Det beror ju helt på skadan, jag kan mycket väl tänka mig att avla på ett triangelmärkt sto, om skadan inte är något ärftligt eller en förslitningsskada. Förslitningskador är lite lurigt beroende på vad de uppkommit av, hr hästen dåliga leder eller är det någon som pressad den för hårt, jag skulle inte avla på det i vilket fall eftersom det är svårt att veta.
En kompis har ett T-märkt sto, stoet har gått på ridskola i flera år och blev sen halt och så fort hon var bra och började ridas igen blev hon halt igen. Kompisen köpte henne ohalt ruskigt billigt och gav henne en chans, hon fick vila flera månader och sattes sedan igång väldigt lugnt, nu är hästen i full kondis och de har jätte kul och hästen mår bra. I detta fallet T-märktes hästen för att det blev bäst ekonomiskt för ridskolan, (de fick ut mer när de t-märkte och sålde än bara sålde än halvt skada häst) så en t-mätkning på detta stoet är eg. onödig, men jag tvivlar på att stoet skulle hålla för exp. hoppning osv så jag tycker det var klokt gjort.
Tillbaka till huvudfrågan, ovanstående sto skulle kunna användas i avel om man bara tittar på hur stoet själv i fråga skulle må av att vara dräktig, ja det skulle knappast skada eller belasta henne mer än någon annan.
Sedan kan man ju diskutera om orsaken till "skadan" är värd att avla på.
Det går inte riktigt att resonera som du gör tycker jag, i din jämnförelse med kvinnor och ston.
Även om jag har fruktansvärt ont och är sjuk pensionär, skulle jag mycket väl kunna skaffa barn, om jag fick välja mellan att bara ha ont eller ha ont och ha en bebis så är bebisen det självklara valet.
Ett sto har inte förmågan att visa samma vilja att få föl som kvinnor har med barn, ett sto stöter självmant bort fölet efter en tid medans som kvinna får du dras med dina barn resten av livet. Dessutom belastas en häst och en männska olika, vi har två ben att lägga tygnden på, en häst 4, dessutom har vi inte riktigt samma vardag, ett dräktigt sto går oftast mest mellan hagen och stallet och gör inte mycket annat än att äta, som gravid kvinna har du en annan vardag, tider att passa, jobb, handla mat, ta hand om barnen, gå i trappor etc etc
Ett sto har ett enklare liv än en kvinna varpå det inte går att jämnföra de bägge.
Dock förstår jag ditt renonemang (även om jag inte håller med) men det gäller att tänka ett steg längre