Avla på spatthäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gazira
  • Startdatum Startdatum
G

gazira

Vad anser ni om att ta föl på ett sto med spatt?
min älskade häst och bästa vän fick nyligen diagnosen spatt, dock fortfarande mycket lindrigt. Jag har drömt om ett föl efter henne i många år och det var planerat att betäcka henne till nästa vår. men vågar jag nu efter att hon har fått diagnosen?
veterinären trodde att spatten kunde bero på att hon är utåt tåad bak vilket resulterar i snedbelastning i haserna. I övrigt så är hon väldigt fin exteriört och har fått mycket fina ord på utställningar även om hon inte är så rastypisk, hon är en arab men väldigt grov i modellen, vilket jag bara ser som en fördel då det är en dressyrhäst jag vill avla fram.
Jag är inte intresserad av att tävla i de högsta klasserna, utan vill ha en trevlig allroundhäst för lättare tävling, men framförallt så vill jag ha en avkomma efter just henne, eftersom hon är hästen i mitt liv.
Men är det värt att våga chansa? orkar inte med att uppleva samma sak med avkomman efter några år.
stoet i fråga är bara 6år gammal nu, och har svarat mycket bra på behandlingen för spatten.

vore väldigt tacksam för era synpunkter.

Sv: Avla på spatthäst?

Spatt som uppkommer i så unga år är med största sannolikhet ärftlig. Många araber som är för raka i haserna får det och överlag har jag hört om många araber som har/haft spatt :( Nästan alla araber är utåttåade bak så i mina öron låter det konstigt att det skulle vara orsaken. Jag skulle inte våga ta den risken att medvetet avla på en ung spatthäst. Så himla tråkigt om det slår fel på nästa häst som du kanske måste avliva i alldeles för unga år...

Om vet tror att spatten uppkommit genom en felaktig benställning ska hon absolut inte avlas på. Risken finns att fölet ärver hennes ben och också får spatt.

Som jag ser det så har stoet 2 stora anledningar till att inte gå i avel:

Spatt (ärftlig eller eller inte så skulle jag aldrig sätta en spatthäst i avel)
Felaktig benställning (som enligt veterinär kan ligga bakom problemen)

Jag skulle aldrig våga chansa, inte ens ifall jag bara skulle ha avkomman för eget bruk och behålla den livet ut. Problem kan man få utan att ha dem i grunden för aveln...

Jag kan bara hålla med föregående inlägg... Jag fick nämligen ta bort min älskade häst vid 8 års ålder pga spatt. Hennes spatt berodde förmodligen på en skada men aldrig att jag skulle ha utsatt henne för att bära ett föl med tanke på hur ont hon hade (ett föl innebär väl ca 100 kg extra i vikt). Att ta bort en ung häst är fruktansvärt och jag hoppas jag aldrig behöver göra det igen!

Med det sagt, jag förstår så väl att du vill ha en avkomma från din häst (jag hade gärna haft en dotter till min älskade Savannah!). Det är då hjärnan måste gå in istället för hjärtat...

Jag hoppas det går så bra det kan för dig och ditt sto.

/Varma hälsningar

Helena

Senast ändrad av en moderator:

Avla inte på henne är mitt råd. Den tyngden som ett sto måste bära på de sista månaderna är inte schysst att utsätta ett skadat sto för, sen att det dessutom kan vara ärftligt gör inte saken bättre.

Jag hade ett underbart rastypiskt sto, guldbelönad, som var dräktig när vi konstaterade spatt. Så fort fölet som gick vid sidan kunde klara sig utan sin mamma så avlivade vi stoet trots att hon var dräktig med en toppenhingst.

Om ditt sto är din bästa vän, ta istället hand om henne och gör allt för att hon ska få det bra, utsätt henne inte för mer lidande......

En spatt häst måste röra sig varje dag för att hålla igång sina leder.

Jag måste medge att jag gjorde exakt det de flesta här inte skulle göra. Betäckte mitt sto och hon har nu en underbar liten fröken vid sin sida + ny baby i magen.

Hon är dock redan 19 år gammal, misstänker att även hennes spatt beror på dåliga benställningar. Hon är rejält uttåad bak & skruvar, intåad fram. När jag köpte henne var hon rätt dålig, men spatten är nu "förbenad" (heter det så?).

När fölis föddes satt jag ju med händerna för ögonen och var säker på att det skulle ploppa ut ett monster med knut på benen:eek:, men lilla fröken är faktiskt riktigt fin i tassarna!:D Har varit noggran med hovis åt henne ända sen hon var 4veckor gammal, dom små skavanker hon har är så gott som borta nu.

Var jag du skulle jag nog fundera noga på saken. Är hon smärtfri och spattprocessen "färdig" så kanske ja, men man får ju vara berädd att "åtgärda" problemen sen om de dyker upp när magen växer, om det så betyder avlivning...

Med tanke på att mycket går att göra åt benställningarna när de är små skulle jag vara noga med att ha en riktigt duktig hovis när bebisen sen kommer. Det räcker med att bakhovarna blir lite spetsiga så blir överrullningen genast fel -> snedbelastning. Funderar på om mitt sto ser ut just som hon gör pga dålig skötsel när hon var liten, med tanke på att hon inte verkar nedärva sina benställningar. Enligt hennes uppfödare har hon fölat som femåring och fölet har blivit sålt för goda pengar på auktion - tyder väl på att den inte kan ha sett alltför jävlig ut i benen. Detta gav mig lite mod när jag var i valet ock kvalet. Dessutom är jag handikapryttare så mina krav är inte så höga...:cool:

Men fundera noga. Kanske bättre att vänta några år och se hur det utvecklar sig.

Visst KAN det gå bra (även om du faktiskt skriver att ditt föl hade skavanker i benställningen), men varför riskera att det INTE går bra? Varför riskera att stoet blir sämre under dräktigheten och kanske i värsta fall måste tas bort? (vilket i det fallet inte enbart betyder en känslomässig förlust, utan även en ekonomisk)

Det finns så många friska hästar att avla på, så varför avla på en som inte är frisk??
Och, spatt eller inte, en häst med markant felaktig benställning går HELT bort i avel för mig, även om hästen inte har några problem what so ever av sina ben/benställningens avvikande

Ska vi i framtiden få friska, starka individer så borde man inte avla på hästar med defekter.
Möjligen undantagna är extremt framgångsrika tävlingshästar där det kan vara värt risken.

kl

Vet inte hur ni ser det, men jag gör åtminstone klar skillnad på avel och föl-tillverkning med älsklingshästen för eget bruk? Att betäcka en spatthäst som jag gjort kan man ju knappast kalla avel :idea:

Min bebis jo var lite intåad ena fram, bakbenen däremot inget fel på - så spattrisk pga benställningar där borde inte vara ett problem.

Men som sagt var spatten inte "aktiv" på min dam (röntgat och kollat), skulle hon haft besvär av den skulle jag inte vågat betäcka.

Vårt sto går nu som tillfället som avelsto och har spatt ibland! En del kallar det för tuppspatt bl.a. HOn gör det endast i ena bakbenet när hon har stått stilla längre, t.ex. under natten när hon ska ut i hagen och i blrjan av en ridtur. Det är endast i skritt hon gör det. I år fick hon sitt första föl, och fölet har än så länge inte spatt. Stoet är dräktigt igen.

har hästen lindrig spatt och man tror hhon kan klara ett föl och veterinären med, kan man ju ta ett föl, men annars borde man någt låta blir, men om den blir behandlad och lysnar på bahandlingen så borde hon nog klara ett föl, (jag är inte så insatt i spatt men vet en hel del som klarat att föla ändå) så ett föl klarar hon nog bara hon får röra på sig och mår bra :D

kl

Vet inte hur ni ser det, men jag gör åtminstone klar skillnad på avel och föl-tillverkning med älsklingshästen för eget bruk? Att betäcka en spatthäst som jag gjort kan man ju knappast kalla avel :idea:

Min bebis jo var lite intåad ena fram, bakbenen däremot inget fel på - så spattrisk pga benställningar där borde inte vara ett problem.

Men som sagt var spatten inte "aktiv" på min dam (röntgat och kollat), skulle hon haft besvär av den skulle jag inte vågat betäcka.

Så när man "ickeavlar" så spelar det inte så stor roll om avkomman ärver en potentiellt dödlig defekt?

Senast ändrad:

Vad anser ni om att ta föl på ett sto med spatt?
min älskade häst och bästa vän fick nyligen diagnosen spatt, dock fortfarande mycket lindrigt. Jag har drömt om ett föl efter henne i många år och det var planerat att betäcka henne till nästa vår. men vågar jag nu efter att hon har fått diagnosen?
veterinären trodde att spatten kunde bero på att hon är utåt tåad bak vilket resulterar i snedbelastning i haserna. I övrigt så är hon väldigt fin exteriört och har fått mycket fina ord på utställningar även om hon inte är så rastypisk, hon är en arab men väldigt grov i modellen, vilket jag bara ser som en fördel då det är en dressyrhäst jag vill avla fram.
Jag är inte intresserad av att tävla i de högsta klasserna, utan vill ha en trevlig allroundhäst för lättare tävling, men framförallt så vill jag ha en avkomma efter just henne, eftersom hon är hästen i mitt liv.
Men är det värt att våga chansa? orkar inte med att uppleva samma sak med avkomman efter några år.
stoet i fråga är bara 6år gammal nu, och har svarat mycket bra på behandlingen för spatten.

vore väldigt tacksam för era synpunkter.
Jag vet inte om spatt är ärftligt.Men jag vet att araber är ofta uttåade bak. Om du ska betäcka så hitta en hingst m bra ben och hovar.

Nej, om du läst mina inlägg så var det ju inte så jag sade. Och vet inte för den delen om jag skulle kalla spatt en potentiellt dödlig defekt, låter lite väl dramtiskt... Folk avlar väl på betydligt värre. Konsulterade som sagt veterinär innan betäckning och han gav grönt ljus, sa dessutom att spatt inte var ärftligt, och mig veterligen har det väl inte kommit fram några bombsäkra forskningsresultat angående detta? (Finns det får nån gärna berätta var man får tag på dem, nyfiken) Mitt sto hade minimala förändringar i ena hasen då hon var 7 år gammal och har fungerat finfint som ridhäst i relativt hårt bruk i hela sitt liv, tills spatten började bråka då hon var ~16 år, nu "fastvuxet" och symptomfri.

Jag tycker det är otroligt dålig stil att avla på henne när du själv nyss i en annan tråd var igång med klappjakt på en annan användare för att hon försöker rädda en fånghäst, fattar du inte att det du sysslar med är betydligt värre? Inte nog med att du medvetet avlar på en defekt som faktiskt, som Miss Fideli säger, är dödlig för individen? Att sedan stå och betäcka om ett sto med dåliga ben och konstaterad spatt är liktydigt med djurplågeri i mina ögon och höjden av egoism! Dessutom på ett sto som det konstaterades spatt redan som 7-åring! :eek: Du gör deffenitivt inte det här för hästens skull utan för ditt eget höga nöje, skit samma att riskerna för att även avkommorna kommer att utveckla spatt efter några år. :crazy:

Spatt läker aldrig ut!

Vårt sto går nu som tillfället som avelsto och har spatt ibland! En del kallar det för tuppspatt bl.a. HOn gör det endast i ena bakbenet när hon har stått stilla längre, t.ex. under natten när hon ska ut i hagen och i blrjan av en ridtur. Det är endast i skritt hon gör det. I år fick hon sitt första föl, och fölet har än så länge inte spatt. Stoet är dräktigt igen.

Det du beskriver är inte spatt!!! Det du pratar om är antingen tuppspatt eller någon form av patellaupphakning eller shivering men definitivt inte spatt. En häst som har spatt har det alltid inte bara ibland.

Till TS mfl:
Spatt är in inflammation i hasens glidleder som har orsakat artros av olika grad. På en häst som har "utläkt spatt" betyder det helt enkelt att hasleden har blivit stel, dvs glidleden/lederna har vuxit ihop och blivit till ETT ben. Dessa hästar kan var symptomfria och användbara till en viss grad men de har en nedsatt rörlighet i hasen och kan därför inte hoppa högt eller gå i någen högre grad av samling.

Spatt är antagligen ärftlig och är överrepresenterad i vissa raser tex islandshäst och araber. En teori är att dessa raser ofta har raka haser och det kan kanske vara en faktor i utvecklingen av spatt.
De flesta fall av spatt är dubbelsidig, dvs hästen har det på båda bakbenen. Sedan kan hästen även få "spatt" pga av yttrevåld, men då kallar man det inte spatt utan snarare artros i hasled. En häst med ett sådant problem kan man avla på förutsatt att hon orkar det rent fysiskt.

Jag tycker INTE att du ska avla på ditt sto särskillt inte när hon vid så ung ålder har utvecklat sjukdommen. Leta istället efter ett föl som du kan köpa, det finns säkert arabavlare som har planerade föl som du redan nu kan boka. Bättre både för dig och för henne.

Nej, om du läst mina inlägg så var det ju inte så jag sade. Och vet inte för den delen om jag skulle kalla spatt en potentiellt dödlig defekt, låter lite väl dramtiskt... Folk avlar väl på betydligt värre. Konsulterade som sagt veterinär innan betäckning och han gav grönt ljus, sa dessutom att spatt inte var ärftligt, och mig veterligen har det väl inte kommit fram några bombsäkra forskningsresultat angående detta? (Finns det får nån gärna berätta var man får tag på dem, nyfiken) Mitt sto hade minimala förändringar i ena hasen då hon var 7 år gammal och har fungerat finfint som ridhäst i relativt hårt bruk i hela sitt liv, tills spatten började bråka då hon var ~16 år, nu "fastvuxet" och symptomfri.

Men..... veterinärer kan ibland ge grönt ljus till väldigt konstiga saker, ibland undrar jag hur de tänker när det gäller avel. :crazy:

Hade själv ett sto som jag hade planerat att ta ett 3:e föl på, men som vi upptäckte bara dagarna innan hon skulle till stationen att hon verkade stel. Vi åkte för att kolla upp det, och det visade sig att hästen hade 4:e gradens hälta på båda bakbenen :(. Efter röntgen konstaterades att hon hade pågående pålagringar i båda bakkotorna (grumlig ledvätska), men veterinären ansåg att vi kunde betäcka henne iaf "det beror troligen på ålder, och i värsta fall kan vi sätta henne på smärtstillande om det blir för jobbigt med tyngden längre fram" :eek:
Nej, vi betäckte inte, hästen fick somna in istället, 5 dagar senare (20 år gammal). Hade fram tills dess inte varit halt en enda dag i hela sitt liv, tävlades La-hoppning, La-dressyr och lätt fälttävlan fram till 16 års ålder, fick sitt första föl som 17-åring, gick på ridskola och tävlades i 1 år efter det, och fick sedan sitt andra föl vid 19 års ålder, och användes efter det till skogsridning 5 dagar/vecka, ca 1½-2 timmar/gång

Vet flera som tvingats ta bort sina hästar pga spatt, så visst tusan är det en "potentiellt dödlig" defekt!

Som sagts tidigare i tråden, för att i framtiden få FRISKA individer så är det fel väg att gå att avla på individer som INTE är friska. Oavsett om man gör det för att behålla avkomman själv eller inte
Dels kan det orsaka hästen lidande (både det betäckta stoet och hennes avkomma), dels vet man aldrig var man står om 5, 10, 15 eller 20 år (förhoppningsvis blir ju avkomman såpass gammal) och vad gör man då med den hästen? Säljer utan att informera om risken för spatt? Avlivar trots att den kanske inte visar några symptom?

Senast ändrad:

Det du beskriver är inte spatt!!! Det du pratar om är antingen tuppspatt eller någon form av patellaupphakning eller shivering men definitivt inte spatt. En häst som har spatt har det alltid inte bara ibland.

Till TS mfl:
Spatt är in inflammation i hasens glidleder som har orsakat artros av olika grad. På en häst som har "utläkt spatt" betyder det helt enkelt att hasleden har blivit stel, dvs glidleden/lederna har vuxit ihop och blivit till ETT ben. Dessa hästar kan var symptomfria och användbara till en viss grad men de har en nedsatt rörlighet i hasen och kan därför inte hoppa högt eller gå i någen högre grad av samling.

Spatt är antagligen ärftlig och är överrepresenterad i vissa raser tex islandshäst och araber. En teori är att dessa raser ofta har raka haser och det kan kanske vara en faktor i utvecklingen av spatt.
De flesta fall av spatt är dubbelsidig, dvs hästen har det på båda bakbenen. Sedan kan hästen även få "spatt" pga av yttrevåld, men då kallar man det inte spatt utan snarare artros i hasled. En häst med ett sådant problem kan man avla på förutsatt att hon orkar det rent fysiskt.

Jag tycker INTE att du ska avla på ditt sto särskillt inte när hon vid så ung ålder har utvecklat sjukdommen. Leta istället efter ett föl som du kan köpa, det finns säkert arabavlare som har planerade föl som du redan nu kan boka. Bättre både för dig och för henne.

Oj, ursäkta :P Du har helt rätt, jag kom bara inte på namnet, men ja, det är Patellaupphakning som hon har. Kan det vara farligt att avla på?

Oj, ursäkta :P Du har helt rätt, jag kom bara inte på namnet, men ja, det är Patellaupphakning som hon har. Kan det vara farligt att avla på?

Vet inte ärftligheten på patellaupphakning med rent teoretiskt borde det kunna finnas en ärftlig risk. Ser inte ett sådant problem som en lika stor "no no" som spatt. För mig skulle det bero på hästens övriga fördelar/meriter mm, men visst skulle patella hamna på minus sidan.
Många hästar har ju patella som unghästar men det växer sedan bort och de är symptomfria resten av livet och fungerar bra.
Har hört att patella ev kan vara foderrelatera.....bara hört:D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 539
Senast: Stina12
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Avel Behöver lite hjälp med åsikter och tankegångar! Jag har ett sto som är väldigt ful i sina framben, parallellförskjuten och rejält...
Svar
16
· Visningar
2 515
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka