avla på ungston

Sv: avla på ungston

Den information som vi får gällande de importerade hästarnas nedärvning är i regel mycket generell och inte så lätt att applicera på just den individ du har importerat.Att för gemeneman i Sverige få fram fakta flera led tillbaka från importerade hästar är självfallet betydligt svårare att än att informera sig om det vi har hemma vid.Även detta är inte helt enkelt-styrt av rykten i många fall.Sedan är ju den officiella informationen än sak och den inofficiella en helt annan.Hur många av de uppfödare som betäcker med hingstar på importsemin har överhuvudtaget sett den hingsten eller avkommor till den samme???Jag är absolut inte negativ till blod från utlandet,har själv flera utländska ston i avel.
Och icke att förglömma-sporthästavel är BUSINESS på en helt annan nivå nere på kontinenten än här hemma,det gör oxå sitt till när det gäller öppenhet och uppriktigheten inom branschen.

Ja inte menade jag att man skall "tro" på någon hingsthållares information till hundra procent, det är inte den vägen jag hämtar information sådan information får man alltid ta men en nypa salt, har du någongång sett en hingsthållare skriva något negativt om sin hingst eller dess avkommer.

Utan den information jag menar är tex vad har avkommerna för testresultat, tävlingsresultat osv, vad har syskon presterat, vad har syskon nedärvt osv.

Jag har den stora fördelen att väldigt många släktingar finns i danmark (alla mina 4 vuxna är helt holsteinerstammade men födda i danmark) som har en underbar databas tex där alla bedömningskritiker, poäng, tävlingsresultat osv har lagts ut i många år, dessutom är alla ur starka holsteinerstostammar som visat starka resultat generation efter generation varpå väldigt mkt information finns att hämta om dem, finns väldigt mkt gdk hingstar osv varför det finns väldigt mkt testresultat att plöja igenom. Lägg där till en bra kontakt med uppfödare som avlat på samma stostammar i många år och som har stenkoll på de flesta hingstar, så är det inte så svårt att få fram matnyttig information.

De hingsthållare som är seriösa lämnar uppriktig info om sina hingstars svagheter och styrkor.I detta ingår även hingstarnas möderne givetvis.

Men som du själv framhåller, så är det stona som är det viktigaste och tyvärr så är inte alla stoägare till importston i den gynsamma situation som du verkar vara beträffande information om stoets möderne och förärvning.

Så gör man tom inom mjölkkoaveln där tar man äldrebeprövade tjurar till de unga och till de gamla tvärt om viket passar bra eftersom både äldre kor och ston blir mindre fertila (oftast).

Det där lät som en dissning av mjölkkoaveln :eek:. Om det är nåt vi hästmänniskor kan lära oss av så är det husdjursaveln i Sverige, kanske framförallt mjölkkoaveln... De ligger lååångt före oss både vad gäller teknik, blup och analyser av genetiskt material.

Öhh vad var en dissning!? Nej jag älskar kor och tycker de har ett bra avelsarbete. Titta bara på SRB som har fått fram flera tjurar och exporterar en hel del till USA!

Öhh vad var en dissning!? Nej jag älskar kor och tycker de har ett bra avelsarbete. Titta bara på SRB som har fått fram flera tjurar och exporterar en hel del till USA!
Jag tror att det var att du skrev "till och med inom mjölkkoaveln". Det låter som om det är förvånande att de kommit på det.

Carina på SilVer Arabians

Aha, nej det var inte så jag menade men hästfolk brukar i allmänhet tycka att de vet så mycket osv. Lite nonchalant, ber om ursäkt.

Liknande trådar

T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Mabuse
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros