Avla på skadade(triangelmärkta) ston???

Är man sjukpensionär pga att knaäna tagit stryk är väl graviditet inte det bästa men där är det väl ändå upp till mamman, men om man är det pga problem med axlarna kan jag inte se något hinder.

Jag tycker att en jämförelse människa/häst är helt befängd, för det är människan som bestämmer vilka som ska få sprida sina gener i bådsa fallen. (Undrar hur många människor som skulle ha blivit utrangerade från "avel" pga t. ex. lynnesfel? :crazy:)

Jag kan inte tänka mig (vet) att problem med knäna skulle hindra en människa som VERKLIGEN vill ha barn att skaffa dem. Det är ju förhållandevis kort period som de är riktigt tunga...

Själv har jag ett sto med förändringar i en led efter hovbensfraktur och jag ser inga som helst problem att avla på henne.

/// ghost

Knäna kanske tar stryk ett par tunga månader då man inte behöver springa så mkt. Men axlarna gör det i MÅNGA år efteråt, då bär man liksom inte barnet med knäna längre och inte f-n är det stilla nån gång heller :o

Skämt åsido - fettso - en del skador gör ju inte ONT på stona även om de går dräktiga. Många trivs alldeles utmärkt med att "bara" vara mammor. Varför skulle dessa ston slaktas eller bara skrota istället menar du?

En annan sak...stona blir inte riktigt stora och tunga förrän de två sista månaderna. Fostertillväxten är som störst och mest märkbar från om med mån 9. Den extra tyngden den korta tiden gör nog varken från eller till. Man ska inte lägga mänskliga värderingar på djur!

Jo, jag vet. Jag utryckte mej kanske inte så bra... :confused:
Jag har själv triangelmärkt mitt tidigare halvblodssto OCH haft henne i avel, så jag vet vad det innebär.
Det jag menade var mer att om stoet mår så dåligt så är det veterinärens ansvar oxå att se till så att hästen avlivas och inte triangelmärks...
Men sen tycker jag ändå inte att hästen ska användas i avel bara för att det är "ett sto som inte håller för ridning, men mår bra i övrigt" om det är pga ärftliga fel som stoet inte håller!
:)

Tycker bara att anledningen att avla bara pga stoet inte håller för ridning det håller INTE!Vem kan säga om en häst har ont??Jaja folk får tycka som dom vill så ÄVEN jag! :)

Många triangelmärkta hästar har bara ont då dom utsätts för ridning/körning. Vissa triangelmärkta hästar går ju tom att rida/köra lite lätt utan att dom får ont. Då är de ju perfekt att dom kan få gå som avelsston i stället och få fortsätta leva ett bra liv.

Om det är ETT ben som är skadat i en olyckshändelse så märks det ju tydligt om hästen har ont, då haltar den ju. Håller den sig fräsch och ohalt har den rimligen inte ont av skadan. :)

Det beror ju helt på skadan, jag kan mycket väl tänka mig att avla på ett triangelmärkt sto, om skadan inte är något ärftligt eller en förslitningsskada. Förslitningskador är lite lurigt beroende på vad de uppkommit av, hr hästen dåliga leder eller är det någon som pressad den för hårt, jag skulle inte avla på det i vilket fall eftersom det är svårt att veta.

En kompis har ett T-märkt sto, stoet har gått på ridskola i flera år och blev sen halt och så fort hon var bra och började ridas igen blev hon halt igen. Kompisen köpte henne ohalt ruskigt billigt och gav henne en chans, hon fick vila flera månader och sattes sedan igång väldigt lugnt, nu är hästen i full kondis och de har jätte kul och hästen mår bra. I detta fallet T-märktes hästen för att det blev bäst ekonomiskt för ridskolan, (de fick ut mer när de t-märkte och sålde än bara sålde än halvt skada häst) så en t-mätkning på detta stoet är eg. onödig, men jag tvivlar på att stoet skulle hålla för exp. hoppning osv så jag tycker det var klokt gjort.
Tillbaka till huvudfrågan, ovanstående sto skulle kunna användas i avel om man bara tittar på hur stoet själv i fråga skulle må av att vara dräktig, ja det skulle knappast skada eller belasta henne mer än någon annan.
Sedan kan man ju diskutera om orsaken till "skadan" är värd att avla på.

Det går inte riktigt att resonera som du gör tycker jag, i din jämnförelse med kvinnor och ston.
Även om jag har fruktansvärt ont och är sjuk pensionär, skulle jag mycket väl kunna skaffa barn, om jag fick välja mellan att bara ha ont eller ha ont och ha en bebis så är bebisen det självklara valet.
Ett sto har inte förmågan att visa samma vilja att få föl som kvinnor har med barn, ett sto stöter självmant bort fölet efter en tid medans som kvinna får du dras med dina barn resten av livet. Dessutom belastas en häst och en männska olika, vi har två ben att lägga tygnden på, en häst 4, dessutom har vi inte riktigt samma vardag, ett dräktigt sto går oftast mest mellan hagen och stallet och gör inte mycket annat än att äta, som gravid kvinna har du en annan vardag, tider att passa, jobb, handla mat, ta hand om barnen, gå i trappor etc etc
Ett sto har ett enklare liv än en kvinna varpå det inte går att jämnföra de bägge.

Dock förstår jag ditt renonemang (även om jag inte håller med) men det gäller att tänka ett steg längre :)

En tanke slog mej då du inte tycker att det är rätt att avla på triangelmärkta ston. Hur gör då vildhästarna som lever efter sina egna bedrifter, vad jag vet så är så att en häst som inte klarar av att bära fram ett föl blir inte heller dräktig eller resorberar. En vildhäst kan ju ingen människa dömma ut eller säga att den håller inte för att gå dräktig. Dom lever ju ett mycket hårdare liv än våra "tamhästar" som ibland har det för bra, dom slipper leta mat och vatten och rangordningen sköter vi åt dom. Vad säger du om det :confused: Ska vi ta bort nutidens vildhästar för att dom far illa utav att gå dräktiga :confused:

sålänge stoet ä'r "friskt" så tycker jag det är helt ok. är hästen halt/har krämpor skall den självklart inte ha föl. men är den frisk så.. vi har en ridskolehäst som är triangelmärkt då skulle ju det vara lika hemskt. men eftersom han är "frisk" så grår det bra.

men vildhästar kan man inte likna med tycker jag.. dom lever på helt andra vilkor än våra "tam" hästar.

Egentligen tycker jag nog att hela denna diskussionen är befängd. Det är mycket vanligt att vi lägger våra egna känslor på våra djur, men detta gäller också mellan "människokulturer". Upplevelse av smärta skiljer sig mycket mellan kulturer och också mellan olika individer. Utan att bli alltför långrandig här vill jag också påstå att den individuella upplevelsen av obehag/smärta är väldigt individuellt hos våra hästar. Dessutom har hästar en fysisk förmåga att "bedöva" sin egen smärta som vi människor saknar (förutom de som lärt sig att kontrollera smärta och "ta sig förbi" de kulturellt inlärda beteendet kring smärta).

Blev kortfattat men hoppas du/ni ändå förstår vad jag försöker förklara här. :) Förklarar gärna vidare om någon orkar "lyssna". :crazy:

det jag reagerar på är om stoet triangelmärks för att hon ej håller inom ridning/körning, varför ska man då avla på dem!? avkomman kan ju då nedärva hennes "svagheter" vilket gjorde stoet triangelmärkt ...

Håller med dej :) men, denna tråds diskussion tycker jag kommit förbi detta. Självklart bör man inte avla på ett sto med nedärvda svagheter eller som inte håller när hon sätts i träning. Förutsatt att stoets skada vid inridning/träning/tävling inte kan härledas till ryttarens sätt att träna - m a o ridit "sönder" hästen. Det kan man göra med de flesta sunda individer.

Kärnan i ämnet/tråden är väl huruvida ett, pga av skada, triangelmärkt sto (men i övrigt sunt) är lämpligt att avla på eller inte.

Verkar som de flesta är överens om att det i de flesta fall inte medför något som helst lidande för stoet. Men undantag finns förståss alltid.

Det är ju stor skillnad om sto inte kan användas som ridhäst pga en skada som skett genem en OLYCKSHÄNDELSE (typ benbrott, vissa senskador) eller om den inte håller för vanligt bruk.

En olyckshändelse brukar inte vara ärftlig :idea:

Liknelsen tamhästar-vildhästar måste väl ändå vara närmare än liknelsen tamhästar-människor!!!

Jag ser nämligen inte mycket likheter mellan en häst och än människa annat än att båda sorter kan föröka sig....

Liknande trådar

Avel Jag har både hemma och i min närhet flera stoägare som valt att betäcka sina skadade ston. Det har varit senskador, kissing spines...
2
Svar
21
· Visningar
4 145
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 183
Senast: iNHALE
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar