Sv: Avla SM ponnyer i hoppning
Usch, vilket skrack-stuteri du varit pa!! Var det i Europa?
Nar det galler att kopa svenskt, sa handlar det ju om att stodja den svenska ekonomin, inte for att kvaliteten pa de svenska produkterna ar sa mycket mer overlagsna an resten av Europas. Har pa Irland rekommenderas vi att kopa irlandska produkter, i Frankrike uppmanas dem kopa franska produkter, precis med samma argument som vi har i Sverige - vi vet vart den kommer ifran osv.
Och sedan ar det ju faktiskt sa att bara for att koparen inte vet nagonting om ponnyn, innebar det ju inte att inte nagon annan haft ponnyn innan. Nagonstans finns det personer som vet vart ponnyn kom ifran och vad den gjort, samt vilka som var foraldrarna.
Jag tycker att man som kopare ska fraga lite mer om importerna. Nar jag saljer en ponny till en handlare i Sverige, skickar jag alltid med ett papper pa ponnyn, bild pa den pa Irland, vad den gjort, vem som agt den innan mej osv. Samt telefon nummer till mej. Det ger de nya koparna lite mer kott pa benen.
Sedan ar det ju faktiskt sa att tank om ALLA ponnyuppfodare i hela varlden kunde arbeta for att avla for prestation, sa skulle manga forhallanden inte alls se annorlunda ut. Jag var i Frankrike for inte sa lange sedan for att kolla pa en hingst med en bekant. Pa 3 hektar hade handlaren 600 hastar...alla gick losa i stora hallar (som ridhus) och de var indelade i 1-ariga ston/valacker, 3-ariga ston/valacker, inridna och icke inridna. Avels djur och icke avelsdjur osv. Det hela var mycket organiserat med ett system som funkade for handlaren.
"Varan" hingst stod med 19 andra hingstar pa en stor losgang (fattar inte att de inte brakade).
Alltsa, detta var hastar efter de "stora" avelshingstarna, hastar som kostar mycket mer an vad man skulle tro och hastar som saljs till den svenska marknaden som blivande tavlingshastar. Dessa hastar ar prestationsavlade, sa varfor skulle det se annorlunda ut pa "ditt" ponnystuteri??