Avla på skadade(triangelmärkta) ston???

Sv: Avla på skadade(triangelmärkta) ston???

Inte för att det riktigt hör hit, men eftersom du absolut vill relatera till människan:
Hur många människor finns det inte som har blivir sjukpensionärer
"i onödan" och mår riktigt bra, jobbar svart som bara den och lever gott på dubbel inkomst!
Många hästar döms ut väldigt snabbt. Många hade nog blivit bra om bara ägarna inte hade så himla BRÅTTOM med att sätta igång dem igen.
Det finns nog en hel del t-märkta hästar som blivi så gott som bra, då de efter märkningen ÄNTLIGEN fått sin välbehövliga vila och detta pga att ägaren fått ut sina försäkringspengar och kunnat köpa en ny aktiv häst.

Ett sto kan väl genom en olyckhändelse skada sig precis som vi människor?
Det kan väl knappast vara genetiskt ärftligt?!?!

Om mina knän inte höll för häcklöpning men fungerar ganska ok i vardagen och valet stod mellan att bli gravid eller att bli avlivad tror jag faktiskt att jag hade valt att få barn :crazy:
Även om, naturligtvis, valet inte varit avlivning så hade jag valt att bli gravid om jag önskade barn. Om min skada inte håller för idrott så är det inte säkert att den kommer att påverkas av en graviditet och även om den skulle göra det så skulle det vara värt de "få" månaderna.

Tror du har kommit till kärnan där :idea:
Det vi normalt använder hästar till är ju oftast någon form av konstant träning. Om en häst tänkt för detta ändamål (tror faktiskt det är väldigt liten procent T-märkta hästar som är vad en väninna till mig kallar kaffekorgshästar=lätt promenadridning 2-3 ggr/vecka), dvs allt från tävling på lätt till svår nivå så motsvarar det att vi som människor tränar någon idrott så gott som dagligen (fotboll/aerobics etc).

Och vad händer om en fotbollsspelares knä skadas? Man slutar med den idrotten om skadan inte läker :idea: och tar någon annan som inte påverkar knät negativt...
Denna möjlighet har inte hästen, skadas ett ben kan den klara kaffekorgsridning (T-märkta hästar går/får ju ofta att promenadrida medan just tävling och träning för tävling är förbjudet) och säkert en dräktighet (inte alla dock) det är just intensiteten i en hårdare träning som ger upphov till smärta...

Det är inte säkert stoet har ont för att hon är triangelmärkt, vet flera som "hittat på" och iscensatt skador för att få ut försäkringspengar, och sen avlar de glatt på ett fullt friskt sto. En skada kan vara av många olika typ, och behöver långt ifrån alla gånger göra att hästen ifråga har ont. Vet en häst (som är valack), triangelmärkt och tränas i grand prix dressyr utan problem - gissa om ägaren till den hästen är ledsen över att den är t-märkt (hästen är iofs för gammal nu ändå för att tävlas)

Skulle det sållas lika hårt bland oss människor som det görs bland hästar - då vore det säkerligen inte många av oss som finge gå i avel ;)

Hej!

Mitt ena avelssto är triangelmärkt men eftersom veterinären innan märkningen av henne sa att skadan hon fått varken är ärftlig eller gör så hon lider av att gå i avel så vågar jag avla på henne.

MVH

Jenny

Sv: Re: Avla på skadade(triangelmärkta) ston???

fettso skrev:
Konstigt ingen som svarar på om dom själva skulle vilja gå igenom en graviditet,om dom varit sjukskrivna eller sjukpensionerade med motsvarandé skador... :confused:För vem kan egentligen svara på vad hästarna känner...

Ska då lyckliggöra dig på den punkten. Jag har en medfödd försvagning i lederna och har flera stora operationer bakom mig i knäna. Det har inte hjälp särskilt bra. Jag älskar naturen men kan inte röra mig fritt där och därför rider jag. Jag har burit fram 4 barn och det har gått bra. När ingen belastar mig med krav utan jag själv kan avgöra vad jag klarar så har det funkat utmärkt. Jag har dessutom, efter de två första barnen, åsamkat mig en whiplash skada i ländryggen i en bilolycka och det hindrade mig inte i de två sista graviditeterna.

nä men det syftar jag inte på heller, klart att det är en annan sak. men just om stoet har nån genetiskt deffekt som gör henne triangelmärkt så bör man som stoägare (enligt mej) tänka över om hon är lämplig att användas i avel.

Tror faktiskt inte det finns någon här som avlar på ett triangelmärkt sto som har genetisk deffekt. Utan dom som har (inklusive jag) trinagelmärkta ston i avel är av annan härkomst. Min fick en spark på knäleden vänster bak av en häst. Pga av den så blev det en pålagring i knäleden. Hon är behandlad med ett resultat som inte var positivt. Jag fick två alternativ, avla eller slackta. Jag valde avla och hon har hittintils bärt fram 6 st välskapta föl.

Hon har heller aldrig varit halt pga av dräcktigheten. Däremot blir hon lätt halt när hon går på sommarbete. Är en bastant dam i förväg som har otroligt lätt för att gå upp för mkt i vikt. Därav hältorna.

Hon är även ridbar till en viss gräns. LB dressyr är absolut inga problem, men kräver man mer än så, då gör skadan sig påmind. Går även att hoppa henne upp till LC nivå utan problem.

jag hoppas verkligen på att du har rätt! men tyvärr så har jag stött på i mina ögon "oseriösa uppfödare" som avlar på ston med genetiska deffekter.
men jag tror att det är en liten procent, sveriges hästar i allmänhet står högt i värde om man jämför med andra länders avel, o detta skulle vi ju inte uppnå med dåligt avelsmaterial :)

Har aldrig hört någon diskutera att dom avlar på ett sto med genetisk deffekt här inne. Däremot vet jag, (en släckting till mig) en som kommer att avla på sitt eksem islandssto. Vet även flera islandsuppfödare som avlar på sina eksem hästar. Eksem står ju på defekt listan så jag tycker det är helt förkastligt att göra så.

Men när folk inte vill ta till sig vad andra vet bättre så finns det inte så mkt man kan göra tyvärr.

Liknande trådar

Avel Jag har både hemma och i min närhet flera stoägare som valt att betäcka sina skadade ston. Det har varit senskador, kissing spines...
2
Svar
21
· Visningar
4 145
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 183
Senast: iNHALE
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?