Avla på ett "sursto"

ElinaS

Trådstartare
Nu har jag lite funderingar angående att betäcka ett riktigt sursto, bits, sparkas och är riktigt lynnig i temperamentet.
Betäckningsplanerna är långt ifrån men skulle vara kul att ha ett litet föl om något år :D
Hon är vbl.travare av ridhäst modell, ca 150cm i manken. Skulle vilja ha en större avkomma med bra meriter inom ridningen + bra temperament.

Kommer ni på någon hingst/ras som kan tänkas passa, har gärna en korsningshäst. Eller är det helt fel att ens tänka på att avla på henne pga. temperamentet?

Sv: Avla på ett "sursto"

Att hon är ett sursto + att hon är travare talar totalt emot att ta en avkomma efter henne om det är en ridhäst du vill ha.
Känns inte som ett riktigt bra argument att enbart ta en avkomma för att det skulle vara mysigt med ett föl..Vad ska avkomman användas till? Ska den säljas i framtiden så är den tyvärr inte värd några större pengar.Förmodligen mycket mindre än det kostar att ta en godkänd hingst och föda upp en unghäst i ett par år.
men det känns som att denna tråden är ett skämt eller??Har ju haft några såna här trådar redan.
jag hatar inte travare-har själv haft en i 14 år som dog nyss..Men att dessutom börja avla in dom i ridhästar känns onödigt-det finns redan så många oönskade hästar av den typen.

Jag skulle nog inte välja att avla på henne. Men det är jag det :D

Kan du inte hyra/ vara fodervärd åt ett annat sto, och betäcka henne ist?
Korsningar med varmblod brukar inte vara så eftertraktade på hästmarknaden, tyvärr. Även om du tänkt behålla fölet så vet man aldrig ifall du tröttnar eller ngt annat händer som gör att du inte kan behålla det och måste sälja.

Jag tror att du kan köpa dig en fin ridhästfölunge för *nästan" samma peng det kostar att producera ett eget.
Så jag rekommenderar starkt att inte avla på damen i fråga.

Jag bryr mig inte om avkomman inte är värd något eftersom jag ändå inte ska sälja. Vill ha föl efter det stoet för att hon är hon, min fråga var också hur pass stor risk det är att avkomman får liknande temperament.
Vill använda fölet till hobbyridning, kanske lite tävling.
Och det kan lika gärna vara en travare att betäcka med, men mer en åt ridhäst hållet.

Tack för tipset, men om jag ska låna ett annat sto känns det som att jag lika gärna kan köpa en unghäst :)

*kl på mig själv*

Anledningen till att jag vill ha varmblod/korsning är att jag tycker dom är tunnare och lättare än ett halvblod i samma storlek.

Risken att ett sto skall nedärva sitt temperament är väl generellt sett litet större än att hingsten gör det. För i stoets fall så är det ju både arv och även hennes fostran av ungen som spelar in.

Jag skulle som sagt avråda helt - du kan få en trevlig ridhäst för billigare penga och då VET du att temperamentet är bättre och antagligen många andra egenskaper också.

Man måste inte betäcka bara för att man har ett sto.

okej, tack nu vet jag vad ni tycker :)
Som sagt är det ju inte aktuellt ännu, och det lutar mot att köpa en åring istället. Då försämras inte heller stoets kondition så som den skulle gjort ifall hon gått dräktig-.

Mitt egna sursto förändrades när hon fick föl och blev en trevlig häst och en god mamma och avkommorna ärvde inte hennes surhet. Hennes surhet berodde till stor del på den miljö hon vistats i innan jag köpte henne och jag valde hingst med omsorg.

Men alla har inte samma tur som jag utan stona fortsätter att vara lika sura även efter att de fått föl. De är också sura på fölet och kan sparka efter det och när fölet blir vuxet blir det lika surt som sin mamma. Jag skulle inte ta risken att avla på ett sursto och en trotsig unghäst som ärvt mammas temperament är inte kul att tas med!

bara för att du äger ett sto behöver du inte betäcka henne.

En travare som dessutom är strax över ponnymåttet har inget att tillföra någon ridhästavel. Jag antar att du inte såg uppdrag granskning för ett tag sedan? Det är en slakthäst du lär föda upp. Även om du säger att du ska ha kvar den så vet du inte hur din livssituation ser ut om ett år, tre år eller tio år. Vem vill sedan köpa din korsning?

Nej, jag skulle starkt avråda till att betäcka din häst. Köp en trevlig redan färdigproducerad häst istället. det finns gott om travarkorsningar du kan få för en billig slant.

Helt bortsett från ev avelsvärde på stoet och rasval skulle jag istället vinkla det annorlunda och fråga dig, vill du ha en kopia av ditt sto med humör och allt? Risken finns att hennes humör går i arv och ger en skarp avkomma, risken finns även att avkomman får hennes storlek och inte alls blir större än vad hon är, även om du skulle betäcka med en större hingst.

Nu kan jag inget alls om varmblodsstammar men vet att en del är rena krokodilerna, om det är anledningen till ditt stos humör eller om det beror på tidigare hantering har jag ingen aning om, men det finns andra här som kan den biten bättre, så vad har hon för stam?

Jag såg faktiskt uppdrag granskning idag på internet. Om jag rider in avkomman och utbildar, kanske tävlar borde det vara lättare att sälja än om man jämför med varmblodstravarna som kommer direkt från banan.

I tidigare inlägg skrev jag att jag mest troligt köper en åring istället, för som du säger så är inte ett ponnysto något i hästaveln.

Och jag vill inte betäcka bara för att jag har ett sto, dessutom är hon inte min än. Jag vill betäcka för att jag tror avkomman kommer bli perfekt för mig.

Hon har en krokodilstam (e: Rambrico, ee: Glasgow), men jag tror inte bara problemet sitter där. Hon har gått med sin mamma hela sitt liv och har lärt sig att morsan kommer och ger igen om någon kaxar mot henne.

Det skulle inte göra mig något om temperamentet följer med avkomman, men Om jag skulle sälja skulle det vara mycket svårare.

Nu finns det halvblodåringar ute för ca 20 000 och uppåt. En godkänd hingst kostar nästan 10 000 så kan du räkna med att det blir vissa kostnade för tex seminering/resekostnader/extra mat till stoet/registrering av fölet etc. Samt att den som kommer ut kommer du inte kunna få ut mer än max hälften i princip. :crazy:

Jag vill inte ha ett renrasigt halvblod, och att fölet inte har något värde gör mig ingenting.

Vill du ha en travarkorsning så är det nog ännu billigare att köpa en. De jag har sett har inte kostat många kronor.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat