Avla på häst minimum o maximum ålder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chickwheels
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 326
C

chickwheels

Som rubriken säger.-
Vilken ålder e minimum o maximumpå en häst.
Travare i detta fall.

Sv: Avla på häst minimum o maximum ålder

Jag tycker inte att man ska betäcka tidigare än vid 3 års ålder. Finns ju de som betäcks som 2-åringar men jag tycker att det är i tidigaste laget. Max ålder är svårt att säga. Det beror på om stoet är friskt och haft föl innan.

Jag tycker inte att man ska betäcka tidigare än vid 3 års ålder. Finns ju de som betäcks som 2-åringar men jag tycker att det är i tidigaste laget. Max ålder är svårt att säga. Det beror på om stoet är friskt och haft föl innan.

Ok, tack för svaret.
Jo jag håller nog med ang tidig dräktighet.
Borde ju vara med hästar som med hundar.
De ska ju hinna utvecklas så man ser vad de har att brås på och dessutom anlagen som förs vidare m.m.

Ang högre ålden än 20 så vet ja inet om ja tycker att det e ok, det låter illa iaf. men jag är ju inet insatt.

Säg att ett sto / märr på 23 år blir bestiget o dräktigt... o i värsta fall inet fått föl innan. Är det då ok ?

Att stoet sen blir avlivat efter 1½-2 år efter fölningen...

Kan hålla med om att ett sto på 23 som blir betäckt för första gången inte låter alls bra. Men har hon varit avelssto så är det inte säkert att åldern spelar så stor roll. (Nu talar jag ju connemaraponny och de är ju ofta fruktsamma och blir ganska gamla).

24-25 år är väl att betrakta som ganska gammalt för ett varmblod?

Kan hålla med om att ett sto på 23 som blir betäckt för första gången inte låter alls bra. Men har hon varit avelssto så är det inte säkert att åldern spelar så stor roll. (Nu talar jag ju connemaraponny och de är ju ofta fruktsamma och blir ganska gamla).

24-25 år är väl att betrakta som ganska gammalt för ett varmblod?

jo de känns så.
Mitt ex hade ju en 23 år gammal kille som varit travare i tävlingar.
(samma som denna häst vi talar om nu)
O han var stark o tuff, men man såg på hela hästen att han inet var i bästa kondition o tidens tand hade varit o bitit här o där.

Ska se om jag kan kolal om hon haft föl inna.
Blev bar så pass när ägaren berättade att hon hade avlivat stoet, och att hon sen hade ett föl på knappa 2 år efter henne :S

Travarna lever ju ett ganska tufft hektiskt liv.

Vet du varför hon avlivades? Kan ju ha varit olika anledningar.

Travarna lever ju ett ganska tufft hektiskt liv.

Vet du varför hon avlivades? Kan ju ha varit olika anledningar.

nä jag vet inet det, vågar inte fråga i rädsla för att bli påhoppad elle rliknande. har haft diskussioner ang avel med denna tjej innan, ang hund o diverse...

jo travhästar kan ha det mycket tufft o bli slitna, därav min reaktion också.

Vet du om det finsn något avels register på hästar på nätet så som det gör för hundar på tex www.skk.se ?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
397
Senast: Unafraid
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 746
Senast: ildiko
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 097
Senast: Bee
·
Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka