zaranka är e: Pharaon (xx) född 1983, som i sin tur är e: Columbanos xx och u: Fabiola xx. Han är u: Okarla STB STER född 1996, som i sin tur är e: Concorde och u: Karleen. Den Concorde som omnämns är i sin tur e: Voltaire och u: Flyer. Blir vi klokare? :)
 
Sv: Avlad för hoppning?

Definitivt hoppstammad om all information vi fått fram stämmer. :D

Behöver ju dock inte betyda att hästen gillar att hoppa, jag vet av en tokfin hoppstammad häst som verkligen har fina språng och kapacitet för hoppning, men han.vill.inte. Trivs SUPER som dresyrhäst dock, och bara vinner!

Är ju bara att testa och se vad han gillar att göra. :laugh:
 
Sv: Avlad för hoppning?

Men härligt - tack för all hjälp! :)

Jag hoppas och tror att det dressyrmässigt ska bli något trevligt av honom. Han är väldigt lyhörd, har lätt för samling och en enorm arbetsvilja. Har inte hoppat honom själv ännu (köpte honom i april 2012) men jag har longerat honom över några små kryss - hoppar STOOOORT, även om hindren var väldigt små. :) Enligt uppgift ska han vara hoppad runt 80-100 cm.
 
Sv: Avlad för hoppning?

Pharon xx föddes 1983 han ska enligt uppgift tävlat 1.60 hoppning.Godkänd i KWPN 2001 och i Hannover 2003. I tysk avel 2003-2005.

intressant! hur har du fått fram den infon? :) jag troor att pappan till min kwpn inte är godkänd för avel men kan man kolla det på något sätt?

pappan heter ecoloog (e.voltaire)
 
Sv: Avlad för hoppning?

Men härligt - tack för all hjälp! :)

Jag hoppas och tror att det dressyrmässigt ska bli något trevligt av honom. Han är väldigt lyhörd, har lätt för samling och en enorm arbetsvilja. Har inte hoppat honom själv ännu (köpte honom i april 2012) men jag har longerat honom över några små kryss - hoppar STOOOORT, även om hindren var väldigt små. :) Enligt uppgift ska han vara hoppad runt 80-100 cm.

ser att våra kwpn är släkt på långt håll :) jag tror definitivt det kan bli något av din! kul!! :)

min är lite likadan; mkt arbetsvilja, väldigt lätt för samling; främst i galopp! har tävlat hoppning upp till 130 med förrförra ägaren och vi tävlar nu dressyr :)
 
Sv: Avlad för hoppning?

Han är så fin, om än det är myyycket häst i honom - ibland mer än jag tror att jag har kapacitet att plocka fram. Men han är så rolig att rida och trots att han är ganska grön är det mycket i min ridning som bara "klaffat" sen jag skaffade honom. Saker och ting som helt enkelt ramlat på plats. Satsar nu på att få till regelbunden ridning för instruktör för att få hjälp med vidareutbildning. Zaranka är väldigt "stor", trots 170 cm mkh. Liksom maffig på ett sätt som gör att människor allt som oftast säger "oj vad stor häst du har" - är din likadan? :)
 
Sv: Avlad för hoppning?

Han är så fin, om än det är myyycket häst i honom - ibland mer än jag tror att jag har kapacitet att plocka fram. Men han är så rolig att rida och trots att han är ganska grön är det mycket i min ridning som bara "klaffat" sen jag skaffade honom. Saker och ting som helt enkelt ramlat på plats. Satsar nu på att få till regelbunden ridning för instruktör för att få hjälp med vidareutbildning. Zaranka är väldigt "stor", trots 170 cm mkh. Liksom maffig på ett sätt som gör att människor allt som oftast säger "oj vad stor häst du har" - är din likadan? :)

kul!! låter som din häst är väldigt trevlig och i mitt huvud ser han väldigt snygg ut hihi! :) är det några som trott att det är ett sto? några tror att min häst är ett sto just för att namnet slutar på A, som många tjejnamn gör. trots att min häst ser väldigt maskulin ut!

min är också maffig, det är mkt häst, han är "bara" 168 cm men som sagt mkt massa. riktigt snygg modell på häst tycker jag.

och att han är hoppstammad ska nog inte vara ett hinder för er dressyrkarriär !!!!
 
Sv: Avlad för hoppning?

Nej, ingen "sto-sammankoppling" här ännu. :) Kul att det låter så lika i typen!
 
Sv: Avlad för hoppning?

intressant! hur har du fått fram den infon? :) jag troor att pappan till min kwpn inte är godkänd för avel men kan man kolla det på något sätt?

pappan heter ecoloog (e.voltaire)


KWPN-förbundet kanske vet, jag skrev och frågade dem när jag letade efter information om en av avkommorna till mitt sto som var reggad som kwpn (slöseri med tid då jag inte fick mer info än jag redan hade, menmen), men om hingsten i fråga är KWPN bör de ju kunna svara på det? Släng iväg ett mail till dem (på engelska) så brukar man få svar inom en vecka ungefär. :)

Han finns med i BLUP, men där står han som Ecoloog (ej kval.), vad det nu betyder.
 
Sv: Avlad för hoppning?

Ej kval betyder ej kvalificerad vilket betyder att han inte är godkänd.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: viltmilla
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 425
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp