avla på ungston

Seabaz

Trådstartare
Jag har en fråga då jag inte är så insatt... MEN...

Jag har noterat att många avlar på ungston som inte gjort något...? Dom har en jättefin stamtavla och i praktiken är dom ju guldston i avelsboxen...

Men är det bara jag som tycker att prestation är det som avgör mest?
Avla på en häst som är snäll och trevlig hemma med bra stam.......

Man vet ju inte hur den hästen beter sig under press. När man rider in hästen hur den tar allt nytt, åka iväg på träning, åka på tävling, hur hög nivå den egentligen ligger på osv osv....
Inte alla Briar-avkommor rankas som världens bästa hästar liksom... Ni förstår vad jag menar..

Och om detta guldsto som bara gått hemma på stallbacken hela sitt liv i sin tur får ett stoföl efter en ännu mera guldhingst... så stannar den också på gården som framtida avelssto....

Vad vill man få ut av aveln då?

Sv: avla på ungston

Jag har avlat på ett par ungston utan prestation (3 resp 4 år vid betäckningstillfällena) och har nu ett 2-årssto som jag planerar att betäcka till våren då hon blir 3.
Resonerar som så att om man betäcker tidigt så har man dels fördelen vid framtida avel (efter att hästen visat prestation) att stoet redan haft föl, och då är lättare att få dräktigt, samtidigt som man redan då har ett hum om vad för avkommor stoet ger. Dessutom så tycker jag att det är kanon att ge stona tillfälle till ett naturligt brejk i utbildningen då de "bara" får gå med föl och smälta allt de lärt sig under inridningen osv.
Inridningen är ju i de allra flesta fall klar redan innan betäckningen, oftast är hästarna även visade på 3-årstest, så visst har man redan innan betäckning sett hur hästen reagerar på exempelvis nya miljöer och nya upplevelser.

Jag avlar på mina ungston. Tar ett föl och de är du under tiden suttna på och lite utbildade. De får sitt första föl och kan sedan utbildas tävlas och få resultat för att sedan om de nu vill så få föl när de vill i sitt liv.

För att aveln som generellt på hästar går långsamt ska gå lite "fortare" vill många avelsföreningar att man gör så på framför allt tex sina diplomston för att "snabbare" utveckla aveln. Avlar själv på ponny då det ju inte är lika brottom men vet att AVSH har ngt progranm där diplomston (vet ej kriterierna) får en fribetäckning eller ngt i den stilen (utvalda hingstar tror jag) för att de ska välja att betäcka sina fina ston.

Vet inte om jag missade något, finns säkert ngn här som kan kompletera. Men jag ser det inte som en nackdel. Får man både extreiöra förutsättningar plus sedan prestation är ju det här ett kanonsto och bra för rasen. Det är ju inte bar om alla bara avlar på prestation de ska vara hållbara, fina och presterande hästar det är väl allas dröm? och mål, hoppas jag :banana:

jag kan ju skriva hur jag tänkte med mitt sto som är 3 år och dräktig.

hon har kanonstam, hon är exteriört bra osv osv

jag har ställt henne under press och jag vet att hon klarar det, hon är utställd 3 ggr, samt har åkt mkt transport och var även inkörd innan betäckningen och helt cool under hela inkörningen.

tempramentet på denna dam är så himla bra så det finns inte, det enda som skulle göra att jag inte skulle betäcka henne är att hon inte skulle hålla för ridning, och det vet jag ju inte än helt enkelt! och det är förvisso en chansning.

Sen är det oxå så att hon ska bli min tävlingshäst, jag får iaf inte tävla henne förens hon är 5 och på riktigt förens hon är 6 år, så varför skulle jag ägna massa tid på henne nu med att träna och träna? jag har ju jätte långt tid på mig! Och dessutom så bär hon förhoppningsvis på min påläggskalv och det blir rätt lagom med 4 år mellan hästarna tror jag.

Mitt sto fick föl som femåring. Hon hade inte gjort ett smack.

Det fanns flera orsaker att ta föl på henne och inte en enda av dem var att hon var snäll och trevlig (även om det är ett plus).

1. jag vill avla på henne efter avslutad tävlingskarriär, då kändes det rätt att kolla om hon är fertil alls, lätt fölning, bra mamma annars hade det liksom inte varit ngn vits att ta fler föl på henne sedan.

2. i regel är det lättare att få dräktigt senare om de redan har haft en fölunge.

3. hon har bra stam, men mycket goda prestationer på mödernet, så även om min märr inte meriterar sig så är mödernet i sig värt att avla på.

4. Även om hon inte har dokumenterade prestationer har hon visat både kapacitet och ridbarhet samt ett gott psyke innan hon sattes i avelsboxen.

5. Sist men inte minst, ett föl för att kolla om ungen i sig blev bra och de som äger honom är mycket nöjda !

Resonerar som så att om man betäcker tidigt så har man dels fördelen vid framtida avel (efter att hästen visat prestation) att stoet redan haft föl, och då är lättare att få dräktigt, samtidigt som man redan då har ett hum om vad för avkommor stoet ger. Dessutom så tycker jag att det är kanon att ge stona tillfälle till ett naturligt brejk i utbildningen då de "bara" får gå med föl och smälta allt de lärt sig under inridningen osv.

Resonerade liknande dig, fast jag betäckte min som 4-åring istället. Mycket för att hon skulle få ett föl nu och sedan kunna tävlas i många år innan nästa. Även som 'brejk' i utbildningen.
Min häst hade iofs varit ute på lite tävlingar och visat att hon fungerar till det som hon är tänkt till så helt 'oanvänd' inom sporten var hon inte.

ASVH och svenska avel går ju ganska "långsamt" framåt dvs vi ställer egentligen in stona försent i avelsboxen.
Jämför man med tex Tyskland och holland så är där jättevanligt att stona betäcks som 3åringar och får 3-4 föl innan de säljs som ridhästar (då i stort sett bara inridna) och de för att uppfödaren då fått sitt "nästa" sto att avla på, alternativt sett om det är nåt att avla på eller inte ...

Jag skulle precis säga det, aveln skulle gå alldeles för långsamt om man väntade med att betäcka stona tills de presterat själva.

En av anledningarna till 3-årstesterna är ju för att få fram de bästa stona och snabbt få in dem i aveln.

Sen är det ju ibland också en ekonomisk fråga. Avlar man på ett ungt sto som sedan ska ut i tävlingskarriären har man sedan av avkomma man kan tävla när det första stoet är på toppen av sin karriär. Säg att du betäcker henne som 3-åring, hon får föl som 4-åring. Sen börjar du tävla igång henne. När hon är 8 år har du en avkomma som är 4 år och kanske visar framfötterna på tävlingsbanorna. Den 4-åringen inbringar då normalt ett högre pris, eftersom man kan se hur stoet presterar på tävlingsbanan i nutid samtidigt som hingsten är välkänd om man vet vad den gett.

Kl
Det här tycker jag är en intressant diskution om man går ett steg längre.
Det anses okej att sätta sitt 3-åriga sto som inte gjort någonting i avelsboxen. Man vet ingeting om hållbarheten hos individen, vilken kapacitet den har osv.
Om någon får sitt 15 åriga välmeriterade sto triangelmärkt pga en förslitningskada så anses det inte okej att sätta den individen i avelsboxen. Här vet vi att hon har kapacitet och att hon höll till 15 års ålder. Det vi inte vet är om skadan kommer av något ärftligt eller om den beror på hästarnas största problem nämligen SIS (skit i sadeln).
Varför är det mer ok att avla på sto 1 än sto 2? Man vet ju bra mycket mer om sto 2 och det mesta men vet är possitivt. Det som är negativt är okänt vad gäller arvbarhet och exakt lika okänt hos sto 1.
Sorry TS om jag drar in din tråd på fel spår men tycker detta hör till diskutionen.

Jag skulle precis säga det, aveln skulle gå alldeles för långsamt om man väntade med att betäcka stona tills de presterat själva.

En av anledningarna till 3-årstesterna är ju för att få fram de bästa stona och snabbt få in dem i aveln.

Precis!!!!

Det är en anledning till att vi har tre års tester i Sverige, för att de bästa stona med bra poäng skall sättas in i aveln, därav rabbaterade priser hos hingst ägaren osv. Men görs detta? I det stora hela tror jag inte det.

Jag tycker att alla borde betäcka sina 3 års sto, (alt 4 års ston) som har några mer kvalitér än bara snäll och söt.
Då får vi en högre kvalitét på aveln och ston som inte är fertila sorteras ut snabbare.

Jag har en 5 och en 6 åring betäckta i år. Varför?
5åringen har en icke ärftlig skada som ställer till det för ridningen.
Alla andra i stammen har visat sin hållbarhet så jag ser inte detta som ett problem utan mer naturens nyck.
Hon har bra typ, guldkantad stam, bra hoppteknik och ett möderne som visat sig bra i sporten och att de är fertila.

Med 6 åringen var tanken att ta ett föl därefter låta henne gå ut och tävla, nu dog fölet i år och jag betäckte därför om.
Hon har precis som 5 åringen många kvalité,r så gott som allt jag söker i ett avelsto.

Någon sa en gång (minns ej vem med det var nån gammal hästgubbe) att de bästa stona ska vara i avelsboxen, det är där de gör mest nytta. och jag är benägen att hålla med, ett riktigt bra sto gör ju mest nytta för rasen och aveln genom att producera många bra nya sporthästar och avelston.
Sen är det självklart svårt att avgöra tidigt om ens sto tillhör de absolut bästa som tillhör dessa som gör mer nytta i avelsboxen än på banan.

Jag skulle gärna se mina egna uppfödningar betäckas som 3 åringar, få det fölet och sedan tävla ett par 3 kanske 4 år innan man beslutar om stoet är tilläckligt bra för att sättas tillbaka i aveln eller låta henne fortsätta tävla. Då hinner man se hur hon pallar en tävlings karriär, vilka förutsättningar hon faktiskt har och hur avkomman ter sig.
Men då ska man ha en bra samarbets partner och ekonomi som tillåter ett sådant arrangemang också så klart.

Vi som älskar att hålla på med avel i Sverige, om vi hade haft samma möjligheter som de som avlar i Tyskland hade vi varit någon annanstans i dag.
Man har möjlighet att lämna i väg sitt 3 års sto, och få henne inriden samt löshoppad och sista dagen bedömd utav domare, för en symbolisk summa, inom hannoveranar aveln.
Detta görs flera gånger per år, det är verkligen till hjälp för oss som vill hålla på med avel.
För vem har råd att lämna i väg ett 3 års sto till en bra tränare i Sverige i dag, inte en lite uppfödare. Priset ligger dock allt ifrån 7000 kr tom 10.000 kr per månad i träning, sedan tillkommer anmälnings avgift osv.

Mitt tyska hannoveranarsto har inte presterat så mkt på tävlingsbanan, hon är ordentligt inriden, startat i dressyr, men inget mer.
Hon tillhör ju den kategorin som du nämner här med "guldstam", men hon har lämnat;

¤ Diplom sto, bästa 3 års sto i västerbotten (hoppning)
¤ hingstföl, med 50 poäng.

Det innebär inte att sto med prestation är bättre än sto som inte har det.:angel:

Okej tack för alla svar, intressant att läsa...

En till fråga, varför är det så bråttom med aveln som ni alla nämner?

För att få fram bättre hästar och brottom och brottom, men hästar är ju en av de djur som tar lång tid att avla på. En tik får ju många fler valpar och kan få valpar oftare. Ett sto får ett föl en gång om året förhoppningsvis.

bråttom o bråttom... in inom distansen tävlar ju stoet tills det är ofta 20 bast... och då vet du inte ens om hästen är fertil?! än mindre om hon tar sig vid den aktingsvärda åldern!

så inom distansen är det mer ett måste om vi ska kunna avla på våra distansston! på araber är tyvärr embryo transfer förbjudet, annars hade ju det varit en jätte bra lösning, men tyvärr förbjöd föreningen det. :mad:

samma problem med hingstar igentligen, när man vet om det är en bra fadershingst, hur gammal är han då? åtminstone 20-25, tidigare än så vet man oftast inte!

stort problem inom distansaveln!

Tror det är enormt viktigt att betäcka de bra stona tidigt,dock bör dom vara mycket hanterade och ridna-viktigt att känna av ridbarheten bla.Samtidigt tror jag att man skall undvika att betäcka unga oprövade ston med dito hingstar.Tror det är ett stort vågspel att basera sporthäst avenl så mycket på 3års resultat som vi tenderar att göra här hemma.Dessutom är vårt avelsmatrial i stor utsträckning importerat och därmed är kunskapen om individernas nedärvningen betydligt sämre än den är gällande våra egna gamla blodslinjer.
Själv skulle aldrig betäcka ett 3års sto med en oprövad hingst.

Dessutom är vårt avelsmatrial i stor utsträckning importerat och därmed är kunskapen om individernas nedärvningen betydligt sämre än den är gällande våra egna gamla blodslinjer.
.

Tvärtom skulle jag vilja säga, vad får dig att tycka att du har svårare att få kunskap om nedärvningen för att de är importerade ?

Jag tycker precis tvärtom, när de gäller de utländska hingstarna så är de så mkt mer använda an de svenska och de har därmed mkt fler avkommer att granska. De bra stona sätts i mkt större utsträckning in i avelsboxen på heltid redan som unga vilket gör att de har mkt fler avkommer än här = man har många fler individer att se just nedärvningen på. Lägg där sedan till att det finns mkt fler individer ur tex samma stostam i avelsboxen man kan få se mönster vilka hingstlinjer som blivit bra med dessa stostammar osv i mkt större utbredning än här.
Att de sedan har mer omfattande tester än här gör också att man på ett annat sätt kan utkristallisera styrkor och svagheter i nedärvningen bättre.

Men vist om man köper in avelsston ur någon onummrerad stostam med bara ett fåtal individer som dessutom är e hingstar som är relativt okända, ja då blir det kanske svårare, dock gäller ju samma sak om det är ett svenskt sto om hon kommer ur samma förutsättningar.

Tvärtom skulle jag vilja säga, vad får dig att tycka att du har svårare att få kunskap om nedärvningen för att de är importerade ?

Jag tycker precis tvärtom, när de gäller de utländska hingstarna så är de så mkt mer använda an de svenska och de har därmed mkt fler avkommer att granska. De bra stona sätts i mkt större utsträckning in i avelsboxen på heltid redan som unga vilket gör att de har mkt fler avkommer än här = man har många fler individer att se just nedärvningen på. Lägg där sedan till att det finns mkt fler individer ur tex samma stostam i avelsboxen man kan få se mönster vilka hingstlinjer som blivit bra med dessa stostammar osv i mkt större utbredning än här.
Att de sedan har mer omfattande tester än här gör också att man på ett annat sätt kan utkristallisera styrkor och svagheter i nedärvningen bättre.

Men vist om man köper in avelsston ur någon onummrerad stostam med bara ett fåtal individer som dessutom är e hingstar som är relativt okända, ja då blir det kanske svårare, dock gäller ju samma sak om det är ett svenskt sto om hon kommer ur samma förutsättningar.

Den information som vi får gällande de importerade hästarnas nedärvning är i regel mycket generell och inte så lätt att applicera på just den individ du har importerat.Att för gemeneman i Sverige få fram fakta flera led tillbaka från importerade hästar är självfallet betydligt svårare att än att informera sig om det vi har hemma vid.Även detta är inte helt enkelt-styrt av rykten i många fall.Sedan är ju den officiella informationen än sak och den inofficiella en helt annan.Hur många av de uppfödare som betäcker med hingstar på importsemin har överhuvudtaget sett den hingsten eller avkommor till den samme???Jag är absolut inte negativ till blod från utlandet,har själv flera utländska ston i avel.
Och icke att förglömma-sporthästavel är BUSINESS på en helt annan nivå nere på kontinenten än här hemma,det gör oxå sitt till när det gäller öppenhet och uppriktigheten inom branschen.

Hålelr med om att man inte bör använda oprövade hingstar på sina ungston. Så gör man tom inom mjölkkoaveln där tar man äldrebeprövade tjurar till de unga och till de gamla tvärt om viket passar bra eftersom både äldre kor och ston blir mindre fertila (oftast).

Liknande trådar

T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Mabuse
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros