Avla på hingstar som inte visats i Sverige?

lady_vip

Trådstartare
Hur funkar det? Har säkert varit uppe tidigare, men hittar inte när jag söker.

Jag funderar då främst på halvblodsaveln. Om jag vill seminera med en Europeisk tävlingshingst som inte har visats i Sverige, vad blir det för färg på papperna på avkomman?
Kan man beställa fruset på typ posten, eller man får åka och hämta det?

Jag är superkär i Händel II tex, men han är enbart godkänd i UK enligt hingstsidan. :smirk:

Sv: Avla på hingstar som inte visats i Sverige?

Tror jag förstått mej på de här ...

Det beror på i vilket förbund han är godkänd i. Är det ett av ASVH godkänt avelsförbund och man betalar betäckningslicens (tror de e 5000 kr) så får avkomman gröna papper, är det inte ett av ASVH godkänt förbund individprövas hingsten och betalas betäckningslicens kan den då antingen få grå eller gröna papper.
Anses hingsten inte vara av ASVH godkänd stam men bakomliggande far och mor tillhör ASVH godkänd stam så får avkomman grå.

Men är det inte hingstägaren som betalar den licensen..?

Eller är det så att om hingsten ex kostar 500 euro, så läggs det dessutom på 5000 på mig som vill betäcka med den om jag vill regga avkomman i ASVH?

Var kan man se vilka förbund som ASVH har godkänt? Är AES godkänt?

Vet någon hur man transporterar sperman rent praktiskt?

Och om jag inte vill registera avkomman i ASVH, vad kan man göra då?

För att kunna få licens osv så måste avkomman registreras någonstans, och då kan du lika gärna göra det i ASVH med annan färg på pappren. (Om inte förbundet är villigt att åka hit och regga avkomman, eller att du åker dit och visar fölet...)

Det är du som spermaimportör som får sköta det med licenser. För att nämnden ens ska titta på pappren kostar det 5000 kr idag. Sen bestämmer de om han blir godkänd. Blir han det är det bara att importera! Innan det måste du ha kontakt med de som äger hingsten för du behöver en satans massa papper på honom samt röntgenplåtar osv.

Blir han inte godkänd så blir det alltså inte gröna papper på avkomman.

Rent praktiskt annars så skickar man med fraktbolag. Från Tyskland skickar vi med DHL och TNT och då kommer det oftast ända fram till stationen, så man behöver inte hämta det själv. Det packas helt enkelt i en liten låda med kylklampar och sen lassas det iväg med flyg!

Ettt annat alternativ är att avelsvärdera honom i SH och rega avkomman där om han inte har meriter som ASVH kan godkänna. De behöver en kopia på reg.bevis och var det finns DNA. Jag förmodar att hingsten står på en EU-station, det är liksom det viktigaste, annars kan de inte skicka, och då behövs inga EVA/CEM. Så köper du ett rapportblock. Summa totalt 130,-.
Vill du rega i ett utländskt förbund, så kommer Oldenburg, Zangersheide, ZfdP och Mecklenburg hit och registrerar. I KWPN kunde man åtminstone förr rega pappersvägen, och i AES kan du göra det med.

Nu blir jag lite nyfiken! Vet du vart Zangersheide kommer och hur det går till? Läste lite på deras hemsida för ett tag sen men fattade inte då att det gick att lösa i Sverige!

Det var min granne som berättade så jag har inte alla fakta. Vet inte om de åker längre norrut än Skåne, men de var här 2005 iallafall.

Okej! Jag mailade Zangersheide och fick till svar att det inte var några problem med att regga föl i Sverige. De skrev dock inga detaljer...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka