Avla på färg

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EmelieLindeborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 015
E

EmelieLindeborg

Jag har inte hört så mycket om det i Sverige men vill höra era åsikter.

Jag spenderade en lång tid i hästvärlden i Storbrittanien. Där avlade man mycket på färg (spec Palominos och Svarta). Var på en stor auktion där en palomino kunde säljas för nästan dubbelt så mycket som en likvärdig brun, fux.

Dessutom verkar dom inte bry sig om exteriören, dom flesta palominona var *fula*. Men endå säljer dom för mer än dom fina hästarna.

Jag hoppas verkligen att detta inte sprider sig till Sverige, vill inte att man ska sänka kraven på hästarna pga att dom har en spec färg.

Sv: Avla på färg

Jag tror inte någon på detta forum tycker om färgavel.

En vacker färg javisst, men inte på bekostnad av kvaliteten i övrigt.

Som cirkus skriver så är de flesta här emot det. Men det finns de som helt klart väljer hingst efter färgen.
Men jag håller med cirkus, gärna en trevlig och ovanlig färg men inte på bekostnad av exteriör och andra kvaliteter.
Tyvärr har vi ju väldigt få bra hingstar med "roliga" färger att tillgå numera. Om ens någon?

Instämmer med ovanstående. Förstår inte hur man kan välja en rolig färg framför bra extriör och prestationer. Färgen är ju något man s a s får på köpet. Men givetvis är det ju ett plus om en för övrigt bra häst inte är just brun:crazy:. Själv har jag BARA haft bruna hästar;)

Så nästa steg vore väl att iaf hitta en fux:smirk: Men som sagt, jag skulle aldrig betäcka mitt sto bara för att få en viss färg. Är ju inte ens säkert det blir som man tänkt sig och vad får man då? en häst som är BÅDE brun & dålig:o

Alltså, man får ju skilja på vad som är bra och vad som är bra. I mina ögon är en bra häst en häst som tävlar 1.30-klasser och över med bra resultat. Det är för mig en bra häst.

För den personen som älskar isabeller så är en bra häst kanske en häst som går runt 1 meter banor felfritt, som tävlar LC dressyr med ok poäng, en häst som funkar i alla lägen då den har ett sådant temperament.

Det är inte säkert att den som har mycket pengar vill ha den bästa av alla hästar, oftast vill personen bara ha en häst som funkar för dem, en häst de kan ha roligt med och en häst som kan stå i ett par dagar utan att bli "stollig".

De som satsar på att driva aveln framåt gillar naturligtvis inte när man avlar på individer som inte uppfyller deras krav på att avkommorna minst ska gå MSV-klasser i alla discipliner som finns. Men de som säljer hästar skulle mer än gärna vilja ha isabeller, eftersom de säljer så bra.

Man måste liksom skilja äpplen från päron när man funderar på vad för avel som ska bedrivas.

Jag vet, men det är deras val ;) Dom som avlar tinkerhästar har ju i princip oxå bara avlat efter färg. Många man hör vill ha 'en nice coloured'. Dom tycker att färgen är viktigast, bara den har 4 ben och har huvudet fram så går det :rofl:

Alla vill ju som sagt inte ha en super tävlingshäst, men visst e det lite knasigt...

Fast det finns ju dom som tycker att Vi är knasiga oxå :banana:

Titta bara på den dära halvnakna tokern som sprang in på wc tävling å så att alla där var 'djur misshandlare'... Smaken är som baken, delad.

Liknande trådar

Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·
Utrustning RG's ylletäcken... vilka färger finns dom i? är det bara beige o brun? visst har dom lite skumma storlekar, har för mig att mitt...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: popeye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka