Avla SM ponnyer i hoppning

Sv: Avla SM ponnyer i hoppning

Du har helt rätt, många tror att alla hingstar i holland visas och har licens, vilket är helt fel, holland har en enormt stor buskavel, lite a'la fabriksuppfödning. I tävlingsstatistiken i Holland är det precis likadant som i sverige, dvs korsningarna utan stam är helt överlägsna.

Zondell skrev:
Men de har väl ändå ett namn? Man vet ju vilka föräldrarna är när fölet kommer?
Klart men vet vilka foraldrarna ar, och i flesta fall ar hingsten godkand, men stoet inte reggad alls. Och ar stoet inte reggat maste man regga henne innan man kan regga sitt fol. Det ar en ond cirkel.

Konstigt med så krångliga regler att uppfödarna struntar i dem. Förs inga diskussioner om detta på Irland?
Ja och nej. Det ar svart att forklara for de sto-agarna som har ett eller tva oreggade ston varfor de ska regga sina ston och avkommor, nar de far precis lika mycket for sina avkommor som de som har full stam far.
Som jag sa i tidigare inlagg, hade det varit sa att tex Sverige och de storre koparna hade krav pa att ponnier fran Irland hade stam, sa skulle de komma med stam ocksa.
De flesta hastar fran Irland kommer med stam, annars ar det nagonting som inte riktigt stammer.

dimmansstuteri skrev:
Id-kontroll och signalementsbeskrivning skall ju ske vid moderns sida (är det tänkt...) :smirk: Gäller detsamma på Irland också?
Nej, i och med att alla avkommor DNA-testas sa ar detta inget krav.

Används många olicensierade hingstar i (ponny)aveln på Irland? Är det pga detta som många ponnyer registreras med okänd härstamning?
Nej, de flesta hingstar ar godkanda hingstar med full stam. Ibland kan det forekomma att man avlar pa en annu icke-godkand hingst, men det ar inte speciellt vanligt. Den stora ponny avlen pa Irland ar Connemara och Welsh, och de hingstarna kommer fran seriosa agare med alla papper i ordning.
Att manga ponnier inte reggas med stam ar for att stoet inte ar reggat och har ingenting med hingsten att gora.
Och som jag skrev tidigare, priset pa Irland ar samma for en hopp-ponny med harstamning som en utan harstamning. Man ser pa ponnyns kapacitet att gora det jobbet den ar tankt for, inte vad den har for foraldrar. Det anser irlandarna vara ganska orelevant.

Ja, fabriksuppfödninng var det ja... :smirk: Har varit på ett flertal ställen med 60-80 avelsston, omkring 400 ponnyer totalt. De föds oftast upp som vi föder upp köttdjur (nötkreatur) här i Sverige, lösdrift utan möjlighet till att gå ut, körbart foderbord i mitten och mer eller mindre fri tillgång på (majs)ensilage. Många ponnyer med fång och ledproblem redan som unga, samt kvarka i varje stall... Det mest skrämmande exemplet var stuteriet som hade året runt-fölningar (januari-november), stora problem med kvarka och rhodococcos, vilket bidrog till nära 25% dödlighet på fölungarna... :(

Nä, tänk om ALLA svenska ponnyuppfödare oavsett ras kunde arbeta för att avla för prestation - som marknaden efterfrågar, då skulle många ponnyer slippa födas upp under liknande förhållanden. Jag är övertygad om att det går att föda upp BRA prestationsponnyer i Sverige - oavsett ras eller raskorsning.

Är det inte ganska fascinerande att man "ska" köpa svenskodlad mat, svenskt kött, volvo och andra "kvalitetssäkrade" svenskproducerade produkter (läs t ex Ericson!!), men det går alldeles utmärkt att köpa en papperslös (till största sannorlikhet importerad) ponny, som man inte alls känner till bakgrunden till? :confused:

Hlsn Helena

Usch, vilket skrack-stuteri du varit pa!! Var det i Europa?

Nar det galler att kopa svenskt, sa handlar det ju om att stodja den svenska ekonomin, inte for att kvaliteten pa de svenska produkterna ar sa mycket mer overlagsna an resten av Europas. Har pa Irland rekommenderas vi att kopa irlandska produkter, i Frankrike uppmanas dem kopa franska produkter, precis med samma argument som vi har i Sverige - vi vet vart den kommer ifran osv.

Och sedan ar det ju faktiskt sa att bara for att koparen inte vet nagonting om ponnyn, innebar det ju inte att inte nagon annan haft ponnyn innan. Nagonstans finns det personer som vet vart ponnyn kom ifran och vad den gjort, samt vilka som var foraldrarna.
Jag tycker att man som kopare ska fraga lite mer om importerna. Nar jag saljer en ponny till en handlare i Sverige, skickar jag alltid med ett papper pa ponnyn, bild pa den pa Irland, vad den gjort, vem som agt den innan mej osv. Samt telefon nummer till mej. Det ger de nya koparna lite mer kott pa benen.

Sedan ar det ju faktiskt sa att tank om ALLA ponnyuppfodare i hela varlden kunde arbeta for att avla for prestation, sa skulle manga forhallanden inte alls se annorlunda ut. Jag var i Frankrike for inte sa lange sedan for att kolla pa en hingst med en bekant. Pa 3 hektar hade handlaren 600 hastar...alla gick losa i stora hallar (som ridhus) och de var indelade i 1-ariga ston/valacker, 3-ariga ston/valacker, inridna och icke inridna. Avels djur och icke avelsdjur osv. Det hela var mycket organiserat med ett system som funkade for handlaren.
"Varan" hingst stod med 19 andra hingstar pa en stor losgang (fattar inte att de inte brakade).
Alltsa, detta var hastar efter de "stora" avelshingstarna, hastar som kostar mycket mer an vad man skulle tro och hastar som saljs till den svenska marknaden som blivande tavlingshastar. Dessa hastar ar prestationsavlade, sa varfor skulle det se annorlunda ut pa "ditt" ponnystuteri??

Jarrah skrev:
Jag hoppas att jag har tillverkat en blivande kanonponny för hoppning eller fälttävlan i år.
Pappa är liten connemara på 137 cm och mamma halvblod.
Modern är ett elitsto som själv har placeringar upp till msv A hoppning och sedan lämnat en lång rad avkommor med meriter i både svår hoppning och fälttävlan.
Hon är egentligen pensionerad (26 år), men eftersom hon är pigg och fräsch så gjorde vi ett försök, men ville inte lägga ut för mycket pengar på semin och hingstavgifter samt inte låta henne få långa resor och en massa undersökningar. Hon ska kollas nu i helgen.

Jag skall köpa(lagt handpenning) på en blivande elitponny i hoppning :) Han är efter Hamilton 904(Irco mena) som tävlat 150 hopp och svår FT U:Welch(4år) som bla har The hale Helios i stamen :banana:

Stuterierna jag har besökt finns i Holland. Antar att Irland (där jag tyvärr aldrig har varit) har en mer extensiv uppfödning med ponnyerna ute på bete största delen av uppfödningstiden?

Jag menar inte att alla papperslösa ponnyer är dåligt uppfödda, eller att vi i Sverige har högre kvalitet på svenska varor (inkl ponnyer :smirk: ) men utan papper minskar ju spårbarheten, och ponnyns historia kan vara mycket svår (om inte omöjlig) att få fram.

Hlsn Helena

Har pa Irland fods 99% av alla fol ute och ca 30% stannar ute pa bete under vintern. De resterande 70% star inne pa natten med utevistelse pa dagen.

Pa Irland ar man for snal for att ha hastarna och ponnierna inne och fodra dem, nar de kan ga ut pa bete och bara stodfodras lite grann. ;)

Irland: När rids ponnyerna in? Stämmer myten att de sadlas på och går jakt "i flock" direkt?

Det låter i allafall i mina öron som en betydligt sundare uppfödning av unghästar på Irland än den holländska "köttdjursmodellen" (efter vad jag har sett.. :smirk: )
Tycker egentligen att det borde vara en alldeles för dyr uppfödningsform med tanke på de holländska markpriserna (och då även foderpriserna...). Är det någon som vet om det utgår exportbidrag på holländska ponnyer (och hästar)?

Hlsn Helena

Det beror pa agaren, men 3-4 ars aldern ar vanligast.

Jag maste skratta at ditt skitsnack...vart har du hort det?? Var ar det for sjalvmordsbenagna idioter som satter sej pa en oinriden ponny och gar jakt??? Jakt ar tillrackligt farligt pa en utbildad och saker hast, sa jag tror inte att nagon manniska skulle satta lem och liv pa spel och hoppa upp pa en oinriden hast ute pa jakt!

De flesta ponnier borjas, precis som i Sverige, tomkoras och longeras, for att sedan bli insutten pa och inriden. Dock rider vi in hastarna lite snabbare har, och en normal inridning brukar ta ca 6 veckor, efter det far hasten ga ut och smalta det en langre period. Sedan rider man till hasten och borjar tavla.

Skönt att några myter kan avlivas ;) . Inridningen låter helt "svensk" som du beskriver den.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska köpa en ny D-ponny till familjen, ålder 3-5 år. Letar bland connemara, new forest, sv ridponny m.fl. raser. Hur tycker ni att...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 424
Senast: moonstruck
·
Avel Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
17 984
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka